Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Joke

Joke

19-04-2010 om 09:37

Huren of kopen, voor-nadelen?

Ik heb binnenkort een afspraak met een hypotheekadviseur maar wil ook graag jullie meningen horen. Wie kan meedenken, mee rekenen?
Wij wonen ons hele leven al in huurhuizen maar het bevalt mij steeds minder. We hebben nog nooit een huis naar onze zin gehad, vanwege de lange wachtduur, en het type huurhuizen is totaal niet onze smaak, allemaal dezelfde nieuwbouwrijtjes, te klein, of het was een flat.En nooit zelf kunnen kiezen waar je wil wonen. Ook vind ik het de moeite van investeren niet waard in bijv.beeld een mooie nieuwe keuken of grote verbouwing. Je ziet er nooit iets van terug. Dat kunnen( man heeft 2 rechterhanden) en willen we wel graag, een huis naar je zin verbouwen en er dan blijven wonen.
Nu betalen we 620,- huur en de enige optie op een ander iets groter, beter huurhuis duurt nog 2 jaar en wordt dan 750,- huur. Best veel geld voor huren vind ik. En dan is het nog niet eens van jezelf. Het begint me hoe langer hoe meer te frusteren dan we niet prettig wonen, ook de woonplaats zelf bevalt ons niet.
Onze sitatie is al volgt;
-man 47, werkt in loondienst en verdient bruto 53.000 per jaar, iets van 2800,- per maand
-vrouw, ik dus, 45 en in de WAO, uitkering van 800,-( maar wel plannen om tzt weer te gaan werken, maar dan part-time, dus ik zal niet snel boven de 1000,- p.m uitkomen.
-2 kinderen van 10 en 11 jaar.Verder geen schulden/leningen etc. Maar man heeft ook nog geen pensioen opgebouwd. Lange tijd heeft hij al zefstandig ondernemer ZZP-er in de bouw gewerkt, maar nu een vaste baan.

Man huivert bij het idee van een hypotheek, we zijn al dik in de veertig, dus kunnen nog 18 a 20 jaar produktief zijn in het werk.
Maar we hoeven geen paleis ofzo, maar woning die ons past, en verbouwd kan worden indien nodig. En dan in de prijsklasse tot max. 200.000 vermoed ik.
Wie heeft wel op latere leeftijd huis gekocht?
Wat zijn de voor en nadelen? Ook vergeleken met een huur van 620,- tot binnenkort 750.-
Dankjewel!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

19-04-2010 om 09:51

Waar woon je?

het is goed om op funda eens te kijken naar wat je kan krijgen voor dat geld. Voor max 2 ton heb je in de regio utrecht niet veel, maar in groningen wel.
een eigen huis is altijd een goede investering.
Ik denk dat het zinvol is om voordat je naar de adviseur gaat al je uitgaven op een rij te zetten.
Denk alsjeblieft ook aan dat pensioen!
wat hou je dan nog over om te verwonen? daar moet je vanuit gaan.
Ook kijken of er in de toekomst meer verdiend gaat worden. Kun je op korte termijn erbij werken? gaat je man meer verdienen? allemaal belangrijk om te weten als je een huis gaat kopen.
Ga gewoon zo n gesprek aan dan weet je meer dan dat je hier te horen rkijgt omdat dat op jouw persoonlijke situatie berekend wordt. Ga langs diverse adviseurs zodat je een goed beeld krijgt.
Denk ook na hoeveel risico je wil lopen. Hoe meer aflossingsvrij en beleggen hoe hoger je hypotheek kan zijn maar hoe meer risico je loopt. Je kunt ook sparen en je kunt ook vast iets met pensioen achtige dingen in je hypotheek maar ik denk dat het beter is dat gewoon los te koppelen.

Suk6!

ishtar

ishtar

19-04-2010 om 10:30

Als ik puur

naar jullie inkomen kijk, mag je tot ongeveer 250.000 lenen (hypotheekbedrag, dat is niet de koopsom, die is dan rond de 225.000)
Ik heb 2 stel vrienden die pas in de afgelopen jaren een huis hebben gekocht, voor het eerst. Huizenprijzen waren laag. Voordelen zijn:
-zelf bepalen wat er mee gebeurt, dus wat voor keuken, badkamer/vloer/aanbouw ed, zonder dat je de waarde ervan weer kwijt bent bij verhuizen.
-opbouwen van eigen vermogen (als het goed is tenminste)
-meer keuze in woonplek

Nadelen zijn er natuurlijk ook:
-voor een huis met een hypotheek van 250.000 ben je meer kwijt, al meer dan 1000 per maand alleen rente, dan komt er nog premie bij. (voordeel is wel dat het gedeeltelijk aftrekbaar is)
-daling in huizenprijzen zul je zelf moeten opvangen, maar dat is alleen bij verkoop. Zolang je blijft zitten heb je daar geen last van.
-ook rekening houden met dat al het onderhoud nu voor jouw eigen rekening komt.

Er zijn vast nog meer voor- en nadelen, maar dit is wat mij zo als eerste te binnen schiet. Ik zou kiezen voor kopen. Zeker nu de prijzen laag zijn, en de rente ook nog redelijk laag is. Als je bang bent dat je op je oude dag de hypotheek niet meer kunt opbrengen kun je ook voor een annuiteitenhypotheek kiezen. Dan wordt elk jaar de schuld kleiner. (maar je bezit groter, dus daar zou je op termijn dan belasting over moeten gaan betalen, maar een hypotheekadviseur kan je daar veel meer en beter over vertellen)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-04-2010 om 10:42

Verkijk je niet op verbouwen

De meeste financiele afwegingen zijn al genoemd, maar ik wil nog even ingaan op dat verbouwen.

In de eerste plaats kun je best verbouwen in een huurhuis als je van plan bent er langer te wonen. Je moet overleggen met de WBV maar er kan veel meer dan vroeger, bepaalde aanpassingen mogen best.

En in de tweede plaats is het ook niet zo dat je alle verbouwingen in een koophuis 'terugziet'. Ik neem aan dat je bedoelt: dat het geld oplevert als je het huis weer verkoopt. Bij bv een nieuwe keuken is dat niet zo. Een keuken is na een aantal jaren gewoon afgeschreven en levert geen hogere verkoopprijs meer op, en al helemaal niet als het niet de smaak van de koper is.

Dus dat voordeel van verbouwen is er wel, maar je moet het een beetje nuanceren.

Mamvantwee

Mamvantwee

19-04-2010 om 11:31

Inderdaad, verbouwen of verfraaien

Ik hanteer voor mezelf altijd het volgende principe: als je in je huis een verbouwing van de badkamer of keuken doet, dan doe je dat alleen voor jezelf. Als je je huis verbouwt en er meer leefruimte of meer bruikbare kamers in maakt, dan kun je dat (deels) terugverdienen bij verkoop.

Maar of je blijft huren of gaat kopen, hangt van je voorkeur af lijkt me. Ik vind kopen een goede investering, maar dat geldt alleen als je de komende jaren niet wilt verhuizen. Je hebt dan wel een schuld (hypotheek) en vaste lasten die je als huurder niet of minder hebt (denk aan alle woonverzekeringen en WOZ-belasting).
Als huurder ben je vrijer en flexibeler, maar heb je minder keuze en mogelijkheden om je huis aan te passen naar je eigen wensen, of zelfs om te kunnen wonen in de wijk naar je keuze.

Wij hebben een koophuis en ik ben er zeer blij mee, maar voel wel de hypotheekschuld die we waarschijnlijk niet zullen afbetalen in de resterende looptijd. Maar voor dit bedrag dat we nu betalen, kunnen we nooit zo'n mooi huis huren. Dat weet ik zeker.

succes met de keuze,
groet, Mamvantwee

Anonix

Anonix

19-04-2010 om 13:42

Gratis wonen

Wij hebben dus wel meer overwaarde opgebouwd dan we totaal in het huis hebben geïnvesteerd (rente, verbouwen, kosten koper) waardoor we tot twee keer toe gratis hebben gewoond (na 3 jaar de huizen verkocht).

Nu wonen we alweer 7 jaar in het zelfde huis, maar ook hier is de overwaarde alweer twee keer zoveel als de gemaakte kosten.

Ik durf niet te zeggen dat het altijd zo is of dat wij gewoon een gelukkige hand van kopen hebben. Maar ik zou zelf -als het maar enigszins mogelijk is- altijd kiezen voor kopen t.o.v. huren.

Maar nooit aan de top van je kunnen gaan zitten, bij voorkeur een hypotheek nemen op basis van één inkomen en zorgen voor voldoende armslag. Wij wonen nu voor twee ton minder dan ons maximale leenbedrag (en dan ook nog op basis van één inkomen), zo komt er tenminste nog iets van sparen

angel3

angel3

19-04-2010 om 14:29

Lastig punt = leeftijd

De vraag is volgens mij wel of je echt een bedrag van 250 kan lenen aangezien jullie al ouder zijn. De bank zal geen hypoth verstrekken voor 30 jaar dus die moet in 20 jaar ofzoiets. Dat betekent denk ik dat je maandlasten hoger worden. De vraag is of je dat per maand kan opbrengen. If not dan wordt het te lenen bedrag lager. Kun je daar dan nog iets leuks voor kopen?

ishtar

ishtar

19-04-2010 om 14:41

Angel?

waarom zou de bank geen hypotheek verstrekken van 30 jaar?
Wij zijn anderhalf jaar geleden verhuisd, zijn beiden ruim in de 40 en hebben gewoon, no problem en zonder extra eisen, een hypotheek gekregen.

angel3

angel3

19-04-2010 om 16:32

Ishtar

maar dat was denk ik niet je 1e hypotheek?
Missch zijn de inzichten veranderd maar mijn ouders kochten hun 1e huis toen ze ruim 40 waren en kregen maar een looptijd van 20 jaar. Dit had te maken met hun leeftijd en 'levensverwachting'..... maar goed dat is lang geleden

Jaymza

Jaymza

19-04-2010 om 18:01

Onderpand

Ik ken mensen die ca 5 jaar geleden een aflossingsvrije hypotheek kregen, terwijl ze boven de 65 waren! Als het onderpand goed is zal de bank geen bezwaren hebben.

Jaymza

angel3

angel3

19-04-2010 om 19:29

Tuurlijk

maar dit kan wel bepalend zijn voor de hoogte van je hypotheek en de hoogte van de maandelijkse bedragen. Zeker krijg je wel een hypotheek maar het kan wel zijn dat je daardoor per maand meer moet betalen. En als dat niet kan......dan houdt het op

Is het huis dat je wilt wel te koop dan?

Joke, ik zou inderdaad eerst maar eens kijken wat voor soort huizen er in een bepaalde prijsklasse te koop staan in jullie buurt. je zegt dat je met huren nooit een woning naar je zin hebt, maar als je in een regio woont met hoge huizenprijzen dan is het goed denkbaar dat je je droomhuis ook niet kan kopen.

En vergeet niet dat een huis behalve koopprijs en kk ook nog een hoop geld kan kosten in verbouwing, inrichting, etc.

Sterkte ermee

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2010 om 01:27

Huur

Ik heb denk in erg geboft wat wonen betreft. Ik ging op kamers zonder een kamer te hoeven zoeken. Terwijl ik op kamers zat belde mijn moeder "Je staat op de lijst voor een Van Dam eenheid". Meteen gereageerd en gekregen. Spiksplinternieuw. Daar leerde ik mijn man kennen. Een vriend van hem ging uit zijn flat en wij hebben daar nog 5 jaar in onderhuur gebruik van gemaakt (mag niet, maar het was wel ideaal...) en vervolgens schrijf ik ons (terwijl wij niet als woningzoekenden waren ingeschreven) naar aanleiding van een advertentie in de krant in op een eensgezinswoning, 2 onder 1 kap, en met ongelooflijk veel mazzel krijgen we er 1 toegewezen. Wij zitten nu dus in een 2 onder 1 kap huurhuis en we zijn voorlopig niet van plan dit in te ruilen voor een koophuis.

Wij willen niet kopen omdat we niet handig zijn en kosten voor klusjes en onderhoud altijd zelf op moeten hoesten bij een koophuis. Ik heb een paar weken terug de woningcorporatie gebeld omdat we twee stukke deuren in huis hadden. De wc-deur en een keukenkastdeur. Ik moet wel lachen om hoe klusjes uitgevoerd worden hoor, dat is pas werkverschaffing! Mannetje 1 komt kijken naar klus 1 en mannetje 2 komt kijken naar klus 2. Mannetje 1 is blijkbaar niet in staat om beide klusjes uit te voeren. Na die bezoeken werd mij verteld dat ik binnenkort gebeld zou worden voor een afspraak. Vandaag was het zover. Ik vroeg wat 'het geintje' mij zou kosten. De dame aan de andere kant van de telefoon ritselde hoorbaar in papieren en antwoordde lachend "nou, ik zie nergens dat u iets in rekening gebracht krijgt!" De klusjes man kwam en kon zowaar... béide klusjes voor mij klaren. De keukendeur en wc deur doen het weer fantastisch en dat zonder een schroevendraaier te hoeven vasthouden en zonder een rekening te krijgen. Vanuit dit gezichtspunt bekeken zou ik wel gek zijn als ik een huis ging kopen. We hebben de keuken naar onze eigen smaak mogen aanpassen. Hij is daardoor groter dan de standaard. De kosten voor de extra kastjes, extra aanrechtblad en dergelijke hebben we zelf moeten betalen. We hebben de keuken mogen vergroten door de bijkeuken erbij te trekken (dit hebben we wel zelf met vrienden gedaan). We zouden als we dat willen dakramen mogen laten plaatsen. Waarschijnlijk zouden we meer mogen laten verbouwen, maar dat is ons nu even te duur. Bij een huurhuis is tegenwoordig veel mogelijk. Het leuke daarbij is dat de kosten voor een verbouwing heel erg mee kunnen vallen omdat het materiaal wél betaald moet worden maar het arbeidsloon niet.

Nee, geef mij dus maar een huurhuis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.