Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

even een andere nick

even een andere nick

10-05-2009 om 21:58

Hypotheek en schuld

Hoi, door de economische crisis zullen wij met ons bedrijf gaan stoppen. We hebben 9 geweldige jaren gehad, maar het laatste half jaar is bar en boos. Mijn man heeft een baan aangeboden gekregen bij een bedrijf waar we al jaren zaken mee doen. Het vervelende alleen is, dat we er nu financieel slecht voor staan, als we nu stoppen hebben we uitgerekend een schuld van 30.0000 euro.(rekening courant) Wij hebben een kleine hypotheek op een groot huis, we hebben ruim 2 ton overwaarde......zou het een mogelijkheid zijn om die schuld uit je hypotheek te halen?? Ik heb een eigen inkomen, en mijn man straks ook een stabiel inkomen. Wij hebben hier totaal geen ervaring mee.....en eerlijk gezegd heb ik niet heel veel vertrouwen in de verschillende financieel adviseurs.(gezien het verleden met de spaarpolissen)
Wie heeft hier wel verstand van en kan mij enig idee geven, hoewel ik weet dat het allemaal heel vaag klinkt. Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

11-05-2009 om 10:48

Hypotheek

Met zo'n grote overwaarde kun je inderdaad een tweede hypotheek afsluiten. Wat je met dat geld doet staat je geheel vrij, alleen kun je dit stuk hypotheek niet opvoeren bij de belastingdienst als hypotheek voor je huis, omdat je het voor iets anders hebt gebruikt.

Succes met alles!

Geen verstand, wel idee

Heb je afgelost op die hypotheek? Zo ja, dan heb je nog ruimte over in die hypotheek en kan je waarschijnlijk inderdaad weer opnemen, al weet ik niet of dan dezelfde rente nog geldt. Bel je hypotheekverstrekker.
Heb je niet afgelost, dan moet je een tweede hypotheek nemen of de bestaande verhogen. Dat betekent een gang naar de notaris. Maar e.e.a. kan toch voordeliger zijn dan het afsluiten van een persoonlijke lening, wat het alternatief zou zijn.
Ben je lid van Eigen Huis? Die kunnen denk ik ook wel zinnige adviezen geven.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

11-05-2009 om 11:18

Of...

temet:
"Bel je hypotheekverstrekker."
Precies. Of bel, als alternatief, de bank waar je nu zakelijke rekening hebt lopen.

even een andere nick

even een andere nick

11-05-2009 om 12:05

Ja,

we hebben voor donderdag een afspraak met een hypotheek verstrekker, onze tussenpersoon is ook nog eens failliet gegaan. Nu heeft"de hypotheker"ook onze hypotheek dus hebben wij daar een afspraak mee.
Naderhand nemen we contact op met de bank en zullen de mogelijkheden naast elkaar leggen.
Wij hebben ons te vaak "fout" laten voorlichten en zijn (zoals vele nederlanders met ons) in dingen gestapt wat later niet zo verstandig leek.
Nu wil ik beter voorbereid zijn. Helaas ben ik geen lid van vereniging eigen huis.
Alvast bedankt.

Tinus_p

Tinus_p

11-05-2009 om 13:00

Nog tips

"Wij hebben ons te vaak "fout" laten voorlichten en zijn (zoals vele nederlanders met ons) in dingen gestapt wat later niet zo verstandig leek."
Twee simpele adviezen:
1. KISS -Keep It Simple
2. Stap alleen in iets wat je zelf begrijpt.

Boekhouder?

Je bedrijf opheffen kost ook geld. Belastinggeld vooral (oudedagreserve, vrij komen van vermogen van het bedrijf). Hou je daar ook rekening mee?
Groet,
Miriam Lavell

Hetty,*

Hetty,*

11-05-2009 om 22:35

Accountant

Ik zou een afspraak maken met een goede accountant of fiscalist.
Wat bij mij opkomt is dat je als privépersoon een lening kunt verstrekken aan het bedrijf, dat kan interessant zijn. Het bedrijf moet dan elk jaar rente betalen aan jullie. Maar als je geen BV hebt maar een eenmanszaak weet ik niet of het wel kan. Sowieso moet je uitzoeken of het echt inetressant is of alleen maar interessant klinkt.
Ik zou niet naar een hypotheekadviseur gaan! Die weten alleen dat ene kleine onderdeeltje wat betreft belastingen en kunnen je hierin denk ik niet goed adviseren.
Groetjes Hetty,*

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.