Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

15-12-2009 om 20:26

Iets lekkers bij de koffie

Bij het Kerstdiner hebben wij 'iets lekkers bij de koffie' getrokken. (ja wij trekken lootjes voor Kerst, van wie wat maak)

bleeeeh, wat moet ik daar nou mee. Moeten we iets lekkers bij de koffie gaan maken terwijl dan iedereen nokkie vol zit van het Kerstdiner.
Heeft er iemand een lichte culinair succes voor iets lekkers bij de koffie.
Ik hoor het graag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

15-12-2009 om 20:34

A de friandaises

Een mooie schaal met bonbons, koekjes, en andere kleine snaaierijtjes in het zoete vlak.
Deze gaat vooral om de presentatie, niet om het werk en de hoeveelheid.

Likeur?

een lekker likeurtje met wat bonbons of chocolade koffieboontjes?

reina

reina

15-12-2009 om 21:33

Zou ik ook doen

Inderdaad, een lekker likeurtje voor wie dat wil en verder wat verschillende kleine dingetjes, mokkaboontjes, bonbonnetjes, petit fourtjes, mooi op een schaal bij elkaar, leuk en lekker!

Kiki

Kiki

15-12-2009 om 21:43

O sorry, iets verduidelijken

We moeten het maken. De regels zijn, niet kant en klaar kopen.
Likeurtje mag dan wel

Maar dan zouden we de bonbons zelf moeten maken.
Is dat te doen

Gezien jouw privésituatie

...zeg ik dan: zelf truffels maken.
1. geen suikerthermometer nodig
2. kan niet mislukken
3. vorm maakt niet uit
4. je kan het lang van te voren maken
5. het kan met en zonder alcohol
6. als je denkt dat de mensen nokkievol zitten maak je kleintjes.

Het is gewoon boter of room, wil ik even vanaf zijn welke van de 2, chocola erin smelten, af laten koelen, bolletjes vormen en door iets droogs (cacao, kokos oid) halen.

smaar een ideetje. Maar gezien jonge baby, bewerkelijke dreumes, slaaptekort en eigen zaak zou ik niet aan bewerkelijke liflafjes beginnen...

Ideetje

een bakplaat met appelgebak. Verse slagroom erbij en een likeurtje.

Volgens mij eenvoudig te maken en als je zelf kan bepalen hoe groot je stukje appelgebak is, dan wil vast iedereen nog wel wat.

Of anders lekker koekjes bakken en die leuk op een schaal draperen.

groetjes van Purk

Kokoskoekjes

In de Volkskrant stond een recept van Nanda Troost voor kokoskoekjes. Nog niet uitgeprobeerd maar dat ga ik zeker nog doen:

Voor 6 personen
35-40 gram bloem
100 ml eiwit (2-3 eieren)
110 gram gemalen kokos
150 gram suiker

"Arme Wouter. Terwijl hij in alle rust een kop koffie dacht te gaan drinken, beginnen zijn twee vrouwelijke gesprekspartners aan tafel onbedaarlijk te kreunen. De koffie in Helena Primakoff, genoemd naar het zogenaamde liefje van Czaar Peter, is al een genot, maar lijkt bijzaak voor wie hier eenmaal de kokoskoekjes heeft geproefd. Mmm... meer.

Even werkt het. Er komt een nieuwe ronde koffie. Met weer zo'n lekker hapje op het schoteltje erbij. Maar de honger is niet te stillen. Mmm...meer. De serveerster heeft geen verdere toelichting nodig en brengt vlot een schoteltje met nog eens drie kokoshapjes. Voordat Wouter zijn kans ziet, zijn de koekjes verdwenen.

En dan krijgt het kreunen eindelijk het succes dat het verdient. Terwijl Wouter toch wat gegeneerd om zich begint te kijken, blijkt Ingrid Molenaar, sinds een krap jaar eigenaresse van het Amsterdamse ontbijt- en lunchcafé, bereid bij zo veel enthousiasme haar recept voor de zoete lekkernijen prijs te geven. En dat terwijl een van de dames er al maanden om liep te zeuren, en de koekjes ondertussen ook al los verkocht worden. Zo blijkt maar weer: de Volkskeuken doet wonderen, een geheim recept ligt op straat.

En ook een thuis gefabriceerde cappuccino (Primakoff staat ook voor prima koffie) is voortaan nog lekkerder met behulp van een handvol koekjes.

Sla de eiwitten stijf met de mixer, doe de bloem erbij en roer de rest van de ingrediënten er voorzichtig doorheen. Doe er een stuk vershoudfolie omheen en laat het een uur rusten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 160 graden. Verdeel het deeg in een stuk of twintig bolletjes. Leg een stuk bakpapier op de bakplaat. Leg de bolletjes erop, iets uit elkaar want ze groeien lichtjes in de oven, en druk ze een beetje plat. Zo worden ze gemaakt in Helena Primakoff, maar het staat ook thuis uiterst professioneel: koekjes met een platte onderkant.
Schuif de plaat in de oven en bak de kokoskoekjes in twintig minuten gaar.
Haal de bakplaat uit de oven en laat de koekjes afkoelen.
Voor wie al verslaafd is of dat misschien nog wordt: maak een dubbele hoeveelheid deeg. Verdeel de bolletjes dan over twee bakplaten, die tegelijkertijd in de oven gaan.
De koekjes blijven, afgesloten in een koekblik of een tupperwaredoos, nog wel een weekje vers.
Als ze de kans krijgen."

Bastet

Bastet

16-12-2009 om 07:49

Tulband

Ik zou een lekkere tulband bakken!
bastet

Asa Torell

Asa Torell

16-12-2009 om 11:15

Nou

ik zou het gewoon toch kopen, in jouw situatie, ze mogen blij zijn dat je komt! Maar goed, dat zal je eer vast te na zijn . Wat ikzelf wel een leuke vind: koekjes kopen (of desnoods bakken maar dan hele makkelijke) en gezellig versieren samen met dreumes.

Ehhh, bij hulp van een dreumes

zou ik voor hompen, klonten of brokken gaan...

Om zestig even mooie koekjes te bakken met kinderen in de buurt moet je van goede huize komen!
Dan eerder nog brownies die je later snijdt of iets van speculaasbrokken (moet er niet aan denken, dat seizoen is net voorbij) of iets anders waarvan het de bedoeling is dat het breekt.

Wij bakken veel voor Kerst... heel veel... een paar van die 5 liter blikken vol van verschillende koekjes. Heel gezellig om dat met kinderen te doen.. maar alleen als ik heel veel tijd heb. In de babytijd deed ik dat snel even 's avonds. Maar dat kan alleen als je veel routine hebt.

Is het een idee om iets te doen dat moet rijpen? Christmas Pudding is niet geschikt want je bent te laat en je komt na het dessert, maar is er niet iets anders kleins met gedroogde vruchten en/of drank dat een tijdje moet staan? Geeft ook net wat meer zelfgemaakt cachet, dat je op tijd begonnen bent .

Kiki

Kiki

16-12-2009 om 13:06

Ik ga niet bakken hoor

Zijn ouders, hun idee

Nee grapje, mijn man is de bakker bij ons in huis, ik ben de brader.
Ik ben helaas wel verantwoordelijk voor alle cadeautjes, die ik allemaal nog moet kopen. Ik ben een tikkeltje laat en vreselijk slecht georganiseerd en hoewel ik een super-excuus heb en natuurlijk een heel begripvolle schoonfamilie kan ik het voor mezelf gewoon niet voor minder.
Ik ben gewoon mijn eigen ergste vijand.

Maar goed, Truffels is een reuze idee. Mijn man is gelijk allerlei truffelrecepten aan het opzoeken, zodat hij er dalijk een hoop verschillende kan maken.
Dank je wel!

En die kado's op internet

..als we toch al aan het bemoeien zijn..
wel deze week nog bestellen, moet goed gaan!

Na jaren van kerststress met babies, borstvoeding, nieuwe banen en doorwaakte nachten heb ik dit jaar alles zo vroeg gepland dat er geen enkele stress meer over is.

Zo raar! Ik beschreef al in een ander draadje dat mijn zoon van 8 al dagen van te voren zijn surprise voor school af had, en ik heb toen maar uitgelegd dat dat op het laatste moment met veel mislukken, schelden en stress had moeten gebeuren...

Dus om het ff lekker aan te zetten toch maar op zondagmiddag naar koopzondag vanaf een uur of 3?

Succes ermee....

Hé cobi

Ik moest jou toch al hebben omdat ik inderdaad ook klikineus verward raak van de wissels.. Helemaal mee eens...

Nu geen tijd. Woonkamer puin, zo meteen oudste naar voetbal, deeg inzetten dat 24 uur moet rijzen voor kerstdinerbijdrage morgen.....(ook al zo culinair interessant)..

Kortom ik meld me vanavond.. want je hebt natuurlijk wel ff op de knop gedrukt, dat begrijp je. De Zuckerlebkuchen moeten deze week eigenlijk al gemaakt zij, die moeten weer zacht worden.. of Vanillekipferl, kan niet mislukken, of Ausstecherle maar die zijn niet met noten, pfff... ik kruip vanavond even met mijn aantekeningenschriftje achter de comp.

Vera*

Vera*

16-12-2009 om 15:57

Rodebeuk mmmmm

Ik houd mij ook aanbevolen voor die koekjes-waar-je-vijf-liter-blikken voor moet hebben.
Mijn moeder had een Duitse vriendin en daar kregen we elk jaar ook (veel te weinig ) lekkere kerstkoekjes van. O wat waren die lekker!

Asa Torell

Asa Torell

16-12-2009 om 20:14

Hulp van dreumes

daarmee bedoel ik lekker versieren met van die glazuur en gekleurde balletjes enzo. Ja, vast ook erg optimistisch maar die van Kiki is bijna 2 en een pienter mannetje dus vandaar dat ik daar wel mogelijkheden zie. En in elk geval heb je dan plezier met elkaar, ook als het mislukt waarna de gang naar de patisserie alsnog is geoorloofd.

An

An

16-12-2009 om 21:13

Pindarotsjes

Doodsimpel, leuk te maken met kinderen en onwijs lekker. Je kunt dan verschillende soorten chocola nemen, mmmm.

Groetjes, An

Kiki

Kiki

16-12-2009 om 21:30

Dat is ook een goed idee zeg

de mannen maken de koekjes. Maar mijn man is al helemaal in de truffels, maar hij had ook al bedacht dat mijn zoontje daar wel mee kon helpen. Hij bakt regelmatig koekjes met zijn vader, van de wal in de sloot.

Maar mijn man bedankt jullie allemaal hartelijk voor de goede ideeën.

Internetbestellen lag bij mij inderdaad al in de planning Rodebeuk.
Maar niet alles gaat via internet.

Algemeen kerstmanagement

Dit draadje heeft al één spin off, beneden, over de kerstkoekjes.

Maar misschien moeten we er ook nog één beginnen over algemeen gezinskerstmanagement?

Wij hebben vandaag de middag-vrij-avond-terugkomen-met hapjes-voor-het-schoolkerstdiner-dag, en nu er ook nog een flink pak sneeuw ligt zie ik me voor allemaal dilemma's.

Zo zou ik sandwiches willen maken maar de bakker is opeens een stuk verder... en voor de jongens op school bak ik focaccia, dat lijkt me niet zo lekker met gerookte forel...die heb ik wel al in huis..

Forellentruffels?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.