Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ik wil meer 30km borden in de straat

of van die grote geschilderde dingen op de straat, hoe krijg ik dat voor elkaar, waar begin ik ? Iemand die meer ervaring heeft ? Het is in een woonwijk in Haarlem.

Hier een lange brede straat met 3 lage verkeersdrempels waar tussen auto's flink optrekken. Hier wonen en spelen heel veel kinderen op straat. Vooraan beide ingangen van de straat staat een 30km bord maar niemand die dat ding ziet want de verkeerssiutatie vraagt dat je je aandacht overal op richt, dus je ziet dat bord niet.

Er wordt hier regelmatig dus gescheurd, over die drempels heen. Ik denk dat als die borden duidelijk op verschillende punten staan er minder hard gereden wordt. Ik heb eens gepolst en alle bewoners met kleine kinderen vinden het een zorgerlijk iets, ik zou zo 100 handtekeningen kunnen verzamelen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

20-05-2009 om 21:03

Gemeente

Verzamel die handtekeningen, goed onderbouwen en bij de gemeente aanvragen.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-05-2009 om 21:36 Topicstarter

Ja maar hoe en wat

reina, dat ik bij de gemeente moet zijn is natuurlijk duidelijk.

Ik wil weten van mensen die een keer zo'n traject hebben doorlopen met iets in de straat oid hoe je dat het best kan aanpakken.

Geld is ook geen probleem, we kunnen die paar borden best met de straat collectief bekostigen. Vraag is hoe die borden er komen.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-05-2009 om 21:39 Topicstarter

Er is een keer geflitst

heb ik gehoord, een paar jaar geleden. Toen was het daarna een maandje rustig, maar daarna was de rust dus weer voorbij. Die drempels liggen er nu een jaar of 10 en helpen nauwelijks, ze zijn ook niet 'gemeen' genoeg.

Eigenlijk zouden er duidelijke borden moeten komen en een paar gemene drempels en een goede veiligere oversteekplaats. Nu moeten die kinderen tussen de geparkeerde auto's kijken of er wat aankomt, de straat heeft een flauwe bocht in het midden dus je kan niet de gehele straat overzien.

reina

reina

20-05-2009 om 21:41

Manda

Mijn antwoord was zo algemeen omdat het per gemeente verschillend is. Wij wilden een drempel: handtekeningen opgehaald en bij de gemeente geïnformeerd wie ze in ontvangst moest nemen, aanvraag gedaan en de drempel ligt er al weer een tijd. Ook met speeltoestellen ging het destijds zo. Het is niet zo dat het een geldkwestie zal zijn, maar de gemeente moet met je mee willen gaan qua argumenten. Bij wie je moet zijn is per gemeente verschillend, wordt er bijv. gewerkt met stadsdeelkantoren dan moet je daar zijn, elders is het weer anders geregeld.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-05-2009 om 21:59 Topicstarter

En wat vinden jullie van mijn argumenten?

a. er wordt tussen de drempels flink opgetrokken, dit is de hele dag gaande.
b. er is geen overzichtelijke oversteek plek, kinderen staan tussen de geparkeerde auto's zonder snel naderende auto's te kunnen zien
c. verkeerssituatie aan beide ingangen van de weg bestaan uit T kruisingen met een drukke doorgaande wegen, de bestaande 30km borden worden daardoor niet goed waargenomen
D. de 30km borden worden niet herhaald op de kruispunten halverwege de weg.
E. veel verkeer is geen bestemmingsverkeer, met name deze auto's (mensen die niet in de omliggende straten wonen) scheuren en ervaren de straat door de breedte en lengte van de weg (brede stoepen) niet als woonerf.

Ik zie het meeste in van die verkeersborden op het wegdek zelf, die zie je echt goed. En dus ook meteen doorpakken met een veilige oversteekplek, een zebrapad en hekjes waar je als voetganger tussen kan staan ontbreken. Dus eigenlijk wil ik nog meer dan die borden:

- meer 30km borden, op elke kruising
- 30km borden op de weg zelf
- goede oversteekplaats met zebrapad en vluchthekjes

Moeilijk

Met de buren zijn we in onze woonplaats al zeker 10 jaar bezig (en de buren al langer).
Probleem is dat de trend in veel gemeentes is dat men juist MINDER borden wil.

Straat is inmiddels al 2x geherstructureerd, maar de scheurders zien er steeds een nieuwe uitdaging in helaas.

Flitsen wordt in deze gemeente nooit binnen de bebouwde kom gedaan. Deden ze dat maar, dan zouden ze FIKS binnenlopen!!!

Minet

Minet

21-05-2009 om 10:08

Hoe is het hier

op de straat staat zo hier en daar met heel grote cijfers 30 gekalkt ipv dat er steeds borden staan. Ik ben er blij mee, want veel borden maken een woongebied erg lelijk.
Dan de oversteekplaatsen: die zijn ongeveer net als bij Pelle, alleen zijn ze hier in de loop van de tijd op verzoek van de bewoners verplaatst. Ze liggen nu juist niet meer bij de uitgangen van de 'poorten' omdat kinderen in hun vaart/tijdens het spelen onbedoeld op de weg terecht kwamen. De oversteekplekken zijn dus 10 meter verlegd, en bij de 'poorten' zijn de struiken tussen stoep en parkeerplaatsen doorgetrokken.
Verder liggen er zoveel drempels dat echt optrekken daartussen geen enkel nut heeft. De drempels op alle kruisingen worden steeds afgewisseld met oversteekplaatsen die zo smal zijn dat er maar 1 auto tegelijk doorheen past. In die oversteekplaats ligt dan ook nog eens een verhoging die zo breed is dat een auto altijd met 1 kant over de verhoging heenmoet.

Manda, een zebrapad en vluchthekjes zijn zaken die je nooit in een 30km gebied ziet, wel in 50 km straten.
Succes met de gemeentecontacten, en probeer eens een beroep te doen op een wijkbudget.

Jakiro

Jakiro

21-05-2009 om 10:58

Weinig kans

Meer borden in je straat plaatsen is iets wat een gemeente niet zal doen warschijnlijk. Ze willen zo min mogelijk borden in een straat ivm het overzicht.
In een 30-km zone zullen ze waarschijnlijk ook geen extra beveiligde oversteekplaatsen maken.
Waar je meer kans mee hebt om voor elkaar te krijgen zijn om verkeersremmende maatregelen te vragen.
Van die fuiken, waar maar één auto doorkan, eventueel met mooie bloembakken.
Reconstructie van de weg, waarbij het éénrichtingsverker wordt en er langs de weg parkeervakken gemaakt worden, of een aparte fietstrook.
Kijk eens in het meerjarenplan wegen en riolering of daar binnenkort een onderhoud van jouw straat ingepland staat.
Jakiro

Minet

Niet iedereen is blij met al die mededelingen die stomweg op het wegdek gekalkt worden. Met name als het regent, kan zo'n grote witte "30" spekglad worden, vooral voor motorrijders gevaarlijk. En als er dan ook nog van die gezellige fantasiedrempels liggen die voor auto's hooguit lastig zijn, maar voor motorrijders extra risico opleveren, dan begin je toch heus te denken dat een gemeente gewoon alle motorrijders uit zijn bebouwde kom wil weren.
Een andere oplossing kan zijn, dat de straat niet meer doorgaand is. Halverwege komen dan een paar palen te staan, fietsers kunnen er nog door, maar je hebt alleen nog auto's die bestemmingsverkeer vormen (veel minder) en die aan de kant waar ze moeten zijn, moeten inrijden. Het werkt, zie ik bij ons in de buurt. En het is veel minder gevaarlijk dan allerlei dingen op het wegdek en minder lelijk dan al die borden.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-05-2009 om 14:34 Topicstarter

Hmmmm

ik ben liever lui dan moe, ik ga eerst eens 4 van die 30km stickers kopen en die op alle zijde van de groenbak doen, eens kijken of daar reacties op komen van buurtbewoners (stuk of 100 huizen hier in de straat)

Om dit helemaal in mijn eentje te gaan opzetten zie ik niet zitten en een lange adem heb ik niet, animo om een buurtcommissie op te richten heb ik ook niet.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-05-2009 om 15:02 Topicstarter

Dank!

ik heb inmiddels 4 stickers besteld voor op de groenbak, 2x de 30km en 2x de 'let op onze spelende kinderen'.

En dan ga ik natuurlijk ook wat andere mensen proberen warm te krijgen voor die verkeersborden toestand, er is net een straatfeest geweest waar iemand een vergunning voor heeft moeten aanvragen dus misschien weet hij hoe het hier in Haarlem allemaal gaat bij de gemeente.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-05-2009 om 16:52 Topicstarter

Overigens

vroeg pelle er naar, de 2 wegen waarvan je afrijdt om hier te komen zijn beide 50km, dus vandaar dat mensen die onze straat gebruiken om snel even door te steken denken dat het hier dan ook wel 50km zal zijn.

Toch heb ik het idee dat als er nog 2 drempels bijkomen en op 3 plekken op de straat een '30km' komt het probleem grotendeels verholpen is. En die veilige oversteekplaats lijkt mij ook geen overbodige luxe, je overziet niets halvwege de straat omdat die dus in een bocht loopt.

Hmm, misschien toch proberen iets op te starten, een paar van die 30km dingen op de straat zelf moet toch niet zo ingewikkeld zijn om te krijgen...

ishtar

ishtar

22-05-2009 om 17:29

Vraag

is het probleem dat men te hard wil rijden, of dat men niet weet dat daar maar 30 gereden mag worden?

Ik reed hier nl net een straat in waar pas 50 m de straat in het bord 30 stond. Valt beslist op. Als het dus onbekendheid is, is het misschien een idee om de borden te (laten)verplaatsen.
Bij onwil kun je misschien (bij de gemeente) een verzoek doen voor 'chicanes' Leuke plantenbak als obstakel ofzo. Hier in de straat werd nog wel eens 'creatief' geparkeerd. Om en om aan de ene en aan de andere kant. Maar dat zal bij een brede straat ws niet zoveel effect hebben.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-05-2009 om 19:55 Topicstarter

Ik denk dat mensen het niet weten

omdat ze die borden dus niet waarnemen. Als het duidelijk op de weg zou staan dan zou het volgens mij flink schelen.

Tirza G.

Tirza G.

22-05-2009 om 23:53

Dream on manda

Weten en doen is niet hetzelfde. Sinds een jaar of 3, 4 is héél de stad waar ik woon 30-km-zone, op een paar toevoer-wegen na. En echt, het staat overal levensgroot, met witte verf op asfalt, in witte stenen in bestrating - het kan-niet-missen.
Ik geloof dat ik de enige ben die 30 rijdt. Zelfs de bus (vind ik toch altijd een soort van voorbeeldfunctie) dendert met 40, 50 door een woonwijk(!) langs een school. No problem.
Ik heb wel eens gehoord van een ludieke actie: ga in de schemering een beetje verdekt opgesteld op de stoep staan (achter een plantenbak ofzo) met de flitser van je fotocamera paraat. En dan maar flitsen. Een paar avonden achter elkaar. Dat gaat als een lopend vuurtje rond

Tirza

Jade

Jade

23-05-2009 om 10:09

Manda,

"Als het duidelijk op de weg zou staan dan zou het volgens mij flink schelen."

Helaas helaas helaas.......ik moet u toch teleurstellen: dat is niet waar.

Hier in het dorp 30 km. zone, maar vooral het laatste stuk (asfalt) is het soms "racen" geblazen.

Ik heb er een keer iets van gezegd tegen de persoon, die altijd commentaar had op de bestuurders, die in het centrum van het dorp te snel rijden ("let op de kinderen"). Zelf reed ie het laatste stuk (asfaltweg, maar nog wel in de bebouwde kom) veel te snel. Met verbazing heb ik 'm nagestaard en toen het moment daar was m'n mond open gedaan.

Manda Rijn

Manda Rijn

23-05-2009 om 10:58 Topicstarter

Nou

dan moeten er stekels uit de weg omhoog schieten, en zodra je boven de 30 uitkomt, TJAK !

ja misschien wat naief, maar je moet toch wat. Ik denk wel dat er echt mensen het niet weten van die 30km zone, vandaar.

Manda

"Hmm, misschien toch proberen iets op te starten, een paar van die 30km dingen op de straat zelf moet toch niet zo ingewikkeld zijn om te krijgen... "
Je hebt een hekel aan motorrijders?

Manda Rijn

Manda Rijn

23-05-2009 om 12:41 Topicstarter

Genista

ik snap hem niet, kunnen motors niet tegen die dingen op de weg dan ?

Landelijk fenomeen/probleem

Dit speelt op heel veel plekken in NL. Om verschillende redenen richten de gemeenten 30km-zones niet in als 30 km-zones. Ze volstaan met een bordje.

Inmiddels zijn er al bekeuringen door de rechter afgeknald omdat voor de autorijder niet duidelijk was dat hij/zij zich in een 30 km-zone bevond. Vraag me niet naar de details, die heb ik niet paraat. Je zou nl. denken dat een bordje genoeg is voor een veroordeling, en ik weet niet precies hoe het zat bij die veroordelingen. Maar het is dus een landelijk probleem dat gemeentes denken te kunnen volstaan met een bordje waar dat in de praktijk niets oplevert.

Pelle en manda

Ja, ook als je 30 rijdt en je schuift onderuit, kun je je al aardig pijn doen (ervaring) en flink schade aan je motor hebben.
Op motorrijles wordt er al ingetimmerd dat je bijvoorbeeld niet over pijlen moet rijden, bij zebra's tussen de strepen door moet en dan gaan ze allemaal grote cijfers op de weg schilderen, vrijwel onvermijdbaar. Daar word je echt niet gelukkig van - zeker omdat het naar mijn idee geen fluit helpt. Notoir 50-rijders gaan er niet 30 van rijden. Maar ik gaf ook nog een andere suggestie, Manda.

Manda Rijn

Manda Rijn

23-05-2009 om 19:00 Topicstarter

Genista

de straat doodlopend maken kan niet.

Misschien een idee?

Ooit in onze oude buurt in een straat naast ons hebben een paar vaders een nep-flits-apperaat in elkaar geknutseld en in de straat geplaatst om het verkeer te remmen. Dat hielp wonderbaarlijk! Soms stond ie er en soms niet.....
Of het officieel wel mag heb ik geen idee van...
groeten albana

Veilig verkeer nederland

Als een weg er uitziet alsof je er 50 mag rijden, doen de meeste automoblisten dat ook. Dat hoeft niet eens kwade opzet te zijn, ze snappen het gewoon niet. En er zijn er ook altijd een paar die toch te hard rijden, ook al begrijpen ze het wel. De eerste groep is wellicht via voorlichting en ludieke acties te bereiken, de tweede groep moet je dwingen tot langzamer rijden, bijvoorbeeld door chicanes. Dat zijn van die paaltjes op de weg, waarmee je een wegversmalling maakt waar de fietsers rechts langs kunnen terwijl de auto's op elkaar moeten wachten. Bloembakken zijn juist minder veilig, dan worden fietsers de bloembak 'ingesneden'.
Flitsen en controleren door de politie zou incidenteel wel kunnen, maar het helpt niet echt. De boetes worden geseponeerd als de weg niet als een 30-km weg is ingericht. De politie gaat dus niet handhaven als de inrichting niet klopt. En dat weten veel automobilisten inmiddels. Gemeentes hebben vaak geen zin of zeggen geen geld te hebben om aan die inrichting iets te doen. Dan moet je dus langdurig lobbyen om ze zover te krijgen dat ze dat wel gaan doen.
Het lijkt me nogal veel om in je eentje te organiseren. Misschien zou je wat kunnen hebben aan Veilig Verkeer Nederland. Het handige van die club is dat je zelf het wiel niet hoeft uit te vinden. Ze hebben lokale afdelingen. Als de afdeling Haarlem zelf niet zo actief is, weten ze bij het landelijk bureau wel een ingang. Soms hebben lokale afdelingen ook al goede contacten en/of korte lijnen met de gemeente, met wethouders en ambtenaren over verkeer gaan.

Groet, Molly

Puck2

Puck2

26-05-2009 om 09:51

Victor veilig

Gemeentes zijn meestal niet zo happig om extra borden te plaatsen, zse willen juist het aantal borden verminderen. Heb je overigens wel eens gehoord van Victor Veilig: dat zijn gele mannetjes met zo'n fietsvlag in de hand die je op strategische punten neer kunt zetten en zo de automobilisten attent maken op spelende kinderen. Je kunt ze kopen, maar in onze gemeente kan je ze gratis van de gemeente lenen. Werkt erg goed.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-05-2009 om 19:58 Topicstarter

Dank!

ik ga jullie tips en adviezen bewaren, inderdaad vvn ook eens uitpluizen.

Iig staan hier volgende keer 4 stickers op onze groenbak buiten, ben benieuwd of er buren reageren.

MaximeM

MaximeM

27-05-2009 om 00:04

Onze straat

Hoi,

Toen onze kinderen nog klein waren lieten ze vaak in de straat een fiets, skelter of hoepel slingeren. Die lag dan niet midden op straat maar zo'n beetje richting goot. We lieten het vaak expres wat langer liggen zodat auto's rustig moesten rijden om er omheen te kunnen (een skelter valt wel op en het geeft meteen een duidelijk signaal dat hier kinderen spelen) Ook vind ik die Victor Veilig poppen heel duidelijk, die staan hier een straat verderop, je ziet de oranje vlaggen al van ver (je kan ook wat losse oranje vlaggetjes plaatsen natuurlijk)
Onze straat is niet breed en er kan maar aan een kant geparkeerd worden, dat is dus redelijk overzichtelijk voor de kinderen.

Maxime

100% mama

Waar Pelle naar mijn idee benieuwd naar was (en ik in elk geval wel) is of die borden inderdaad helpen. Rijdt men nu 30 in de straat?

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2009 om 23:37

Pelle

Nee. Althans: in Zeeland niet. En ze zijn hier toch best gezagsgetrouw

Het helpt geen fok.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.