Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laminaat

Laminaat

05-02-2009 om 21:44

Ik zoek een goed voorbeeld voor de smaak bitter

Hoi,

Binnenkort geeft mijn zoontje een soort kookpartijtje. Ik wil eerst de kinderen van alles laten zien, ruiken en proeven. Om te beginnen wil ik ze zo puur mogenlijk de basissmaken voorzetten. Zoet-suiker, zuur-azijn, zout-keukenzout. Maar voor bitter kan ik niet komen op een pure bittere smaak. Ja toch: oorsmeer. Maar ik kan ze toch moeilijk vragen allemaal even met hun vinger in hun oor te poeren? Het liefst heb ik een geurloze stof (ik overweeg ook voor Zuur een poeder te kiezen:citroenzuurpoeder).
Heeft iemand een idee?
Dank,
Laminaat

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grapefruit

... zou ik doen. Maar ze smaken niet allemaal even fantastisch natuurlijk. Even proeven misschien?
Groet,
Miriam Lavell

Jesse_1

Jesse_1

05-02-2009 om 21:59

Typisch bitter:

Typisch bitter is: bier of kruidenbitter, maar dat kun je moeilijk aan kinderen voorschotelen
De smaak bitter vind je terug in bittere groenten, bladgroenten, tonic, geelwortel en fenegriek. Grapefruit inderdaad (moet dan niet toevallig een zoetere soort uitkiezen).
Jesse

Bitter

- witlof
- koffie of cacaopoeder (het eerste ruikt sterk en mag niet, en het tweede ruikt te zoet.... )
- paracetamol (dit mag zeker niet, hahaha! - maar is voor mij wel de meest puur bittere smaak)
- oh ja! en... campari... maar dat mag ook niet! (en is ook nog een beetje zoet...)
sorry, ik help je niet echt denk ik!
veel succes!
(ben benieuwd wat het gaat worden )

Wat wel mag,

is crodino, ook erg bitter.

Eh..laminaat?

vraag ik me toch af,hoe wéét jij dat oorsmeer bitter smaakt?????

Laminaat

Laminaat

06-02-2009 om 09:12

Ik ben er nog niet uit

Dank jullie wel.
We komen wel tot een goede oplossing, denk ik. Ik hoop op een poeder. Gemalen paracetamol? Kan ik dat echt niet maken? Ze hoeven er geen soeplepel vol van te eten. Alle andere voorstellen zijn zeker bitter, maar die wil ik dan daarna laten proeven. "Welke smaak proef je het meest in witlof/grapefruit?"
Is er niet een indische specerij, bijvoorbeeld? Ik dacht ook aan wasabipoeder, maar daar zit ook erg veel van de smaak Scherp bij, dat is niet puur genoeg.
Zou je ergens gal kunnen kopen?
Blijf meedenken!!
Laminaat

reina

reina

06-02-2009 om 09:31

Laminaat

Ik zou kiezen tussen grapefruit of bitter lemon/tonic. Ik hou niet van bitter en vind die dingen dan ook echt vies!

liora

liora

06-02-2009 om 10:12

Paracetamol

Hoi,

Zou het niet zo leuk vinden als mijn kind op een feestje paracetamol had gekregen... dus dat zou ik zeker niet doen.

Wij hebben zoiets vroeger bij biologie gedaan. We kregen toen kinine dat met gelatine tot een puddinkje was gemaakt. Dat smaakte helemaal totaal bitter.

Liora

Indrogen/koken

Laminaat, ik begrijp dat je een smaak wil die geen enkele associatie heeft met de structuur. Dus wel bitter, maar niet het sappige van de grapefruit.
Ideetje: pers een grapefruit uit en laat het sap indrogen. Dat kun je ook op theelepeltjes doen. Je kunt wellicht een 'bittere pil' maken door een wit schoolbordkrijtje te verpulveren en daarop wat grapefruitsap te druppelen. Laat dat indrogen. De bittere smaak blijft hangen.
Groet,
Miriam Lavell

Oploskoffie?

een korreltje oploskoffie per kind zal niet veel schade doen en geeft al een aardig beeld van bitter.

krin

krin

06-02-2009 om 10:40

Bittere komkommer

Te vinden bij de toko, zo'n groente die er uitziet als een bejaarde komkommer met huidprobleem. Vreselijk bitter. Of die smaak te isoleren valt van de structuur en textuur van de komkommer weet ik niet.

Krin (sopropo)

Daar dacht ik ook aan ja. Die groente heet volgens mij sopropo, ook wel bittermeloen. Eén keer gegeten, dat was meteen de laatste keer.

Het is Surinaams, geloof ik.

Groeten,

Temet

Yep, sopropo

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sopropo

Ik vind het wel lekker, maar het is héél bitter.

maan.

maan.

06-02-2009 om 11:37

Herkenbaarheid

Hoi,

Wat betreft de paracetamol, los van het feit of je dit wel of niet kunt 'maken' ik betwijfel of kinderen zo makkelijk van een voor hun onbekend iets willen proeven.. hou het herkenbaar, is ook prettiger met het 'plaatsen' van de smaak bitter. Dan weten ze dat 'grapefruit' of 'paracetamol' of wat dan ook geassocieerd wordt met bitter.

Wat betreft de keuze voor gestampte paracetamol: niet doen. Jantje komt thuis: we hadden zo'n leuk feestje en we hebben ook nog wit poeder mogen proeven.. tja.

Nu we toch in de toko zijn ...

... emping, dat heeft ook een wat bittere smaak, ziet eruit als een soort chips.
En, nee, ik zou het ook niet leuk vinden als mijn kinderen op een feestje paracetemol zouden krijgen, want wij proberen onze kinderen zo min mogelijk medicijnen te geven, alleen als het echt niet anders kan en voor de lol al helemaal niet.

Wiki

zie link in wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Emping

Laminaat

Laminaat

06-02-2009 om 13:56

Ik heb gekocht:

Ik ben net naar diverse uitheemse kruidenwinkels geweest, die ook geen raad wisten. De indiase meneer wist wel wat, maar niet in Nederland. Tsja. Toen ben ik maar naar de apotheek gefietst met mijn vraag. De dames die me daar behulpzaam waren, kwamen ook meteen met kinine, maar dat heeft dezelfde bezwaren als paracetamol. Vervolgens hebben we samen het idee van Fladderbeestje geproefd, byte-ex. En jemig, wat is dat smerig. Maar al snel blijft er een pure bittere smaak achter in je mond. Dus heb ik die maar gekocht. Ik kreeg een snoepje toe van de apothekaresse, ze nam er zelf ook een. Voor de kinderen moet ik ook wat kopen, want de smaak van byte-ex blijft anders wel heel lang hangen.
Al met al veel dank allemaal voor het meedenken. Ik ben niet ontevreden met het resultaat. Maar mocht iemand een nog beter idee hebben, hoor ik het graag (voor morgenmiddag).
Groet,
Laminaat

Berber

niet zo serieus hoor,het was maar een grapje (zie

Tineke

Tineke

06-02-2009 om 16:35

Bitter

Door die smerige bytex zullen de kinderen de smaak associeren met supersmerig. Dat is toch niet de bedoeling?
Is een simpele koffieboon niet veel beter?

En marmite?

dat is toch ook bitter? heb je de natuurwinkel al geprobeerd?
groeten albana

lamari

lamari

06-02-2009 om 17:25

Tonic!

Byte-x is inderdaad wel heel erg vies. Waarom geen tonic?

http://www.bioplek.org/2klas/2klaszintuigen/1klaszintuig11.html

In iedergeval veel plezier met je feestje.

Lamari

Ziva

Ziva

06-02-2009 om 17:34

Radijs

radijs of mierikswortel zijn toch ook bitter? of is dat te heet/scherp voor jouw doel? Lijkt me in ieder geval beter dan bytex of paracetamol.

Veel plezier met het feestje!

Holiday

Holiday

06-02-2009 om 18:11

Geen byte-ex

Ik zou ze laten proeven van een radijsje, een stukje witlof of een slokje bitter lemon.

Lijkt mij allemaal bitter genoeg om kinderen kennis te laten maken met de smaak 'bitter', zijn bovendien geschikt voor consumptie en je houdt toch een kookfeestje? Dan vind ik byte-ex niet zo goed passen en dat is gewoon gruwelijk vies.

Extra pure chocola?

Bij albert heijn verkopen ze extra pute chocola, met iets van 80% cacao. Ik vind 'm heerlijk: bitter / zoet.

Nog beter: pure cacao (die je als poeder in een pakje koopt, niet dat gezoete chocolademelkspul, maar echte pure cacao: hartstikke bitter!)

Veel plezier!

Marlies

maan.

maan.

06-02-2009 om 19:15

Geen byte-ex

Met byte-ex maak je meteen de combinatie bitter=vies. De suggestie van witlof hierboven lijkt me bitter genoeg voor de kinderen.. zullen ze ook niet allemaal evenzeer weten te waarderen uiteraard maar je geeft wel iets eetbaars: bitter is per slot van rekening toch eetbaar en dat geldt niet zozeer voor byte-ex.

Ik heb trouwens nog nooit byte-ex geproefd..

Guinevere

Guinevere

06-02-2009 om 20:29

Bytex niet vies

Heu, nou, mijn zoontje vond bytex anders héérlijk smaken. Het hielp geen klap voor waar het voor bedoeld was. Dus bitter=vies hoeft beslist niet voor alle kinderen op te gaan. Ik moet wel zeggen, hij smult ook van tonic en bitter lemon. Maar dat is allebei niet bitter, maar mierzoet natuurlijk.

Emmawee

Emmawee

06-02-2009 om 20:34

Marmite

is zout. Net als bouillonpoeder. Wij zijn er thuis alle 4 dol op.
Groeten, Maw.

Marieke Vervoort

Marieke Vervoort

06-02-2009 om 21:01

Geen byte-ex!

Heb ik mijn dochtertje ooit wel eens een heel klein pietsie van op haar nagel gedaan ivm duimzuigen. Maar ze ging er bijna van overgeven! Heel veel slijmvorming ook in de mond. Toen heb ik het zelf maar eens geprobeerd: gatver!! Echt heel erg vies, als je ook maar iets te veel op je tong krijgt dat krijg ik er ook een slijmvorming van. Heb het spul gelijk weggegooit. Hoop niet dat mijn dochter zoiets op een feestje hoeft te proeven, ze zou het zacht gezegd niet echt waarderen....

Annet

Annet

06-02-2009 om 22:17

Gemberpoeder?

Ik vond die gelatine ook slim. Je zou met gelatine een aantal papjes kunnen maken met dezelfde structuur maar met een heel andere smaak.

Annet

Annet

06-02-2009 om 22:23

Smaakspel

Toen dochter 9 werd hadden wij ook een kookfeestje. Daarbij heeft ze ook een smaakspel gedaan, gebaseerd op het spel Smaakmakers van Pierre Wind. Daarbij moet je vragen beantwoorden over eten en smaak, proeven, voelen, ruiken, etc. Het is een bordspel.
Wij hebben er toen een grote versie van gemaakt met alleen de spelonderdelen die handig waren voor een grotere groep kinderen (9 meiden).
Dit spel was een groot succes. Er bleek veel verschil te zitten in de kennis over eten, smaak en koken. Het leuke was ook dat slimme kinderen lang niet altijd zo slim zijn in dit soort vragen. Zo hebben anderen ook eens kans de beste te zijn in het beantwoorden van vragen.
Het proeven, voelen en ruiken was heel grappig om te zien. Kinderen vonden het leuk en spannend tegelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.