Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

12-02-2009 om 07:18

Ideëen gezocht voor crisis-dinner

Een vriendin van mij heeft (net gescheiden)) een appartement gekocht, verderop bij me op het plantsoen. Super en dat willen we vieren maar zij heeft verder een klein budget, en wij zitten ook een beetje te wachten op ontslag Siniman (hij werkt als freelancer bij de bank met de oranje leeuw
Dus tijd voor een crisis-feest diner. We dachten het grappig aan te pakken en het tafel prachtig mooi te dekken maar verder supergoedkope gerechten te serveren, dineren met een knipoog dus. Maar verder dan magere joghurt zijn we niet gekomen. Het diner is bedoeld voor 9 mensen, waarvan 2 kinderen
Wie wilt meedenken?
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

12-02-2009 om 08:12

Klassieke armoederecepten

bruinebonensoep (bruine bonen vind ik echt zo'n klassiek armoede gerecht: ik bid niet voor bruun bon'n.

Daarna schorseneren (of had jij daar nou zo'n hekel aan) als armeluisasperges)

Of grote pan aardappels koken en stippen in een beetje mosterd.

Ik heb hier nog een Margrietkookboek liggen van net na de oorlog. Daar zijn al de recepten nogal op de penning en als het kan zonder eieren en zo dus mocht je een idee hebben dan kan ik effe kijken hoe het moet op de zuinige huisvrouw zonder boterbonnen methode

Mamba

Mamba

12-02-2009 om 09:14

Uiensoep

Uiensoep. Ik maak het door twee flinke uien te snipperen en in een klontje boter te fruiten. Eetlepel bloem erbij, iets laten bruinen. Scheutje water, losroeren. Beetje bij beetje water toevoegen tot je aan ongeveer de drie liter zit. Bouillonblokjes (rund) erbij doen en een aardappel in blokjes. Maar hee Sini, als francaise weet je zelf toch hoe je dat het lekkerste kan maken?
Verder een aardappelsalade, eierpreu (paar eieren hard koken, fijn prakken, kruiden en specerijen erbij en wat mayonaise), als toe breadpudding (gemaakt van oud brood, melk, suiker en rozijnen). Of spaghetti met rode saus: uitje fruiten met een beetje knoflook, pakje gezeefde tomaten erbij doen en in laten koken tot dikke brei. Spaghetti koken en door de saus scheppen. Eventueel parmezaanse kaas er over. Zonder de kaas kost het je een euro en kunnen er makkelijk 5 personen van eten.
Groetjes, Mamba

Hmm

pannenkoeken
bruine bonen met stroop
tomatensoep zonder balletjes
stamppotten
bruine boterhammen met kaas
snert
studentenmacaroni
kliekjesomelet

toetje:
zelfmaakcustard
zelfmaakgriesmeel
rijstepap
gortepap
watergruwel
waterijsjes

In aanvulling op silone

Natuurlijk geen boterhammen met gewone kaas, maar boterhammen met schuifkaas

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

12-02-2009 om 10:24

Temet

Schuifkaas?????????

Ik heb hier wel een recept voor oorlogstaart. Valt ook onder het crisiseten denk ik.

Maak op een grote schaal een bodem van beschuiten. Een aantal beschuiten in stukken breken om de gaten te vullen, zodat je de bodem zo goed mogelijk bedekt hebt. Kook custardpudding volgens gebruiksaanwijzing en laat deze iets afkoelen tot hij al wat is ingedikt en giet de pudding dan over de beschuitbodem tot deze volledig bedekt is met pudding (die vult ook de laatste gaatjes). Als de pudding is afgekoeld, een laag erop maken van biskwietjes (aan de randen wat afbreken om de boel weer netjes rond te krijgen als je een ronde versie maakt). Daarop gaat een lekkere laag jam en vlak voor het serveren gaat daar nog een laag slagroom overheen. Zalige taart, al jaren een topper hier en zo simpel als wat.

Kiki

Kiki

12-02-2009 om 10:24

Ik heb volgens mij nog ergens een kookboek

voor mensen met een kleine beurs. Gekregen van mijn schoonmoeder, toen we gingen samenwonen.

Ik ga eens even zoeken voor je Sinilind.

en nu ben ik even benieuwd hoeveel er van de vraagprijs af gegaan is als peiler van de huizenprijs misère.

liora

liora

12-02-2009 om 10:39

Koolsla! Witte kool raspen, wortel raspen, beetje mayo erdoor. Als je het lekker vindt nog een appeltje erdoor.

Geen walnoten natuurlijk!

Kost niks en je hebt heel snel een enorme hoeveelheid. Wortelsla ook een goede!

Leuk idee trouwens!

Liora

Kiki

Kiki

12-02-2009 om 10:41

Sorry sini, ik kan het niet vinden

Ik denk dat ik het al weggegeven heb.

Maar het heet 'lekker koken voor onder de 1,50' en is geschreven door Lydia Tuinman

Studentenhap

was bij ons altijd 1 pak diepvries spinazie a la creme, gebakken spekjes en spaghetti, alles van de Aldi. Als toetje idd zo'n goedkoop pak yoghurt ofzo met een scheutje limonade. Daar aten we dan met zijn vieren van voor nog geen E 5.

Schuifkaas (brianna)

Schuifkaas is als je een boterham met maar 1 plakje kaas belegt (zo'n plakje uit de kaasschaaf dan natuurlijk he, niet zo'n voorgesneden supermarktplak). Je legt het plakje in de breedte op je boterham, en terwijl je je boterham afhapt schuif je telkens het stukje kaas op. Feitelijk eet je dus grotendeels droog brood.

Ik ken dit gelukkig alleen van horen zeggen.

Andere culinaire hoogstandjes zijn natuurlijk de boterham met tevredenheid (voor wie geen schuifkaas kan betalen ) en gemeentepils (kraanwater).

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

12-02-2009 om 11:38

Schuifkaas

komt uit 'de Kameleon'

Hey brianna over oorlogstaart

Brianna, er moet nog wel hagelsag over de oorlogstaart hoor!

Hagelslag?

Welnee, op oorlogstaart heb ik nog nooit hagelslag gezien. Het is inderdaad crisis-eten en heerlijk! (en je hoort het niet in punten maar in vierkantjes te snijden volgens het gehele vrouwelijke deel van mijn familie)

Guinevere

Guinevere

12-02-2009 om 13:35

Schuifworst

Als alternatief voor de schuifkaas op brood: schuifworst (één veel te klein plakje worst).
Je kunt natuurlijk ook "dierenbrood" proberen te kopen ipv vers brood...

Guinevere

Guinevere

12-02-2009 om 13:35

Dessert

Als dessert kun je ook een broodpudding maken van oud brood natuurlijk, héérlijk.

Sini

Na het eten kun je natuurlijk slappe oploskoffie serveren met een klein stukje oorlogstaart

Morgana Fata

Morgana Fata

12-02-2009 om 14:12

Thema

Zelf zou ik voor een landthema gaan. Toen ex-man 40 werd, wou ik ook graag wat serveren, maar had niet veel geld. Toen heb ik mexicaans gedaan. Dus een grote pan chili con carne, tortilia's, salade erbij, chips, quacamole, ga zo maar door. Groot succes, en heel goedkoop.
Zelfde geld voor een oosterse tafel, nasi, sateetjes, notenmix (ff de naam kwijt) rood varkensvlees, lychees, sateesaus. Doordat je allemaal kleine bijgerechten heb, staat het enorm feestelijk, kan je het heel goedkoop houden, en heb je toch echt een bijzonder maal, want zovaak eet je niet zo uitgebreid natuurlijk.
Veel plezier!
(ik krijg er al weer zin in, haha)

Suzanne

Suzanne

12-02-2009 om 14:27

Kapucijnerschotel met knoflook en spek

Hm, ik zou de uiensoep van Mamba vooraf nemen, heerlijk, uiensoep.
En dan uit de Boodschappen van deze maand (je weet wel, dat gratis blad in de supermarkt met de Tsjakka er middenin) het recept BudgetKoken: kapucijnerschotel met knoflook en spek. Gaan aardappelen in, peper, ui, knoflook, spekblokjes, kapucijners en peterselie in. Ziet er heerlijk uit.
En dan hier een lekker toetje kiezen: http://www.dokterdokter.nl/vrouw/eten-drinken/article/3802/recept-goedkope-en-gezonde-nagerechten
Trouwens.. wat kom je leuke sites tegen als je googlet op budgetkoken, goedkoop koken, enz. enz!

halve bolletjes halve spruitjes halve knakworstjes.

wentelteefjes,
bij de action hadden ze hele mini lasagne schalen echt mini mini maar wel echte lasagne schaal.Ik heb er ook een gekocht die zet ik morgen op tafel met lasagne en dan erbij tja iedereen moet bezuinigen hahaha.Zie de hoofden van mijn pubers en man al voor me.

Pluk53

Pluk53

12-02-2009 om 16:06

(ot) brianne

oorlogstaart; tsjee, nostalgie. Zo maakte mijn oma altijd de zondagse gebakjes! Dus dezelfde variatie, maar dan op een beschuit; en zonder biscuit.

Lynna

Lynna

12-02-2009 om 18:34

Voor een volgende keer: broeder!

Dit is echt de allergoedkoopste warme maaltijd: 1 deel grauw boekweitmeel, 1 deel bloem, 2 delen melk of water, mengen, in oud kussensloop 2 uur koken. Volgende dag opbakken en met warme stroop/botersaus serveren.
Supergeweldig lekker!

barfleur

barfleur

12-02-2009 om 20:28

Jan in de zak

Zo noemde mijn moeder je "broeder"!
Inderdaad lekker.
En omdat het toch ergens een feest maaltijd is kan je toch een warm stokbroodje erbij doen (28 cent geloof ik van de Euroshopper) en een camembert (Aldi nog geen euro). En beide zijn lekker! Albert Heijn heeft ook een rode wijn van 1,99, Mooi Kaap, op temperatuur best lekker!

Marmar

Marmar

12-02-2009 om 23:33

Bijna gratis

Brandnetelsoep. Zijn die krengen toch nog ergens goed voor Brandnetelsoep maak je van de jonge scheuten. Op een goede plaats in bos/natuur plukken (dus niet naast de snelweg) en goed wassen.
Ingrediënten voor 4 personen
250 gr brandnetels, 1 plantaardige bouillonblokje of -korrels, soyasaus, peper en zout.
Zo maakt u Brandnetelsoep
De brandneteltoppen apart houden en de bladeren van de stengels halen. De stengels in stukjes snijden en in een beetje water koken. Als deze zacht zijn de in reepjes gesneden bladeren erbij en even gaar laten koken (2-5 minuten). Met de staafmixer pureren en met de groentenbouillon bijvullen tot de gewenste hoeveelheid soep. Kruiden met soyasaus, peper en zout. De toppen even in warm water dopen (dan gaat de 'brand' eruit) en fijnsnipperen boven de pan.

Marmar

Marmar

12-02-2009 om 23:45

Nog meer gratis

Als je de jonge blaadjes van paardebloemen plukt, goed wast enzo, dan kan je ze gebruiken om een salade van te maken. Het heeft een ietwat bittere smaak, dus je kan die beter aanvullen met passende dressing, een paar stukjes noot en evt. hardgekookte ei-kruim.
Deze blaadjes hebben ook een geneeskrachtige werking. Het 'bittere'(Taraxine) is goed voor je spijsvertering, je lever en je nieren. Het werkt ook vochtafdrijvend. Maar het onttrekt geen kalium aan je lijf, wat andere vochtafdrijvers wél doen. Paardebloem bevat namelijk zelf veel kalium.
Oh ja, je kan deze blaadjes ook in de brandnetelsla doen, net zoals blaadjes van de weegbree. Die laatste helpen ook als je geprikt bent door de brandnetel: overheen wrijven met een bladje weegbree en de irritatie verdwijnt.
Lastig is alleen om midden in de winter mooi verse blaadjes te vinden. Maar onkruid vergaat niet

Schuifkaas?

Schuifkaas uit de "Kameleon"? Volgens mij niet, m'n oma gebruikte het voor zover ik weet al in de tijd dat de Kameleon nog geschreven moest worden.

http://www.nrc.nl/krant/article1615766.ece/Het_lavende_hert
http://www.nrc.nl/krant/article1615506.ece/Schuifkaas%2C_verzompen%2C_hete_tv-serie

ishtar

ishtar

13-02-2009 om 15:19

Diana

Dat kan maar zo. Ik ken het alleen uit 'de Kameleon' maar die kunnen het natuurlijk gewoon 'ergens' vandaan hebben.

Sjiek marmar

Maar Marmar, Sini kent als francaise natuurlijk allang pissenlit! Dat kun je ook in heel sjieke restaurants voorgeschoteld krijgen...

(Ooit fanatiek tuinierende kennis heel 'blij' gemaakt met zakje pissenlit zaad dat ik uit frankrijk meenam).

Zelf zou ik als crisisdiner op z'n Vincent van Gogh's gaan. Zeiltje op de tafel, pan aardappels op tafel leegstorten, allemaal zitten en eten maar.

Marmar

Marmar

16-02-2009 om 01:11

Dirksmamma

Ook Vincent van Gogh heeft lang in Frankrijk gewoond en geschilderd

Heb over het diner gedroomd

en ik was erbij en je had zelf ook een chique taart gemaakt als toetje, haha !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.