Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huurhuis kopen

Wij huren een woning via een vastgoedbedrijf en nu wordt de mogelijkheid geboden deze woning te kopen.
Wij waren in de veronderstelling dat je dan wel een korting krijgt omdat je huurder bent maar helaas de woning wordt aangeboden tegen een vrij hoog bedrag die niet onderhandelbaar is.
Dit bedrag is niet door ons op te brengen en vooral niet in deze tijd. Moet je toch aangeven wel te willen kopen maar tegen een lagere prijs of is dit gewoon verspilde moeite bij een vastgoedbedrijf? Wie heeft hier ervaring mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dochter

dochter

18-09-2009 om 09:24

Mijn ouders

Mijn ouders woonden al 40 jaar in hun huurwoning toen deze te koop aangeboden werd. Voor een goede prijs maar eigenlijk te hoog. Mijn man en mijn broer hebben toen wat gesprekken gehad met de verkoper (in dit geval de gemeente) dat mijn ouders het huis altijd netjes bewoond hebben, dat mijn vader altijd voor de gemeente gewerkt heeft, dat ze vaker geprobeerd hebben de woning te kopen maar dat dat niet kon en dat ze nu met pensioen waren waardoor kopen een stuk lastiger is etc Uiteindelijk hebben ze het huis voor een leuke prijs kunnen kopen. Ik moet zeggen dat dat wel net voor kredietcrisis was.
Als je het huis graag wil zou ik er zeker moeite insteken.

Zou het beslist proberen

Is de prijs op zich reëel voor die woning, of aan de hoge kant? Ik zou om te beginnen maar zoveel mogelijk informatie verzamelen om aan te tonen dat de prijs wat optimistisch is ingeschat. Maar los daarvan: als ze de woning nu willen verkopen, moeten ze aan jullie verkopen. Dat kan alleen tegen een lagere prijs, want de vraagprijs kunnen jullie niet opbrengen. Dus als er niets afgaat, wordt de woning niet verkocht, aangezien jullie er dan gewoon in blijven zitten.

Dus of ze verkopen met korting, of ze verkopen niet. Zo simpel is het

Als de prijs op zich reëel is, alleen boven jullie begroting, en ze willen echt geen korting geven, dan zou je ook nog kunnen vragen of er op de een of andere manier een creatieve oplossing te vinden is om jullie op een andere manier financieel tegemoet te komen. Ik kan zo gauw niks slims bedenken trouwens, maar wie weet heb je zelf wel een idee. Hoe dan ook, de onderneming heeft de keus tussen nu zaken doen met jullie, of voorlopig niet verkopen. Hoe liever ze willen verkopen, hoe meer onderhandelingsruimte voor jullie, lijkt me zo.

Ik zou in elk geval een persoonlijk gesprek aanvragen, of een brief schrijven, maar niet gewoon bellen, want dan krijg je waarschijnlijk een administratief medewerker die meteen roept dat er niks afkan, want dat staat immers in de instructies.

Veel succes!

Temet

mirreke

mirreke

18-09-2009 om 10:20

Destijds ook gedaan

Ook wij kregen een vaste prijs aangeboden, marktconform. Maar we hoefden geen overdrachtsbelasting te betalen, en dat scheelde een boel.
Verder is er voor de verkoop een taxateur langsgekomen, en die heeft de prijs ook nog behoorlijk naar beneden gekregen, omdat er door de woningbouw destijds niet erg veel in onze woning was geharmoniseerd. Er zat bv. geen inbouwkeuken en geen moderne badkamer in. Zo is het voor ons toch een leuke prijs geworden.
Kortom, wie weet wat er toch nog mogelijk is. Ik zou ook zeker even nagaan wat de werkelijke verkoopprijzen van vergelijkbare huizen zijn. Als die (een stuk) lager liggen dan bv. de vraagprijzen, kun je dat ook noemen.
Verder vind het advies van Temet om een persoonlijk gesprek aan te vragen erg goed. Geef nog niet aan dat je de prijs te hoog vindt. Dat kun je allemaal tijdens dat gesprek doen.
Overigens lijkt het mij logisch dat bij zo'n aanbod wordt aangegeven dat het een vaste prijs is. Anders weten ze zeker dat elke huurder direct gaat onderhandelen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.