Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

klaverblaadje

klaverblaadje

26-08-2010 om 13:03

Hét recept voor cheesecake?

Wat is volgens jullie hét recept voor cheesecake.
Ik heb al gezocht, maar er zijn er 1001...
Heb het pas op in een restaurant, zo lekker...nu wil ik het zelf ook maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
persicaria

persicaria

26-08-2010 om 13:20

Deze is erg lekker

Deze is superlekker! Let wel op, kijk af en toe of de bovenkant niet te hard gaat, dan moet je voor de rest van de tijd even afdekken met alu folie.

Smakelijk!

Ingrediënten
• 125 g zelfrijzend bakmeel
• 125 g bloem
• 250 g basterdsuiker
• 200 g koude boter, in blokjes
• 4 eieren
• 2 zakjes vanillesuiker
• 1 citroen, uitgeperst
• 500 g kwark
Materialen
• lage taartvorm (ca. 24 cm doorsnede), ingevet
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Kneed het bakmeel, de bloem, de helft van de basterdsuiker, de boter, 1 ei en 1 zakje vanillesuiker met koele handen tot een soepel deeg. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak en bekleed de taartvorm met het deeg. Zorg voor een opstaand randje van zo'n 2 centimeter. Splits 3 eieren boven een kom door ze doormidden te breken en het eiwit op te vangen in de kom. Doe de eierdooiers in een andere kom. Roer de eierdooiers om met de rest van de basterdsuiker en de vanillesuiker, het citroensap en de kwark. Klop het eiwit stijf en spatel dit voorzichtig door het dooiermengsel. Schenk dit mengsel op de bodem in de taartvorm en schuif deze midden in de oven. Bak de cheesecake in 50 minuten gaar en goudgeel. Zet de cheesecake minstens 1 uur in de koelkast voor je 'm serveert; hij is koud het lekkerst.
Nabereiden
Eiwitten klop je het stijfst in een vetvrije kom. Die krijg je door 'm in te wrijven met de uitgeperste citroenhelften.

Rieke

Rieke

26-08-2010 om 14:00

Jujube

Ik heb even gezocht in het archief, want die vraag komt vaker voorbij.

Dit is gecopyed van Jujube.

New York cheesecake

Deeg: 1 ¼ cup bloem, 1/3 cup suiker, 1 theelepel geraspte citroenschil en ¼ theelepel zout door elkaar roeren in een kom. Daarbij 110 gram boter en 1 eierdooier. Kneden of in foodprocessor tot het een bal deeg is. Als ’t plakkerig is minimaal 30 minuten in de koelkast leggen.

Oven voorverwarmen op ongeveer 180 graden C. Vet een springvorm in van 24 cm. doorsnee.

Druk 1/3e van het deeg op de bodem van de vorm, zo gelijkmatig mogelijk en prik er gaatjes in met een vork. Doe de vorm met het deeg ongeveer 10 tot 15 minuten in de voorverwarmde oven tot het licht goudbruin is. Laat het daarna volledig afkoelen.

Bekleed nu de zijkant van de vorm met de rest van het deeg, maar doe dat zo dun mogelijk (anders wordt de korst te dik en da’s minder lekker, weten we nu uit ervaring ☺). Klop een eiwit een beetje op en ‘bekwast’ daar de bodem en zijkanten van het deeg mee.

De ingrediënten van de vulling dienen op kamertemperatuur te zijn.

Verwarm de oven voor op 230 graden C.

Klop in een kom ongeveer 800 gram roomkaas romig en glad met een garde of mixer en klop er 1 ¾ cup suiker bij en 3 eetlepels bloem. Dan 1 theelepel geraspte citroenschil toevoegen en ½ theelepel vanille essence.

Dan 5 grote eieren toevoegen en nog 2 extra eigelen. Voeg als laatste een 1/2e cup slagroom toe.

Giet dit alles in de met deeg beklede vorm en doe het in de oven en bak het 15 minuten op 230 graden C. Laat dan de temperatuur van de oven zakken tot ongeveer 80 graden C. en bak hem nog minstens een uur (tot hij niet meer vloeibaar is). Zet dan de oven uit en de ovendeur op een kier (bijvoorbeeld met een houten lepel ertussen) en laat de taart ongeveer 30 minuten in de oven afkoelen. Laat ‘m dan buiten de oven verder afkoelen en zet ‘m dan minimaal 6 uur afgedekt in de koelkast, maar het liefst 24 uur, want dan smaakt ‘ie nog lekkerder.

Eet smaak'lijk,

Heerlijk

Met die Jujube-taart heb ik in het voorjaar veel lof geoogst. Heerlijk was die! Wel een boel werk en supermachtig met al die kaas. Voorlopig ga ik me er niet aan wagen, ik moet nog wat kilo's kwijt...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.