Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lidwientje Walg

Lidwientje Walg

14-08-2009 om 16:23

ING schrapt mijn moeders bestaan

Ik wil even een verhaal kwijt.
Mijn ouders hadden een en/of rekening bij de ING met internetbankieren. Mijn moeder was de enige die daar gebruik van maakte, want mijn vader heeft nooit iets financieels verricht, laat staan via internet. Nu is mijn vader enkele maanden geleden overleden, en heeft mijn moeder de rekening om laten zetten in een rekening op alleen haar naam. Een paar weken later wou ze wat rekeningen betalen, maar wat blijkt: de rekening op haar naam is opgeheven. Navraag leverde als antwoord op dat die rekening helaas inderdaad onomkeerbaar opgeheven is, en dat iedere transactie die ze ter plaatse wil doen (de rekeningen moeten tenslotte toch betaald worden) 8 euro kost.
Mijn moeder is nu bezig alles over te zetten naar de Rabobank, nu de ING haar bestaan blijkbaar niet meer erkent. Nou wilde ze gisteren een boek betalen aan Amazon.com, maar helaas: haar creditcard is afgesloten. Haar eigen creditcard, die nooit op naam van mijn vader gestaan heeft. Nog mooi dat ze niet even wou betalen in een restaurant met die creditcard...
Mijn moeder heeft het gevoel dat ze gedelete wordt, dat met het overlijden van mijn vader haar bestaan ook niet meer gerechtvaardigd is. Ze hadden toch tenminste het fatsoen kunnen hebben aan te kondigen dat die rekeningen afgesloten worden, al begrijpt geen mens waarom ze afgesloten moeten worden? Ze is nu de laatste dagen bezig handmatig uit te zoeken welke instanties allemaal een automatische machtiging hebben van haar rekening, om die persoonlijk aan te schrijven met een schriftelijke nieuwe machtiging.
Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die gewoon afgeschaft worden door de ING omdat hun wederhelft overleden is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Claudia B

Claudia B

14-08-2009 om 16:45

Vreemd

Wat vervelend Lidwientje, en dat is nog zacht uitgedrukt denk ik

Na het overlijden van mijn opa kreeg mijn oma ook een brief van de bank (ABN/AMRO) dat ze een onotariele akte moest overleggen in verband met hun gezamenlijke rekening. Toen ik vroeg wat er anders gebeurde antwoorde de vrouw dat er niets gebeurd, de rekening bleef gewoon maar kon niet opgeheven worden, de tenaamstelling kon niet verandert worden en er kon geen andere begunstigde/medetekenaar bijgezet worden. Verder zou er niets veranderen. We zijn dus niet naar de notaris geweest en hebben het zo gelaten (scheelde weer 750 euro!).
Mijn oma heeft wel het geld van de rekening gehaald en op een andere gezet (ze is 80 jaar en vertrouwd geen bank maar de en/of rekening bestaat nog gewoon.
Als er trouwens geen testament is dan hoeft er geen akte van de notaris overlegt te worden. ER is toen veel over te doen geweest in de krant en op tv, het fijne weet ik er niet van maar dat weet ik nog wel

Maar wat belachelijk van de ING om die rekening zomaar op te heffen. Ik ben ook wel benieuwd wat de reden was om dat zomaar te doen. Vervelend dat je moeder nu alles met de hand moet uitzoeken, dat kost nogal wat tijd want je moet een heel jaar terugkijken

Irritante banken

Hier gelukkig geen gevallen van overlijden, maar het klopt dat je als vrouw maar een soort aanhangsel bent bij een en/of rekening. Ik heb al een paar keer gehad dat mijn internetbestelling (op mijn naam) niet werd geleverd. En dan blijkt dat de internetbedrijven niet doorhebben dat de bestelling al is betaald omdat op de betaling de naam van mijn vriend blijkt te staan! En dat terwijl het om een rekening blijkt te gaan die op onze BEIDE namen staat.

Een ander sterk staaltje was dat de Rabobank alvast een rekening voor ons had geopend terwijl de aanvraagformulieren nog bij ons thuis lagen! En er waren bovendien al kosten voor het gebruik van de rekening afgeschreven terwijl wij het bestaan van de rekening niet wisten en er dus geen saldo op stond. Sta je gelijk debet en kan je rente gaan bestalen. Die paar cent rente hebben we natuurlijk teruggeëist. Zijn ze nou helemaal gek geworden!

Hier precies hetzelfde verhaal

Mijn moeder overleed en mijn ouders hadden/hebben een rekening wat toen nog de postbank was. Na opsturen van overlijdensakte en meerdere formulieren bleek het onmogelijk te zijn om mijn moeders naam van hun gezamenlijke e/o rekening te krijgen. Ik heb samen met mijn pa een e/o rekening geopend bij een andere bank en al het geld overgemaakt op die rekening. Er bestaat nu nog een Postbankrekening met 0.
Fijn die ING/Postbank.
Vorig jaar heb ik ze nog een keer gebeld met de vraag hoe lang iemand dood moet zijn om van een bankrekening afgehaald te kunnen worden. De mevrouw aan te telefoon vertelde me dat er een akte van erfrecht nodig was om dit te regelen. Natuurlijk hadden ook wij die en destijds ook opgestuurd. We laan het nu maar zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2009 om 20:19

Triest

Schandalig Lidwientje. Mijn man zou in zo'n geval ook een nieuwe rekening moeten openen denk ik, alles staat op mijn naam.

Nasha 1st

Nasha 1st

15-08-2009 om 00:26

En...

stuur ook even een copietje naar de Consumentenbond, die smullen van dit soort dingen en een "goede" reclame is nooit weg.... (en inmiddels zo blij dat mijn eigen rekening nog steeds bestaat, hoewel, da's ook ING......)

Toke

Toke

15-08-2009 om 10:32

Ja, hier ook

Mijn vader heeft precies dezelfde ervaring. Mijn moeder is paar maanden geleden overleden en hij is naar ING gegaan om te vragen hoe alles te regelen. Alles ingevuld, met als gevolg: de e/o-rekening is omgezet in een erven-rekening en mijn vader zelf kon nergens meer bij. Zelfs niet bij spaarrekening die alleen op zijn naam stond.
Nou had hij het geluk dat hij het bij de bank zelf geregeld had en ze daar dus meteen op kon aanspreken. Maar evengoed heeft het 4 weken geduurd voor hij zelf weer geld kon overmaken en het staat pas sinds kort op de goede naam.
Klinkt als hetzelfde. Ik blijf het draadje wel even volgen, voor het geval je iets met onze ervaring wilt doen.

Jaymza

Jaymza

15-08-2009 om 10:39

Hier niet

Toen mijn schoonvader een paar jaar geleden overleed heeft de postbank de en/of rekening probleemloos overgezet naar een en/of rekening op naam van mijn schoonmoeder en mijn man. Haar rekening heb ik via mijn ing aan de mijne toegevoegd en ik beheer zo haar rekening. Misschien is recent het protocol gewijzigd, maar het blijft vreemd om een en/of rekening op te heffen bij overlijden van 1 persoon. Het moet gewoon een administratieve vergissing zijn. Wat hebben ze met het saldo gedaan?

Jaymza

Kari1

Kari1

15-08-2009 om 11:58

Jaymza

"en/of rekening op naam van mijn schoonmoeder en mijn man."
Bedenk bij zo'n en/of constructie voor het beheren van de rekening wel dat de belastingdienst het geld van je moeder dan ook als jullie geld ziet. Jullie moet dat meenemen bij je belastingaangifte. Als het om een flink bedrag gaat kan dat vervelend zijn.
Kari

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2009 om 12:33

Lidwientje

Geen tip, geen oplossing, geen watdanook. Alleen maar even laten weten dat ik je verhaal met tranen in mijn ogen heb zitten lezen. Te tríest voor woorden.

Tirza

Ooit zoiets gehad bij de rabobank

Toen ooit mijn opa overleed (ik denk zo'n 27 jaar geleden) heeft mijn moeder die erven was net zoiets gehad. Mijn opa woonde samen met iemand anders dan mijn oma (al zeker 20 jaar, een stiefoma dus). Ze waren niet gehuwd, maar hadden wel een en/of rekening voor de dagelijkse boodschappen. Mijn moeder was de enige erfgenaam. Toen mijn moeder de rekening van opa probeerde om te zetten in een rekening voor alleen de stiefoma gebeurde er net zoiets. Alle rekeningen van zowel oma alsook opa werden geblokkeerd/opgeheven. Het was nog in de tijd dat het meeste administratief werk gewoon handwerk was. Het duurde even voordat duidelijk was wát er nu precies mis was gegaan, maar het kwam erop neer dat stiefoma máánden geen enkele cent had. Bijna uit d'r huisje werd gezet (huisje op opa's naam en oma kon bij geen enkel geld) en talloze aanmaningen/achterstallige betalingen en dus boetes aan de erven zelfs nog járen erna. Opa had allerlei automatische afschrijvingen en ook die werden opeens niet meer geïnd maar weer teruggeboekt.Het was een hele toestand. Die nog ingewikkelder werd omdat stiefoma niet de erfgenaam was.Uiteindelijk bracht opa's auto verlichting, die kon mijn moeder goed verkopen zodat oma weer wat cash had om dagelijkse kosten, huur etc. te betalen.Uiteindelijk heeft mijn moeder andere rekeningen geopend bij de ING voor oma en voor gif ook voor ons allemaal (vader en wij kinderen). En daar het geld van oma's aow op laten komen.Ik weet ook nog dat ze hele gesprekken heeft gehad bij de rabo (waar ze al sinds haar jeugd klant was, geen groot kantoor, dus ze kenden je echt) en dat het personeel aldaar er alles aan gedaan heeft (bellen, bellen, bellen) om het recht te zetten. Maar ergens op het hoofdkantoor wilde het niet goed komen.
Toendertijd heeft dit hele gedoe een enorme impact gehad op ons gezin/familie. Nog steeds heeft niemand van ons een rekening bij de RABO. En niemand heeft een en/of rekening. Ik heb zelfs jaren geweigerd om automatische overschrijvingen te doen. Ik wantrouw banken al bij voorbaat eigenlijk.
Ik snap dus wat jullie doormaken. Eerst probeer je alles weer recht te breiën (hun hebben tenslotte een fout gemaakt..) en als je er eindelijk achter komt dat je daarbij op een muur loopt waar echt geen enkele deur in zit dan verkas je je geld en dat is héél veel werk.
Je bent terecht boos, als je ze écht wil 'pakken' haal je er media bij, die smullen van zoiets. Dan kan ING er niet onderuit om er wat aan te doen. Maar de ombudsman kan ook (duurt wel wat langer..).
groeten albana

Kifid

Wat ontzettend vervelend, in zo'n periode kan je dat er echt niet bijhebben. Zelf hebben we ooit iets dergelijks-maar-toch-weer-anders gehad nadat we de hypotheek hadden omgezet. We hebben toen Kifid ingeschakeld; de bank was zwaar onder de indruk, misschien een overweging voor je moeder? Ook omdat zij niet de enige is, iets om in de toekomst voor anderen te voorkomen?

http://www.kifid.nl/

Marie L

Marie L

16-08-2009 om 13:57

Wat vervelend!

... dat dit soort dingen gebeuren. Excuses zouden toch wel het minste zijn.

Mijn vader overleed een paar jaar geleden en hij bankierde bij de Postbank. Ik heb toen contact opgenomen met de nabestaandendesk en daar hebben ze alles, weliswaar moeizaam en met domme fouten, geregeld. Maar het was wel lastig de e/o rekening die hij met mijn moeder had, af te sluiten. Ze zijn nl. in de jaren 80 gescheiden maar geen van 2 had de moeite genomen die rekening op te heffen. Gelukkig voor mijn moeder was het saldo positief (een paar euro maar). Voor hetzelfde geld was ze aansprakelijk geweest voor een schuld.

Succes!

Bericht van ing

@Lidwientje Walg: ten eerste wat een afschuwelijk verhaal. Naar aanleiding hiervan heb ik naar ING een mailtje gestuurd en kreeg 't volgende antwoord:
'Begrijpelijk dat u informeert naar procedure bij een overlijden.

Wanneer een Betaalrekening op twee namen staat en een van de rekeninghouders komt te overlijden, is het van belang dat de nabestaanden de ING hiervan zo spoedig mogelijk in kennis stellen. Hiervoor kan de 'Kennisgeving van overlijden' worden gebruikt uit de 'Handleiding voor nabestaanden'.

Wanneer wij deze kennisgeving van u hebben ontvangen, dan krijgt u per omgaande bericht van de ING. Wij geven u dan de mogelijkheid de Betaalrekening voort te zetten op uw eigen naam of samen met iemand anders.

Overigens wordt de Betaalrekening, omdat deze op 2 namen staat, niet geblokkeerd. De beschikking over de Betaalrekening gaat in eerste instantie over op de mederekeninghouder.

Voor vragen over de afwikkeling van de nalatenschap met betrekking tot de ING, kunt u contact opnemen met onze specialisten van de Servicedesk Nabestaanden. Deze afdeling is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 058 234 00 33. Wij helpen u dan graag verder.'

Ik hoop er nog lang van verschoond te blijven en anders dat ik/wij e.e.a. goed geregeld hebben.

Blijkbaar

Is het beleid van het ING dusdanig als je salaris minder is dan 1600 euro is dat je zelfs geen rekening kan openen bij de ING.

Ik wilde ooit toen ik net startende was als 'freelancer' een rekening openen bij de ING, ik ben niet geaccepteerd en ze raadde mij aan om naar een andere bank te gaan.

Kan het niet zo zijn, dat het geld wat je moeder zelf ontvangt 'te min' is voor de ING?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.