Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zonnetje

zonnetje

05-07-2009 om 14:28

Insmeer vraagje

Wie weet er welke anti zonnebrand merk goed is?

Mijn ervaring met insmeren kinderen:
Veel te vet, zand blijft plakken etc. Ik heb voor hun spul van Vicky, maar vindt het dus erg vet. Zoek iets dat wel goed blijft zitten maar niet te vet is.

Wat mezelf betreft:
Zoek iets wat niet je porien verstopt, ik heb aanleg voor acne.
Liefst ook geen witte waas over je huid, anders lijk ik wel een wit spook.

Wat ik ook belangrijk vind is dat het gifvrij is. Ik heb begrepen dat er in veel anti zonnebrand cremes ook kankerverwekkende stoffen zitten. Aangezien we vaak buiten komen en dus veel smeren wil ik gifvrij spul.
De consumentenbond test niet op gif zover ik weet. Wie weet welke merken gifvrij zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lies

Lies

05-07-2009 om 14:54

P20 / ultrasun

hoi
ik heb bij de drogist p20 gekocht, trekt snel in en geen witte waas. 's ochtends bij de kinderen opbrengen, even laten inwerken (lees: laten rondlopen in hun onderbroek) en dan kunnen ze er de hele dag tegenaan. ideaal ook met school. Ik smeer ze meestal 's middags nog even op hun schouders, gezicht en hals in voor de zekerheid. Nadeel is dat het erg stinkt.

laatst was er geen p20, toen heb ik Ultrasun meegekregen aangezien het net zo goed was volgens de drogist. En idd, ben er weer erg tevreden over. Het is wel wit maar er blijft geen witte waas hangen. p20 is meer een olie, Ultrasun is meer standaard zonnebrand middel. Ik heb kinderen met witte huid en sproetjes, en ze zijn met dit middel dit jaar nog niet verbrand. Ze spelen thuis de hele tijd in de zandbak, geen last van geplak.

Gifvrij weet ik niet, sorry.

Lies

Ambre solaire clear protect

Ik gebruik het hierboven genoemde middel. Er zit een spray op, zodat je het makkelijk kan doseren en verdelen. Zoals de naam al zegt is het helder en heel dun (vloeibaar). Het plakt ook helemaal niet. Nadeel is dat er alcohol in zit. Je moet dus oppassen dat je het niet in oogjes spuit.

Ik zag van Niveau ook een dergelijk 'clear' product.

Hier

Hier smeer ik kind - en in voorkomende gevallen ook mezelf - in met NoAd pf40 voor kinderen. In een roze tube. Niet duur, smeert goed, ruikt redelijk. Kind is nog nooit verbrand, maar ik moet erbij zeggen dat hij een wat getinte huid heeft dus daardoor natuurlijk ook enigszins beschermd is. Over de samenstelling weet ik niets.

Groeten,

Temet

Uit rapport ned. kankerbestrijding

Over mogelijke carcinogene effecten van UV-filters kon ik zo gauw niks vinden. Ik vond wel deze tekst in het document 'Ultraviolette Straling en Huidkanker' van de Nederlandse Kankerbestrijding:

Mogelijke hormoonverstorende werking van UV-filters in zonnebrandmiddelen.
In het voorjaar van 2001 verschenen berichten in de pers over verhoogde risico’s op borst- en baarmoederkanker bij gebruik van anti-zonnebrandmiddelen. Deze berichten waren gebaseerd op de
resultaten van een Zwitsers onderzoek over de oestrogeniteit van UV-filters63. Hieruit bleek dat drie van de zes onderzochte filters een oestrogene werking hadden, waardoor in de media ten onrechte werd geponeerd dat de kans op borstkanker en mogelijk
ook baarmoederkanker verhoogd zou kunnen worden. De proeven werden uitgevoerd met ratten die werden blootgesteld aan zeer hoge doses van deze filters, onder meer door de dieren onder te dompelen in de middelen. De Deense regering concludeerde op grond van de onderzoeksresultaten dat een aantal UV-filters in
anti-zonnebrandmiddelen een gezondheidsrisico kan vormen vanwege een vermeende hormonale werking. Anti-zonnebrandmiddelen die deze filters bevatten werden uit de Deense winkels gehaald. Vervolgens heeft het RIVM in Nederland op het verzoek van de Keuringsdienst van Waren advies uitgebracht over het gebruik van UV-filters in anti-zonnebrandmiddelen. Het RIVM concludeerde dat de opzet van de Zwitserse studie veel vragen oproept. Zo is een zeer hoge blootstelling toegepast die minder relevant wordt geacht voor de mens en zijn er twijfels over de kwaliteit van de gebruikte
testmethode. Op grond van de RIVM conclusie zag de Keuringsdienst van Waren geen aanleiding om de producten uit de handel te nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.