Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cobi

cobi

18-09-2009 om 13:24

In de categorie levensvragen :cafeinegehalte espresso

Toen ik nog filterkoffie dronk had ik aan vier koppen koffie genoeg. Dronk ik meer dan ging ik stuiteren. Na 9 uur liet ik de koffie staan, want anders lag ik uren wakker.

Sinds ik een espressoapparaat op het aanrecht heb staan glimmen, kan ik de hele dag door koffie drinken. Ook al pak ik om half 12 een koffie bij mijn Grand Marnier, dan slaap ik er geen minuut minder om. Dat doe ik ook allemaal , want met het verdwijnen het opwekkend effect, wordt de hunkering niet minder.

Is het cafeinegehalte van espresso lager omdat het water korter in contact is met de koffie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

18-09-2009 om 13:49

Kleiner kopje?

Drink je de espresso uit kleinere kopjes? Dan duurt het zeker langer voordat jij aan je dagelijkse tax zit.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-09-2009 om 14:45

Hoeveelheid koffie

Het zal toch wel liggen aan de hoeveelheid koffie die je gebruikt om een kop koffie - al dan niet espresso - te maken. Misschien gebruik je minder koffie voor een dubbele espresso dan je voor een kop filterkoffie gebruikte? Zette je altijd heel sterke filterkoffie? En nu een standaard hoeveelheid omdat het apparaat dat 'voorschrijft'?

Enne...die afhankelijkheid van de cafeïne, is dat niet iets om wat aan te doen? Andere discussie, maar toch. Ik kan me er persoonlijk namelijk niets bij voorstellen!

groet, Mamvantwee

Yta Chalne

Yta Chalne

18-09-2009 om 15:22

Het antwoord is (maar dat had je dus al gemerkt): ja, minder cafeïne. Om dat goed uit de koffie te halen ben je langer bezig dan 20 seconden. Wel grappig dat je het merkt, de meeste mensen verwarren de sterkere smaak met veel cafeïne en denken juist wakker te blijven van espresso.

Je kunt nog wel wat meer effect krijgen door koffiesoorten met een groter aandeel robusta te gebruiken.

Soort boon en branding

Mijn man was laatst voor zijn werk bij de firma Illy cafe (Italiaanse espresso, werkelijk zalig, maar dat terzijde
Degene waar hij mee sprak legde hem uit dat de hoeveelheid cafeïne o.a. afhing van de soort boon die gebruikt wordt.

Dit staat er bijv. op hun website over:
Al vertonen de Arabica en Robusta slechts kleine verschillen qua uitzicht, toch zijn ze genetisch erg verschillend: de eerste beschikt over een celkern met 44 chromosomen, bij de tweede zijn dit er slechts 22. Vanuit scheikundig oogpunt is echter enkel het cafeïnegehalte verschillend: van 0,9% tot 1,3% voor de Arabica, van 1,6% tot 2,5% voor de Robusta.

Daarnaast kan de soort branding van de boon ook nog zorgen van vermindering van de cafeïne (ook weer volgens deze mijnheer dus). Bij hun espressobonen is dat bijv. zo.

Al met al zou het dus zo kunnen zijn dat je nu door een andere soort koffie(boon) minder cafeïne binnenkrijgt.

Groetjes,
Fonne

Marie L

Marie L

18-09-2009 om 16:38

En de echte espressodrinker...

doet het niet op robusta bonen maar juist op arabica. Er zit idd in espresso minder cafeïne omdat het water sneller en onder druk door de koffie gaat.

Tja, en als je dat eenmaal gewend bent, is het op de meeste Nederlandse kantoren wel behelpen.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-09-2009 om 16:49

Marie (en nog ff opscheppen)

Persoonlijk vind ik een pure arabica espresso niet altijd even geweldig. Teveel zuurtjes (of de rinsheid eruit gebrand en dan teveel brandsmaak), een paar procent robusta geeft net die balans die je meestal zoekt.

Illy heeft overigens een geweldige brandinstallatie, maar die installatie hadden we in Nl al eerder bij een van de grote kleine koffiebranders. Illy heeft 'm alleen maar afgekeken Maar er is verder niets mis met Illy, behalve de afschuwelijke milieuproblemen die ik heb met hun verpakking (elk half pondje zijn eigen blik!)

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2009 om 18:43

Maar daar staat tegenover

Dat espresso wel cholesterolverhogend werkt. Het vet van de koffie wordt niet afgevangen door het filterpapier.
Dus je drinkt jezelf heel kalmpjes een hartvervetting

Tirza

Marie L

Marie L

19-09-2009 om 13:13

Zelfs omdat het plantaardig is?

Is het dan toch cholesterolverhogend?

Nou drink ik zelden koffie. Soms thuis en anders in Italië een cappuccino. Ik ben bang dat ik mijn hartvervetting echt van iets anders oploop

Elk voordeel heeft dus zijn nadeel, minder caffeïne maar meer cholesterol.

Marie L

Marie L

19-09-2009 om 13:14

Yta

dan is het papieren zakje van Simon Levelt idd een stuk milieuvriendelijker.

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2009 om 16:10

Nope

Mensen die problemen hebben met een te hoog cholesterol krijgen een espresso-verbod.
En ja, voor de boost van koffie moet je gewone filterkoffie nemen. Espresso zit niet voor niets in van die nuffige kleine kopjes. Nippen en genieten. Boosten doe je maar op filterzooi

Tirza

Nou die simon levelt is ook met zijn tijd meegegaan hoor!

De zakjes waarin ze mij koffie en thee meegeven bestaan uit gelamineerd spul. Geen gewoon papier.

Daarmee redden ze het nog steeds goed in vergelijking met hun concurrenten, en ik voel nu nog de gloed van de Supremo-koffie die ik anderhalf uur geleden heb gedronken... dus ik blijf terugkomen.
Maar goed, geen simpel papier dus.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-09-2009 om 10:29

Rodebeuk

We hebben ook meerdere klanten die eigen zakjes/blikken/etc. meenemen waar ze graag hun koffie in willen, dat is natuurlijk het meest milieuvriendelijke alternatief!
Inderdaad zijn de zakjes tegenwoordig sealbaar, vooral voor mensen zonder molen (die zijn onderweg anders de helft van de geur al kwijt...)

Yta - daar had ik nog niet aan gedacht

goeie tip..

Echt nog nooit bedacht.

Heb wel een herinnering aan een moeder die met vieze zakejs naar de slager terug ging, twintig jaar geleden. Maar dat is natuurolijk geen reden.

Marie L

Marie L

20-09-2009 om 16:56

Idd een goeie tip

't Is is ook een goede bestemming voor dat Illy blik dat je toch een keer in huis hebt gehaald

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.