Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Idee gezocht mythbusterfeest

Wie wil even meedenken? Mijn dochter houdt volgende week een mythbusterfeest. We hebben al een paar leuke ideeën, mede dankzij een draad van Mijk een paar jaar geleden Nu wil ze graag "brieven van fans" krijgen, waarin bepaalde vragen staan (goed, die kan ik regelen) en ze wil heel graag een mentos-in-cola-light-fontein. Die kan ik ook regelen. Maar wat voor "mythe" kan ik rond die colafontein bouwen? Wat voor bewering kan ik in zo'n brief zetten, die zogenaamd gecontroleerd moet worden? Creatieve geesten, willen jullie even meedenken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jules verne

De uitvinding van cocacola komt eigenlijk van de speurtocht naar een raket die naar de maan kan.
Feit: Coca-cola is een tijdgenoot van Jules Verne
Groet,
Miriam Lavell

Genista

Genista

17-06-2011 om 11:47 Topicstarter

Dus...

Dus dan zou ik het moeten formuleren als: kun je cola daadwerkelijk als raketbrandstof gebruiken?
Want dat is de opzet van Mythbusters: er gaat een verhaal rond of er wordt beweerd dat of er staat iets in een krant en zij onderzoeken of dat echt kan of dat het totale onzin is.

Kan die baileysmythe niet worden gebust?

Is er niet zo'n mythe dat Baileys met 7-Up een dodelijk mengsel oplevert? Google is hier vast je vriendje (ik ben even lui) maar dat lijkt me nou ook een fraaie voor een feestje.

Een andere mythe is die van katten die altijd op hun pootjes terechtkomen, maar da's een beetje cru om werkelijk uit te proberen...

Wel weer aardig (zei zij vals) is om te trappen op een kakkerlak om te zien of-ie dan eitjes legt, maar vind maar eens een kakkerlak op het moment supreme.

Groeten,

Temet

Genista

Genista

17-06-2011 om 12:30 Topicstarter

Temet

Joh, ik heb wel ideeën (kunnen 20 heliumballonnen werkelijk een kind optillen? natuurlijk niet... maar wat kun je er dan wel mee optillen? Dat soort dingen). Maar het gaat me vooral om een bewering/mythe waarbij je die colafontein kunt gebruiken.

Genista

Genista

17-06-2011 om 12:39 Topicstarter

Weet iemand bijvoorbeeld...

Een andere combinatie die een spuiteffect of fontein oplevert? Dan kan ik de mythe neerzetten dat spulletje x bij dingetje y een hogere fontein geeft dan mentos in cola (en die mythe wordt dan natuurlijk busted )

mijk

mijk

17-06-2011 om 12:53

Kijk hier


http://www.youtube.com/watch?v=OfM72WGaT5c

7up is echt minder...

De heliumballonnen hebben we vorig jaar ook gedaan en dan moet je zorgen dat je echt heel kleine spulletjes hebt. Want ze kunnen dus echt minder van de grond krijgen dan je denkt

VBeel plezier...

Zoon wil hier nu een 'gewoon' proefjesfeestje dus binnenkort een nieuw draadje van mij

Mijk

Genista

Genista

17-06-2011 om 13:04 Topicstarter

Mijk

Een "gewoon" proefjesfeest hebben wij ook gehad in de vorm van een alchemie-feest (met z'n allen op zoek naar de steen der wijzen). Als je wilt, kan ik je daar wel wat van mailen.

Fianna

Fianna

17-06-2011 om 14:24

Cola

er is toch een mythe dat cola iets zou kunnen oplossen als je het er in legt (wat was het ook al weer), of dat je er roest mee kunt weghalen?
Ik heb er laatst nog ergens iets over gelezen. Ik denk even na...

Guinevere

Guinevere

17-06-2011 om 17:25

Temet

Dat was toch niet Baileys met 7up, maar Baileys met tonic? Lijkt me alleen niet zo gezond om een kudde kinderen die combinatie te laten testen..
Leuk idee, Mythbustersfeestje. Dat zou hier ook wel inslaan. Wil je dit ook commercieel gaan aanbieden, Genista, en dan graag het 1e weekend van juli?

Genista

Genista

17-06-2011 om 19:04 Topicstarter

Guinevere

LOL! Nou, ik wil je best gewoon komen meehelpen, hoor. Ik vrees dat ik inmiddels genoeg ideeën heb voor zeker drie feestjes. Kan mooi in de portfolio voor als een ander Genistkind ook zo'n feest wil...
De vergelijking met 7-up is eventueel wel leuk. Of vergelijken met bakpoeder in azijn (die verliest dan flink...) en kijken welke van de twee tot boven het schuurdak kan spuiten. Dat kan wel een mythe zijn, dat iemand beweert dat bakpoeder in azijn (en dan schudden) ook wel tot boven het schuurdak spuit.

Merel

Merel

17-06-2011 om 19:16

Beetje o.t.

Leuk plaatje ter illustratie:

http://www.ignant.de/2011/03/23/dear-blank-please-blank/

Genista

van zo'n feestje heb ik nog nooit gehoord maar jee wat klinkt dat leuk. dochter (over 1/2 jaar 10) zou dat fantastisch vinden.

Zou je misschien alle ideeen die je nu hebt met ons willen delen? een lijst maken en hier neer zetten of misschien mailen, dat zou echt super zijn!

Genista

Genista

17-06-2011 om 21:09 Topicstarter

Gruffalo

Misschien handig als ik even na het feestje vertel wat de goede ideeën waren en wat niet aansloeg En als je in het archief gaat zoeken: Mijk heeft eerder ook al zo'n feestje gegeven. Een paar ideeën heb ik van haar geleend.

Thursday Next

Thursday Next

17-06-2011 om 23:52

Wat leuk!

Het is dat dochter volgende week al een kampeerfeestje geeft, maar anders...

Colafan

Colafan

18-06-2011 om 19:58

Moeilijk hoor

Moeilijk hoor een mythe over spuitende colafonteinen, haha. Ik probeer ook even mee te denken al zul je er weinig aan hebben ben ik bang.
Wij gooiden vroeger een muntstuk in een vloeitje gewikkeld in iemands colaglas zodat de cola ook ging spuiten. Gek genoeg werkt het niet zonder vloeitje
En nu ik er over nadenk hebben we het ook nooit geprobeerd met andere koolzuurhoudende dranken. Ook geen idee of Coca-Cola verder spuit dan Pepsi. Maar misschien spuit Sinas nog wel verder? En hoeveel Mentos heb je eigenlijk nodig om een meter hoog te kunnen spuiten?
Oke, een mythe...
Als je Mentos in een glas cola gooit en dat gaat spuiten wat gebeurt er dan in je maag als je een halve liter cola zou drinken en daarna een pakje Mentos zou eten. Zou de cola dan door je neus naar buiten komen of zou je maag exploderen? Vul een ballon met cola, Mentos erbij, snel dichtknopen en schudden en kijken wat er gebeurt? Ik roep maar wat.

Genista

Genista

20-06-2011 om 13:00 Topicstarter

Colafan en andere meedenkers

Dat cola-light (echt de light! de gewone doet het lang niet zo) verreweg het beste spuit, weten ze. Ook dat als je een paar mentossen in de fles gooit, de fontein ruim boven de schuur uit zal komen. En ik weet dus zelf ook al uit ervaring, dat "snel dichtknopen en schudden" niet meer aan de orde is. Het gaat echt bloedsnel!
Colafan, een heel leuk filmpje hierover:


http://www.youtube.com/watch?v=hKoB0MHVBvM
Wat ik met de mythe ga doen - ik ga stellen dat bakpoeder in azijn nog veel harder spuit (ik weet wel dat het niet zo is, maar dan hebben ze in elk geval wat te busten )

Genista

Genista

20-06-2011 om 13:56 Topicstarter

Andere mythe

Iets wetenschappelijker De mythe van de colafontein wordt dat het 1) niets uitmaakt of het cola of andere prikdrink is en 2) niets uitmaakt of het regular of light cola is. Dan hebben we drie keer een spuitende fles, één gegarandeerd hoog spuitende fles en kunnen ze naderhand de etiketten gaan vergelijken om te zien of ze daarmee kunnen achterhalen wat het "magische ingredient" is.

Genista

Genista

27-06-2011 om 16:29 Topicstarter

Hoe het ging

Zoals beloofd nog even snel terugmelden hoe het ging: het ging geweldig. Het feest had makkelijk nog drie keer zo lang kunnen duren! De simpelste dingen vinden ze al prachtig, kleurstofje hier, schuimfonteintje daar, spectakel verzekerd. De belangrijkste tip voor een dergelijk festijn is: zoek vantevoren op welke "trucs" je gaat doen, breng het geheel met een beetje theater en het allerbelangrijkste is van tevoren uitproberen, desnoods een paar keer. Dan weet je wat je met welke hoeveelheden ongeveer kunt verwachten en mislukt er niets.
Ik had, geheel volgens de wensen van de feesteling, gezorgd dat er "brieven van fans" waren (afzenders B.A. Naan en Dr. I.L. Boor en Aagje Argwaan enz). Daarin werd dan een bewering gedaan en gingen zij met z'n allen testen. Zo was er een brief waarin stond: "in stripverhalen zie je wel eens een kind dat een bos ballonnen krijgt en dan gaat zweven. Kan dat echt?" Met 26 ballonnen kon het lichtste kind niet zweven en dus zijn we gaan testen wat we nog wel konden laten zweven. Dat bleek ongeveer 100 gram met 25 ballonnen te zijn. Vervolgens hebben we ongeveer uitgerekend hoeveel ballonnen je nodig hebt voor een heel kind - een huis vol
Andere succesnummers: als je tenside (waterig) en water mengt met zout, krijg je dan echt vloeibare zeep? (ja) en als je steeds meer zout toevoegt, krijg je dan een blok zeep (nee, bij teveel zout wordt het weer waterdun). Daar hielden ze allemaal nog twee flesjes glitterzeep aan over. Bestaan er echt lichte en zware vloeistoffen en blijft het een op het ander drijven? En als je roert, gaat de lichte dan weer drijven? Nou, dat was bedoeld als "gaatjesvuller" en het werd een van de grootste sensaties Laagje schenkstroop in een doorzichtige beker, laagje slaolie erop en vervolgens water met een kleurstofje erop. Het oooh en aaah was niet van de lucht en ze bléven ermee bezig. Ieder had een eigen beker en daar gingen ze. Weer een drupje olie erop, weer een drupje schenkstroop, nóg eens water, wéér roeren... En verroest, die olie bleef maar bovenop drijven! Myth confirmed!
Verder had ik voor de colamythe zes flessen fris (evenveel als er feestgangers waren) en twee rollen mentos. Bijbehorende mythes: spa rood doet het net zo goed als light cola, caffeïnevrije cola doet niets enz (ik had regular cola, iets sinas-achtigs enz, zes verschillende) en dan maar met stoepkrijt op de schuur aantekenen welke fles er hoe hoog kwam. Altijd leuk en goed voor jeugdig bezoek uit de buurt.
Als binnenkomer spoetnik. Mythe: als je cola op suiker giet, bruist het even heel hard en dan is de prik eruit. Maar als je nu koffiemelk op de suiker doet en je giet er dan cola op, blijft het schuim staan. Niemand die dat op voorhand geloofde
Ik herinner me zo gauw even niet meer wat we nog meer hadden, maar er is genoeg te vinden op internet voor zoiets. Het is niet moeilijk, zorg gewoon voor twee volwassenen en test alles van tevoren. Ik heb ook dingen niet door laten gaan omdat ik het niet goed "aan de gang" kreeg.

Guinevere

Guinevere

28-06-2011 om 09:32

Echt leuk

Ik vind het echt een te gek idee. Alleen heb ik mythbusters nog niet op het tv-menu gezien hier, ik denk dat ik dat maar eens moet introduceren. Bovendien wat aangenamer om naar te kijken dan die ellende die nu bij voorkeur aan moet staan (Aircrash Investigation, léuk programma hoor, voor 8/9 jarigen). :-p
Volgend jaar bij de 10e verjaardag gooi ik er wat van deze grappen in! Bovendien valt het feestje dan wat aangenamer, niet middenin het einde-schooljaarsgedoe.

Leuk idee

Misschien volgend jaar een OOL-mythbuster bijeenkomst?

Belle Époque

Belle Époque

28-06-2011 om 11:29

Genista en dirksmama

Genista, klinkt geweldig! Mijn zoon is jaloers op jouw kinderen, hij wil ook zo'n moeder!

Dirksmama: goed idee! Mag al in de herfst, hoor )))

Sascha2

Sascha2

28-06-2011 om 12:18

Genista

Wat klinkt dat leuk! Even onthouden voor als zoon wat ouder is.

Boekentip

Uit de serie Horrible Science: Really Rotten Experiments

Guinevere

Guinevere

29-06-2011 om 21:15

Haha dirksmama

Klinkt goed zeg!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.