Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

27-12-2009 om 11:25

Ik heb mezelf weer wat op mijn hals gehaald Eten voor gasten

Wij vieren met een grote club oud-en-nieuw. Dat vieren we ieder jaar bij iemand anders en dit jaar zijn wij, geweldige timing, aan de beurt.
Dus komen er rond de 20 mensen oud-en-nieuw bij ons vieren.

Nou zijn de kinderen morgen bij mijn moeder en heb ik mijn handen vrij om boodschappen te doen.

Als eten hebben wij

stokbroden met wat kaasjes erbij
Mijn befaamde brie-paddenstoelenquiche (dan in miniquichevariant) en ham-ananas miniquiche
Chinese kippensoep met mais en bieslook
Twee salades (maar welke)
en gevulde eieren (maar hoeveel)

Het voordeel is dat ik bijna alles van tevoren kan maken en dus niet op de dag zelf in de keuken hoef te staan.

Nou zit ik te rommelen met de hoeveelheden. Hoeveel van alles zal ik maken?

Ik zat te denken aan twee muffinvormen voor de miniquiches (zou dat genoeg zijn?)
Gewoon een grote soeppan vol kippensoep
Maar hoeveel salades zal ik maken en hebben jullie nog leuke/lekkere (en vooral snelle en niet zo complexe) recepten voor lekkere salades.
Hoeveel stokbroden zal ik nodig hebben en hoeveel gevulde eieren zal ik maken.

Ik maak me er redelijk makkelijk vanaf dit jaar, maar ik vind het wel best.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

27-12-2009 om 11:36

Ehh

lekkere timing inderdaad zeg!

Ik zou rekenen op 1 miniquiche pp, kook 25 eieren dan heeft iedereen ruim 2 gevulde halfjes (er zijn ook mensen bij die er 1 nemen of 0).

Grote pan soep inderdaad en 8 stokbroden zou ik doen (als het weinig lijkt snijd je dunnere sneetjes).

Bedoel je met salades sla, of salade zoals eiersalade?

Ik heb voor beide wel ideeen!

Een hele lekkere en makkelijke: lading couscous, gekookt water eroverheen waarin 1 of 2 bouillionblokjes zijn opgelost, als klaar, gehakte tomaten erdoorheen en een lading olijfolie, dat het lekker smeuig wordt, citroensap, lenteuitjes en gehakte verse koriander. Dan nog een groente erdoor zoals haricots verts of courgette. Lekker laten staan, hoe langer hoe beter! Dan kan je van die plakjes geitenkaas erop doen en klaar ben je. Ik neem altijd die kleine geitenkaasplakjes van President, gewoon bij AH te krijgen.

Deze salade wordt lekkerder naarmate je hem langer van tevoren hebt gemaakt!

Liora

Liora

Chippie

Chippie

27-12-2009 om 13:32

Ik zou...

Ik vind helemaal niet dat je je er gemakkelijk vanaf maakt.

Ik zou inderdaad grote quiches maken. Wat overblijft eet je dan een paar dagen later als gewone maaltijd. Ik heb ook wel eens op een feestje gezien dat ze één grote ronde brie hadden om zelf af te snijden. Geweldig! En erg simpel.

Ik ken echter veel mensen die niet van kaas en/of ei houden (manlief houdt van allebei niet) en dan valt een groot deel van de mogelijkheden af.

Daarom misschien een bord rijkelijk belegd met lekkere vleeswaren ofzo? Mogelijk ipv de gevulde eieren. Ik vindt dat vrij veel werk en er wordt weinig van gegeten.

Bij de BBQ rekent men altijd minimaal 1/4 stokbrood. Maar twee extra stokbroden zijn de kosten toch ook niet?

Bedoel je kipkerriesalades-achtige dingen of sla-salades-achtige dingen. Ik ben altijd erg van de salade-achtige dingen. Maak een basissalade (sla- kerstomaatjes-pijnboompitjes-lekkere dressing) en zet daarbij wat sc haaltjes met bv croutons, een stuk parmezaanse kaas plus schaaf, gebakken spekjes). Pastasalade (met rucola, olijven, basilicum, tomaatjes) en heerlijke dressing doet het hier ook altijd goed.

Tja

Ik heb een supersimpel saladerecept, dat ik regelmatig hier op het forum gooi, maar de hoofdbestanddelen zijn kaas en ei, en dat komt in andere dingen ook al terug. Maar ach, ik geef m toch maar: gele salade
1 pond jongbelegen kaas in kleine blokjes, 10 hardgekookte eieren ook in kleine blokjes, 1 blikje mais (uitgelekt), doormengen met een sausje van yoghurt, mayo, kerriepoeder, mosterd, peper en zout. De salade moet aan de vochtige kant zijn.

En dat is het dan. Genoeg voor een weeshuis.

Wat waarschijnlijk lekkerder is, is waldorfsalade. Daar heb ik geen recept van paraat maar er gaat selderij in, druiven en kip meen ik. Voordeel van dat soort salades is dat ze niet verleppen, dit itt groene sla, en dat restjes dus de volgende dag ook nog te eten zijn.

En inderdaad: geen miniquiches maken, ben je gek, ze pakken maar een mes om een puntje naar wens af te snijden.

Succes/veel plezier

Temet

Kiki

Kiki

27-12-2009 om 20:56

Liora, klinkt goed!

Ga ik doen.

Inderdaad, miniquiches is inderdaad een hoop werk. Ik ga nu twee grote quiches maken.

Nou heb ik alleen nog één saladerecept nodig, inderdaad liever niet met sla. Dat verpietert zo snel.

Zal ik makkelijk doen en een rundvleessalade van de Appie halen. Dat is wel heel makkelijk.

Daar ben ik weer!

Het snijden voor salades kan zo tegenvallen. Wij maken een traditionele salade voor oud en nieuw (haha, dat hadden jullie natuurlijk allang van mij verwacht, maar goed..) en dan ben ik echt wel ff bezig.

Kan je niet een salade van AH kopen en zo nodig opfrutten? Met wat luxe zure dingen erdoorheen en nog wat meer body. Bijvoorbeeld zilveruitjes en fricandeau dikke plak in stukjes. Of augurken en haring... weet ik veel...

Ben nog aan het uitbuiken van Kerst dus het is even moeilijk om me voor te stellen dat er weer een tafel met vullende kost moet worden gevuld, vandaar weinig inspiratie voor de voorbeelden...

Maar ab-so-luut halen! Mijn jongste is nu net naar school en ik merk zo veel verschil met de feestdagen. Jij wil er vier heb ik ergens gelezen, en je bent vlot, dus meid, over zeven jaar heb je weer alle tijd van de wereld om kilo's en kilo's salade bijmekaar te snijden..

liora

liora

27-12-2009 om 23:54

Leuk

Hoi Kiki,

Leuk dat je de couscoussalade gaat maken. Ik heb er nog eentje voor je, heeeeel makkelijk.

Voor 5 personen:

2 blikjes tonijn in olie, 1 pot witte bonen.

Tonijn beetje laten uitlekken, dan prakken met vork. Rode uit snijden, peterselie hakken en erdoor doen. Bonen afspoelen in een vergiet tot het niet meer schuimt, dan erdoor doen. Alles op smaak maken met een goede hoeveelheid lekkere olijfolie, peper en zout. Echt ontzettend heeeeerlijk! En kun je ook makkelijk een dag van tevoren maken. Ik doe er altijd ook nog een eetlepel mayo doorheen maar dat is mijn eigen toevoeging.

Liora

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-12-2009 om 12:46

Aardappelsalade

Pff 20 man! Moet er niet aan denken met een baby

Ik maak vaak aardappelsalade voor feestjes, vult goed en is lekker. Voor de makkelijke variant koop je twee bakken aardappelsalade bij AH ofzo. Daar doorheen doe je knoflook, peterselie, appel, augurken en rode ui. Voor de moeilijke variant kook je krieltjes en maak je een sausje van yoghurt en mayo, en doe je de andere ingrediënten erbij. Het is lekker als je het ruim van te voren maakt, kan de smaak er goed door trekken.

Die eieren zou ik niet doen, veel te veel werk! Wel makkelijk: wraps met kruidenkaas, zalm en dille. Of met zoete chilisaus, taugé, reepjes surimi (nepkrab) en koriander.

Nog een makkelijke salade: pasta met yoghurt/mayodressing, paprika, tomaat, ui en tonijn.

Succes!

Nasha 1st

Nasha 1st

28-12-2009 om 21:03

Aardappelsalade

ooit een feestje van een oude leidinggevende, zijn vrouw had van alles in elkaar geflanst.....heerlijk, en die aardappelsalade. Meid, heb je het recept voor me? Heerlijk!!! Ze zegt, weet je, het geheim is, koop een bak aardappelsalade bij de Aldi/Lidl, gooi er wat groente door (wortelreepjes, mais e.d.) en klaar....

liora

liora

28-12-2009 om 21:20

Neee

Dat vind ik echt niet kunnen en ik zou ook echt het verschil proeven tussen zelfgemaakte en zelfgekochte aardappelsalade.

Chippie

Chippie

28-12-2009 om 21:28

Liora

"Dat vind ik echt niet kunnen"
Huh? Is er een misdaad gepleegd, waar, wanneer?

"ik zou ook echt het verschil proeven tussen zelfgemaakte en zelfgekochte aardappelsalade"
En what's the problem? Ik neem niet aan dat de gasten van Kiki een probleem hebben met zelfgekocht.

Chippei

Chippei

28-12-2009 om 21:29

Pelle

Gelijk gepost

emma43

emma43

28-12-2009 om 21:35

Aardappelsalade

Dit vind ik een heerlijke aardappelsalade:
2 kg Nicola's
4 keer basisdressing,
4 el gehakte augurk
3 el gehaktezilveruitjes
2 el kappertjes
2 el gehakte peterselie
2 el gehakte bieslook

Basisdressing1 dessertlepel mosterd
1klein teentje knoflook,geperst
1 tl suiker
zout en peper
1,5 el azijn
4,5 el olie
Roer in een kannetje mosterd,knoflook,suiker,zout peper en azijn goed door elkaar met een vork.voeg al roerend olie toe.

aardappels beetgaar koken en iets af laten koelen.in hapklare hapjes snijden,dressing en overige ingrediënten scheppen.Dit kun je een dag van te voren al klaarmaken,wel ruim van te voren uit de koelkast halen,zodat hi jniet te koud is en opnieuw omscheppen omdat de dressing naar onderen zakt.

Nasha 1st

Nasha 1st

28-12-2009 om 22:09

Ook als je niet als kiki weinig tijd hebt

maar gewoon een luie huisvrouw zoals ik is gekocht ideaal....en ik vraag me echt af of je het zou proeven!

Kiki

Kiki

28-12-2009 om 23:02

Wow, dank je wel allemaal

Het is fijn te horen dat ik niet helemaal ontaard ben als ik een salade koop in plaats van maak

Nee hoor grapje, dat wist ik al. Het is alleen een hoge drempel waar ik over moet Maar ik leer het al

Gebakken eieren is niet zoveel moeite hoor, dat doe je in een uurtje of twee. Bovendien zag man het helemaal zitten (die is momenteel überbehulpzaam, omdat hij voor de zoveelste keer een luier heeft gewassen. Dus daar kan ik misbruik van maken)

Maar ik heb inderdaad besloten dat ik de tweede salade ga kopen. (hoewel die pastasalade met tonijn me ook snel, makkelijk en lekker lijkt) Ik krijg het schema anders niet rond in mijn hoofd. Of ik moet er nachtrust aan gaan opofferen en dat weiger ik pertinent, bovendien over welke nachtrust hebben we het.
Alleen ga ik het bij de traiteur halen en niet bij de Appie (om mijn geweten te sussen, hahaha)

Pelle, volgens mij bedoelde Liora dat ze het niet vond kunnen om een gekochte salade als een zelfgemaakte te camoufleren. En had ze niet specifiek een probleem met een gekochte salade.

Die aardappelsalade lijkt me erg lekker, maar het idee om twee kilo aardappelen te moeten schillen staat me even tegen.

Bedankt voor de tips!

Inderdaad kiki

Ieder jaar sta ik weer aan het aanrecht twee kilo aardappels te schillen, 1 kilo appels, paar uien, glas augurken, stuk koud vlees, stuk salami, wat haringen... alles te snijden

...en dan denk ik waarom wilde ik dit nou ook alweer?

Echt een leuke klus als je alle tijd van de wereld hebt. Toen we geen kinderen hadden was dat prima. Nu komt er een soort moederbitterheid boven in me (soms, als ik niet braaf ben ... dan doe ik het wel maar eigenlijk wil ik op de bank liggen. Niet zitten. Liggen!

emma43

emma43

29-12-2009 om 11:15

Kiki

Het gaat om het gezellig samenzijn.Niemand maakt zich dan toch druk of de salade uit een bakkie komt of zelfgemaakt.Maak het jezelf gemakkelijk ,zorg dat je niet te moe wordt van de voorbereidingen ,zodat je zelf ook nog kunt genieten.
Ik had niet goed gelezen,hoor,ik dacht dat je een recept van aardappelsalade zocht,anders had ik het niet eenns geplaatst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.