Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heirthe

Heirthe

17-02-2010 om 20:19

Ikea en vogelveren..

Ik hoorde laatst op de radio een heel verhaal over dat Ikea bekend staat om zijn vullingen in banken en dekbedden van levend geplukte vogels.
Nu was ik net van plan om de Ektorp bank van Ikea aan te schaffen en las op de site dat in de zitkussens veren van watervogels zitten..
Nu vroeg ik me af, zijn die watervogels ook levend geplukt of is dat alleen bij ganzen zo.
Ik heb nl geen zin om dan zo'n bank te kopen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

17-02-2010 om 20:36

Watervogels

Ganzen zijn ook watervogels, het kan dus goed ganzendons zijn wat er in die kussens zit.

Sancy

Sancy

17-02-2010 om 20:36

Al oud nieuws

De Zweedse meubelgigant heeft met externe controleurs onderzoek verricht naar de Chinese dons- en verenbranche. Dat gebeurde na een Zweedse documentaire over de activiteiten van Ikea met betrekking tot het plukken van veren en dons van levende vogels. Het eigen onderzoek van Ikea zou uitwijzen dat toeleveranciers waarmee Ikea werkt levende ganzen hebben geplukt.

De onderneming komt tot de conclusie dat ook producten van haar veren en dons van levende vogels kunnen bevatten. Het bedrijf stelt dat alleen het dekbed Mysa Olvon en het kussen Gosa Näva ganzendons en -veren bevatten. Ikea haalt die producten daarom gefaseerd uit het assortiment en gaat een traceersysteem voor dons en veren ontwikkelen.

donderdag 26 maart 2009
Bron: demorgen.be
Of lees hier: http://binnenland.nieuws.nl/546789
Wat op dit moment de stand van zaken is, weet ik zo niet.

Rafelkap

Rafelkap

18-02-2010 om 07:21

Get!

Als dat idd zo is zou ik ook een brief/mail aan ikea schrijven met de reden waarom je daar geen bank wil kopen. Misschien dat er dan wat veranderd. Het kan helaas alleen veel consumenten geen biet schelen, als ze maar goedkoop kunnen kopen.

Heirthe

Heirthe

18-02-2010 om 11:17

Mail

Heb gisteravond gemaild of het zo is, het is ook verboden om vogels levend te plukken maar in Frankrijk in de Dordogne gebeurdt dat nog steeds voor de zo beroemde Foie Gras.. Vreselijk vind ik het, ik wil helemaal niets te maken hebben met wat voor dierenleed dan ook, vind dat zo erg.
Heb gegoogled maar Ikea heeft wel de dekbedden met ganzendons eruit gedaan maar in die banken zitten veren van watervogels dus vroeg ik me af of die ook leven geplukt waren.
Ik zal jou links nog even lezen Sancy, kijken of ik daar iets kan vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat je lekker zit op zo'n bank..

Heirthe

Heirthe

18-02-2010 om 21:26

Daarom ben ik ook vegetarisch

en daar ben ik heel blij mee. Mijn man eet alleen biologisch vlees en we hebben daar graag wat meer voor over.

Rafelkap

Rafelkap

19-02-2010 om 17:20

Foske (o.t.)

ben ook erg geneigd om vegetarisch te worden om deze redenen, maar ben dan wel de enige in het gezin. Wij eten wel minder vlees (want als ik kook is het vegetarisch) en biologisch.
Is dat niet lastig om voor jezelf apart te koken?

Heirthe

Heirthe

19-02-2010 om 18:49

Hoef niet apart te koken

Mijn man en kinderen eten alle vegahappen die ik maak gewoon lekker mee en mijn man eet alleen vlees als we de gewone Hollandse pot eten (aardappels, groente, vlees en voor mij dan een vegaschijfje). Dus hoef ik niet apart te koken maar als het zou moeten zou ik het doen want ik kan echt geen vlees door mijn keel krijgen..

Rafelkap

Rafelkap

21-02-2010 om 11:22

Ok (foske en didi)

apart koken lijkt me ook veel te onhandig. Dank voor jullie ervaringen. Ik bezin mij.

Heirthe

Heirthe

21-02-2010 om 13:15

Didi

Dat doe ik dus ook altijd en wel in een aparte koekepan ja!
Vega gehakt vind ik niet zo lekker dus de chili eten we hier zonder gehakt of ik bak het er apart bij voor de vleeseters.
Bij sommige gerechten maak ik wel twee verschillende sauzen, een met en eentje zonder vlees maar dat ik ook niet zo'n moeite.
Ik voel me wel eens schuldig dat manlief de echte vleesgerechten zoals goulash en hachee e.d. moet missen want dat vindt hij erg lekker..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.