Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stenna

Stenna

25-11-2009 om 14:31

Hybride auto

Hoi,

Ik ben aan een nieuwe auto toe en voel wel wat voor de Honda Civic Hybride. Maar:
-ik rij 180 km per dag, 4x per week
-daarvan 150 op de snelweg en 30 op een 80km weg
-soms een paar km file, niet heel veel en niet elke dag

Is het dan wel slim? Bespaar ik niet veel meer met (weer) een diesel? Wie heeft er verstand van?

Zitten personen van rond de 2 meter er na langere tijd (dan een testrit) ook nog lekker in zo'n Honda trouwens? Ik heb nl inmiddels 2 van zulke personen hier thuis (en die zijn verknocht aan de Passat)

groeten,

Stenna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overpeinzing

Een hybride auto heeft niet een speciaal superzuinige verbrandingsmotor, omdat het zuinige juist moet komen uit het bijzetten van de elektrische motor. Als je niet veel stad rijdt en juist veel snelweg, komt die elektrische motor vrijwel niet in actie. Voor die situatie zou ik zelf geen hybride auto kiezen.

Puck2

Puck2

25-11-2009 om 15:00

Behalve de overweging van Genista: ik weet niet wat jullie manier van vakantie vieren is maar er mag geen caravan achter. Ik weet niet hoe het met vouwwagens en andere aanhangwagens zit, of die er wel achter mogen. Ik weet dat de Prius helemaal niets mag trekken.

En...

... houd er qua vakantievieren ook rekening mee dat je minder bagageruimte hebt dan met een niet-hybride auto. Die accu's en elektrische motor nemen namelijk ook een niet uit te vlakken hoeveelheid ruimte in.

Primavera

Primavera

25-11-2009 om 16:17

Niet voor het milieu

Doordat je veel op de snelweg rijdt is een hybride auto vervuilender dan een goede diesel.
http://www.zibb.nl/10259071/Auto/Auto-nieuws/Auto-nieuwsbericht/Hybrides-viezer-dan-dieselautos.htm
Je kan anders ook autogas overwegen. Dat zat toevallig in onze nieuwe tweedehans auto (Citroën C3) en is juist handig op langere stukken. Het enige nadeel is dat zo'n gastank er wel voor zorgt dat de bagageruimte minder is of ik moet de reserveband eruit gooien.
Groeten Primavera

Anonix

Anonix

25-11-2009 om 16:21

Niet gedaan

Wij hebben het niet gedaan. De manier waarop de hybrides schakelen ergerden we ons bij de proefrit al aan (we hebben automaat-ervaring, en dat was normaal helemaal prima). De Honda deed het wel beter dan de Prius, voor ons tenminste. Bij een van de twee had ik grote problemen met het zitcomfort (dacht dat dat de Honda was, maar ik ben niet bepaald 2 meter ).

Uiteindelijk hebben we dus een andere auto gekozen, al was dat financieel een stuk minder aantrekkelijk ivm de bijtelling. Maar comfort en niet ergeren zijn ons heel wat waard.

Brianna F

Brianna F

25-11-2009 om 17:20

Diesel versus hybride

Voor zulke afstanden is een diesel veel zuiniger. Itt wat iedereen beweert is een hybride auto helemaal niet zo zuinig.
Wij reden eerst diesel, nu een Prius, vanwege de lage bijtelling (lease-auto) Maar de diesel won met glans qua zuinigheid.
De Prius is wel een hele fijne zuto om mee te rijden, ik heb die ergernis dus helemaal niet bij het schakelen.
de bagageruimte valt me trouwens ook alleszins mee, ik had erger verwacht, maar de acuu's liggen onder de bagageruimte.

Nog een nadeel van gas

Gas rijdt in principe prima, maar er zit nog een nadeeltje aan als je veel in het buitenland rijdt: daar is het steeds lastiger te krijgen. In Italië en België en in Nederland is het overal te vinden, maar in andere Europese landen moet je vaak je route van pomp naar pomp plannen of toch (dure) benzine tanken.

Tihama

Tihama

26-11-2009 om 11:23

Ecologic

Ik heb laatst een geweldige lezing bijgewoond van Brian Clegg. Een natuurkundige die vakkundig afrekent met alle mythes en leugens rondom groene economie. Ik heb zijn boek voor Sint besteld: Ecologic, truth and lies about green economics.

Hij vertelde dat veel mensen beweren dat er bergen vogels sterven in de windmolens. In werkelijkheid zijn het er 2 per jaar in Engeland. Het is namelijk voor een vogel verdraaid moeilijk om in de buurt van de wieken te komen door de gigaluchtstroom. Wel sterven er jaarlijks 50 miljoen vogels door katten. Als je iets voor de vogels wil doen, dan moet je dus vooral katten verbieden Bovendien: als je beseft hoeveel vogels sterven door ongelukken met olietankers, dan is een windmolen een meer dan uitstekend alternatief.

Over de Prius: er zijn 2 nadelen. Het eerste is dat de electriciteit waarop de Prius loopt niet duurzaam verkregen is. Het tweede is dat de motor van de Prius op de snelweg meer milieubelastend is dan de eerste de beste BMW.

Als de electriciteit waarop de Prius rijdt duurzaam verkregen is en áls je de kilometers voornamelijk in de stad maakt, dan is de Prius beslist een goede keuze.
http://network.nature.com/people/brianclegg/blog/2008/06/12/how-to-halve-your-petrol-spend-overnight

Wij hebben overigens bedacht dat als we voldoende windenergie kunnen opwekken, we alsnog een Prius aanschaffen en die dan elke nacht 'voltanken' zodat mijn man voldoende stroom heeft om via de snelweg naar zijn werk te gaan.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

26-11-2009 om 11:43

Anonix

Anonix:
"De manier waarop de hybrides schakelen ergerden we ons bij de proefrit al aan (we hebben automaat-ervaring, en dat was normaal helemaal prima)."
Wat vond je precies irritant? (ben gewoon nieuwsgierig)

Anonix

Anonix

26-11-2009 om 15:37

Tinus

Wij vonden het irritant dat hij bij bepaalde snelheden terugschakelde en dan met veel lawaai veel toeren maakte. Dat was vooral de snelheid die we hier in de buurt rijden en op rotondes.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf alleen in gezeten heb, en niet heb gereden (heb 'n eigen auto, deze zou echt voor man zijn). Man heeft wel voldoende automaatervaring en daar normaal nooit problemen mee gehad. Het was meer dat de Prius/Civic en hij niet op één lijn zaten

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2009 om 09:46

Typisch

Anonix:
"Wij vonden het irritant dat hij bij bepaalde snelheden terugschakelde en dan met veel lawaai veel toeren maakte. Dat was vooral de snelheid die we hier in de buurt rijden en op rotondes."
Typisch. Want het hele idee van de hybride is toch, dat je niet/minder terugschakelt omdat de electromotor het dan overneemt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.