Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

28-03-2010 om 12:23

Ik wil een aanbouw, hoe overtuig ik mijn man?

Al een tijdje vind ik onze leefruimte beneden te krap. Zeker nu de kinderen een beetje groter worden en vaak ook nog met een verzameling vriendjes komen aanzetten. Dus ik heb mijn zinnen gezet op een aanbouw in de achtertuin, bij de keuken, zodat daar de eettafel in kan komen te staan.
Alleen ziet mijn man het niet zitten. Ik heb 'm al een hele tijd geprobeerd warm te maken, maar het lukt niet. Hij gaat dan liever een ander huis kopen. Dat zie ik dan weer niet zitten, zeker niet nu diverse vergelijkbare huizen hier in de straat al 2 jaar te koop staan.
Dus wat nu? Hoe krijg ik 'm hier warm voor? Of moet ik me er dan maar bij neerleggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

Ook hier net zo'n dilemma: groter huis kopen of deze groter maken met een uitbouw. We zagen in eerste instantie het gedoe van een verbouwing niet zitten en zijn huizen gaan bekijken. We kwamen er toen achter dat huis verkopen, ander huis kopen, bak geld investeren voor opknappen nieuw huis en niet weten hoe het woongenot bij een nieuw huis zou zijn veel meer gedoe was. En dus ook veel duurder. De keus was toen simpel: verbouwen maar.

Dus misschien gewoon samen 1 of 2 huizen bekijken die groter zijn. Wie weet valt het kwartje bij je man en ziet ie in dat uitbouwen veel handiger is

Ik zit altijd te kijken

Bij buren met een aanbouw, als ik erlangs kom door het achteromgangetje.

Die hebben 2,5 m naar achteren uitgebouwd. En nu zitten ze allemaal nog steeds op hun plek. Eentje achter pc of boek, paar achter TV/spelcomputer, eentje in de keuken.

Als je heeeel goed kijkt zie je dat ze allemaal nét iets verder uit elkaar zitten dan voor de 'aanbouwing'.
Moet je wel goed kijken!

Kortom verkijk je er niet op.

Kari1

Kari1

28-03-2010 om 14:28

Waarom

ziet je man het niet zitten? En koopt hij liever een ander huis?
Als hij denkt dat hij dan per saldo goedkoper uit is, denk het niet. Een groter huis is is misschien zelfs al méér duurder dan de aanbouw zal kosten en komt al het geld dat je "weggooit" aan overdrachtsbelasting, makelaars, notaris e.d. er nog bij. Moet je ook nog een huis vinden met jouw smaak keuken, badkamer, vloeren enzo anders gaat daar ook nog een slok geld in zitten.
Of denkt hij dat verhuizen minder gedoe is dan verbouwen? Of nog een andere reden?
Zo'n uitbouw waarmee je een eetkeuken creëert lijkt me ideaal. Dan heb je een lekker ruime leefhoek waar lego-bouwwerken/treinbanen eens kunnen blijven liggen zonder dat iedreen z'n nek breekt. Of de kinderen zitten aan de keukentafel met een spelletje terwijl je daar in de zithoek niet direct bovenop zit. Dat is een ander soort uitbouw dan die van de buren van rodebeuk, en als ik het zo hoor hádden die al ruimte genoeg. Dan win je idd niet zoveel.
Het advies om eerst eens mee te bewegen met je man en huizen te gaan kijken vind ik een goeie. Je vangt meer vliegen met stroop . Dan kunnen er twee dingen gebeuren: je man gaat inzien dat een goed ander huis vinden en verhuizen al met al meer haken en ogen heeft dan hij dacht en dat verbouwen zo gek nog niet is, óf jullie lopen tegen HET huis aan en ben jij om.
Kari

Guinevere

Guinevere

28-03-2010 om 16:19

Extra eetkamer

Ik zie de uitbouw inderdaad als een extra kamer. WIj hebben zeg maar een doorzonwoning, met aan de zijkant een opengebroken keuken. Dus de extra ruimte komt niet in het verlengde van de woonkamer, sterker nog, vanaf de zithoek kan je het dan niet eens zien. Maar het deel waar nu de eethoek staat zou dan helemaal "lekker leeg" worden. En in de aanbouw zou dan ook een permanente computerhoek kunnen komen, voor toekomstig huiswerk etc.
Wat Kari zegt over de kosten: ja, daar ben ik me ten zeerste van bewust. Bij mijn man speelt echter nog altijd de gedachte dat ie ergens een groot, (half)vrijstaand herenhuis met een grote lap grond wil hebben. Tja, dat zou ik ook wel willen. Met een Jaguar voor de deur.
Ik kan 'm inderdaad eens op huizenjacht laten gaan. Of ik ga eens wat rondvragen voor de kosten, wie weet dat hij dan overtuigd raakt?
Iemand die weet wat een aanbouw van 2,80 bij 3,50 kost? Van 2 zijden glas, met een deur erin en iets van een dakraam, met verwarming?

angel3

angel3

28-03-2010 om 18:25

Kosten moeilijk te zeggen

er zit enorm veel prijsverschil in aannemers. Je moet ook je vloer en dat soort zaken niet vergeten. Onze buren hebben een dergelijke afmeting erbij gemaakt voor deels slaapkamer. Missch iets groter. Die betaalden iets van 25.000 euro maar dat was nog via een bevriende aannemer.....

angel3

angel3

28-03-2010 om 18:26

O ja

weet je of er geheid moet worden voor je aanbouw? dat is vaak het geval. Dat is DUUR!

reina

reina

28-03-2010 om 19:35

Kosten

Je moet snel denken aan 35 a 40.000 euro . Als er geheid moet worden nog meer. Het scheelt als je een deel zelf kunt doen, wij gaan een tussen bouw tussen huis en schuur laten maken, mijn man is nu bezig met allerlei voorwerk, dat scheelt weer in de kosten.

Erg blij met ons aanbouwtje

bij elkaar was het weer een giga verbouwing want de hele woonkamer is aangepakt (8 weken zonder keuken, enorm veel stress gehad rond de keuken, gedoe) maar het resultaat vind ik super. Wij hebben maar 165 cm meer diepte er nu aan over de volle breedte maar optisch en practisch scheelt het erg veel. Het is maar net hoe je het gaat indelen en afbouwen, het is hier heel licht geworden met overal doorlopend licht eiken vloer, lichtstraat over de volle breedte, een flinke (open) keuken. Mijn bureau staat onder de lichtstraat, veel meer loop en speelruimte. Ja ik ben erg tevreden met mijn mooie nieuwe woonkamer. De uitbouw zelf heeft 30.000 gekost (+ nieuwe keuken, nieuwe vloer, alles laten schilderen etc alles is door vaklui uitgevoerd).

Ise

Ise

28-03-2010 om 20:27

Wij ook

Wij hebben een jaar of drie geleden ook uitgebouwd aan onze keuken. Dus over de hele breedte van het huis 2.50 meter. Over de kosten kan ik niets zinnigs zeggen, omdat man het samen met buurman grotendeels zelf gedaan heeft. Dat we het samen deden (2 onder een kap) scheelde ook weer in de kosten. Wij hebben nu een lekker grote eettafel (2.40 bij 1.00) in de aanbouw staan. Ik ben er nog iedere dag heel blij mee.
Bij ons speelde ook mee dat de huizen in ons dorp ook niet zo snel verkopen. Maar vraag je zelf wel af of je de extra kosten uiteindelijk bij een verkoop weer terugverdient.

Kari1

Kari1

28-03-2010 om 20:35

Terugverdienen

"Maar vraag je zelf wel af of je de extra kosten uiteindelijk bij een verkoop weer terugverdient."
Nee, je verdient die kosten meestal niet terug bij verkoop. 't Wordt wel wat meer waard natuurlijk, maar je huis stijgt niet de kosten van de aanbouw in waarde. Je moet het doen om er zelf plezier van te hebben. Dat geldt voor alles wat je aan je huis doet. Een nieuwe keuken van 10-15.000 euro haal je er bij verkoop na een aantal jaar ook niet 1 op 1 uit.
Kari

Eliza

Eliza

28-03-2010 om 20:51

Je verdient het wel terug

Het grappige van een aanbouw is dat je wel terugverdient. Je krijgt er namelijk harde vierkante meters voor terug. Kijk wat een m2 bij jou in de buurt kost en vermenigvuldig het aantal aan te bouwen m2 daarmee. Een keuken is op een gegeven moment verouderd. Na 15 jaar telt de keukeninvestering niet meer mee. Na 15 jaar is de m2 prijs in jouw buurt gestegen en daarmee de waarde van je aanbouw!!
Eliza (wonend in een buurt waar de m2 nog steeds 5000 kosten dus tel uit haar winst!)

Eliza (ot)

waar is dat ongeveer waar jij woont ?

Ik geloof zeker wel dat ons huis evenredig meer waard is geworden dan de investering, zelfs nu in de crisis hebben we een goede koop gedaan. Nu was het ook een totaal afgeleefd afgeragt huis dus alles wat we hebben gedaan was een gigantische verbetering, we hebben nu voor 125.000 verbouwd in 2 jaar tijd. De kk zijn er nog niet uit overigens maar dat zie ik ook nog wel goed komen komende jaren.

Guinevere

Guinevere

28-03-2010 om 21:51

Serre?

Ik zit hier al helemaal warm te lopen voor die aanbouw. Goed om te lezen dat het veel woongenot oplevert. Alleen die kosten vallen me niet erg mee. Maakt het nog veel uit als je een aanbouw als een (verwarmde) serre realiseert? Ik wil sowieso veel glas, zodat het een soort tuinkamer wordt.
Ik ga eens kijken wat vergelijkbare huizen mét aanbouw in onze buurt opbrengen, kijken wat het prijsverschil is.

Femke_

Femke_

28-03-2010 om 21:52

Heien duur?

Ik lees wel vaker dat heien bij een aanbouw zo duur zou zijn, maar in onze ervaring valt dat ontzettend mee! Onze aannemer heeft 2 jaar geleden 2 heipalen gezet voor het onnoemelijke bedrag van 350 euro...het lijkt me niet een bedrag waar je een verbouwing om uitstelt.
Onze aanbouw heeft aan bouwkosten ongeveer 35.000 gekost (3 meter, ruim 5 meter breed), het zijn de bijkomende zaken die ervoor zorgen dat je vaak veel duurder uit bent (keuken, stucen, vloer en ga zo maar door!)
Femke

Kari1

Kari1

28-03-2010 om 22:02

Terugverdienen

Ja, je krijgt er m2 in huis bij. Maar hier in de buurt (Randstad) wordt de prijs van een huis voor een groot deel bepaald door de grootte van de grond waarop dat huis staat. Grond is duur. Een huis op een perceel van 350 m2 is een stuk duurder als een huis op een perceel van 150 m2, ook als hetzelfde soort huis erop staat. Uitbouw = minder tuin. Je wint wel aan m2 in huis maar geen m2 totaal. Dat terugverdienen geldt hier niet voor de volle kosten. Dat geeft ook niet, want het gaat om je eigen woongenot.
En heien hoeft idd niet heel erg duur te zijn is mijn ervaring ook.
Kari

Tihama

Tihama

28-03-2010 om 22:03

Serre

Hoi Guinevere

Wij hebben ook aangebouwd met een serre. Het is zaaaaalig. We zeggen wel eens dat we net motten zijn: we worden steeds naar het licht toegetrokken. We zitten overdag eigenlijk altijd in de serre. We hebben bij de serre een 3-delige schuifdeur, waardoor 's zomers de hele pui over 2/3 open is en doorloopt in de tuin.

Maar goed, ik hoef jou niet te overtuigen, maar jij je man

Een collega van me zei van te voren dat je beter kon verhuizen dan ingrijpend verbouwen. Maar we wonen verder op een volmaakte locatie in een heerlijk huis. Ik had er niet aan moeten denken om te verhuizen.

Tihama

Tihama

Tihama

28-03-2010 om 22:05

Heien

Of heien duur is heeft er ook mee te maken hoe diep je moet en hoeveel draagkracht je nodig hebt.
In ons geval kostte het heien ons 3000 euro.

Tihama

Jakiro

Jakiro

29-03-2010 om 10:20

Hier in de regio

Mijn schoonouders hadden een constructiebureau in de regio waar Kwinnifeer woont en zij zeggen dat een aanbouw ongeveer € 500 per m3 kost. Dus niet kijken naar de oppervlakte, maar naar de inhoud.
In dit geval gaat het dan dus om ongeveer € 15.000 (exclusief het heien).
Het heien is hier redelijk kostbaar omdat men tot diep in de tweede zandlaag moet die nogal diep zit, de lengte van de palen maakt het redelijk kostbaar.
Ik denk dat je voor € 20.000 helemaal klaar bent.
Groeten,
Jakiro

Guinevere

Guinevere

29-03-2010 om 19:52

15000

15.000 euro is ongeveer wat ik oorspronkelijk in gedachten had voor iets dergelijks. Aan één kant staat al een onderheide muur, maakt dat veel uit? Dat zou dan om de lange kant gaan, en natuurlijk is één korte kant al onderheid omdat daar de keuken zit.

Nou

de boel onder die uitbouw moet natuurlijk ook gedragen worden, als het gewone droge zandgrond is dan kan je volstaan met een diepe kuil graven en dan op laten metselen. Als je tussen die 2 muren dan een houten voorzetwand laat zetten (houtskeletbouw) en dan een grote set deuren dan red je het misschien net voor 15.000, oh ja en dan een kant en klare lichtstraat ipv maatwerk. Moet je de rest wel zelf afbouwen.

Eliza

Eliza

29-03-2010 om 23:46

Manda rijn en kari

Ik woon in Amsterdam. In dit sukje van de randstad tellen voornamelijk de m2 woning. De tuin vormt meer een soort afrondingsgbonus. Kwaliteit van de tuin (ligging, ' uitzicht') doen er meer toe dan het exacte aantal m2. In mijn geval werd de tuin 20% kleiner; geen makelaar die er naar kraait.

Kari1

Kari1

30-03-2010 om 08:59

Verschil

Da's dan toch een verschil. Hier ook randstad maar een wat landelijker deel, en het aantal m2 perceel heeft een grote invloed op de prijs. Hetzelfde soort huis op een perceel van 350 m2 moet bijna 2 x zo veel opbrengen als dat huis op een perceel van 150 m2.
Andersom, als je een huis hebt van zeg 350.0000 verkoopwaarde dan krijg je daar door een aanbouw van 40.000 niet ineens 390.000 voor. Het perceel blijft immers hetzelfde. Wel wat meer natuurlijk dan zonder aanbouw, ik schat dan 375.000-380.00 ofzo.
Kari

Guinevere

Guinevere

30-03-2010 om 13:01

Perceel

Ja, maar mijn perceel blijft even groot hoor! Alleen ga ik dan de ruimte anders inzetten, als woonruimte in plaats van als tuinruimte.
En aangezien ik een ondiepe, brede tuin heb, denk ik dat de vorm van de tuin er alleen maar op vooruit kan gaan als ik aan de zijkant een stuk eraf snoep. Bovendien zou het een heerlijk zonnige kamer worden, ik zie mezelf daar al zitten in de winter met mijn koffie en de krant.
(alleen moet ik nog steeds mijn man overtuigen, ik denk dat ik maar aanbied het zelf te betalen oid)

woes

woes

30-03-2010 om 13:44

Prijs

Hallo,
Wij hebben een jaar of 3 geleden aangebouwd. De prijs was inderdaad plusminus €500,- de vierkante meter. Kaal, dan moet de stucadoor etc. er nog doorheen. Wij hebben nu een heerlijke woonkeuken, en niet alleen dat, we zijn ook nog eens de hoogte in gegaan, dus ook nog twee slaapkamers erbij. Moet zeggen dat het me de hele rommel dubbel en dwars waard is geweest.
Mijn man zag ook erg op tegen de verbouwing, maar leefde tijdens helemaal op,ha.Was wel echt zijn ding geworden. Mijn oudste twee zonen willen sindsdien ook bouwvakker worden.Dus ja, kan wel zeggen dat de mannen hier erg enthousiast zijn geworden van verbouwen.
En ook de waarde van ons huis is flink gestegen, maar ja de inhoud is dan ook bijna verdubbeld.
Ik zeg, doen.

woes

woes

30-03-2010 om 13:46

Aargh

Niet per vierkante meter, per kuub!

Guinevere

Guinevere

06-04-2010 om 12:35

Status van mijn man

Mijn man is nog niet voor 100% overtuigd. Wel heeft hij gezegd, dat áls er aangebouwd wordt, dat volgens hem op een andere plek moet gebeuren dan de plek die ik wil. Dat is in elk geval een vooruitgang, desnoods dan maar een aanbouw op een andere plek. Bijv. een stuk van de garage bij de woonkamer trekken, we zetten er toch nooit een auto in.

Guinevere

Guinevere

08-04-2010 om 10:59

Garage verbouwen tot woonruimte?

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van de garage tot een woonruimte?
Onze garage grenst namelijk aan de woonkamer. We zouden er de helft van kunnen ombouwen tot woonruimte en dan de rest schuur laten. Alleen is het dak van de garage lager dan het dak van de woonkamer. We zouden dan wel 3 bij circa 5 meter extra woonkamer hebben, zonder heien. Moeten we wel door een steunmuur heen.

Kari1

Kari1

08-04-2010 om 19:08

Guinevere

Geen eigen ervaring, wel wat te melden.
Dat het dak van de garage lager is is geen probleem. Dan is dat deel van je kamer gewoon wat lager dan de rest.
Wat de steunmuur betreft: je zult dan waarschijnlijk wel een draagbalk moeten gebruiken, en naarmate de overspanning langer is heb je een dikkere balk nodig. Een bouwkundige kan dat voor je uitrekenen.
Denk er verder aan dat een garage i.h.a. niet in spouw gebouwd is en niet is geïsoleerd. Als het onderdeel van je huiskamer moet worden zal dat wel moeten gebeuren. Je kunt natuurlijk een offerte laten maken, en ook een offerte van een serre. Dan kun je een nog beter afgewogen keus maken.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.