Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roos Vicee

Roos Vicee

25-01-2010 om 17:22

Hutspot, help!

Gewoon heel simpele hutsput, hoe maak je die nou echt goed klaar? Het lijkt zo simpel, maar het lukt me nooit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hutspot

uien snijden (hoeft niet te klein), winterwortelen schrappen en in stukken snijden, (bloemige) aardappelen schillen en in even grote stukken snijden.
Uien even aanbraden in boter of olie, dan wortelen erbij, even lekker doorroeren, aardappelen erbij en dan bouillon (of water en zout).
Laten koken totdat alles gaar is, goed (!) uit laten lekken en prakken met de stamper.
Evt. (gewelde) rozijnen met uien meebakken voor extra smaakje.
En eigenlijk is hutspot de volgende dag opgebakken (met lekker krokant korstje) wat mij betreft nóg lekkerder.

Rembrand

Rembrand

25-01-2010 om 19:45

Snelkookpan.

Mijn Oma deed het, mijn moeder doet het, en ik doe het ......
Ongeveer een kilo geschilde aardappelen in de snelkookpan. Ongeveer een kilo gesneden uien en peen er boven op. ( ik neem altijd kant en klare bij de supermarkt ), kopje water, bouillonblokje en wat zout en op het vuur zetten. Als de pan onder druk staat nog negen minuten op het vuur laten staan. Daarna het teveel aan water afgieten ( en apart houden ). Restje jus ( het liefst van runderlapjes ) erdoor, een flinke draai peper en eventueel nog wat kookvocht en stampen maar. Heerlijk !!
( vanavond hadden wij hier boerenkoolstamp uit de snelkookpan, ook erg lekker ).
M.

Mover

Mover

25-01-2010 om 22:23

Hoeveelheden

In aanvulling op Rembrand kan ik zeggen dat 1kg aardappelen moet worden aangevuld met idd 1kg peen/uien. Waarbij je 0,75 peen en 0,25 uien gebruikt.

reina

reina

25-01-2010 om 22:25

Peper

Vergeet vooral, naast een groentenbouillontablet, niet flink wat peper toe te voegen, dat geeft net dat beetje extra! En zorg dat het lekker smeuiig, maar niet te vochtig is (ik vang het afgietvocht op om evt wat toe te voegen als het te droog is).

Roos Vicee

Roos Vicee

26-01-2010 om 09:35

Vocht, dat is nou net mijn probleem

Het blijft bij mij altijd zo nattig! Terwijl stampot boerenkool en zuurkool altijd wel goed lukken.
Maar....
Ik heb het gisteren eens anders gedaan en het was voor het eerst lekker! Het kan nóg lekkerder denk ik, dus ik blijf zoeken
Gisteren deed ik het zo:
1 kg aardappelen
1 kg winterwortels
0,5 kg uien
Aardappels opgezet met zout.
Winterwortels in een aparte pan opgezet in (groente)boullion.
En de uien in een wok licht gebakken tot ze gaar waren (met peper!)
Pas daarna door elkaar stampen. Het was precies smeuïg genoeg. En het was lekker. Maar zoals gezegd, het kán nóg lekkerder denk ik.

amk

amk

26-01-2010 om 10:36

En de vega variant

uien bakken idd.
Ik kook alles gewoon in 1 pan, goed afgieten en even laten uit dampen.
Stampen en smeuig maken met warme melk. Op smaak brengen met veel verse peper.

En dan in een ovenschaal en boven op veel blokjes zachte geitenkaas.

10 minuutjes in de oven om de kaas iets te laten smelten.
En dan aan tafel.

Hilde

Hilde

26-01-2010 om 14:02

Hutspot of stamppot?

Wat ik hier allemaal lees, is volgens mijn aanvoelen geen hutsepot, maar stamppot.
Bij hutsepot heb je net wel veel vocht. Het is eerder een soort maaltijdsoep: veel bouillon, veel groenten (raapjes, aardappelen, wortels) en daarbij ook het soepvlees mmm, lekker op een boterham met mosterd!

Roos Vicee

Roos Vicee

26-01-2010 om 14:56

Hutsepot en hutspot

HutsEpot is volgens google iets echt Vlaams, maar dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel de Nederlandse Hutspot, idd stamppot van aardappels, wortels en uien.

Hilde

Hilde

26-01-2010 om 15:39

Roos vicee

Ja, dat klopt, alhoewel wikipedia het ook niet helemaal juist heeft. Daar zeggen ze dat hutspot in NL is en hutsepot in VL, maar verder zou het hetzelfde zijn. Ze noemen de VL versie een "stoofschotel" en dat is het dus niet.
Nooit geweten dat bijna hetzelfde woord een andere lading dekte. Weeral iets bijgeleerd!

Roos Vicee

Roos Vicee

26-01-2010 om 16:21

Hilde

Ik dacht juist op Wikipedia gelezen te hebben dat Hutsepot juist een soort van allergaartje was van allerlei wintergroenten. Dus anders dan de Nederlandse versie.
Maar jij kent Huts(e)pot dus meer als een soort van soep begrijp ik?

Hilde

Hilde

26-01-2010 om 20:07

Roos vicee

Volgens deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Hutsepot zou hutsepot synoniem zijn voor een soort stoofschotel of stamppot. Bij het vermelde recept kan ik me niet veel voorstellen.
En hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hutspot gaat het dan weer over de NL hutspot.
Bij SOS Piet vind je een recept dat me al meer aan mijn moeders hutsepot doet denken: http://www.vtm.be/ui/hutsepot, alhoewel zij er geen spek of worst in deed.
Ze liet het ook altijd een dag staan; de volgende dag smaakte het opgewarmd veel lekkerder.
Het is dus een soort soep met veel groenten (spruitjes en savooikool was ik vergeten vermelden). Wij aten het vlees er apart bij, in sneetjes op een boterham met mosterd of pickles (picalilly) of mayonaise.
Gek genoeg heb ik het zelf nog nooit klaargemaakt. Het is zo'n typisch gerecht dat ze klaarmaakt als "de kinderen" (nou ja...) komen eten. Ik zal haar toch eens haar recept moeten vragen!

Stomen

Mijn hutspot is nooit nat!

Ik stoom alle ingredienten voor hutspot altijd. Ik neem 1 kilo peen, 1 kilo uien en 1 kilo aardappel.
Onderin de pan het stoomzeefje, dan de aardappelen, daarop de penen, en daarop de in grove stukken gehakte ui. Ik stoom het zonder zout, als het gaar is gaat de stamper er op, wat melk erdoor met boter voor de smeuiigheid, voor de smaak bouillonblokje en peper. Op het bord mosterd (liefst veel) en wat ketjap.

Soms fruit ik de ui ook met fijngesnipperde peen, en stamp ik dat door gare aardappelen. Vooral lekker als je ook wat kerrie meefruit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.