Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

steffie78

steffie78

18-09-2009 om 11:13

Huizen keuze help

Wij hebben de keuze gekregen uit twee huurwoningen. De ene woning heeft als pre dat hij aan een klein watertje ligt waar je een bootje kunt aanleggen met vrij uitzicht aan de achterkant maar wel op het noorden gelegen. Aan de woning moet op zich nog veel gebeuren. Maar veel grond voor en achter. De andere woning daar kun je echt zo in met een mooie keuken, een zolder die op de andere woning niet zit daar alleen een bergzoldertje, keurig aangelegde tuin op het zuid-oosten maar hier geen water of vrij uitzicht achter. De huurprijs verschilt niet veel van elkaar. Waar zou jullie voorkeur voor uit gaan. Wij blijven rondjes draaien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

18-09-2009 om 11:25

Mijn keus

Als het huis met zolder en tuin op zo ligt in een wijk waar de kinderen buiten kunnen spelen zou ik kiezen voor dat huis. De tijd in het jaar dat je buiten kunt zitten is nog altijd korter dan dat je binnen verblijft. En dan heb je als bonus ook nog een speelzolder of voor je zelf een eigen verdieping terwijl de kinderen de eerste etage tot hun beschikking hebben.

Tuin

Het zou voor mij erg van de buurt en van de ruimte binnenshuis afhangen. Jij noemt 'tuin op het noorden' als een nadeel. Dat vind ik het niet, op het zuiden zou mij te heet zijn (er zijn al meer draadjes over dit onderwerp geweest), en ik zou altijd een grote tuin op het noorden verkiezen boven een kleine tuin op het zuiden.
Maar nogmaals: ik zou vooral kijken naar buurt en het huis zelf.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

18-09-2009 om 12:10

Kleine kinderen

Met kleine kinderen zou ik geen watertje in de tuin willen. Met grotere kinderen juist wel. Verder klinkt het uitzicht van huis 1 wel idyllisch en huis 2 is weliswaar ruimer maar saaier. Dan is het wel lekker die keuken en die ruimte, maar woon je minder leuk.

Vic

Vic

18-09-2009 om 12:21

Buurt?

Ik zou in eerste instantie kiezen voor de leukere buurt, als beide huizen qua aantal kamers en afmetingen groot genoeg zijn voor je gezin. Verder zou huis aan het water voor mij afvallen vanwege een kind zonder zwemdiploma, en het feit dat je aan het water meer muggen, libelles en andere insecten hebt. Ik denk ook niet hoe groter, hoe beter, want een grote zolder noopt tot het verzamelen van meer troep.
Wat zijn de afmetingen van de tuinen? Ik vind een tuin van 10 x 6 meter groot zat. Al het meerdere zul je ook moeten onderhouden terwijl je die vierkante meters niet allemaal gebruikt. Kortom, als ik jouw lijstje zo lees zou ik gaan voor het goed onderhouden huis met weinig kluswerk en een tuin op het zuid-oosten. Tenzij het een tuintje is van 20 vierkante meter, want dan wordt het alweer erg krap. Oh, en een voortuin vind ik ook erg prettig.

steffie78

steffie78

18-09-2009 om 12:43

Tuinen

De tuin van de woning aan het water is ca. 14 meter diepn 5,5 m breed aan de voorkant is ook nog een tuin van ca. 4 meter diep met een carport.
De andere woning is de tuin 11 meter diep en aan de voorkant een oprit voor een auto.
Wij vinden het water erg leuk maar vinden de woonkamer zo donker. Of zou dit gaan wennen op termijn?
Alvast bedankt voor al het meedenken.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-09-2009 om 13:06

Tuin op het noorden

Wat je zegt is wel een aandachtspunt: een tuin op het noorden geeft minder lichtinval in huis (uiteraard wel afhankelijk van de hoeveelheid ramen aan de voorkant).

Wij hebben vroeger een huis gehad met een heel diepe tuin op het noorden: we hadden in de tuin altijd zon, maar zoals gezegd dat was een erg diepe tuin (30 meter). Aan de voorkant was de zithoek, en daar was een normaal raam, zo'n 3 meter breed. Maar het was altijd donker, we moesten vrij vaak overdag lampen aandoen. Ondanks de glazen serre aan de achterkant, was er weinig daglicht.
Ik vond dat niet wennen. Het is toch altijd een beetje somber in huis.

Nu hebben we een huis met een tuin op het zuid-westen en dat is een wereld van verschil. Ik wil nooit meer anders.

succes met de keuze.
Groet, Mamvantwee

Millenia

Millenia

18-09-2009 om 13:12

Het huis

daar kun je van alles aan veranderen. Bij de buurt gaat dat niet. Dus als de huizen allebei acceptabel zijn qua grootte, indeling en lichtinval, gaat de vergelijking tussen de buurten voor. Wandel ook eens door de buurt op verschillende tijdstippen en/of informeer bij mensen die daar wonen hoe het is. Dat maakt de keuze misschien gemakkelijker.
Als je overdag lichten aan moet doen in huis, is dat wel een minpunt ja. Te weinig lichtinval is een blijvend vervelend gebrek, tenzij je ook daar iets aan kunt doen.

Hier

hier een tuin op het noorden met alleen aan de tuinkant een raam, maar da's dan wel een kamerhoge pui van 3 meter breed. De kamer oogt helemaal niet donker, maar de wanden, de vloer en ook de gordijnen hebben allemaal een lichte kleur. Zoiets kan natuurlijk schelen.

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

18-09-2009 om 13:42

Licht/donker

Elk huis is anders, en de lichtinval hangt ook af van de omliggende bebouwing. Ga als het mogelijk is, gewoon een keer kijken op een sombere dag, niet 's avonds, maar overdag als het bewolkt is. Dan merk je vanzelf hoe het huis aanvoelt.

Mijn ouders hebben ook een groot huis, open keuken, veel ramen, witte muren en vloer, geen bebouwing achter, maar tuin op het noorden. En zeker in de winter zijn al vrij snel de lampen aan. Dat zien zij ook als een groot minpunt. Net als wat wij hadden in ons vorige huis.

Ik wil alleen maar zeggen: het kán wel van belang zijn, die minderen/andere lichtinval.

groet, Mamvantwee

Helen

Helen

18-09-2009 om 13:53

Ik zou..

.. ook twijfelen.

Wat zegt je buik? Lastig om je advies te geven want wat vind je belangrijk?

- Wil je zelf nog een twist aan het huis geven? Dan de opknapper!
- Wil je veel bergruimte? Dan die met zolder!
- Wat zoek je in een buurt?
- zit je graag even in de zon? Dan de tweede!
- en kan je echt niet kiezen? Dan de goedkoopste!!

Succes met je overweging!!

steffie78

steffie78

18-09-2009 om 14:41

Bedankt

Ik denk dat wij veel gaan wandelen dit weekeind door twee buurten om een keus te kunnen maken.
De tuin in het eerste huis ligt pal op het noorden.
de mensen die er nu wonen zeiden dat er alleen 's ochtends even zon in de woonkamer schijnt maar dat is het dan. De keuken aan de voorkant ligt wel op het zuiden en daar komt wel zon door naar binnen maar helaas is het geen doorzonkamer.

Toke

Toke

18-09-2009 om 15:17

Noorderlicht

Als het geen doorzonwoning is zou ik niet kiezen voor het huis met de tuin op het noorden. Ik heb nu noordwest aan de woonkamerkant en ik vind de somberheid in de woonkamer het grootste minpunt van het huis, terwijl ik wél een doorzonwoning heb. Bedenk ook dat het nu in september nog wel meevalt, maar dat je in december dan dus echt geen warm licht in je woonkamer hebt. Daar moet je tegen kunnen.
Uitzicht is leuk, maar toch relatief beperkt vind ik. Tenzij het uitzicht bij het andere huis heel erg waardeloos is (fabriek, grote blinde muur of zoiets).
Verder zou ik niet meer zonder zolder willen. Als speelruimte/washok/berging/logeerkamer is dat een enorme plus.

Toke

Toke

19-09-2009 om 09:31

Pelle

Toch kan het volgens mij wel, dat je met een tuin op noord 's ochtends een piepklein beetje zon hebt. Wij zitten noordwest en er is een hoekje tegen het huis aan dat alleen in de vier weken rond de langste dag een piepklein beetje zon krijgt. Dus een huis dat noord ligt zal in die periode dat piepkleine beetje in de woonkamer hebben. Maar da's wel heel karig hoor.

Vera*

Vera*

19-09-2009 om 11:22

Zon

De hoeveelheid zon in de tuin hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid bomen die in je eigen tuin en die van de buurman staan. Zelfs in een tuin op het Zuiden kun je dan weinig zon hebben.

Het is idd heel persoonlijk maar

ik zou op basis van wat je schetst absoluut voor de woning met het vrije uitzicht en de grotere hoeveelheid grond gaan. Het is wel een opknapper, maar als je het geld er voor hebt kun je het dan wel naar eigen smaak opknappen.
Het is wel huur, dus ik kan me voorstellen dat je niet al te veel wilt investeren, en een keuken etc. is natuurlijk wel een smak geld.

Toch is veel ruimte om je heen en een vrij uitzicht wel heel erg fijn hoor... maar zoals gezegd; dat is persoonlijk.
Succes met je keuze, het klinkt wel luxe hoor uit 2 woningen kunnen kiezen die allebei het nodige te bieden hebben!

Mare

Siena

Siena

20-09-2009 om 11:15

En ik

zou absoluut kiezen voor het lichtere huis. Of er al of niet aan een huis opgeknapt moet worden zou me niet zoveel schelen, dat kun je doen als het nodig is. Maar ik wil Licht en Zon in huis. Een donkere woonkamer, brrr! Ik zou er beslist depri van worden. En meer grond bij dat andere huis, ach, je zit in Nederland toch altijd nog veel vaker binnen dan buiten. Een beter binnen gaat bij mij voor een beter buiten.

Asa Torell

Asa Torell

20-09-2009 om 20:46

Ik zou het ook wel weten

Ja, een lichter huis, ja een zolder. Allebei in hetzelfde huis dus makkelijk! Nou ja, ik kan van hieraf natuurlijk niet zien hoe de sfeer in en om het huis is, dat maakt ook veel uit. Maar een donkere woonkamer zou ik zeker een grote afknapper vinden. En o wat verlang ik naar een groot huis met zolder (inderdaad om oa. troep te verzamelen... maar dat doen we toch wel).
Of gewoon nog even wachten op de ideale woning met grote zolder, uitzicht, woonkamer op het zuiden?

steffie78

steffie78

22-09-2009 om 15:25

Het is geworden.....

na lang beraad en veel gewandel door beide buurten hebben we uiteindelijk toch gekozen voor de woning met de tuin op het noorden. De andere woning hebben we een tweede maal bezichtigd en viel bij een tweede maal toch iets tegen. De woonkamer was kleiner dan de andere woning en in de slaapkamers boven was niet echt een hele ruime ouderslaapkamer zodat we op zolder moesten gaan slapen. In de woning met tuin op het noorden wordt toch nog een nieuwe keuken en badkamer geplaatst. De tuin en ligging is zo mooi en de buurt sprak ons erg aan dat we toch hiervoor zijn gegaan.

Rafelkap

Rafelkap

22-09-2009 om 17:20

Veel woonplezier!

Het uitzicht klonk heel idylisch! En een keuken en badkamer naar eigen smaak, da's ook mooi meegenomen. Veel woonplezier en sterkte met klussen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.