Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 14:54

Iemand wel eens een hommelnest gehad?

Vorig jaar hadden we een wespennest in het schuurtje. Ik heb daar toen een draadje over gestart. Uiteindelijk is het nest vanzelf bezweken, vraag me niet hoe. Misschien heeft een buurman ergens gif op de bloemen gebruikt of zo. In ieder geval stierven de wespen, en nu hangt er een prachtig maar leeg nest in het schuurtje.
Nu vermoed ik dat we een hommelnest hebben. Als ik het deurtje open van het hokje waar de tuinpomp staat opgesteld, zwermen er opeens vrij veel hommels, tussen de twintig of dertig schat ik zo in, uit. Ze zitten in de spouw van het huisje, een ruimte die met glaswol is gevuld, en de opening wordt zichtbaar en bereikbaar als het deurtje open staat.
Nou is mijn vraag, heeft iemand zoiets wel eens bij de hand gehad? Zijn hommels überhaupt zwermbeesten, of leven die solitair en is het bij ons gewoon toeval dat ze bij elkaar zitten omdat er een lekkere plek voorhanden is. Hommels zijn niet agressief, maar hoe zit het als je je regelmatig langs hun nestplaats moet wurmen, om de pomp aan te zetten? En hoeveel worden het wel niet?
De discussie vorig jaar ging erom of het mogelijk was een wespennest te laten zitten. Volgens velen was dat onmogelijk omdat die beesten aan het eind van de zomer zo agressief worden. Maar hoe zit het met hommels? Ik vond ze behoorlijk geagiteerd, eentje zat toch een meter of tien achter me aan (zat helemaal in mijn haar, brrrr). Aan de andere kant, als het even niet hoeft, wil ik geen beesten doodmaken, en zeker geen nuttige zoals bestuivende hommels.
Ik moet, voorlopig, regelmatig de pomp aan- of uitzetten, omdat er ergens een klein lekje zit en hij anders continu blijft aanstaan, beetje zonde anders. Ik hoop dat het lek snel gemaakt is, maar ook daarvoor moeten we erbij.
Iemand ervaring met hommels?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fraz

Fraz

31-05-2010 om 15:26

heb een hommelnest gehad in onze verwilderde tuin. Toen wij het gras en bloemen gingen kortwieken kan die boven water. Hommels leven volgens mij gewoon in nesten. Wij hebben een imker gebeld en die heeft hem tegen betaling weggehaald. Ik heb geen idee of hommels ook agressief worden aan het eind van de zomer.

hommeldebommel

hommeldebommel

31-05-2010 om 16:27

Hommels zijn beschermd, dus iemand vinden die het nest wil verwijderen zal moeilijk zijn. Wij hebben eens een hommelnest in de spouwmuur vlak bij de voordeur gehad. De enige last die we ervan hadden was dat er af en toe een hommel mee naar binnen vloog. Die werd netjes gevangen en weer buiten gezet.
Hommels zijn niet agressief. Google maar eens op hommelnest, dan vind je meer info.

ishtar

ishtar

31-05-2010 om 16:47

Ook nest gehad

onder de dakpannen. Imker erbij gehaald die hem niet weg wilde halen, want beschermd(ik dacht dat het bijen waren )
Behalve een week of 6 behoorlijk gezoem hebben we geen last gehad. Na het uitvliegen hief het nest zich weer op.

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 18:43

Okay, en wanneer heft een hommelnest zich dan op?

Ik ben ook voor laten zitten hoor, en ik wist niet dat ze beschermd waren. Nou is het wel zo, ik woon in Duitsland, en wat in Nederland beschermd is, is dat lang niet altijd in Duitsland. Daarbij woon ik ook nog in redelijk boerengebied, en dat merk je echt. Mensen hebben een heel andere houdin ten opzichte van dieren, veel meer als verbruiksmiddel zeg maar. Voordeel, men klaagt totaal niet over katten, ook niet over mijn zwangere dame. Nadeel, iets als een egelopvang of een dierenambulance is hier in ieder geval niet bekend, dode dieren kun je nog weken zien liggen, .
Ik laat het maar zitten. Wanneer heft een hommelnest zich eigenlijk op? Welke periode ongeveer?

Vogel- en habitatrichtlijn

Volgens mij volg die bescherming van allerlei diersoorten (ook hommels?) uit de Vogel- en habitatrichtlijn en die is gestoeld op Europese regelgeving. Die regels gelden dus net zo goed voor Duitsland!

ishtar

ishtar

31-05-2010 om 21:00

Mirreke

dit was een hommel'kweek'nest . Met jongen. Die werden zo'n 6 weken verzorgd en 'vlogen dan uit' Daarna was het nest weg. En niet meer teruggekomen.

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 21:33

Inderdaad, geldt ook in duitsland

Ik lees nu wel dat hommels wel degelijk kunnen steken als hun nest wordt bedreigd, of als ze dat zo ervaren. Er komen dan talrijke werksters uit het nest die zich in armen, benen, nek en haren vastbijten. Hmmm.
Hommels kunnen ook meerdere malen steken, net als wespen, en verliezen daarbij niet hun angel. Het nest kan tot de zomer blijven zitten, en kan tot driehonderd dieren tellen.
Ik ben helemaal niet bang voor hommels, ik vind ze juist aandoenlijk, maar ik moet voor die pomp echt vlak langs de ingang van het nest, waar ze althans de spouw invliegen, en bij het opendoen van de klemmende deur schudt het huisje, zo'n klein hokje als een vroegere wc, een beetje heen en weer. Dus die hommels denken elke keer dat ik ze wat wil doen, arme beestjes. En dan worden ze misschien wel wat agressief....
Maar goed, ik weet weer wat meer...

Brianna F

Brianna F

31-05-2010 om 21:46

Hier een nest

Totaal geen last van, 's ochtends schommelen ze hun nest uit, 's avonds komen ze weer terug.

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 22:03

Brianna, ik denk

dat ik er ook totaal geen last van zou hebben (ik wist het niet eens) als ik niet met een zekere regelmaat hun hele behuizing heen en weer schudt, omdat het deurtje klemt en ik er echt even moet zijn. En dan zijn hommels best slagvaardig. Ik ben uiteindelijk met mijn winterjas aan en de capuchon op het hokje binnengegaan om snel snel de elektriciteit aan te sluiten en de pomp in te schakelen. Daarna moest ik wel even snel een stukje verder weg lopen totdat ik ook de laatste vasthoudende hommel had afgeschud, en ik las net dat hommels tot zo'n tien meter rond het nest blijven verdedigen als ze zich bedreigd voelen. Arme hommels, van mij mogen ze fijn blijven zitten, als ze nou maar eens doorhadden dat ik ze echt niet wil belagen...

appeltjeQ

appeltjeQ

01-06-2010 om 00:45

2e hommelnest

Hier voor de tweede maal een hommelnest. De eerste keer onder de drempel van de keukendeur, ditmaal naast de voordeur via zo'n kier in de spouwmuur. Inderdaad zijn hommels beschermd, een wespennest zou een stuk lastiger zijn. Hommels zijn niet agressief tenzij ze bedreigd worden, mijn dochter is per ongeluk eens op een hommel gesprongen en werd toen onder haar voet gestoken, dat heeft een tijdje pijn gedaan. Van het vorige nest weet ik nog dat dat in de loop van de zomer is uitgevlogen dus dat verwacht ik deze keer weer. Een imker heeft bij een vriendin van mij (die ook een hommelnest in de schuur bleek te hebben) aangeraden even geduld te hebben en ze uit te laten vliegen en daarna de toegang tot het nest dicht te stoppen, dan zoeken ze de volgende keer iets anders. Ik vind ze er altijd wel gezellig uitzien, zo'n gezellig schommelend bol hangbuikje en ze gaan eigenlijk altijd gewoon hun eigen gang zonder mensen te belagen. Denk je dat je het uithoudt tot verderop in de zomer?

mirreke

mirreke

01-06-2010 om 13:13

Ik ga er wel van uit appeltje

Ik was vorig jaar al bereid een wespennest te laten zitten, dus een hommelnest, dat zie ik juist wel zitten. Ik vind ze ook heel schattig eruit zien, en het schijnt ook behoorlijk wonderbaarlijk te zijn dat zoiets kan vliegen.
Ik heb al gemerkt dat als ik het deurtje heel zachtjes opendoe, en voorkom dat het bij het sluiten gaat klemmen, er geen hommel méér het nest uitkomt. Dus ik vermoed dat ik een goede modus vivendi gevonden heb.
Vliegen hommels heel ver voordat ze nectar verzamelen, of doen ze dat ook in de directe omgeving van hun nest? Ik heb allemaal bloeiende bramen in de omgeving die zitten te springen om te worden bevrucht!

Nasha 1st

Nasha 1st

01-06-2010 om 19:51

Hommels

schijnen nogal "dommig" en lui te zijn....ze vliegen niet verder dan nodig en als er in de buurt van hun nest voldoende te vinden is zullen ze daar echt wel naartoe gaan.

appeltjeQ

appeltjeQ

02-06-2010 om 23:24

Bramen (o.t.)

Nou.... als ik een hommel was bleef ik zeker in jouw tuintje rondbestuiven (yum yum, bramen!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.