Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

dc

dc

28-08-2010 om 23:52

Inrichting slaapkamers

We hebben wat verschillende inzichten nodig voor het indelen van de slaapkamers.

Situatie huis: 2 grote slaapkamers, 1 kleine (past eventueel wel een groot 1 persoonsbed in), beneden grote speelkamer (met deuren naar de tuin, helemaal van glas). Zoon van 4 slaapt op 1 grote slaapkamer, met meegroeibed op kleinste stand. Zoon van 2 slaapt op kleinere kamer in babybed.
Bevolking: zoon van 4 en zoon van 2, baby op komst. (en ouders natuurlijk)
Probleem: Zoon van 2 groeit uit het babybed, en heeft een groter bed nodig.

Wat voor bed kopen we voor wie? Mijn zoontjes willen samen op een kamer, maar ik weet niet of dat wel handig is. We hebben het laatst een week geprobeerd, en dat leidt tot keten tot elf uur 's avonds (en niet uitslapen, jammer genoeg). Kopen we een 1 persoonsbed (meegroei) voor zoon 2? Maar waar gaan we de baby dan laten als die 6 maanden is (tot die tijd slaapt hij/zij gewoon bij ons op de kamer).

Wie kan meedenken??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2010 om 03:59

Misschien heb ik het gemist

maar ik wist niet dat je weer in verwachting bent. Gefeliciteerd dus
Mij lijkt het logisch wat je moet doen: zoon 1 een nieuw grote mensen bed, zoon 2 het meegroeibed en kind 3 in het babybedje.

liora

liora

29-08-2010 om 08:28

Snap het niet

Zoals ik het lees, moeten je zoons sowieso bij elkaar op de kamer toch, want de baby krijgt de kleine kamer. Of niet?

Misschien een stapelbed? En keten kun je nu heel goed indammen want als er wordt gekeet Dan gaat eentje naar de kleine kamer.

En gefeliciteerd!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ise

Ise

29-08-2010 om 08:43

Gefeliciteerd

Ik ben het met Kaaskopje eens. Bij ons hebben de jongste twee (nu 11 en bijna 9) ook 8 jaar bij elkaar op de kamer gelegen. Hier vanaf dat de jongste een jaar was, het eerste jaar lag hij bij ons op de kamer. Het keten zal er wel heel snel af gaan, want het bij elkaar slapen wordt natuurlijk gewoon.
De speelkamer zou ik zo laten. Wij hebben ook een aparte speelkamer en dat is heel handig als ze later allebei vriendjes mee naar huis nemen. kan er één boven spelen en één in de speelkamer bijvoorbeeld.

dc

dc

29-08-2010 om 10:06

Reactie

Kaaskopje, bedankt! Verder, in jouw reactie, wie stoppen we op welke kamer?

Ik kan trouwens niet een jaar lang met een baby op een kamer slapen. Mijn zoontjes begonnen zo rond 5 maanden wakker te worden, als wij naar bed gingen. Dus 6 maanden vind ik het maximum.

Ik zal nog even wat meer uitleggen.

Ik zat zelf te denken aan het stapelbed op de kleine kamer, maar er staat bij de specificaties van de meeste bedden dat het geschikt is vanaf 7 jr. Mijn oudste is 4. Deze kamer is verder toch een beetje verloren ruimte, en mijn jongste speelt eigenlijk altijd bij zijn broer op de kamer (de grote), of beneden in de speelkamer.

Maar mijn man vindt het niet eerlijk dat hij dan geen plek voor zichzelf heeft, en verhuist oudste liever naar beneden, naar de speelkamer, wat ik weer niet fijn vind, zeker omdat het zo toegankelijk is voor inbrekers (grote glazen deuren en regelmatig inbrekers in de buurt). Zou denk ik geen oog dichtdoen.

Andere optie is nog een meegroeibed kopen, en ze voorlopig nog allebei op hun eigen kamer laten, en dan later de 2 bedden in de grote slaapkamer en baby in de kleine. Maar dan heb je niet veel ruimte meer over om te spelen. En het is zonde om tegen die tijd weer een nieuw bed te kopen (stapelbed).

Een andere angst van mijn man is, dat de oudste veel te moe gaat zijn als ze samen slapen, want die begint volgende week met school. Hoe lang duurt het voor het samenslapen gewoon wordt??

dc

dc

29-08-2010 om 10:07

Liora en ise

en ook bedankt voor de felicitatie. Ik voel me nog niet helemaal happy (zie draadje zwangerschap), maar dat komt als alles goed gaat over een maand hopelijk!)

klaver

klaver

29-08-2010 om 10:28

Stapelbed

Kun je geen stapelbed vinden dat je ook los kunt neerzetten.

Duurdere merken (Flexa) hebben ook een halfhoogslaper (minder hoog dan hoogslaper), waar je een een bed aan kunt koppelen op zo'n manier dat alleen het voeteind van het onderbed onder halfhoogslaper komt. Je krijgt dan een soort hoekbed met twee etages. Heel leuk.
Wat betreft keten: dat houdt i.d.d. wel op. Je kunt ook de jongste (of degene die er het best tegen kan) laten inslapen in jullie bed en dan 's nachts verplaatsen).

misschien kunnen jullie in de speelkamer beneden gaan slapen? dan 2 oudste kinderen in een grote slaapkamer en over een tijdje de jongste in de kleinste kamer.

zo hebben alle kinderen een eigen kamer, is wel zo fijn als ze groter worden.

dc

dc

29-08-2010 om 11:07

Gruffalo

We hoeven niet te ver vooruit te denken, want ik betwijfel of we hier over 5 jaar nog zitten.

Beneden slapen is een idee, maar ik vind het niet zo fijn om iedere keer naar boven te moeten voor de kinderen, die nog regelmatig 's nachts roepen. Dus dat liever niet.

En wat dachten jullie van de jongste met de baby op de kamer? De jongste zal 3,5 zijn tegen de tijd dat de baby 6 maanden is?

dc

dc

29-08-2010 om 11:10

Klaver

ik wist niet dat dat bestond. Ik zal eens rondneuzen.

Maareh, duurdere merken gaat op het moment financieel niet lukken. Max budget is zo'n 200 engelse pond. (prima te doen met Ikea voor alle oplossingen, behalve stapelbed dat je los kunt koppelen, die hebben ze niet).

De oudste in ons bed in laten slapen doen we al op vakantie (bungalow), maar vind ik geen langetermijnoplossing.

Kijk eens voor de grap bij lb

Een kennis van ons had een heel leuke middenslaper en ik vroeg waar ze die nu gevonden had (ik was ook op zoek gegaan maar vond dat ikea niets aardigs had) en toen vertelde ze lachend dat het bij de Leen Bakker vandaan kwam. Rest van het huis niet . Ze heeft een hele hippe kinderkamer gemaakt voor haar zoon. Ik ken(de) die winkel verder niet maar heb online gekeken en ze zijn inderdaad aardig. Afgelopen zomer was er een aanbieding via internet en kon ik er 2 kopen voor de prijs van 1. Zonder matras en zonder lattenbodem.. die moeten nog.

Janna3

Janna3

29-08-2010 om 11:53

Ja, stapelbed

Onze oudste twee zoons slapen al sinds ze 4 en 2 jaar zijn in een stapelbed. Wel een goede, van Lifetime, maar ik denk dat deze ook wel tweedehands zijn te krijgen als je budget het niet toelaat. Wij hebben ook een aparte speelkamer, net als jullie. We hebben er wel eens over gedacht om een van de kinderen op de speelzolder te laten slapen, maar we hebben dat toch niet gedaan. Inmiddels zijn de mannen 9 en 7 jaar en hebben we op de speelzolder een tweede tv en een computer. Dingen die ik liever niet op een kinderslaapkamer zie. Als een van de heren een vriendje te spelen heeft spreken ze af wie er op de slaapkamer gaat spelen en wie op de speelzolder. Al met al een ideale situatie. En het keten duurt een paar weken, maar dan ben je er ook doorheen. Dat went vanzelf!

liora

liora

29-08-2010 om 12:36

Flexa

Hoi,

Ik snap het nu beter. Flexa heeft stapelbedden die ook los kunnen. Ook kan hun stapelbed met veel of weinig tussenruimte. Kies je voor weinig tussenruimte dan is het zeker geschikt voor een kind van vier (het hoogste bed bedoel ik).
Flexa wordt veel aangeboden op mp. En helemaal ideaal maar misschien boven budget: flexa heeft nu ook juniorbeden die ook als stapelbed kunnen.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

neteret mut

neteret mut

29-08-2010 om 12:50

Tja, ons stapelbed

Het is dat ons stapelbed nu nog in elkaar staat , alleen in het onderste wordt geslapen en bij hoge uitzondering ( 1 of 2x per jaar) ook in het bovenste, dan had je die van ons wel kunnen overnemen. Gekocht toen de tweeling 2 was en idd kun je de bovenste helemaal boven de onderste zetten of alleen met 1 eind. Verder zaten er doeken bij om er een soort tent/huisje van te maken. Is geen flexa, want dat konden we ons toen niet veroorloven. Ik weet nog wel dat het model Jip en Janneke heette ( bij Bos bedden in Nieuwleusen gekocht ong 15 jaar geleden) Blank hout en niet eens echt heel hoog en ook te gerbuiken als 2 losse bedden. Zou denk precies zijn wat jullie kunnen gebruiken. Ik zal nog eens kijken of ik toch een merk kan opduikelen dat zoekt daarna makkelijker op allerlei sites.

klaver

klaver

29-08-2010 om 13:38

Alternatief

In Nederland kun je die (half)hoogslapers i.d.d. goed vinden op MP. Zou ik zeker doen! Je kunt je uitschuifbed met voeteneind onder de halfhoogslaper plaatsen. Kost je (invergelijking met de originel combi van Flexa) de ruimte van een poot (ruimte tussen bed de muur), maar het voordeel is dat je het bed voorlopig iets korter kunt houden. Dat scheelt!
Andere optie: onder de halfhoogslaper gewoon een matras op de grond leggen. Wel met lattenbodem of iets dergelijks eronder voor de ventilatie, maar zonder extra poten.

dc

dc

29-08-2010 om 14:28

Niet in nederland

Het lijkt alsof jullie het allemaal wel eens zijn dat een stapelbed de beste oplossing is. Nu mijn man nog even overtuigen.

Ik woon in Engeland, dus in Nederland iets vinden is niet echt handig, maar gelukkig hebben ze hier ook Ebay. Ik ga daar even zoeken.

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal, en als er nog andere ideeen zijn, aarzel niet natuurlijk. We gaan pas over 2 weken iets kopen, want volgend weekend hebben we visite.

Clowntje

Clowntje

29-08-2010 om 15:42

Wij hebben

3 meisjes en voor de kinderen ook 2 slaapkamers.
Toen onze derde kwam was oudste net 4, middelste bijna 2. Oudste lag in een meegroeibed (ook kleinste stand) en middelste in een ledikant. We hebben de baby in een wieg gelegd, de eerste maanden op onze kamer slapen, kleren en en luiers en zo van de baby lagen op de kleinste kamer, daar sliep middelste. Op de grooste kamer stonden de kledingkasten van middelste en oudste. Toen de baby een maand of 6 was is ze naar de kleinste kamer gegaan en is middelste bij oudste op de kamer gaan slapen. Dat was wel even keten, maar oudste sliep (en slaapt) wel heel makkelijk in (nu ook nog, als middelste aan het schreeuwen is, slaapt oudste gewoon door). Nu baby (volgende week 1) echt niet meer in de wieg past hebben we een junior stapelbed gekocht waar oudste (nu 5) en middelste (nu 2 jr 9 mnd) in gaan slapen op de grootste kamer. Daar is dan ook nog volop ruimte om te spelen. Als over een jaar of 2/3 oudste niet meer in het stapelbed past/wilt gaan nummer 2 en 3 daar in en gaat oudste in de kleinste kamer met het meegroeibed (kan ook prima qua ruimte). Zo schuiven wat wat door de kamers heen....

dc

dc

29-08-2010 om 17:00

Clowntje

Inderdaad, heel wat geschuif! Maar het is wel duidelijk dat een oplossing niet gelijk voor altijd hoeft te zijn, en bij elke oplossing, weer het stapelbed erbij komt!

En mijn man zei net vanmiddag dat hoe meer hij erover nadenkt, hij toch liever een meegroeibed voor de tweede koopt, omdat hij in een stapelbed zo klein is. En dat is ook wel weer zo. Hij is nog zo klein voor zo'n heel groot bed! Vonden jullie dat geen probleem?

Net gezien

bij vrienden. Die hebben ook 2 jongens op 1 kamer, de oudste slaapt in een hoog bed, de jongste in een laag bed. En dan staat het onderste bed haaks op het bovenste met de voeteneinden haaks bij elkaar. Ik zou nu niet nog een peuterbed oid kopen maar een gewone maat en dan de baby straks in het babybed van zoon2.

En verder zou ik dit nu gaan regelen dan is iedereen er aan gewend zodra de baby er is.

Clowntje

Clowntje

29-08-2010 om 19:50

ja, de middelste in een normaal 1persoonsbed vind ik ook nog een hele grote stap (idd zo'n kleintje in een enorm bed) daarom (en ook voor de ruimte op de kamer) hebben we een junior stapelbed (is 70x150 en ook niet zo hoog, iets van 145 hoog). De oudste gaat dan boven en middelste beneden.
Ik wilde eerst eigenlijk voor middelste hetzelfde meegroeibed kopen als dat we voor oudste hebben maar ik merk dat ze echt heel graag op hun kamer spelen (met name dan oudste met vriendinnetjes) en als er dan 2 bedden staan dat blijft er zo weinig vrije grondruimte over. Vandaar een stapelbed. En een normaal 1 persoons vond ik weer zo groot. Ben dus blij dat we een junior stapelbed hebben gekocht, zeker ook omdat we altijd nog wel wat kunnen schuiven met nr 1, 2 en 3.
Wat je ook kan doen (weet niet of dat al gezegd is), is voor oudste een (half) hoogslaper kopen en dan middelste in het meegroeibed haaks eronder.

Janna3

Janna3

30-08-2010 om 10:41

Hebben wij niet gedaan

Onze middelste heeft vanaf anderhalf jaar in het stapelbed geslapen. Ik had wel een bedrekje zodat hij er niet uit kon vallen en ik had het bed wat knusser gemaakt. De bodem van het bovenste bed had ik bekleed met blauwe stof met sterren en op de muur zat een lief nachtlampje en mooie tekeningen in lijstjes. Aan het voeteneind lagen twee grote knuffels. Het was een heel gezellig bed op die manier, het leek helemaal niet groot. Het scheelt enorm veel in de ruimte, zo'n stapelbed, twee aparte bedden had bij ons niet gepast.

Hanne.

Hanne.

30-08-2010 om 14:08

Stapelbed

Ik zou ook voor het stapelbed gaan en de oudste twee in 1 kamer leggen.

Wat ik in iedergeval NIET zou doen is de baby straks bij de jongste op de kamer leggen. Mijn jongste en middelste schelen 3.5 jaar. En als ik zie wat ze onder het mom van 'helpen' allemaal met de baby wil doen word ik niet gelukkig.
-Dekentje geven want de baby heeft het koud (lief, maar niet een 4 dubbel gevouwen fleecedeken op het hoofd).
-Uit bed halen want ze huilt(kan een 3 jarige niet).
-Flesje geven want de baby heeft honger (helaas wel een poppenflesje met een scherpe tuit).

De baby kamer is bij ons dus verboden terrein voor de andere kinderen. Om ongelukken te voorkomen.!

Primavera

Primavera

30-08-2010 om 20:53

Stapelbed

Stapelbed lijkt me de handigste oplossing. De oudste slaapt in het bovenste bed vanaf dat ze een jaar of 4-5 was. Dat Ikea stapelbed kon trouwens nog wel uit elkaar in twee losse bedden, maar toen hadden ze nog het authentieke Youp-van-'t-Hek stapelbed (


http://www.youtube.com/watch?v=M5-QzJomOAI).
Het Ikea-stapelbed wat we een paar jaar later kochten voor onze jongste twee kan niet meer uit elkaar, maar is, tot grote opluchting van mijn man, wel eenvoudiger te monteren.
Voor een klein kind van twee is juist zo'n onderste stapelbed met half bedhekje ervoor uitmate geschikt en knus te maken.
Ik zou overigens wel allemaal op dezelfde verdieping blijven slapen en de speelkamer beneden. 's nachts moet je er in de loop der jaren toch nog al eens uit en overdag heb je er beneden meer zicht op. Baby bij jongste lijkt me niet handig om bovengenoemde redenen. Het keten is een kwestie van gewenning, dat kun je niet na een paar keer proberen concluderen.
Groeten Primavera (2 stapelbedden voor 4 kinderen)

dc

dc

31-08-2010 om 09:39

Bedankt

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Als het aan mij ligt, wordt het een stapelbed!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.