Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna N

Anna N

24-03-2009 om 10:43

Ik zoek een echt plasbestendig matras

Mijn dochter is nog steeds niet helemaal zindelijk 's nachts. Na onderzoekin het ziekenhuis, medicijnen, plaswekker, luierbroekjes en plasfysiotherapie hebben we er ons nu bij neergelegd dat ze gewoon nog regelmatig een nat bed heeft.

Het probleem is nu alleen, dat alles zo verschrikkelijk gaat stinken. Dochter wordt zelf niet wakker van een nat bed, dus we komen er pas 's ochtends achter. Ze kan niet tegen luierbroekjes, daar krijgt ze uitslag van en da's nog vervelender dan een nat bed. Haar bed is nu opgemaakt met een molton, matrasbeschermer en zo'n rubber/badstof hoes en een hoeslaken, maar desalniettemin lekt het tot de lattenbodem toe door. Ik was me suf, maar na een paar keer nat geweest te zijn is de pislucht zo in het rubber getrokken dat het nog riekend uit de machine komt. Het matras zelf is natuurlijk helemaal één doffe ellende. We zorgen wel dat we het rechtop laten drogen bij het open raam en spuiten er Febreze op, maar de lucht gaat nooit meer weg. We kopen één keer per jaar een nieuw matras en nieuwe hoezen, maar dat begint nu een beetje een dure hobby te worden. En zelfs met regelmatig vernieuwde matrassen en hoezen, blijft het nooit lang fris.

Wie weet wat een echt goed plasbestendig matras is? Zoiets wat ze in ziekenhuizen hebben? Of weet iemand hoezen die écht écht geen plas doorlaten?

Anna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneja

Anneja

24-03-2009 om 11:37

Absorptie

bij oudste hadden we waterdichte molton-kraammatrasje (zo'n geval met een groen plastic achterkant)-gewoon laken. *Als* hij op de goede plek pieste werkte dat goed, de plas kan dan tenminste ergens heen in plaats van van de waterdichte molton af te lekken en alsnog in het matras te eindigen. We hebben ook wat geexperimenteerd met in de gevarenzone een soort absorptiemat van een paar dikke moltonluiers met een waterdichte laag er achtergestikt. Maar dat gaf een beetje een hobbel en daar schoof hij dan 's nachts vanaf, de gevarenzone navenant verplaatsend zeg maar.
Maar bij ons was het maar ongeveer eens per week raak, ik denk dat het vrij duur wordt om elke nacht een kraammatje te gebruiken..

anne

MaximeM

MaximeM

24-03-2009 om 11:47

Zelf een hoes maken?

Hoi,

Kan je niet zelf een hoes maken van waterbestendig materiaal? Ik heb bij de stoffenhandel wel eens stof gekocht, dat was dus aan de ene kant stof en aan de andere kant plastic achtig (het kon wel gewassen worden)
Als je nou eens daar een hoes van maakt welke compleet over het matras kan gaan. Lijkt me niet moeilijk want het zijn gewoon twee rechthoeken en een tussenbaan. Aan een zijde een rits maken (lijkt me wel moeilijk, of klittenband) desnoods zoek je een naaiwinkeltje op die dat even maakt. Dan kan je dat om een nieuw matras doen en desnoods van te voren wassen met harmisol (waterafstotend) en dan wel gewone moltons en andere hoezen gebruiken. (want de plas moet toch geabsorbeerd worden) de plasticen hoes kan je dan eventueel bij plaslucht nog eens wassen, maar als het dus een plastic laag heeft lijkt het me dat dat niet gebeurt.
Maar áls je het eens in de zoveel tijd zou willen wassen dan kan dat (en daarna weer waterafstotend maken met harmisol)
Je kan nog drastischer de hoes helemaal van plastic maken (bijvoorbeeld zo'n plastic tafellaken kopen en het daarvan maken) Bij ziekenhuizen zijn die matrassen ook van een soort plasticachtig materiaal.

Ze verkopen ze trouwens ook die ziekenhuis matrassen, google er maar eens op "ziekenhuismatras" en je krijgt verschillende links, ik weet alleen niet of het betaalbaar is: http://www.mmcmatras.be/MMC-Mattresses.html

Groetjes
Maxime

amk

amk

24-03-2009 om 11:58

Wil je echt je kind niet aan doen

zo'n echt plasbestendig bed, dat wil je niet. Het ligt niet lekker, want het is zo zweterig als wat. Het kraakt, is stug en stinkt, ook na jaren nog.

Mijn zus is niet zindelijk en heeft dus zo'n bed, maar ik slaap nog liever op de harde grond, dan dat ik in haar bed ga slapen. En helaas mijn 3,5 jarige dochter heeft dat ook door dus die slaapt nu weer gewoon bij mij op een matrasje op de grond als we bij Opa logeren.

Ik zou het zoeken in zelf een hoes maken door bv van die moltons met een rubberlaagje (hema) tegen een gewoon hoeslaken te naaien. Dan kun je het hoofdeinde gewoon open laten en bij de voeten ook. Tenzij je kind zo'n bedkruiper is en daar dus wel ligt.

groet,
Angela

Misschien

een idee om die grotere kraammatrasjes te gebruiken onder het matrasovertrek ?

Zo heeft mijn zus lange tijd haar zoon laten slapen, die werd gek van de hoeveelheid was. Moet het bed niet te groot zijn anders liggen ze alsnog aan de rand te plassen en is het kraammatrasje droog ;-(

angel3

angel3

24-03-2009 om 12:09

Hoes van de hema

ik had zo n bevallingshoes van de Hema. Molton met plastic erin ofzo. Zweette niet en kraakte ook niet. Is dat misschien iets?

Guinevere

Guinevere

24-03-2009 om 12:36

Wat denk je van een nieuw matras, dit in het plastic of een andere kunststof hoes laten zitten en eroverheen zo'n dunner dekmatras (IKEA)? Dat dekmatras behandel je dan zoals je nu met het gewone matras doet, dus met matrasbeschermer etc. Met een beetje mazzel kun je het dekmatras zelfs (laten) wassen, of alleen af en toe een nieuw dekmatras aanschaffen. Kijk hier eens: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50132866

Guinevere

Guinevere

24-03-2009 om 12:43

En...

En je kunt zelfs een 2e dekmatras met beddegoed en al achter de kast klaarzetten. Kun je het lekker snel verwisselen als de boel nat is geworden (en dan gauw weer doorslapen).

MaximeM

MaximeM

24-03-2009 om 19:47

Thuiszorgwinkel

Hoi,

Ik zie beschermhoezen tegen incontinentie te koop bij thuiszorg winkels en als je daar bovenop dan inderdaad zo'n klein dekmatrasje koopt zoals Guinevere beschrijft lijkt me het niet echt zweterig overkomen.

Maxime

Marie L

Marie L

25-03-2009 om 11:19

Echt hema

Bij de Hema kun je waterdichte moltons krijgen. Dus molton aan de bovenzijde en rubber aan de onderzijde. Ze kosten uit mijn hoofd gezegd een tientje dus voor de kosten hoef je het niet te laten. Ze zijn wasbaar maar kunnen niet in de droger.

Ik vind ze ideaal.

Succes!

Hema

volgens mij 15 euro....heb er laatst namelijk twee gekocht. Hema heeft vanavond koopavond....alles 15 % korting.

groetjes van Purk

m@

m@

25-03-2009 om 22:06

Rot

Ja, rot is dat als je kind gewoonweg niet wakker wordt als ze moet plassen. Daar kan ze zelf ook zo weinig (zeg maar niets) aan doen. Wij hebben het probleem gelukkig niet, maar af en toe kan een kind natuurlijk een ongelukje hebben. Wij hebben gewoon een waterdichte overtrek van de Makro er over (bovenop katoen en onder een laagje ondoordringbaar spul) en dat gaat hartstikke goed.

Ik weet niet of je dit al doet, maar is het misschien een idee om dochter nog even te laten plassen als jullie naar bed gaan? En misschien ook in de nacht als jullie toevallig moeten? Dan zijn haar ongelukjes misschien minder en heb je in ieder geval meer kans dat het ongelukje minder groot is.

Succes M@

MaximeM

MaximeM

25-03-2009 om 22:34

Iets onder luierbroekje dragen?

Hoi,

Sind wij hier 2 weken geleden met de plaswekker zijn begonnen draagt mijn zoontje dus een onderbroekje onder het luierbroekje (ivm de plaswekker die daaraanvast moet) maar zou dat niet iets zijn voor je dochter om een broekje onder de luierbroek aan te trekken? Dat ze op deze manier toch een luierbroekje kan dragen? Of desnoods een bikinibroekje eronder, voelt minder onprettig dan een gewone natte onderbroek.
Is het iedere nacht raak, of om de nacht?

Maxime

pipi

pipi

27-03-2009 om 14:42

Hier

hebben we matrassen met een plastick hoes erom heen. Om huis was een vroeger een vakantie woning en omdat het huis verkocht werd met alles er op en eraan. Misschien een idee om hun vakantieverhuur instellingen te kijken of zij toevallig niet hun inventaris gaan vervangen. Ik moet zeggen dat de matrassen erg lekker slapen, beter dan wat we hadden voor de kinderen, en nadat ze eerst helemaal afgespoeld waren, waren ze als nieuw

Spray

Of je sprayt elke avond de billen in met Cavilonspray zie http://www.huidziekten.nl/woundcare/keuzetabel/wondzorg/cavilonspray.htm

soortgelijke spray gebruikten wij vroeger bij kinderen die in een gipsbroek moesten.

Verder denk ik dat je vooral moltons op de plastic matrashoes moet gebruiken, deze absorberen goed én veroorzaken minder broei.

Annet

Annet

27-03-2009 om 17:31

Matrasdek op het plastic

Bij Ikea heb je van die oplegdingen van ongeveer 2-3 cm dik. Die zou je er ook op kunnen leggen. Ze nemen vrij veel vocht op. Je kunt ze wassen. Volgens de wasvoorschriften mogen ze niet in de droger maar dat doen wij wel zonder problemen.
Dat lijkt me lekkerder slapen dan knisperende matjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.