Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

12-01-2011 om 13:51

Hulpmiddel bij traplopen?

Een kennis kan door ziekte en een daardoor verlamd been niet goed de trap meer op en en af komen. Vooral de trap af levert gevaarlijke situaties op. Een traplift is geen optie, de kosten wegen helaas niet op tegen de erg beperkte levensverwachting.
Daarom zoeken we nu iets anders om hem een beetje mobiel te houden. Ik heb wel een een evacuatie stoel gevonden, dat zou al een oplossing kunnen zijn, hoewel we natuurlijk liever zoiets hebben dat ook naar boven toe werkt (en ik snap dat dat veel lastiger is, maar als ik het niet vraag...)
En weet iemand misschien of je die evacuatiestoelen ook 2e hands kunt krijgen? Of kunt huren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janna3

Janna3

12-01-2011 om 14:04

Traplift leasen

Kennissen van mijn ouders hebben een paar jaar geleden een traplift geleased voor de vrouw van het stel. Zij was door terminale kanker zo verzwakt dat zij geen trap meer kon lopen. Ze hebben via thuiszorg (denk ik) een indicatie gekregen en de lift is supersnel gemonteerd. Helaas heeft de vrouw hem maar twee maanden kunnen gebruiken. Daarna werd de lift ook weer snel opgehaald. Het kostte wel een eigen bijdrage maar die viel hen wel mee.

Fraz

Fraz

12-01-2011 om 14:27

Thuiszorgwinkel

Lukt het hem ook niet met een kruk de trap op of af te komen ? Ik mocht mijn been na een knie operatie niet belasten en ging dus met een kruk de trap op en af. Trap af zou eventueel ook op je kont kunnen (niet echt ideaal) ga anders eens praten bij de thuiszorg winkel ? Ik heb daar vanwege een knieoperatie een tijdje een scootmobiel gehuurd. Ze hebben daar echt veel spullen te huur of te leen en ook kennis over wat er mogelijk is.

mar

mar

12-01-2011 om 16:35

Gemeente?

Allereerst, die evacuatiestoelen zijn niet zo eenvoudig als het lijkt. Bij ons hier op de fysiopraktijk (2 hoog) is van aanschaf afgezien omdat het niet gemakkelijk en veilig werkt en behoorlijk zwaar is.

Ik weet niet hoe je kennis verder fysiek is, maar nomaliter zou ze met hulp van een kruk relatief eenvoudig en veilig de trap op en af moeten kunnen.

Je zou eens bij de huisarts of gemeente kunnen informeren wat er mogelijk is en waar je moet zijn. Vanuit de gemeente is er ondersteuning/vergoeding mogelijk (wet WMO of zo??), huisarts weet doorgaans ook wel waar je terecht kan met dit soort vragen.

Huh?

Mijn moeder heeft zeven maanden voor haar dood een traplift gekregen van de gemeente. Nee, vijf maanden waren het maar. Nu wist de gemeente natuurlijk niet van te voren de sterfdatum maar ik zou als de donder het WMO-loket van de gemeente vragen. Die dingen zijn heel makkelijk in- en uit te bouwen. Een lifesaver als je daardoor niet het verpleegtehuis in hoeft!
Mijn ouders hebben niet zo'n hoog pensioen maar ze woonden wel in een afbetaald huis. Ik wil maar zeggen dat je er in normale omstandigheden echt wel voor geholpen wordt door de gemeente.

Kari1

Kari1

12-01-2011 om 18:38

Ook huh?

In mijn ervaring worden trapliften door de gemeente geplaatst en vergoed via de WMO. Ook mijn schoonmoeder van diep in de 80 kreeg er een. Je moet gekeurd worden daarvoor door een andere arts dan je huisarts, niet om te bekijken of je levensverwachting nog wel genoeg is maar of je die lift echt nodig hebt. Lijkt me geen punt in het geval van je kennis.
Bellen naar de gemeente dus.
Kari

Huh zonder andere arts

..maar misschien kwam dat door de diagnose. Nadat in het verleden was gebleken dat de ziekte ALS vaak te snel gaat voor het systeem is er tegenwoordig veel meer aandacht voor het feit dat die patienten in een noodvaart achteruit gaat. Je krijgt dan een indicatie die rekening houdt met de verslechtering in de maanden erna. Daardoor kwam die traplift heel snel, in een paar weken tijd.

Ik had dat ook van tevoren niet verwacht.

Maar tijgeroog, zonder het WMO-loket gesproken te hebben zou ik niet te ver doordenken. Echt eerst even bellen!

Tijgeroog

Tijgeroog

12-01-2011 om 19:28

Bedankt!

Bedankt voor alle reacties. Op dit moment komt er veel op ze af, door operaties, verzekeringskwesties enzo en nu dook dit probleem ook opeens op, vandaar dat ze er zelf nog niet ver mee gekomen waren.
Maar ik geef de informatie door en dan zullen ze ongetwijfeld snel een aanvraag voor een traplift gaan doen.

Hele simpele

Ik zou al het advies hierboven op volgen maar ondertussen:

Heeft desbetreffende persoon twee goede stevige trapleuningen? Wil ook nog wel eens helpen en is makkelijk zelf even te doen.

Mariel

Hanne.

Hanne.

13-01-2011 om 08:58

In de kampioen

In de afgelopen kampioen zag ik een advertentie staan over het huren van trapliften. Ben vergeten hoe die zaak heette, maar dat is vast wel na te zoeken.

Hhmmmm

ik zou er niet 1-2-3 van uitgaan dat bij een zeer korte levensverwachting, als deze ook daadwerkelijk geuit is door een arts, dat er door een gemeente middels de wet individuele voorzieningen Wmo een traplift geinstalleerd gaat worden.
Ik kan me voorstellen dat in dit geval dan een bed in de kamer een goedkopere voorliggende voorziening is. Of het moet een gemeente zijn waar de trapliften in bruikleen worden verstrekt en de trap in kwestie een vrij gemakkelijk, zodat er geen buizen in speciale maten aangeschaft dienen te worden.

Sterkte met de situatie.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.