Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maria

Maria

04-06-2009 om 19:44

Hulpgoederen en vrijstelling invoerrechten, hoe zit dat precies?

Hoi,

Ik ben belangenloos bezig met een goed doel, dwz het sturen van een kleine partij medische hulpmiddelen naar Griekenland,bestemd voor armlastige ouderen.
Ik heb twee vragen;
Ik zou graag willen weten/uitzoeken hoe het zit met de invoerrechten. Hoe en waar kun je vrijstelling aanvragen? Ik hoorde ook dat er bep. luchtvaartmaatschappijen gratis een klein percentage aan goede doelen meenemen, klopt dat?
Wie kan mij wat verder helpen? Dank!

Janneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

05-06-2009 om 09:03

Janneke:
"Ik zou graag willen weten/uitzoeken hoe het zit met de invoerrechten. Hoe en waar kun je vrijstelling aanvragen?"
Aangezien Griekenland lid is van de EU, zou je geen invoerrechten hoeven te betalen. Vziw is er voor medische hulpmiddelen geen uitzondering op die regel.

Let wel op; om wat voor 'medische hulpmiddelen' gaat het? Niet alles wat jij een medisch hulpmiddel noemt, vindt de douane ook een hulpmiddel...

Toegestaan in griekenland?

In principe kun je van alles naar Griekenland sturen, het is gewoon een EU land.
Maar als het om medicatie gaat, is die wel toegestaan in Griekenland?
Toen ik in Australie woonde werd Grieks-Australisch meisje in Griekenland gearresteerd omdat ze haar hoofdpijntabletten die in Australie vrij verkrijgbaar zijn had meegenomen naar Griekenland. Diezelfde pillen stonden in Griekenland op de dopinglijst namelijk.

Tinus_p

Tinus_p

07-06-2009 om 11:32

Dirksmama

Dirksmama:
"Maar als het om medicatie gaat, is die wel toegestaan in Griekenland?"
Het invoeren van geneesmiddelen is ALTIJD illegaal; ze vallen niet onder het vrije verkeer in de EU (de juristerij laat ik even, want hier komt het op neer).

Dirksmama:
"Toen ik in Australie woonde werd Grieks-Australisch meisje in Griekenland gearresteerd omdat ze haar hoofdpijntabletten die in Australie vrij verkrijgbaar zijn had meegenomen naar Griekenland. Diezelfde pillen stonden in Griekenland op de dopinglijst namelijk."
Codeine zeker? Is een bekend probleem. Amerikaanse reisgidsen waarschuwen er ook consequent voor. Zie bv hier http://gogreece.about.com/od/planagreattriptogreece/a/greecepharmacy_2.htm

Yep

Panadeine, paracetamol met codeine.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.