Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

verhuizertje

verhuizertje

26-07-2010 om 11:04

Ik mis mijn klapraampjes

In ons oude huis zaten aan de bovenzijkant van elk raam klapraampjes van ongeveer 40x40 cm met de scharnieren aan de bovenkant. Boven de keukendeur een dubbelbrede. Die kon je met uitzettertje openzetten, altijd frisse lucht en regende niet in. In de slaapkamers stonden die dan ook zo'n beetje het hele jaar door dag en nacht open. Dat kon omdat we vanwege de inbraakveiligheid een horizontale stang halverwege hadden gemaakt. Ik vond het ideaal.
In ons nieuwe huis hebben we die niet. De zijstukken van de slaapkamerramen kun je open zetten met een uithouder, schnarnieren aan de zijkant en ze gaan naar buiten open. Dat is nogal standaard voor huizen van 20 jaar oud als ik zo rondkijk. Maar als ik boodschappen ga doen of naar mijn werk dan wil ik die ramen niet zo open hebben staan. De keus is dus iedere keer open-dicht, of gewoon maar de hele dag dicht laten zitten. Of 's nachts als het flink gaat regenen, dan moeten ze ook dicht. Er zijn wel ventilatieroosters maar dat haalt het niet bij mijn klapraampjes. Hoe krijgen klapraamlozen toch lekker veel frisse lucht binnen? Slapen met een zo goed als dicht raam, ik vind het nog even niets!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Van die raamsluiting met slot

Ik herken het wel, wij hebben gekozen voor raamsluiting met een slot (ook nog eens kindveilig).

http://eshop.meijerijzerwaren.nl/index.php?item=axa-raamsluiting-met-slot-rechts&action=article&aid=5303&lang=NL

Het haalt het niet bij een klapraampje maar ja, je moet wat.

verhuizertje

verhuizertje

26-07-2010 om 14:29

Savon

Ja, die hadden we ook, in het zijstukje onder de klapraampjes. Daarmee kun je dat op slot zetten. Voor ventileren heb je er niet veel aan. Waarom worden die ideale klapraampjes niet meer ingebouwd? Snik.

Ik mis ze ook!

Ons huis werd van nieuwe kozijnen voorzien (we deden als woningeigenaar mee met actie van de woningbouw van huurhuizen in dezelfde straat) en ja hoor, alle klapraampjes weg. Alleen luchtroosters.
Het is vast veel beter tegen inbraak, maar ik mis die raampjes nog steeds!

Maar verhuizertje

je kan ze toch op een kiertje zetten en dan op slot? Dan ventileert het wel (ik weet het, het haalt het niet bij een lekker ouderwets klapraampje).

Dat werkt echt minder goed

warme lucht stijgt op en kon dan door die bovenklapraampjes mooi naar buiten.

verhuizertje

verhuizertje

27-07-2010 om 08:32

gelukkig wel een paar meevoelers hier. Helaas geen oplossingen. Zou er iemand die nooit klapraampjes heeft gehad kunnen vertellen hoe je dan het handigste ventileert en in de frisse lucht slaapt?
Luchtroosters veel beter tegen inbraak, daar geloof ik niks van. Ons huis had, met klapraampjes en al, het politiekeurmerk veilig wonen. Als je maar zo'n dwarsstangetje aanbrengt, geen probleem. Dus waarom ze ze nou toch niet meer bouwen? Wel de mond vol van hoe belangrijk goed ventileren is en ramen bouwen die je alleen open kunt hebben als je er naast staat!

Puck

Puck

27-07-2010 om 08:58

Nooit klapraampjes gehad

Alle ventilatieroosters staan heir altijd open en dat ventileert voldoende vind ik. De gordijnen die ervoor hangen zijn in ieder geval continu in beweging. En frisse lucht tijdens het slapen: op de bovenverdieping staan altijd de ramen gewoon open. Nu hebben die van ons wel de scharnieren aan de bovenkant dus met regen kunnen die in het algemeen ook wel open blijven. Ook als wij weg zijn blijven die ramen gewoon open staan. Gaan we langer weg dan blijven de ramen op de tochtstand staan met de raamsluiting op slot (zie de link van Savon). Moet er wel bij zeggen dat wij in een boerendorp wonen met een laag inbraakrisico, je kunt bij ons ook zonder problemen de deuren los laten of je auto en fiets niet op slot hebben.

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2010 om 11:50

Wij hebben van die

ramen met een sluiting waar een "kleine" stand op zit. Je doet dan de haak terug in de sluiting, maar net ietsje verder dan "helemaal dicht". Zo staat het raam als het ware op een grote kier, het is van buitenaf eigenlijk nauwelijks te zien, je moet er wel echt met je neus bovenop zitten.
Maar ja, wij hebben óók nog klapraampjes. Wij benne bofbipsen.

Tirza

Brianna F

Brianna F

27-07-2010 om 12:19

Nieuwe ramen

Beetje drastisch, maar we hebben nu kiep/kantel ramen. Ze kiepen naar binnen open, voldoende voor frisse lucht, maar afdoende tegen inbrekers.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.