Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

19-02-2010 om 12:09

Ingridt, joehoe: fissler pannen

Ik heb sinds 2 maanden eindelijk mijn inductieplaat en meteen Fisslerpannen aangeschaft.
Nu valt het me op dat die pannen geen gaatje in het deksel hebben.
Dat ging met kerst daverend mis. Ik had melk opstaan voor de pudding. Het deksel er braaf op om het snel aan de kook te brengen. En ja, hoor, het kookte immens over. Ik gooide snel de pit uit en deed het deksel er weer op.
Toen ik de melk had opgeveegd (apart effect: melkdruppels op bordeauxrode lakkastjes), wilde ik de deksel er weer afhalen.

Maar dat was totaal onmogelijk. Het deksel zat muurvast aan de pan gezogen. Vacuum ten top. De Maagdenburger halve bollen waren er niets bij. En paarden had ik ook niet in de keuken. Ik heb uiteindelijk de pan maar weer aan de kook gebracht. En zodra hij opnieuw aan het overkoken ging, ging de deksel weer los. Daarna heb ik natuurlijk eerst weer de keukenkastjes van melk ontdaan

Maar bij mij kwam toen de vraag op: waarom hebben mijn oude BK-pannen wel een gaatje in het deksel en mijn nieuwe Fisslers niet?
Mijn man wilde al spontaan gaatjes gaan boren, maar dat wilde ik nog even uitstellen. Ik heb na zitten denken over de hoeveelheid stoom die je in de pan houdt door geen ontsnappingsroute te creeëren. En welk effect dit dan heeft op de benodigde energie en water.

Inmiddels ben ik dus 2 maanden verder en mijn behoefte aan gaatjes is aardig verdwenen. Nu weet ik dat jij ook Fisslers hebt én dat jij wetenschappelijk hier veel meer van weet. Vandaar: waarom hebben al die andere pannen dan wel gaatjes? Is Fissler hier nu slimmer in? Of heeft dit met iets anders te maken.

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

19-02-2010 om 12:23

Proest

Heerlijke vraag lees ik hier van je, Tihama. Echt iets voor jou. Ook zo leuk dat je uitgebreid uit de doeken doet hoe je er op kwam Ik hoor het je bij wijze van spreken vertellen op een feestje.
Ik ben zó benieuwd naar het antwoord!

Biene M.

Biene M.

19-02-2010 om 12:46

Gaatjes?

Mijn pannendeksels (Sigg) hebben ook geen gaatjes.

Hahahaha tihama!

Je hebt gelijk. de Fisslers hebben geen gaatjes in het deksel. En als natuurkundige kan ik beamen dat wat jou overkwam idd mogelijk is. Als iets kookt dan loopt de druk onder het deksel op. Da's normaal. Jouw melk kookte over. Tja. kan gebeuren. Je hebt wsch de deksel even opgetild (of die had zichszelf al enigszins opgetild, anders waren je keukenkastjes niet zo leuk bespikkeld geweest..), en toen weer teruggeplaatst op je pan nog steeds-zo-goed-als-kokende kokende melk. Die is fijn gaan afkoelen (terwijl jij aan het soppen was), waardoor de druk in de pan daalde, en het deksel klemvast zat. (dit even voor de niet beta's die zich afvragen hoe dit allemaal kon gebeuren).

Tja.

Remedies:

1. melk niet laten overkoken
2. deksel na debacle schuin op de pan zetten
3. sneller soppen

Hahaha! Dat bedoelde je vast niet.

En nu ga ik echt nadenken waarom Fissler geen gaatje heeft en de rest wel.

Zijn ze zo dom dat ze drama's als het jouwe niet in hun programma van mogelijke kook-ongelukjes hebben zitten? Verwachten ze van de gemiddelde Fisslerkoker dat ie dit soort dingen gewoon snapt, en dus de deksel in een geval als het jouwe braaf schuin terugzet? Of dat ie gewoon nooit iets laat overkoken?

Ik schat eerder in dat het iets is in de geest van zwaardere deksels, die de overdruk van een pan tijdens het aan-de-kook-brengen prima aankunnen waardoor je (zonder gaatje) sneller en energiezuiniger kunt koken. want minder overdruk betekent dat het langer duurt voor iets aan de kook raakt, en langer duurt voor iets gaar is (denk snelkookpan). Bij een licht deksel heb je zonder 'stoomgaatje' misschien veel eerder last van geklapper (dat getril van een deksel op een pan, dat had ik idd bij mijn oude pannen wel, maar bij de Fisslers nooit) Vandaar dat die zich misschien verlagen tot het boren van een gaatje...

Ingrid (maar misschien kom ik nog tot genialere invallen, je weet het niet.)

Petra Kappers

Petra Kappers

19-02-2010 om 13:17

De reden is ws trivialer dan je denkt

Meest efficient is dat er geen stoom ontsnapt. Als je wilt dat iets indampt, laat je de deksel eraf. Wanneer iets dreigt over te koken eveneens (of scheef).
Die stoom kan wel een enorme druk op het deksel uitoefenen. Deksels die lichter zijn van gewicht gaan dan klepperen. Dat wordt door veel mensen als irritant ervaren. Om geklepper te voorkomen, heeft de fabrikant dan gaatjes geboord in die lichtere (goedkopere!) deksels.
Hoe goedkoper de pan, des te waarschijnlijker dat je gaatjes in het deksel vindt.
Petra (al tien jaar tevreden met haar Fisslers!,

Kari1

Kari1

19-02-2010 om 13:21

Hier

al een jaar of 20 Fissler. Nog steeds als nieuw, prima pannen! Idd zonder gaatje, maar nooit een prbleem gehad. Destijds werd mij verteld dat de configuratie pan-deksel zodanig is dat de damp toch weg kan. En dat lijkt aardig te lukken. Je moet wel een beetje blijven opletten, bij wild kokende piepers op de hoogste stand wil het wel eens wat spetteren. Maar met een gaatje in het deksel hou je dat ook niet helemaal tegen lijkt me.
Kari

reina

reina

19-02-2010 om 14:38

Tihama

Prachtig dat je man spontaan gaatjes wilde gaan boren, dacht ie dat ze dat in de fabriek vergeten waren te doen? Ik kook nu zo'n jaar of 12 met Fissler pannen en ze blijven er uitzien alsof ik ze nog geen half jaar heb. Als er iets te veel stoom ontsnapt het deksel even schuin zetten, da's alles (hiervoor hadden we BK-pannen, ik kan me niet eens herinneren of daar gaatjes in zaten, maar dat zal vast wel...)

Tihama

Tihama

20-02-2010 om 11:40

Grinnik

Ja, Reina, mijn man is van de mr. Fix-it
We hebben er samen ook al over gebrainstormd. Omdat ik het voordeel van geen-gaatjes ook wel zag, wilde ik het de kans geven. Bovendien vrees ik corrosie op de snijranden van het metaal. Inmiddels kookt er beduidend minder over. Ik leer dus wel. Mijn nieuwe kookplaat is razendsnel.

Ik merk ook dat ik nu echt met minder water toekan. Als ik de pit precies zo laag zet dat het blijft pruttelen, dan ontsnapt er ook geen stoom. Vooral voor langpruttelgerechten scheelt dat flink.
Ik twijfel nu alleen nog over extra pannen. Mijn AMC-pannen bleken niet op inductie te kunnen en het kleine instortende setje BK wel. Die AMC-pannen hebben trouwens een fenomenale rand waar een waterfilm in opgesloten wordt. Energetisch briljant.

Ik twijfel nu of ik na zal gaan of de nieuwe AMC's wel op inductie kunnen of dat ik extra Fissler zal gaan kopen. Ik heb de variant met glazen deksel in de winkel laten staan, maar dat is misschien ook wel een idee. Overigens: gaatjes in glas boren laten we maar helemaal achterwege

Tihama

Gaatjes?

hier ook al 28 jaar een Fissler pannenset,en de knop op het deksel is een draaiknop,zo kan je een schuifje openzetten of afsluiten.Is dat bij de nieuwe fissler pannen niet zo?

Wmf

Al sinds 20 jaar heb ik een diepe koekepan van WMF met een te strakke deksel. Ik stoof er ook in, en ontdooi, dus die Maagdeburgse Bollen staan hier regelmatig op het fornuis, bv als ik heb laaggezet omdat het nog even zou duren voor we gingen eten...terwijl het borrelend kookte toen ik de deksel erop deed.

Ik ben er al helemaal aan gewend, gewoon even de vlam weer hoog.

Zelf doe ik trouwens nooit een deksel op de melk, ik roer altijd geregeld tegen het aanbranden... maar dat avontuur van Tihama lijkt me inderdaad niet fijn...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.