Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

joep

joep

10-02-2011 om 11:56

Informatie over de ruimte

Mijn 5-jarige is, zoals zovelen, liefhebber van de ruimte, planeten, spaceshuttels en aanverwant.
Hij vraagt hier veel over en ik vraag mij af waar ik het snelst en makkelijkst (mij interesseert het nl niets)antwoorden op huis-tuin en keuken ruimtevragen kan vinden, via internet, maar een boek mag ook.
Hij leest nog erg langzaam, dus kan dit nog niet zelf.
Denk hierbij aan vragen als: welke planeten hebben een dampkring? Hoe kan het dat de ruimte nergens ophoudt? Hoe werkt een satelliet, enz..
Wie heeft een tip?
Gr. Joep

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

10-02-2011 om 12:28

Daar was ik al bang voor

Ik dacht zelf meer aan het (nog niet geschreven) boek: 1000 vragen over de ruimte. Dat ik binnen 30 seconden een bruikbaar antwoord heb.
Maar toch bedankt lorwyn.

Wij ook

Er is ook een cdrom serie die heet Hoe en wat.. misschien is die nog te krijgen. Is speciaal voor kinderen. Zal zeker ook voor oudere kinderen zijn. Mijn twee, van 5, hebben precies hetzelfde. Dus ik ben ook op zoek. Had ergens een planetenmobile gezien maar die is niet meer. Balen. Ben zelf ook op zoek naar die cd-rom serie. Mocht ik 'm vinden post ik het wel even hier.

mijk

mijk

10-02-2011 om 12:51

Ok wij hebben hier

de ruimtevaartecylopedie van winkler Prins, de hema had een een prachtig ruimtestickerboek vroeger, Er is ook een waanzinnig om te weten over de ruimte ALlemaal heel duidelijke info die je lekker voor kunt lezen en je kunt hem natuurlijk een keertje meenemen naar de spaceexpo in Noordwijk..

Ik heb het hier overigens heel makkelijk. Man werkt in de ruimtevaart dus ik schuif alle vragen door. Mocht je er nou helemaal niet uitkomen dan wil ik hem wel eens lief aan kijken maar dan kan het effe wachten. Genistazoon wacht al 2 jaar op zijn foto's van een sateliet in aanbouw ;(

Mijk

mijk

mijk

10-02-2011 om 12:54

Wat sites

Even in de bookmarks van zoon gespiekt!

http://www.esa.int/esaKIDSnl/index.html

http://www.edith.nl/zep/planeten/index.htm

http://www.sterrenkids.nl/page.php?1

En in maart zijn er weer sterrenkijkdagen met vaak ook veel activiteiten voor kinderen. en in oktober op dewetenschapsdagen zijn er ook veel sterrenkunde en ruimtevaartinstituten open. Kun je alle vragen aan de experts over laten...

MIjk

Biene M.

Biene M.

10-02-2011 om 13:03

Winkel artis

In het winkeltje in Artis hebben ze twee mobiles en wat boeken, waarvan één echt voor jongere kinderen. Helaas hebben ze geen webwinkel.

Guinevere

Guinevere

10-02-2011 om 13:09

Een heel mooi boek

Een heel mooi boek is: Popupboek Ruimte, een ontdekkingsreis langs de sterren. http://www.unieboekspectrum.nl/interesse/in_kind_jeugd/article18113.ece
Niet alleen hele mooie pop-ups, maar ook interessante informatie.

Biene M.

Biene M.

10-02-2011 om 13:18

Samen

Wij kijken met onze ruimtegekke zoon veel fimpjes online (mooie site: http://www.bbc.co.uk/science/space/, maar ook gewoon via youtube) en een bbc serie die we via het kabelpakket van upc kunnen bekijken. Dit is allemaal niet specifiek voor zijn leeftijd natuurlijk (hij moet nog 3 worden), maar de plaatjes zijn mooi en onze kennis wordt zodanig bijgespijkerd dat we hem er weer wat over kunnen vertellen.

Heb je trouwens al bij bol gekeken? http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/ruimte/Ntk/nl_books_all/Nty/1/N/62+8293+1283+1285+5260+7373/index.html

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2011 om 13:29

Ja, bol

Neus eens uitgebreid bij bol.com, er zijn bijzonder leuke boeken voor kinderen, met prachtige illustraties.
Haal of bestel deze maar eens bij de bieb, misschien is het wat?
Kinderencyclopedie ruimtevaart van Winkler Prins.

mijk

mijk

10-02-2011 om 14:01

Hema heeft hem nog

http://www.hema.nl/nl-nl/winkel/kind/speelgoed%20-%20leren/stickerboek_ruimte-%2815791125%29.aspx

Vond mijn oudste op die leeftijd geweldig!

Mijk

joep

joep

10-02-2011 om 14:05

Ja ja ja ja ja

Precies wat ik zoek. Ga ik allemaal doen, super!
Nu we het er toch over hebben: Is spaceexpo (bij ons bekend als het "ruimtemuseum") al leuk voor 5-jarigen? Ik heb het min of meer beloofd, maar hij lijkt me er nog zo klein voor, dus probeer het wat te rekken.

mijk

mijk

10-02-2011 om 14:26

Wij zijn nog niet geweest

Het is zo'n takke end weg. Ze kunnen tot ze 9 zijn in ieder geval niet naar estec. Dat is dus balen want daar heeft hun vader veel gebivakkeerd.. Maar als hij het heel interressant vind dan is denk ik het zien van echte ruimtedingen al heel spannend. het is meer je eigen idee dat ze zo veel missen. Ga je toch als hij ouder is nog eens?

Mijk

5jarige in museum

Joep, wat de ruimte is voor jouw zoon is de prehistorische fauna voor mijn zoon. Die is dus al 3 keer in Naturalis geweest. Mijn ervaring is dat zoon als een soort ongeleid projectiel door het museum stuitert en al mijn goedbedoelde pogingen tot langer verblijf bij interessante (volgens mij dan) zaken afhoudt. Dus inderdaad, hij mist een hoop. Vind ik. Want hij vindt het geweldig.

Dus ik ben het eens met Mijk (al weet ik niet wat Spaceexpo kost, sommige van die dingen zijn loeiduur natuurlijk).

Groeten,

Temet

Space expo

Zoon is hier met zijn papa als 4 jarige geweest en hij vond het helemaal geweldig, hij heeft het er nu (een jaar later) nog regelmatig over. er is ook een speciale speurtocht voor kleuters en een raket waar je echt in kan.

Lionne

ayla

ayla

10-02-2011 om 16:02

Precies als bij temet

dochter was een tijd terug ook helemaal into oertijd etc. Wij met haar naar Naturalis. Een echte stuiterbal, vloog door het museum heen, wilde nergens bij stil blijven staan en mijn uitleg kwam totaal niet aan bij haar. Ze had trouwens wel een superdag

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2011 om 18:43

Joep

Als hij zo weg is van de ruimte, zou ik zeker naar Space expo gaan, ik denk dat het veel indruk op hem maakt.

joep

joep

10-02-2011 om 19:55

We gaan gewoon

Man,huismus, ook over de streep getrokken.

Henriette123

Henriette123

10-02-2011 om 20:38

Ook artis

In het planetarium van Artis heb je zeker in de vakanties en in het weekend ook voostellingen voor jonge kinderen.De voostellingen duren een half uurtje denk ik. Er zijn verschillende "soorten"voorstellingen op een dag.

Jesse_1

Jesse_1

10-02-2011 om 20:52

Misschien ook leuk

We hadden laatst van de bieb de CD: "Hoe plast een astronaut : 50 superslimme kindervragen over ruimtevaart [AVM] / beantwoord door natuurwetenschapper Theo Jurriens"
Leuke wetenswaardigheden op een duidelijke manier verteld. Onze jongste (6 jr) vond het ook leuk om te horen.
Jesse

Stellarium

Ik heb op mijn iPhone de app stellarium (gratis) gezet. Als ik mijn telefoon naar de lucht richt zie ik de sterrenhemel van dat deel van de ruimte en ook met de namen van de sterren en sterrenstelsels erbij. Erg cool!

Tijgeroog

Tijgeroog

10-02-2011 om 23:13

Sterrenkijkdagen

11 tm 13 maart zijn er weer landelijke sterrenkijkdagen, dan kun je bij (kleine, lokale) sterrenwachten langs. Ben daar vroeger wel eens geweest en ik wil dit jaar met mijn 5 jarige ook gaan.

joep

joep

11-02-2011 om 20:46

Tijgeroog

Nou de sterrenwacht, ik wist niet eens dat het bestond! Het ziet er heel leuk uit en dicht bij huis. Doe ik hoor. Ik hoop wel dat de hobby nog een tijdje aanhoudt. Anders wordt het straks: ja daar gaan wij altijd heen, want dat vind mijn moeder zo leuk.
Ik vond ook een leuk overzicht, met wat je waar op welk moment kan zien. Helaas bewolkt, anders ging ik direct naar buiten om met het blote oog wat waarnemingen te doen.

Tink

Tink

15-02-2011 om 00:09

Dank je tijgeroog!

Voor deze link. Er blijken er 2 in de buurt te zijn! Dat gaat mijn zoon vast leuk vinden

Tijgeroog

Tijgeroog

15-02-2011 om 21:40

Tink

Goh, misschien komen we elkaar dan nog tegen ook. (want volgens mij zijn dat dezelfde als die dicht bij ons zijn)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.