Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Iris

Iris

23-01-2009 om 16:55

In welke olie bakken?

Ik bak altijd alles in olijfolie. Behalve een eitje bakken dat doe ik in margarine. Omdat, dacht ik, olijfolie gezonder is dan andere olien. Maar nu zei een vriendin dat ze niet meer in olijfolie bakt, maar in zonnebloemolie want dat was veel gezonder en je kunt er bruiner in bakken omdat het heter wordt. Wie weet of dit waar is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

23-01-2009 om 17:22

Leuke vraag, ben ook benieuwd

Hier fituren wij (heel af en toe: nogal enge, ouderwetse pan) in zonnebloemolie. Verder gebruiken we alleen olijfolie. Ik doe eigenlijk steeds vaker dingen in de oven en dan hoeft er bijna geen olie bij.
Groetjes
Massi

Maylise

Maylise

23-01-2009 om 17:52

Beiden

Ik heb geen idee wat gezonder is maar ik bak 90% van de tijd met olijfolie omdat ik het lekkerder vind smaken en de overige 10% met zonnebloem olie bij gerechten waar ik olijf olie minder toepasselijk vind. Zonnebloem olie is wat neutraler van smaak.
Ik bak nooit met boter maar dat is uit gewoonte zo. Zit geen filosofie achter.

Maylise

bibi63

bibi63

24-01-2009 om 15:47

Volgens mij (en zoals wij het doen)

zijn de meeste olien (en vloeibare boters) gezond. Wij doen het zo:
Vlees bakken we in vloeibare bakboter (meestel Becel of AH), zodat we jus hebben.
Roerbakgerechten en ovenschotels e.d. waarvan het vlees/groente eerste gebakken moet worden, bakken we in olijfolie en indien Indonesichs/Japans/Thais/Chinees accent in zonnebloemolie.
Harde boter hebben we bijna nooit meer in huis (behalve een roomboterschaap met kerst ofzo voor de lunch/brunch). Evt. een eitje bakken we in wat zonnebloemolie of vloeibare boter.
Cake/taart bakken we eigenlijk zelden. Het schijnt te kunnen met olie of vloeibare boter, maar de enkele keer dat ik het maak, koop ik gewoon een pakje harde blueband o.i.d.
En natuurlijk een dood enkele keer knoflook en/of kruidenboter bij BBQ e.d.
Groetjes,
Bibi

~~esther~~

~~esther~~

24-01-2009 om 15:48

Meestal zonnebloem

Ik bak meestal in zonnebloemolie.

Olijfolie is heel gezond door de sla, maar de gezonde dingen in olijfolie worden minder gezond door verhitting dus dan maakt het voor je gezondheid niet veel meer uit. De hoogste temperatuur die je kan krijgen maakt ook niet veel uit, of je moet extra virgin olijfolie gebruiken, dat kan echt minder ver verhit worden dan andere oliën (hoogst mogelijke temperatuur: extra virgin 121C, zonnebloem 200C, pure olijfolie 210C, amandel 257C - uit Cookwise). Voor je portemonee maakt het wel uit natuurlijk. Ik gebruik olijfolie (en andere oliën en boter) eigenlijk alleen voor de smaak.

margje van dijk

margje van dijk

25-01-2009 om 00:18

Olijfolie of roomboter

Ik doe alles met olijfolie. En inderdaad, je moet het nooit zo heet bakken dat het gaat walmen. Dus dat doe ik dan ook niet.

Als ik graag wil dat iets bruin wordt, doe ik roomboter. Soms doe ik een mengsel, werkt ook heel goed.

Maar de pakjes roomboter die hier in de koelkast staan, staan er soms maaaaaaaaanden.

Verder vind ik dat je puur vanwege het verpakkingsmateriaal geen 'vloeibare margarine' oid zou moeten kopen, al die dikke plastic flessen! Dat gaat me dan echt aan het hart. Ik koop altijd van die olijfolie in glazen flessen. Dat zal ook heus nog wel z'n nadelen hebben maar het doet wat minder zeer aan mijn ogen.

Margje

Ook

Net als Margje altijd in olijfolie, behalve als ik patat oid frituur, dan zonnebloem. Voor gehaktballen doe ik een combi boter-olijfolie. Eieren bak ik ook gewoon in olijfolie, we zijn er aan gewend denk ik, maar misschien is boter wel lekkerder, zou kunnen.

margje van dijk

margje van dijk

26-01-2009 om 00:12

Ander ideetje, sophie

"En al het door de industrie ingespoten water en overbodige vet kwam eruit"

... ander ideetje, gewoon voortaan naar de eko-slager?

Ik geloof je op je woord dat het lekker was, maar een UUR voor een plak gehakt? Hoe veel was het dan?

Ik denk dat ik het toch maar gewoon hou bij gehaktballetjes in een scheutje olijfolie gebakken (ze zijn toch zo gedraaid .

Margje

Sophie/margje

maar een UUR voor een plak gehakt?

ZO raar is dat niet, Sophie maakt gewoon gehaktbrood in een pan ipv in de oven. Persoonlijk zou ik dan toch voor de oven gaan, ik zou vast de pan vergeten of vergeten om te draaien, en dan blijven zitten met een zwarte gehaktdiscus.
Die boter/oliecombi doe ik trouwens zowel voor het bruine korstje als voor de lekkerder jus.

margje van dijk

margje van dijk

26-01-2009 om 13:31

Nee, gehaktbrood heb ik nog nooit gemaakt dus ik wist niet dat het zo lang kon duren.

Mijn balletjes zijn altijd maar zo groot als een pingpongbal en die zijn binnen een kwartiertje wel gaar. (Ook misschien doordat er altijd wel enig vocht in de pan zit, vaak een tomatensaus bijvoorbeeld, waardoor ze misschien nog sneller gaar worden).

Trouwens, totaal off-topic, maar over vetarm gesproken, wat ik pas echt een uitkomst vind zijn van die siliconenlappen voor op een bakplaat. Dat je de bakplaat niet meer hoeft in te veten. Als ik namelijk ergens een hekel aan heb, is het wel aan invetten. En het werkt bijzonder goed. Gister weer een soort pizza-achtig brood gemaakt wat vreselijk plakte toen ik het erop drukte, maar toen het eenmaal gaar was kon ik het er zo af pakken.

Margje

Iris

Iris

27-01-2009 om 17:29

Ik weer

We dwalen een beetje af, maar dat is niet erg. Die silicoenlap beviel mij echt niet. Het stonk altijd naar plastic en ook de gerechten, dus nu gebruik ik weer bakpapier of olie. En bakpapier kun je ook vaker gebruiken.
Maar wat is nu gezonder, olifolie of zonnebloemolie?

Tirza G.

Tirza G.

27-01-2009 om 22:31

Ook ot - gas of elektra

Electra, wát je er ook mee doet, is a l t i j d duurder. Onthou dat dames Een kuub gas kost wel meer dan een kWh elektra, maar echt, een kuub gas stook je niet zomaar op op je fornuis
Maar bovendien is het máken van elektriciteit een buitengewoon milieuonvriendelijke aangelegenheid, terwijl gas als het ware zo vanuit Slochteren jouw huis in komt.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

28-01-2009 om 12:01

Ja dat klopt

Gas wordt afgerekend op de calorische waarde (en die is lager omdat ik verder weg zit), maar het is nog te behappen hoor Sophie ))

Tirza

margje van dijk

margje van dijk

28-01-2009 om 15:00

Baklap

Ik heb twee van die siliconengevallen, voor in elke bakplaat een, en mij bevallen ze uitstekend.

Inderdaad, de eerste paar keer had ik ook het gevoel dat mijn eten naar plastic smaakte. Maar gewoon volgehouden en nu smaakt het helemaal nergens meer naar.

Ze kunnen net zo heet als mijn oven, dat is 250 graden, en in je hart denk je: ai-ai-ai, als dat maar goed gaat, maar iedere keer komt die lap er gewoon weer prima uit. Niks aan te zien.

Ik doe er alles op, dus ook deeg uitrollen indien nodig, en daarna dus in de bakplaat.

Siliconen bakvormen heb ik niet, maar het is ook maar zelden dat ik iets bak wat niet op een plaat kan.

Margje

Prulletje

Prulletje

28-01-2009 om 19:31

Margje

Margje: "Inderdaad, de eerste paar keer had ik ook het gevoel dat mijn eten naar plastic smaakte. Maar gewoon volgehouden en nu smaakt het helemaal nergens meer naar."
Dat lijkt me ook niet echt positief!

Prulletje

bibi63

bibi63

29-01-2009 om 16:48

Margje

Je verpakkingsprobleem begrijp ik, maar hoe wil je in hemelsnaam een jus krijgen als je geen vloeibare bakboter, maar alleen olie gebruikt?
Groetjes,
Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.