Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2009 om 22:39

Ik zal jullie eens verblijden (wasmiddelvraag)

Ik denk, ik gooi 'm er weer eens in: het wasmiddel. Ik heb een probleem, jawel dames. Binnenkort krijgt mijn Puberella nieuwe werkkleding in verschillende varianten: zwart, zwart of zwart. Dat mag door deze liefhebbende moeder worden gewassen, ik bof toch maar. Nou was ik al eeuwenlang met Neutral, ik kan nergens tegen en heb ook nog eens een hekel aan wasmiddelengeurtjes. Maar jaaaaaa, dat volle zwart he, waar ze straks mee onder de spotjes op haar werk staat.......Zal ik dan tóch maar niet van dat speciale zwart-wasmiddel kopen? Werkt dat echt? En zo ja, welk merk stinkt het minste? Neutral heeft het helaas niet.

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet doen

Allemaal volksverlakkerij. Het wasmiddel van Lidl is als beste uit de Radar-test gekomen. Formil heet het.

Doe jezelf een plezier en besteed je geld aan leukere dingen dan een hip maar duur wasmiddel.

Damajo

Rembrand

Rembrand

06-04-2009 om 23:34

Joepie een wasmiddelenvraag!

Nou, Tirza mijn dag is weer goed hoor haha.
Ik sluit me aan bij Damajo. Ik gebruikte Formil vloeibaar toen het nog niet als beste uit de test was gekomen. Verder kan je haar kleding binnenstebuiten draaien ( of het haar zelf laten doen voor ze het in de wasmand smijt ) en azijn gebruiken ipv wasverzachter ( als je dat al gebruikt ).
Dan blijft het zo donker mogelijk.
Groetjes en was ze
M.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-04-2009 om 07:43

Zelfde als cameron

Ik was altijd met poeder, gewoon iets uit een aanbieding, merken doen mij weinig. Mijn garderobe is zeker voor 70% zwart en het blijft allemaal prima. Die speciaal-voor-zwart-flesjes zijn helemaal nergens voor nodig. Gewoon je Neutral gebruiken dus, lijkt me geen probleem.
Het is toch wat, al die wassende moeders. Ik weet nog met welke balen mijn broers thuiskwamen toen ze in dienst zaten (ze waren van de allerlaatste lichtingen destijds).
Groetjes
Massi

Bastet

Bastet

07-04-2009 om 07:51

Nee

Ik was alles wat zwart is binnenstebuiten,ik heb twee zoons die alleen zwart dragen.Ik vind de speciale wasmiddelen enorm stinken.
Groetjes,Bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

07-04-2009 om 07:53

Welnee

Ik draag véél zwart, maar was met niks speciaals daarvoor. Wel met wasmiddel met geurtje, dat wel. Ben ik echt dol op. Maar dat effect zal bij de kleur wel niet te zien zijn

(En gaat er nu ook nog weer een draadje komen met hoe vaak je handdoeken moet wassen? En hoeveel wassen per week iedereen heeft? Vind ik ook altijd zo leuk!)

En euh... op hoeveel graden?

Ik was mijn zwarte was gewoon met een bontwasmiddel, met een scheutje huishoudazijn. Doe dat op 30 graden en het bevalt goed. Wie wast er zwarte/bonte was ook op 30 graden? Mijn schoonmoeder vond het schokkend.

Chris

Lys Lionne

Lys Lionne

07-04-2009 om 10:31

Ik ben zo makkelijk te beïnvloeden

Die reclames, ik trap er toch echt met grote regelmaat in hahaha. Ik heb zojuist dus een 60 graden witte was (beddengoed/ondergoed/sokken) in de machine gekeild, met een half gevuld bolletje Ariel voor de witte was én een schep Vanish Christal White -nou ja, huismerk Kruidvat-. Ik meen toch echt te merken dat mijn was daar witter van wordt.....of zou het zijn dat ik dat erg graag wíl zien hihi.
Afijn, hier dus ook een fles voor de zwarte was en een fles voor de bonte was. En het wasgoed sorteer ik ook nog eens op kleur (zwart, blauw/groen, rood/rose/bruin, licht bont).

maan.

maan.

07-04-2009 om 11:32

Robijn

Hier de robijn, robijn voor de witte was, voor de gekleurde was en voor de zwarte was. Bevalt prima met name wat betreft gebrek aan irritatie.

In het verleden nog weleens uitslag gehad (waarschijnlijk) door wasmiddel. Dit gebruikte mijn moeder en thuis had ik nooit last gehad dus ook overgestapt op robijn en nooit meer problemen gehad. (behalve dan met een fles badzeep).

Ik zal dus ook zeker niet een goedkoop alternatief gaan uitproberen; het zal best wel lekker kunnen wassen maar of ik dan ook nog blij ben??

Het verkleuren van zwarte kleding zit em vast ook in de kwaliteit van de kleding.. ik was al het zwarte in dezelfde was en zie dat het ene shirtje door de tijd wel verkleurd is en het andere shirtje (even oud en lijkt hetzelfde materiaal) toch echt mooi zwart blijft.

Guinevere

Guinevere

07-04-2009 om 11:42

Wassende moeders (beetje ot)

Hmmm, als ik dit zo lees ga ik toch mijn kinderen zo snel mogelijk aanleren zelf hun balen wasgoed in de machine te doen! Vinden ze vast wel leuk, jongens + machines, dat is een goede combinatie.

Tihama

Tihama

07-04-2009 om 12:41

Wassende mannen

Ik heb ooit gehoord dat als er wasmachines voor mannen gemaakt zouden worden , ze uitgerust zouden zijn met een toerenteller en een gashandel

Tihama

Tirza G.

Tirza G.

07-04-2009 om 15:34

Okeeeeee

Nou, verhelderende inzichten dus weer. Ik was zelf ook best veel zwart, maar dat is van zóón. En die geeft nergens om Dochter moet met haar zwarte pakje naast andere kindjes staan met óók een zwart pakje - ik zie de reclame al voor me )) Mijijijijn moeder was met ..... maar die van jouououou niieiieieiet......
Als je altijd gewoon alleen je eigen zwarte zooi wast, valt verkleuren ook niet op. En kun je eigenlijk ook niet weten of het met een zwartmiddel sneller of minder snel gegaan zou zijn. Maar juist omdat ze nu in één keer alles nieuw krijgt, tegelijk met iedereen, lijkt het me wel weer een Tirza-huishoudwet om dan als enigste in van die vale zooi te lopen na drie keer wassen Maar goed, ik vaar blind op jullie advies. Geen zwartmiddel. Gewoon neutral. Binnenstebuiten wassen. En azijn. En dat tinnetje zwartsel eens in de zoveel tijd hou ik er ook in.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

07-04-2009 om 15:52

Voetbal

Net als bij de voetbal Daar moesten de moeders ook om beurten álle pakjes wassen zodat de verkleuring een beetje gelijk op ging

Briljant idee Cameron. Ik verheug me al enéurm op het wassen van 50 outfitjes )))

Tirza

Suzanne

Suzanne

07-04-2009 om 16:55

Azijn: wanneer en waar?

Leuk draadje want ik vraag me ook al tijden af waar je die azijn dan in doet en wanneer het erbij moet. Ik was alles met waspoeder, gebruik geen vloeibaar wasmiddel. Doe je de azijn dan in een bolletje in de machine of doe je het er later bij ergens in het bakje? Ben blont op dit gebied..

Lys Lionne

Lys Lionne

07-04-2009 om 17:23

Zuur

Oké, de azijn moet dus in het wasverzachterbakje. Hoeveel? En het dient dus om vaal worden tegen te gaan, toch? Maar ruikt de was dan niet naar azijn? Vind ik nou niet echt het prettigste luchtje namelijk...

Brianna F

Brianna F

07-04-2009 om 19:52

Helemaal niet

Je ruikt de azijn helemaal niet. Ik ben het gaan gebruiken om vetluis tegen te gaan, het helpt perfect en de kleuren blijven ook nog eens langer fris.

Machine

Wat mij nou opgevallen is: het maakt geen bal uit met welk middel ik was, maar wel met welke machine!

Ik had een nog niet zo oude machine van een rotmerk: Ardo. Gelukkig begaf deze het na een jaar of 4 (vanaf was 1 had ik al een hekel aan dat ding!)

Nu heb ik een 2e hands gereviseerde Miele en de was is veel schoner! Hoera!

Marlies

amk

amk

07-04-2009 om 20:29

Azijn en veel gebruikte sportkleding

is ook een top combinatie, weg vage zweetluchtjes. En de was is ook nog heerlijk zacht.

Ik mik gewoon het hele wasverzachterbakje vol met azijn.

En je ruikt het idd niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-04-2009 om 20:53

Gebruiken jullie

dan schoonmaakazijn of gewone?
Als de was er zachter van wordt wil ik dit ook wel eens proberen.

Dendy

Janeway

Janeway

07-04-2009 om 21:46

Dat wil ik ook weten

Van de azijn..
Hier ook alles binnenstebuiten op 30 en soms 40.. Met waspoeder voor bont.. gaat tot nu toe goed

amk

amk

07-04-2009 om 22:47

Witte natuurazijn

niet de gele nemen, want daar is een beetje suiker / caramel aan toegevoegd.
Schoonmaakazijn zou ook kunnen maar die is wel wat sterker en ik ben bang dat ik die wel zou ruiken.

Lys Lionne

Lys Lionne

07-04-2009 om 23:06

Dus niet zo'n groene plastic fles?

Witte natuurazijn moet het dus zijn. Aha, ik had de groene plastic fles van de schoonmaakazijn al op de trap staan )

Holiday

Holiday

08-04-2009 om 13:34

Wit niet met vloeibaar maar met poeder

Ben laatst tot de ontdekking gekomen dat in vloeibaar witwasmiddel geen bleekmiddel zit. En daarom wordt mijn witte was dus altijd grauw. Nu doe ik de witte was met poeder en ja hoor, nu blijft het wit. Wist ik veel! Wisten jullie dat??

Lys Lionne

Lys Lionne

08-04-2009 om 14:10

Echt?

Nee, ik had geen idee!! Maar ik heb zelf vaak van die waspoederstrepen op de kleding en daar heb ik met vloeibaar weer geen last van....

Holiday

Holiday

08-04-2009 om 17:08

Yep

Ja maar bij bonte was gebruik ik ook vloeibaar hoor. Dan heb je inderdaad geen strepen.

Of bedoel je dan strepen op je witte was? Ik kan me niet voorstellen hoe dat er uit ziet, op witte spullen dan he. Ik doe witte t-shirtjes, onderbroekjes, handdoeken bij elkaar, echt alleen witte spullen. Twee tabletten wasmiddel erbij, dus waspoeder in tabletvorm. En nu blijft het wit. En gebruik ik vloeibaar witwasmiddel, dan wordt het grauwig.

Er stond een artikeltje in één of ander tijdschrift hierover. En toen ben ik eens op de etiketten gaan kijken en inderdaad. Geen bleekmiddel in de vloeibare wasmiddelen.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-04-2009 om 17:34

Marlies

Zelfde hier: vreselijk rampenmachine ingeruild voor een tweedehands Miele en tadaaaa: schone was! Ik wist niet dat het bestond. Ik was nu alles op 30 graden, met goedkoop poeder, en het wordt gewoon schoon. Heerlijk. Sinds ik die andere wasmachine heb, krijg ik bijna net zo'n fetisjistisch gevoel van de was als margje .
Groetjes
Massi

Vic

Vic

08-04-2009 om 19:00

Witwasmiddel

Hoe het werkt met zwart weet ik niet, maar mijn witte was blijft veel witter met een speciaal witwasmiddel (vloeibaar), dan wanneer ik het met normaal vloeibaar wasmiddel was.

Groene schoonmaakazijn werkt prima .....

,en ruik je niet. Ik meen dat de gele verdunde groene is. Verdunnen doet de wasmachine wel voor je

Inderdaad, gewoon de groene schoonmaakazijn

Inderdaad, gewoon de groene schoonmaakazijn in het wasverzachterbakje. Je ruikt er helemaal niets van. Zwarte/donkere was kan soms zo stinken. Sinds ik azijn gebruik is dat vrijwel over. Ik doe er altijd een scheutje in, vergelijkbaar met een dopje.

Chris

siem

siem

09-04-2009 om 11:54

Wit-kleur

De zwartwasmiddelen zijn inderdaad een slim bedacht verkooptruukje.
Maar tussen collor en wit wasmiddel zit wel een verschil.
Wasmiddelen speciaal voor de witte was bevatten (als het goed is en je niet bedonderd word door de producent) witmakers, dat kunnen bleekmiddelen zijn of optische witmakers (blauw).
Het zou dus onverstandig zijn een speciaal witwasmiddel te gebruiken op kleding die lange tijd zwart moet blijven.
Of zwarte kleding zwaart blijft heeft meestal meer te maken met de verf kwaliteit en het matriaal dan met het waspoeder. En drogen in de zon is ook niet aan te bevelen voor de kleurechtheid.
Een nacht in de azijn voor de eerste wasbeurt, binnenstebuiten wassen met azijn als wasverzachter en niet laten drogen in de zon en jij hebt als liefhebbende moeder gedaan wat je kon!

Lys Lionne

Lys Lionne

09-04-2009 om 22:13

Te laat.....

Heb gisteren in mijn enthousiasme al witte natuurazijn gekocht.... (had eerst de witte wijnazijn in m'n handen, starend naar het etiket stond ik me af te vragen waar nou de fout zat )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.