Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Starry Night

Starry Night

05-09-2010 om 15:45

Hulp in de huishouding

Ik kan mijn geluk niet op: ik heb waarschijnlijk e.i.n.d.e.l.i.j.k. een hulp in de huishouding gevonden. Al jaren tob ik er zelf mee, omdat ik in dat opzicht (en louter in dát opzicht) net een kerel ben: ik zie zelf niet wat er moet gebeuren, ik haat het, ik ben een rommelkont van jewelste en ik heb mij een man uitgezocht die precies hetzelfde is (en met hem kinderen gekregen die ook zo zijn). Een huishouden van Jan Steen is het gevolg en ik omarm onze nieuwe hulp dus van ganser harte! In de eerste plaats omdat ze me komt helpen met de dingen waar ik zo van gruw en ook onnoemelijk slecht in ben (ik vraag me nog steeds af wat erger is: vieze ruiten of ruiten met grillige verticale strepen...), en in de tweede plaats omdat ik hoop dat haar wekelijks terugkeren zal zorgen dat wij de boel ook opgeruimder houden dan nu.
Dan nu mijn vraag:
- Wat moet ik beslist in huis hebben aan schoonmaak(hulp)middelen?
- Hoeveel kan een hulp in drie uur doen volgens jullie?
- Is het normaal om iemand meteen de sleutel te geven...? Het lijkt me eerlijk gezegd heerlijk als ze aan het werk is als ik er niet ben.

We zijn trouwens 12 euro per uur overeen gekomen.

Enfin, gaarne tips. Dank alvast voor de reacties!

Groetjes, Starry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 15:57

Gefeliciteerd

Niets heerlijker dan een hulp. Wat de materialen betreft: dat kun je het beste aan haar zelf vragen. Mijn hulp is van de ouderwetse soort; terwijl ik zelf jarenlang ieder superdeluxe dweilsysteem aanschafte vanuit de hoop dat het dan vanzelf zou gaan. Zij gebruikt uitsluitend de gewone Ajax (vanwege haar handen) en Jif. doekjes om te zemen van de Zeeman, om te dweilen een luiwagen en van die oranje dweilen uit de supermarkt. En hier en daar een schuursponsje. En keukenrol om iets op te wrijven (glazen tafel). Ik ga mezelf nog wel eens te buiten aan handige schoonmaaksprays voor speciale ruimtes (badkamer ofzo), slechts 4,5 euro voor 500 ml en daar moet ze altijd enorm om lachen.
Wat ze doet in 3 uur laat ik aan de anderen over anders wordt het hier zo lang. We hebben wel afspraken: géén kasten aan de binnenkant als ik er zelf niet bij ben en niks weggooien. Een sleutel heeft ze niet, ik laat haar zelf binnen of laat de deur voor haar open.

Tirza

Bastet

Bastet

05-09-2010 om 16:26

Starry

Je betaald goed,dus je mag ook wel wat verwachten in drie uur.Tip: ik vind microvezeldoekjes fijn werken.
Ik doe in drie uur: het hele huis(drie verdiepingen) heel uitgebreid zuigen en dweilen,dus ook onder bedden enzo.
In ieder geval de toiletten,wastafels en vloer vd badkamer toilet,de keukenvloer nat,en in de overgebleven tijd doe ik of de rest van de badkamer,of ramen lappen,of soppen in de keuken.Kastjes uitmesten doe ik alleen als iemand er om vraagt.Pas op,juist mensen die er zelf niet in bedreven zijn,moeten alert zijn,ik ben vaak mensen komen redden die gewoon belazerd werden door hulp-lief.
Geniet ervan!
Bastet

Starry Night

Starry Night

05-09-2010 om 17:38

Dank jullie

"terwijl ik zelf jarenlang ieder superdeluxe dweilsysteem aanschafte vanuit de hoop dat het dan vanzelf zou gaan"

Ja, hahahaha, dat is natuurlijk een heel herkenbare hier. Overigens beleef ik dat gevoel wel met Muscle, die elke vorm van aangekoekt vet als sneeuw voor de zon oplost, daar waar ik vroeger diep droevig slechts diepe witte strepen trok waar het water in belletjes op bleef liggen

Dank voor jullie tips (microvezeldoekjes dus, en een 'luiwagen'...? eh..., ik google wel even en Bastet, wat je schrijft over 'juist mensen die er zelf niet bedreven in zijn' klopt 100%. Ik heb werkelijk geen idee wat ik kan en mag verwachten en ik heb er zelf zo'n intense hekel aan, dat ik het feit dat iemand zich over mijn huis wil buigen al genoeg vind om diep dankbaar alles te accepteren. Ik zal bij wijze van spreken al in de hemel zijn als bij thuiskomst als bij toverslag mijn wc's en badkamer blinken en de woonkamer is aangezogen. Daar moet ik mee oppassen natuurlijk, want inderdaad: ik betaal er gewoon voor. Het bedrag hebben we via internet opgezocht (wat er voor staat bedoel ik). 10 Tot 12,50 euro lazen we daar, dus dit is op zich prima.

Enfin, als ik het gevoel krijg dat er dingen niet kloppen trek ik nog wel eens bij je aan de bel, als je het goed vindt

Starry Night

Starry Night

05-09-2010 om 17:43

Izar

(we zaten gelijktijdig te typen

Het gaat om een Marokkaanse dame die Nederlandse lessen volgt in hetzelfde gebouw waar ik werk en ze is me aanbevolen door de docente aldaar. Die verklaart telkens op luide toon volledig voor haar in te staan, dat hoop ik dan maar Overigens zal ze ook met haar man komen begreep ik, en ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat nou wel zo leuk vind... Verder schijnt ze ook tweemaal in de week schoon te maken in het huis van een Tweede Kamerlid. Daar deed ze heel discreet over, dus dat vond ik wel heel prettig. Moet er niet aan denken een schoonmaakster te treffen die allerlei roddels gaat verspreiden in het dorp of zo over de staat van mijn koelkast en de bovenkant van mijn keukenkastjes (dat was altijd mijn angstbeeld...).

Bastet

Bastet

05-09-2010 om 17:56

Starry

Nou kijk,wat ik bijvoorbeeld bedoel,goed zuigen is leuk,maar neem dan ook die zwarte stofmassa achter de gordijnen even mee,om maar iets te noemen,en de plukken aan het plafond.En de wc doen is prima,maar vergeet die vreselijke gele spetters op het muurtje erachter niet!Nog een tip:ruim zelf op,in ieder geval de vloeren leeg.Als een hulp moet ruimen,gaat dat van de poetstijd af.
Enne...sure,mail gerust.
Bastet

Starry Night

Starry Night

05-09-2010 om 18:09

Gele spetters

De mannelijke gezinsleden hier plassen zittend, dus gele spetters heb ik gelukkig nooit. En dat opruimen voordat ze komt is juist een van de doelstellingen!

Bastet

Bastet

05-09-2010 om 19:17

Starry

Vergeet je visite niet.
of vriendjes van je kinderen ofzo.....

Guinevere

Guinevere

05-09-2010 om 20:01

Sleutel, nee

Hier kwam de hulp eerst ook als ik niet thuis was. Maar ik heb nooit een sleutel gegeven, haar man was ooit gokverslaafd en ik vertrouw dat toch niet 100%. Dus de buurvrouw deed de deur voor haar open. Inmiddels komt ze op een dag dag ik wél thuis ben, dat vind ik eigenlijk prettiger omdat ze wel eens een rare opruimactie heeft, en dan kan ik soms de komende 3 weken geen spullen meer vinden. Communicatie hierover blijkt erg moeilijk, dus liever dat ik er een oogje op kan houden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-09-2010 om 21:27

Starry

Tip: maak een lijstje met wat je precies van haar verwacht - en ook wat ze niet hoeft te doen. Dat voorkomt misverstanden. Het maakt het ook makkelijker bespreekbaar als je toch niet helemaal tevreden bent.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 22:13

Beginnen en voortgaan

In het begin zal ze veel achterstallig gedoe moeten doen en wennen aan jullie huis en een eigen "rondje" maken. Mijn hulp komt 3,5 uur (we gebruiken een halfuurtje voor de klets) en daat gaat als volgt: ze stoft (nat)-stofzuigt-dweilt de benedenverdieping, sopt de keukenkastjes aan de buitenkant+kookplaat, WC beneden. Dan is er koffie Daarna doet ze boven een rondje nat afnemen en stofzuigen en de badkamer+WC.
Dan is er nog tijd over en dan doet ze iets extra's, boven alles dweilen + de ramen zemen. Of de buitenboel zemen voor en achter. Of de bedden verschonen. Of strijken. Of 1-2 kastjes van binnen. Dat standaardrondje moet er dus wel effe inslijten, dat kost een paar weken. Wij ruimen van te voren wel op, maar niet extreem. Alle papieren op een stapel, vaatwasser inruimen en kleren op één stoel. Dat is het wel

Tirza

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 07:01

Vloer leeg

Precies,dat bedoel ik met opruimen,in ieder geval de vloeren leeg..
Bastet

Starry Night

Starry Night

06-09-2010 om 13:02

Lijstje

Lijstje maken kan helaas niet, omdat ze wel Nederlands kan spreken, maar niet kan lezen en schrijven. Nou woont ze vlakbij, dus mocht er echt iets zijn dan kan ik makkelijk even langswippen. Overigens wil ze woensdag of vrijdag werken, en m.n. vrijdag ben ik gewoon thuis... Misschien in het begin dus toch maar gewoon thuis zijn als ze komt (maar wat doe je dan...? niet op je luie vlak gaan zitten lijkt mij.
Inderdaad Tirza, er is een hoop achterstalligs hier Ben haast in staat om dat eerst even zelf te doen, maar dan kijk ik en dan denk ik *pfffffffffffffffffffff*. Als een ballon die leegloopt Ja, het is erg, heel erg. Op andere gebieden ben ik oh zo ijverig en vrouwelijk, hoor.

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 13:08

Niet doen

Nee,niet doen,dan ben je net Jans,van Jan,Jans en de kinderen,die de avond voordat de hulp voor het eerst komt,het hele huis doet,om te voorkomen dat de hulp denkt dat ze een slons is...
Echt,een beetje hulp is wel wat gewend en dol op uitdagingen!Maar als er veel achterstallig is,zal ze de eerste tijd minder verschillende dingen kunnen doen,omdat alles meer tijd kost dan later,als alles bijgehouden is.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2010 om 14:56

In zou inderdaad gaan

voor de vrijdag, zodat je er een paar keer bij kunt zijn. Wat ik in die tijd doe? Als ze het kan zien, vouw ik devoot de was. En anders forum ik. Of ik ga even een boodschapje doen. Of leg vaag papieren op stapeltjes. Soms ga ik beyond myself en berg ze ook nog op in ordners. Even oud papier wegbrengen. Een wasje draaien. Vaak komt het neer op niet in de weg lopen Mijn compu staat in de kamer en daar is ze na verloop van tijd weer weg. Ik ben meestal nog boven als ze komt, aan de poedel+aankleed en tegen de tijd dat ik afdaal in mijn kasteel heeft ze de compu-hoek gehad. Ik werk vanuit huis, dus ik héb natuurlijk al een heel interessant gezicht wat ik trek als ik forum

Tirza

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 16:07

Mja

Ik werk het liefst en het snelst in lege huizen hoor,al die ronddralende mensen,die lopen in de weg!
bastet

Starry Night

Starry Night

06-09-2010 om 18:08

Hahaha

Ik word trouwens helemaal blij bij het lezen van de woorden "als alles bijgehouden is".
Ik voel het inderdaad een beetje zoals Bastet schrijft: dat gevoel dat je iemand voor de voeten loopt. Dat heb ik eerlijk gezegd al als ze de ketel komen controleren of nieuwe gordijnen ophangen. Eh..., willu koffie? Nee? En dan krijg ik dat dralerige. Niet durven gaan zitten, maar erbij gaan staan doe je natuurlijk ook niet. Nee, wat dat betreft ben ik gewoon liever niet thuis, geloof ik. Maar in den beginne is dat anders en volg ik Tirza's tips op: met een interessant gezicht achter de computer, af en toe een stapel papier verschuivend, hahaha.

Starry Night

Starry Night

06-09-2010 om 18:10

P.s.

Ik weet trouwens nu wat een luiwagen is! Die ga ik woensdagmiddag meteen kopen. (wil je geloven dat ik de keukenvloer op mijn knieën met een sponsje zit te doen) (nou ja, heel af en toe dus)

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2010 om 19:29

O (licht ot)

dat kun je gewoon je moeder kwalijk nemen, dat je niet weet wat een luiwagen is. Dat hoort ze je te hebben bijgebracht. Is in de categorie passe-vite, dekmatras en roux. Van die door overerving aangeleerde begrippen.

Tirza

Rembrand

Rembrand

06-09-2010 om 19:50

Blij voor je!

Het is echt een zaligheid om een hulp te hebben ! Ik heb de mijne te kort gehad, maar ik was er al helemaal aan gewend. Ze kwam op mijn kantoorwerkdag want ik hou er ook niet van om thuis te zijn en verplicht mee te werken ( of te doen alsof ). Ik wil haar juist omdat ik zelf geen zin heb en geen tijd om te poetsen. Dan ga ik toch niet mee doen
Mijn hulp is vanaf de jaarwisseling ziek en ze hoopt rond de volgende jaarwisseling weer bij ons te komen werken. Ik hoop het vooral omdat het betekend dat ze dan genezen is ( borstkanker ), maar ik durf wel tegen jullie te zeggen dat ik gewoon heel graag weer een schoner huis heb. Zo zalig om na je werkdag thuis te komen in een schoon huis !!
M.

klaver

klaver

06-09-2010 om 20:32

Je kunt ook

Als je thuis bent kun je ook 'voor de hulp uit' opruimen. Zorg bijvoorbeeld dat het beneden opgeruimd is zodat ze kan werken en terwijl zij beneden werkt , ruim je boven op en/of doe je de was/strijk. Oud papier wegbrengen is ook een goede. Ter wijl ze e ris, kun je natuurlijk ook boodschappen gaan doen en dan thuis lekker alles opbergen.

Kiki

Kiki

06-09-2010 om 20:35

O ja een hulp is een zegen

ben zo blij met haar. Wij ruimen niet op voor ze komt overigens, maar dat heb ik haar van tevoren wel verteld.
Dat we akelige slonzen zijn. Dus ze wist waar ze aan toe was.

Ik kan me voorstellen dat je blij bent Starry, bij mij komt ze twee keer in de week en het is heerlijk thuiskomen zo'n opgeruimd huis

En hier

hier komt de hulp op vrijdagochtend,dus op donderdagavond gaan wij met zijn allen opruimen,alle prullenbakken leeg,alle overtollige rotzooi wegruimen.
het geld leg ik in een enveloppe op tafel,met een briefje erbij.Meestal schrijft zij een briefje terug met daarop het extra werk wat ze gedaan heeft.

op vrijdag als ik uit mijn werk kom,is het huis schoon,ideaal.

Starry Night

Starry Night

08-09-2010 om 09:35

Ah!

Logde even speciaal in (op mijn werk, foei...) om een vraag te stellen die Beemer al beantwoordt: hoe gaat dat met de betaling. Gewoon in een envelop op tafel dus. Ik wist niet of dat zo de gewoonte was, want het lijkt me wel handig.

Boodschappen doen terwijl ze bezig is, ik denk dat ik dat gewoon ga doen. Voor de hulp uitruimen wil ik vermijden, want dan loop ik nog te stressen. Bovendien mogen de kinders lekker zelf hun eigen aandeel doen Leuke anekdote in dit verband: een collega van me, wier hulp op vrijdag komt, maande vroeger ook haar kinderen altijd hun kamers donderdagavond op te ruimen. Op een keer zou hulp een week overslaan, waarop ze tegen haar kinderen zei: "Morgen is het vrijdag, jongens." Die zorgden dus als kleine Pavlovjes dat hun kamers hulpklaar waren. Toen ze de volgende dag boos uitvielen dat dat dus helemaal niet nodig was geweest zei zij, met zo'n leuk denkbeeldig aureooltje boven haar hoofd: "Ik heb alleen maar gezegd dat het morgen vrijdag was. Dat klopte toch?"
En voorts, Tirza: van je rijtje weet ik alleen wat roux is, vrees ik Niet dat ik het maken kan, maar mijn moeder wel... Mijn moeder heeft, zeker weten, geen luiwagen. Wel een akelig opgeruimd huis altijd, maar zij is ook wel erg van de superstoffige hoekjes 'die toch niemand ziet'.
Dank voor jullie reacties!

Bastet

Bastet

08-09-2010 om 11:23

Starry

Ik heb ook geen luiwagen en werk er ook nergens mee.Emmer sop en een dweilsysteem van leifheit werkt ook prima.
Bastet

Rembrand

Rembrand

08-09-2010 om 15:21

Luiwagen.

Hoi Starry,
Ik heb geen luiwagen, maar mijn hulp vroeg wel of ik een ragebol wilde aanschaffen. ( als ik spinnenrag heb probeer ik dit altijd met de stok van de stofzuiger op te zuigen, maar zo'n ragebol is inderdaad wel handig haha).
Ik heb een vloerwisser van Hara en hij bevalt mijn man goed
Mijn man is toen ik in mijn tweede en derde zwangerschap bekkenklachten kreeg gaan dweilen en is er nooit meer mee opgehouden. Verder stop ik haar geld altijd in een heen en weerschriftje dat we hebben. Omdat ik op de zaak ben als zij komt hebben we dat schriftje en het is reuze handig.
M.

Starry Night

Starry Night

08-09-2010 om 15:45

Schriftje

Ja, dat lijkt mij ook handig, maar helaas kan ze dus geen Nederlands lezen, dus dat heeft geen zin. Ze giechelde dat de Tweede Kamerdame (haar andere adres) af en toe een briefje schrijft en dat moet ze dan maar mee naar huis nemen, zodat haar kinderen het kunnen vertalen, daar zal ik eventueel wel gebruik van maken, maar natuurlijk alleen als er echt wat is.
Vanavond komt ze langs (en om even te illustreren hoe hulpbehoevend ik ben: ik heb in een poging de kraan van de wasbak te ontkalken met Antikal de kleur uit mijn blouse gehaald ; althans, op sommige plekken, in prachtige gewaaierde druppelvormen...) en ik zal haar gewoon vragen waarmee ze het liefst werkt. Want ik merk aan jullie reacties dat dat verschilt per persoon.
Ik hoop dat ze niet te hard schrikt hier............

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.