Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Citroentje

Citroentje

11-07-2011 om 07:52

Iemand verstand van een citroenstruik?

Kan er nl weinig over vinden. Ik heb nu 3 jaar een citroenstruik in pot. Toen ik hem kocht zaten er wat kleine en een grotere citroen aan. Die vielen na verloop van tijd af. In de winter staat hij binnen. Hij bloeit, krijgt piepkleine vruchtjes en die vallen dan af ;-(
Nu bloeit hij wel heel erg rijk, wel 100 heerlijk geurende bloesems! Elke tak zit bomvol. Maar het zou zo leuk zijn als er ook eens citroenen aan komen! Wat kan ik doen? Wat doe ik fout? Ik droom van zelfgemaakte limoncelli

Groetjes van Citroentje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eeehm....een vriendje regelen!?

Niet alle fruitbomen zijn zelfbestuivend, sommige hebben een andere struik nodig om vruchten te produceren. Geen idee of dat voor citroenen geldt, maar het lijkt me best een logische verklaring!

Ingrid

Volgens mij kan het helemaal niet

Ik vrees, Citroentje, dat het voor een gewone sterveling in Nederland niet doenlijk is om citroenen te kweken. Als dat makkelijk was, was Nederland wel zelfvoorzienend geweest in die dingen.
Ik denk dat de kweker met kunst en vliegwerk vruchten aan de struikjes heeft gekregen om ze beter te kunnen verkopen, maar dat het daarna wel gedaan is met de pret.
Wel mooi dat het ding zo uitbundig heeft gebloeid, da's al heel wat.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

11-07-2011 om 11:21

Volgens de buurman

Mijn buurman heeft citroenboompjes in de tuin in grote potten, maar ik woon wel in Italië wat de boel wat eenvoudiger maakt.
Citroenen kunnen namelijk absoluut niet tegen vorst en de temp moet liever niet onder de 10°C zijn, alleen zijn ze ook niet erg geschikt voor binnenshuis omdat ruimtes met verwarming de bladeren uitdrogen. Ook 's winters hebben ze veel zonlicht nodig.
Ze moeten eens per jaar gesnoeid worden voor ze gaan bloeien, niet te drastisch en takken die geen bloem of vrucht dragen moeten verwijderd worden aangezien ze de plant alleen maar onnodige energie kosten.
Verder moet de plant bemest worden, omdat anders ze onvoldoende stoffen hebben om de vruchten te doen rijpen. Voor citroenen die in potten worden gehouden is het om dezelfde reden belangrijk om voor eind mei, begin juni te worden verpot, zodat ze nieuwe aarde tussen hun wortels krijgen en de wortelgroei wordt gestimuleerd, omdat de plant genoeg voedingsstoffen op kan nemen voor de vruchtontwikkeling. De pot moet groter zijn dan de vorige, maar ook weer niet te groot, want dat is ook niet goed. De diametro moet ongeveer zo breed zijn als het bladdragende deel van de plant of 1/3 kleiner. Jonge planten moeten iedere 2 jaar verpot worden, oudere bomen iedere 4 jaar.
Kijk ook uit wat voor een water je geeft. Citroenen houden niet van teveel chloor,natrium of boorzuur in hun water. 's winters hebben ze minder water nodig dan 's zomers, maar ze moeten aan de andere kant nooit echt in het nat staan.
Verder moet je nog uitkijken voor een aantal parasieten, maar waarschijnlijk heb je daar in Nederland minder last van, aangezien die parasieten ook alleen in een middelandszeeklimaat gedijen.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.