Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tamara

Tamara

04-11-2010 om 10:45

Hulp bij rekensom gevraagd

Gisteren ging ik dochter helpen bij haar rekensommen, ze moest van een proefwerkje de sommen die ze fout had gedaan thuis nog eens doornemen. Van haar meester had ze een extra blad meegekregen met daarop de antwoorden. Ik zou haar helpen maar ben zelf erg slecht in rekenen.
Vervolgens kwamen we op een som uit, waar ik niet uitkom, erger nog, ik denk dat de meester een fout heeft gemaakt, of ik snap er nu helemaal geen snars meer van.
Het ging om twee opdrachten die elkaar opvolgde. Bij de eerste opdracht stonden de gegevens voor tevens de tweede som, waar mijn vraag over gaat.

Gegeven is: Als je een appelaart gaat maken van 750 gram, heb je het volgende nodig:
200gram cakemeel
250 gram appels
100 gram rozijnen
150 gram suiker
50 gram boter

Dan nu de tweede opdracht
Bart heeft een appelboom in de tuin en wil een zelfgemaakte appeltaart in de klas uitdelen. Hij heeft 1,5 kilogram appels geplukt en alle ingredienten staan in de kast, behalve de suiker.
Om suiker te kopen gaat hij snel naar de supermarkt en koopt een zak suiker van 1 kilogram.
Hij gaat zoveel mogelijk appeltaart maken.

Houdt hij appels over of houdt hij suiker over.
Laat met een berekening zien hoeveel appels of suiker hij overhoudt.

Volgens de meester houdt hij 167 gram appels over maar volgens mijn berekening houdt hij 100 gram suiker over.

Wat is het nou??

(mijn berekening was. hij heeft 6x zoveel appels als in het eerste rijtje waarbij 250 gram appels staat) dus dan heeft hij 6x zoveel suiker nodig, als hij dus 1500 gram appels gebruikt dan heeft hij 900 gram suiker nodig en houdt hij dus 100 gram over)

De meester gaat uit van 1000 gram suiker, dan heb je 1667 gram appels nodig, en dan staat er 1667 gram - 1500 gram = 167 gram appels over. , maar hij had toch maar 1500 gram?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

04-11-2010 om 10:51

Meester fout

hij komt 167g appels te kort om de hele kilo suiker te kunnen gebruiken.

Puck

Puck

04-11-2010 om 11:49

Meester fout

Ik vind het eigenlijk een beetje domme fout van meester eerlijk gezegd. Er staat dat hij 1,5 kg appels heeft. Meester geeft zelf al aan dat hij 1667 g appels nodig heeft. Dan heb je toch tekort.
1500 g appels daar kan je precies 1500/250 = 6 taarten mee bakken
1000g suiker /150 = 6,666 taarten. De appels zijn dus eerder op dan de suiker en dus houd je suiker over.

Tamara

Tamara

04-11-2010 om 11:57

Zie je wel

Ik dacht gisteren al, ik ben toch niet gek!? Ik ben een slechte rekenaar dus ging echt al aan mezelf twijfelen.
Het antwoord is dus officieel dat je 100 gram suiker overhoudt toch? (want dat was de vraag) en het is een meester van het VMBO wiskunde, 't is toch wat, en die moet mijn dochter rekenen leren, gaat lekker zo. ;-(

Moeilijk

Ik ging gelijk heel moeilijk zitten denken: Je krijgt geen 750 g taart maar minder doordat het vocht van appels en ook boter gedeeltelijk verdampt! En ook die appels: praten we nou over geschilde of ongeschilde appels in het recept....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.