Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Monet

Monet

31-08-2011 om 10:23

Inductiekookplaat, hoe en wat?

Ik wil heel graag mijn prachtige maar o zo besmettelijke gas-op-glaskookplaat vervangen door een inductiekookplaat. Maar.......daar komt vast meer bij kijken dan ik denk! Kan zoiets in een gewoon stopcontact? Moet er een aparte groep voor aangelegd worden? En mag je dat zelf doen of moet een installateur zoiets doen?
Ook ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met koken op een inductieplaat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Weer

Weer

31-08-2011 om 11:02

Ervaringen

Van groepen en stopcontacten heb ik geen verstand maar ik kook nu al zeker 10 jaar op inductie. Ik ben een groot fan! Het maakt makkelijk schoon, temperatuur is snel te regelen en ik brand m'n handen bijna nooit meer ( vroeger wel want ben nogal onhandig). Nadeel is natuurlijk dat je even moet investeren in nieuwe pannen, en die zijn meestal wel duur.

Chippie

Chippie

31-08-2011 om 11:05

Hier geen kennis over stopcontacten...

Volgens mij hebben wij wel de inductieplaat op een extra groep, geen idee of dit noodzakelijk is. Ik vind inductiekoken heel erg fijn. Je regelt het als gas, maar je maakt het veel sneller schoon. Hier kunnen we ook de tijd instellen. Ik zet de aardappels op de powerstand, dan kookt het binnen een paar minuten en dan zet ik de stand lager en stel ik de tijd in. Daarna ga ik de was opvouwen of zoiets...
Nieuwe pannen inderdaad. Die hoeven niet heel erg duur te zijn maar niet alle pannen zijn geschikt.

Sascha2

Sascha2

31-08-2011 om 11:17

Monet

Ik kook ook al jaren op inductie en zou eigenlijk niet anders meer willen. Of je zelf de aansluiting kunt doen, weet ik niet, ik weet niet wat voor opleiding je hebt gehad . Maar hier is een extra groep met krachtstroom aangelegd.
En over die nieuwe pannen, die nodig zouden zijn: dat is niet per definitie zo. Het gaat erom dat de bodem van je pan nog helemaal plat is. Van veel pannen die op gas gebruikt worden kan de bodem ietwat krom trekken en dan doet het magnetische veld van de inductieplaat het niet. Maar het kan zomaar zijn dat je oude pannen gewoon nog kunnen functioneren op een inductieplaat. Er is een truc met een magneetje: als dat blijft plakken op de bodem dan doet je pan het ook op inductie. Ik gebruik zelfs nog twee pannen van mijn oma, die toch echt nog nooit op inductie gekookt heeft . Ik zou in ieder geval niet direct een hele nieuwe pannenset kopen. Tenzij je dat graag wilt natuurlijk

Monet

Monet

31-08-2011 om 12:05

Reakties

Oke, die info over een groep/stopcontact zal ik dan eens ergens anders vandaan proberen te halen. Enne die pannen.........ik heb een jaar of 3 geleden een prachtige nieuwe BK pannenset gekocht met dikke zware bodem, op mijn gladde stenen aanrecht staan ze vlak zonder ook maar enige speling, ik ga er dus voorlopig vanuit dat ik deze gewoon kan blijven gebruiken.
Fijn dat jullie over het gebruik ervan enthousiast zijn, de mensen met inductiekookplaat in mijn nabije omgeving zijn er ook echt enthousiast over.

Zeggik Nie

Zeggik Nie

31-08-2011 om 12:37

Nieuwe groep

Je hebt zeker een nieuwe groep nodig. Het is ook geen gewoon stopcontact dus ik denk inderdaad krachtstroom. Wij hebben het laten aanleggen.
De meeste pannen van Ikea kunnen op inductie maar als je een mooie set van bk hebt zou je ze misschien kunnen laten controleren? Mailtje naar bk misschien?
Ik kook nu 2 jaar met inductie en zou nooit meer iets anders willen. Het is ideaal en inderdaad goed schoon te maken. Bovendien is het sneller dan gas, een pannetje water voor de pasta kookt voordat je er erg in hebt!

Weer

Weer

31-08-2011 om 13:50

O echt sascha2?

Kijk, dat wist ik dan weer niet. Ga ik de volgende keer met een magneetje pannen kopen!

Hier

ook inductie sinds een jaar.. Ik wil nooit anders meer heerlijk. Makkelijk schoon te maken. Je water is veel sneller aan de kook dan bij gas. De plaat is ook zo weer afgekoeld. Ik vind het veel fijner dan gas.

Tihama

Tihama

31-08-2011 om 16:28

Ha Monet,

Mijn oude BK-pannen (waren huwelijkscadeau) van 13 jaar oud) doen het goed op inductie. Nu kookte ik al op keramisch, dus de bodems waren plat. Pannen die op gas gebruikt zijn, kunnen soms wel minder plat zijn. Magneetje is idd de simpele test: om inductie te kunnen koken moet de pan geleidend zijn. Gewoon RVS is niet geleidend, maar als er in het RVS bepaalde elementen verwerkt zijn, dan is het wel geleidend.
Ik kon wel een aantal pannen afdanken, die het niet meer deden, zoals mijn grote soeppan en koekenpan.

Maar ik ben dolgelukkig met mijn inductie.

Tihama

Brianna F

Brianna F

31-08-2011 om 17:12

Krachtstroom

Bij ons is dat door een erkend installateur aangelegd. Pannen kun je uitproberen, als het niet werkt wordt de plaat niet heet. Magneetje is een leuk truukje, maar niet 100%. Ik heb wel eens pannen gehad die wel bleven kleven aan magneet, maar toch niet werkten op de plaat.
Bodem moet echt helemaal glad zijn.
Verder is het ideaal. Veel sneller dan gas (Heb op vakantie weer op gas gekookt, was vergeten hoe lang dat duurde) platen zijn goed schoon te houden, spetters branden niet in, omdat het alleen onder de bodem van de pan warm wordt.

Holiday

Holiday

31-08-2011 om 18:59

Ja tevreden

Bevalt mij prima. Een grote pan water kookt binnen mum van tijd. Mijn pannen zijn magnetisch. Ik gebruik ze ook op gas en weet dat dat niet goed is. Maar soms ben ik zo aan het goochelen met pannen, dan kan het even niet anders. Ik heb nou eenmaal geen kast vol diverse panmaten voor zowel inductie als gas. Gaat nog steeds goed.

We hebben de plaat op een aparte groep.

kaatje43

kaatje43

06-09-2011 om 11:52

Monet

Ik zit juist te denken aan gas op glas. Jouw ervaring zijn dus niet positief? Waarom niet?

Monet

Monet

07-09-2011 om 07:57

Kaatje43

De glasplaat is prachtig, maar.....met maar weinig middeltjes echt vlekkeloos schoon te krijgen. Ook erger is me rot aan het slecht schoon krijgen van de branders en de pannendragers. Even snel de glasplaat schoonmaken na gebruik is er niet bij, je moet dan de pannendragers verwijderen die ik dus 'vies' weer terugzet op de schone glasplaat. Ik baal er gewoon van, het ding is voor mijn gevoel nooit schoon. Met een inductieplaat heb je dus alleen maar de glasplaat waar je een doekje overheen haalt, en klaar ben je!
Het koken op gas bevalt trouwens prima, daar ligt het niet aan, ik wilde nooit anders. Ik heb ooit een week op inductie gekookt, en dat vond ik toch wel heel erg praktisch en supersnel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.