Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MaximeM

MaximeM

31-08-2009 om 16:59

In 3 seconden heet water (tefal waterkoker)

Hoi,

Wie heeft de Tefal waterkoker (Tefal BR 3048) waarbij het water in 3 seconden heet is? Is dat echt zo, eigenlijk geloof ik het niet en ben ik bang dat er weer ergens in kleine lettertjes iets staat waardoor je hem wel eerst zo-en-zo lang in het stopcontact moet hebben ofzo?
Wie heeft er ervaring mee en kan mij er wat over vertellen?

Groetjes
Maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

31-08-2009 om 18:54

Bij vriendin

Heb hem bij een vriendin gezien, volgens mij werkt het echt meteen. Geen kleine letterjes wat dat betreft.

Het werkt echt!

Ik had er eentje, en het werkt echt
Geen addertje onder het gras, gewoon op de knop drukken en je hebt een glas heet water.

Helaas heeft mijn waterreservoir een ongelukje gehad waardoor ik 'm niet meer kan gebruiken. Maar ik heb er veel plezier van gehad. Ideaal om snel een kop thee te maken.

MaximeM

MaximeM

31-08-2009 om 20:55

Ook 1,5 liter?

Hoi,

Oke dat klinkt goed, ik lees dat er een reservoir van 1,5 liter bij zit. Heb je dan dus ook in 3 seconden 1,5 liter heet water. (als voorsprongetje voor als je eens wat water wilt koken om bv pasta te maken?)

maxime

MaximeM

MaximeM

31-08-2009 om 20:58

3 seconden 3000 watt

Hoi,

Ja dan gebruik je dus 3 seconden 3000 watt. Mijn waterkoker die ik nu heb (geen idee hoeveel watt) staat wel 1 tot 2 minuten aan voor heet water.

Maxime

Tirza G.

Tirza G.

31-08-2009 om 23:13

Mag je hopen

dat je stop het aankan.

Tirza

Kari1

Kari1

01-09-2009 om 08:56

Die stop

moet het wel redden hoor. Als dat ding 3000 Watt is dan volstaat een stop van 16A en die zijn niet zo ongewoon. Wel even checken of de groep waar je koker op zit idd een 16A stop heeft dan.
Omdat het maar om 3 sec. gaat kun je evt. andere stroomvreters die op die groep zitten even 3 sec. uitzetten, b.v. vaatwasser, oven.
Je hebt in 3 sec. een KOPJE heet water, niet 1,5 liter.
Kari

Pluk53

Pluk53

01-09-2009 om 09:56

Rekenen

een watt is een joule/sec, 3 seconden 3000 watt --> 9000 watt, is 2160 calorie. Om een gram water een graad in temperatuur te doen stijgen heb je een calorie aan energie nodig. Om een gram water van 15 naar 90 graden op te warmen heb je dus ~75 calorie nodig. 2160/75 = 29.
Je kunt in drie seconden dus 29 gram water opwarmen tot 90 graden.

Pluk53

Pluk53

01-09-2009 om 09:58

Foutje

3 seconden 3000 watt --> 9000 watt, moet zijn 3 seconden 3000 watt --> 9000 joule.

jacci

jacci

01-09-2009 om 13:03

Ik heb um

Ik heb de simpelste versie. Dus niet die met de draaiknop van hoe groot is mijn kopje. Ik ben er helemaal blij mee. Het werkt als een koffiezetapparaat, alleen iets sneller. En mijn zoon kan zelf thee, soep, ofzo maken, zonder de ketel op het gas te zetten. Het is niet zo gloeiend als doorgekookt water, maar ook dit is voor kind fijn en mij maakt het niet uit. Er zit zo'n filterding bij, dat gebruik ik niet, vind ik chemisch. Ik spoel hem af en toe door met azijn. Jacci

Pluk53

Pluk53

01-09-2009 om 13:43

Jacci

en hoe lang duurt het nu "echt" om een kopje (100ml) of een soepkom (250 ml ) vol te laten lopen? ( vanaf het indrukken van de knop tot kopje/kom vol )

Kari1

Kari1

01-09-2009 om 13:48

Consumentenbond

Even gekeken op de site van de consumentenbond: "Het apparaat doet wat het belooft, snel een kopje heet water leveren, maar de meerwaarde ten opzichte van wat mensen al in huis hebben staan (een waterkoker of fluitketel) is minimaal." "Het overgrote deel van het panel vindt de Tefal Quick & Hot geen aanvulling op het huishouden. Ze zijn tevreden met wat ze al hebben of geven een voorkeur aan thee die gezet is met een waterkoker."
Uit de test bleek dat het vullen van een mok van 210 ml met water van 77 graden 25 seconden kost. Dat klopt wel zo'n beetje met de berekening van Pluk. Na 3 seconden heb je dus de eerste druppels.
Een waterkoker doet over het verwarmen van 190 ml tot 95 graden (dus heter dan dan dan de Quick & Hot kan komen) 60 seconden. Als je 600 ml wilt hebben dat doet een waterkoker daar 2 min. 10 sec. over en de Q&H 1 min. 10 sec.
Kari

MaximeM

MaximeM

01-09-2009 om 17:01

Geen toegevoegde waarde dus

Hoi,

Tja, dan vind ik het geen toegevoegde waarde. Hij is maar iets sneller als mijn gewone waterkoker. Het gaat me toch niet om alleen maar een kopje. Toch raar dat ze er dan een reservoir van 1,5 liter op zetten en beloven dat je in 3 seconden heet water hebt... maar in werkelijkheid heb je dus in 3 seconden een paar druppeltjes heet water. Op de rest van het hete water moet je gewoon wachten. (dacht dat dit een goedkope variant van een qooker was) heb al een koffiezet apparaat waar heet water uitkomt (voor een kopje, maar dat ding stroomt heel langzaam (dun straaltje) dus als je daar 1,5 liter uit wilt halen ben je zeker 3 minuten aan het tappen
Ik hou het maar gewoon bij mijn simpele waterkokertje dus.

Maxime

Holiday

Holiday

01-09-2009 om 22:25

Een snel kopje thee in 25 sec

Ik heb hem ook, de simpelste versie. Hij werkt toch echt snel hoor. Dat er wordt gesproken over druppels vind ik wat misleidend, net alsof je kopje voldruppelt. Dat is dus niet zo. Je drukt op de knop, gelijk begint ie te pruttelen en stroomt je kopje vol.

Voor ons is het ideaal. Ik zet vaak twee kopjes thee, twee verschillende smaakjes. Dus kopje 1 eronder, knop indrukken, klaar. Zakje erin hangen, ondertussen kopje 2 eronder, knop indrukken, klaar. Zakje erin.

Meer water (die 1,5 liter) kan ook. Dan blijft het apparaat dus doorstromen ipv dat hij stopt bij 1 kop.

Vanaf het moment van indrukken tot een vol kopje is 25 seconden, het water is direct gloeiendheet. Dat is toch echt veel sneller dan met een waterkoker. Die moet je eerst pakken, onder de kraan houden en inschakelen. Dat alleen kost je al zo'n zelfde 25 seconden. Ik zorg altijd dat ie gevuld met water klaar staat voor gebruik.

Voor grotere hoeveelheden warm water gebruik ik hem niet. Maar voor een snel kopje thee, ideaal.

Puck2

Puck2

01-09-2009 om 23:11

En holiday

Water dat niet gekookt heeft geeft altijd zo'n drabbig schuimlaagje op je thee. Heb je dat niet dan met dat Tefal geval want die warmt het water op tot 77 graden heb ik uit dit draadje begrepen.
Overigens zet ik nooit een "snel" kopje thee. Ik heb een snelle waterkoker en gebruik losse thee die een minuut of 5 moet trekken. Dan zal het me echt worst zijn of het water na 25 seconden kookt of na 1 minuut.

Dit valt voor mij onder de noemer

energieverspilling en/of onnodige apparatuur.
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk maar ik hou het wel bij mijn waterkoker en thermoskan om thee te zetten.

Holiday

Holiday

02-09-2009 om 13:35

Ja, toch het gemak he..

Puck, geen drabbig water hoor.
"Overigens zet ik nooit een "snel" kopje thee". Dan moet jij hem inderdaad niet aanschaffen. Ik zelf zet juist wel altijd een snel kopje thee, dat is het verschil.

Pelle, ik had met mijn waterkoker altijd, dat ik toch meer water kookte voor mijn kopje thee dan nodig. Dat duurde dus langer en verspilde water en energie. In die zin is dit apparaat voor mij een uitkomst. De precies afgepaste hoeveelheid staat me wel aan. Het kan natuurlijk zo zijn dat hij door zijn hoge energieverbruik net zo verkwistend is als teveel water koken in een conventionele waterkoker dus wellicht hou ik mezelf voor de gek.

Maar dan nog, gemak gemak gemak. Gun ik mijzelf soms een beetje. Ik ben niet zo'n theedrinker en 1 zo'n kopje per dag bij het ontbijt is het wel op een dag. Wat moet ik dan met een thermoskan en zo.

Voor de rest drink ik koffie.

Echte! Geen senseo

Puck2

Puck2

02-09-2009 om 13:56

Ha ha holiday

Dan hebben wij het precies omgekeerd. Ik drink alleen thee en Puckman maar 1 kopje koffie per dag en daarom hebben wij zo'n handige Senseo. Idd: voor 't gemak.

Iris

Iris

02-09-2009 om 17:44

Energievreters

Alle apparaten die heel snel iets moeten opwarmen zijn enorme energievreters.Voor het gemak betaal je dus, en het is niet echt milieuvriendelijk. Dan maar even wachten op een kopje thee. We moeten toch onthaasten?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.