Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nasha 1st

Nasha 1st

13-04-2009 om 19:32

In rijtje van de nutteloze vragen (pollepel met een gat)

Weet iemand waarom sommige pollepels een gat hebben en andere niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Met gat....

creeert meer turbulentie als je roert. Da's vaak een goede zaak. Maar het schept wel lullig. (daarom heb je ook pollepels zonder gat)

Ingrid (gokje hoor)

Minet

Minet

13-04-2009 om 20:04

Lucht

Met gat is de pollepel voor bv. cakebeslag dat luchtig moet worden geslagen.

Voor het maken van custard/griesmeel. Voor het opscheppen idd minder handig.

Mijn gok

Om de grote brokken uit de boullion te scheppen. Wel de brokken dus (vlees, bot, grote stukken groente), maar niet de boullion.
Voor roeren gebruik je toch geen pollepel? Daarvoor gebruik een lepel met een gat (die heb ik wel).
Groet,
Miriam Lavell

Een pollepel met een gat?

Een pollepel gebruik je toch om soep enzo mee op te scheppen?
Ik ken wel van die houten roerlepels of roerspanen met een gat erin, inderdaad om de vla mee te roeren tijdens het koken.
Maar bij een pollepel met een gat kan ik me weinig voorstellen eerlijk gezegd.

Bastet

Bastet

14-04-2009 om 11:32

Dirksmama

Nee,dat heet een soeplepel,waarmee je soep opschept.Een houten roerlepel,al dan niet met gat,heet pollepel.
Groetjes,bastet

amk

amk

14-04-2009 om 11:33

Haha het antwoord is te vinden op wikipedia

want ze worden allemaal pollepels genoemd;

Een pollepel kan zijn een lepel van hout, metaal of kunststof met een lange steel, die in de keuken gebruikt wordt om (soep, of pap) mee om te roeren.

Een pollepel komt ook voor in de betekenis van een lepel waarmee soep wordt opgeschept. De kleinere variant van die lepel kan worden gebruikt voor het opscheppen van jus. In vorm is deze echter gelijk: een steel met aan de onderkant een komvorming deel, dat haaks op de steel gemonteerd is. Een pollepel onder deze betekenis wordt vaak vervaardigd uit metaal (roestvrij staal), maar mogelijk ook uit kunststof.

Het woord was oorspronkelijk potlepel waarbij de t onder invloed van de daaropvolgende l is geassimileerd.

Bij de plaatjes staan lepels met en zonder gat. En ook de soep- en sauslepel vallen dus onder de pollepel

margje van dijk

margje van dijk

14-04-2009 om 12:01

Da's belgisch

Belgen (Vlamingen) noemen pollepel wat wij een soeplepel noemen.

Duh

Wat jullie soeplepel noemen, noemen wij een sleef

margje van dijk

margje van dijk

14-04-2009 om 14:40

Lol

Maak het nou niet moeilijker, Genista, dan het toch al is

Kijk, na de 'sleef' komt natuurlijk dat wij 'sop' tegen soep zeggen en 'soepe' (oftwel sûpe) tegen karnemelk, maar dat gaat veel te veel glazige blikken opleveren

Margje

ishtar

ishtar

14-04-2009 om 16:19

Ha, siepelsop

is veel lekkerder dan het klinkt

Lol margje

Sorry, kon het niet laten...

En natuurlijk

poeiermolke. Heerlijk, heeft niks met poedermelk voor in de koffie te maken

Pollepel

Een pollepel is wat mij betreft een lepel met een lange steel om soep (groot) of jus (klein) mee te scheppen.

Zo'n ding waar je mee roert is een roerlepel of roerspaan.

En ik kom niet uit Belgie.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-04-2009 om 23:01

Hihi

ok, dus niet voor iedereen is een pollepel een pollepel Voor mij is een pollepel een houten ding, lange steel met een vrijwel platte lepel er aan....maar in sommige zit dus een gat, waarbij dan aan 1 kant ook nog een parmantig puntje omhoog....en ik raak steeds meer gefascineerd door dat ding, want waarom is dat gat er nu?

Kijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:3kochl%C3%B6ffel.JPG

Pollepel

Ik vermijd het hele woord, omdat ik het gewoon een stom woord vind Soep opscheppen doen we met een sleef en in de pan roeren met een houten lepel. Die dingen met gaten heb ik eigenlijk nooit gebruikt.

amk

amk

15-04-2009 om 11:53

Maar genista

in een sleef zitten gaatjes en dan schep je alleen de ballen uit de soep.
Soep schep je met een soeplepel en idd roeren alleen met een houten lepel. Of een siliconen garde, veel beter voor de pannen.

Angela

Nee hoor

In een sleef zitten geen gaatjes. Een sleef is een kommetje aan een steel (soeplepel, juslepel). LOL De verwarring ten top zo

Hilde

Hilde

15-04-2009 om 14:23

Vlaams

Ik zal nog maar eens reageren.
Bij ons in Vlaanderen is een soeplepel een lepel waarmee je soep eet. Ik denk dat dit in Nederland een eetlepel is.
Een pollepel is een lepel waarmee je soep opschept (de soeplepel waarover jullie spreken). Het woord "pollepel" komt trouwens van pot-lepel, dus een lepel waarmee je uit de pot schept.
Daarnaast heb je nog een opschep- of opdienlepel (is minder diep dan een pollepel).
Ik gebruik ook wel eens een platte houten lepel om in een gerecht te roeren, maar om echt te kloppen gebruik in een garde of een "fouet" in het schoon Vlaams )

Ik ben echt niet vlaams

Maar ik eet mijn soep met een soeplepel en schep die op met een pollepel. En mijn toetje eet ik met een dessertlepel of vlalepel. Een eetlepel gebruik ik alleen als maat (15cc) bij het koken.

Margriet*

Margriet*

15-04-2009 om 22:35

Nog steeds geen antwoord

De vraag was waarom er in een houten pollepel soms wel en soms niet een gat zit. Wat is het verschil in gebruik. Dat wil Nasha volgens mij weten. Ingrid geeft als enige daar anwoord op maar gokt ook wat. Ik wil ook wel weten hoe het zit. Ik denk dat het iets met lucht te maken heeft maar wat gebeurt er dan precies als je met gat roert of zonder gat. Wordt de soep dan luchtiger ?

amk

amk

15-04-2009 om 22:54

Ja maar margriet

niets zo leuk als een ontsporend draadje in de categorie nutteloze vragen.

net als de beroemde hoe lang doe jij met een handdoek, hoeveel wassen in de week draadjes.

Lepel met gat

Ik weet niet beter of die lepel met het gat gebruik je voor deeg/beslag. Maar waarom - geen idee. Misschien die turbulentie, of omdat het makkelijker roert dan een lepel zonder gat als je door taai beslag moet roeren.

Groeten,

Temet

Probeer!

Neem een kom met pannenkoekbeslag en roer erdoor met een lepel met een gat en een houten lepel. Dan voel je meteen waar het gat voor dient: het roert gemakkelijker en het klotst minder.

Rafelkap

Rafelkap

16-04-2009 om 18:52

Natuurkundige

Is er een natuurkundige op het forum die dit aan ons leken kan uitleggen?

Rafelkap, rofl!

Onze forumnatuurkundige reageerde als eerste ... met een gokje ))

Rafelkap,

ik ben natuurkundige. Mijn gokje wbt stroming/turbulentie was gebaseerd op wat fysische ideeen.

ingrid

Rafelkap

Rafelkap

17-04-2009 om 18:53

Ingridt

Oh sorry overheen gekeken Misschien dat ik ook eens een gat boor in een pollepel, lijkt me wel wat: turbulentie in de soep

Nasha 1st

Nasha 1st

17-04-2009 om 23:10

Lol....het gat

vandaag maar voor de pasta-saus gebruikt.....weinig turbulentie hoor...blijft me fascineren dat gat....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.