Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wendie

Wendie

06-01-2010 om 09:41

Huishoudschema?

Hallo,

Wie kan/wil mij helpen met een goed huishoudschema?

Ik zal de situatie kort schetsen..
Gezin van 5 met jonge kinderen waarvan 2 schoolgaand en 1 baby, man werkt en ikzelf ben thuis met lichamelijke beperkingen. Het huis heeft 3 slk, hal met houten trap, boven overal laminaat, beneden tegelvloeren, woonkamer, zitkamer, keuken, badkamer, toilet, logeerkamer, bijkeuken en zolder (die enkel dient voor opslag) Door mijn lichamelijke beperkingen kan ik niet alles meer of duurt het langer, maar ik wil het wel goed doen.

Maar wanneer doe ik wat, hoe vaak en hoe houd ik ook nog tijd over voor de kinderen en mijn man?

Alvast bedankt,
Wendie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hulp-loos

Hulp-loos

06-01-2010 om 09:45

Haha

zie mijn vraag hierboven. Ik ben ook hard op zoek naar een huishoudschema. Ik lees met je mee!

Bastet

Bastet

06-01-2010 om 10:07

Google!

Typ maar eens in: huishoudschema
Groetjes,Bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

06-01-2010 om 11:05

Tja

Na veel gedoe met hulpen zijn wij ook alweer meer dan een jaar zonder en ik moet zeggen, het gaat prima. Wat wij doen: grote kinderen doen hun eigen dingen. Minstens eenmaal per week. De rest van het huis is verdeeld in beneden (dat doe ik, in drie keer een half uur per week: stofzuigen, stof afnemen, keuken soppen), eerste verdieping (daar is alleen de tv/logeer/speel kamer en de badkamer nog, buiten kinderkamers die ze zelf doen): badkamer doet man elke week na het douchen, toilet doe ik elke dag, logeerkamer doen we om de week als we geen logé's hebben, of de puber die een logé heeft doet het (stofzuigen, stof afnemen) Bedden daar doen we als we het nodig vinden (maandelijks ongeveer, wij hebben veel logé's).
Zolder doet man, daar is de kamer van de jongste en onze kamer. Hoe vaak en wanneer en wat maakt me niet uit, daar bemoei ik me niet mee. Bedden zolder verschoont hij elke week.
Elke dag: wc's boven en beneden, fornuis, oven, opruimen beneden.

Bij elkaar kost het eigenlijk maar weinig tijd en weinig discipline. Zelfs ik kan het (en ik ben niet erg fit) Ik heb met terugwerkende kracht spijt van al die dure (thuis-) hulpen

Yta Chalne

Yta Chalne

06-01-2010 om 11:05

Waarbij ik eerlijk moet bekennen...

...dat de meeste hulpen het veel grondiger deden. Maar dat blijk ik helemaal niet belangrijk te vinden...

Cheshire

Cheshire

06-01-2010 om 11:06

Hahaha

Tja, Hulp-loos, drukke tijden hè..ik lees ook met jou mee ;o)

En Bastet, Google is my friend lol, maar ik zou meer hebben aan iemand die met me mee denkt ivm mijn lichamelijke beperkingen. Ik bedoel...ik kan wel zeggen, de bovenverdieping in 1 dag, maar dat gaat gewoon niet. 5 bedden afhalen en opmaken ook niet en dan wordt een kant en klaar schema toch wat moeilijker.

Vic

Vic

06-01-2010 om 12:39

Niet zo moeilijk

Ik heb zelf een schema gemaakt. We hebben bedacht wat er allemaal moet gebeuren, hoe frequent, hoeveel tijd dat per klus kost en (het belangrijkst) wie het moet doen. Gezien jouw lichamelijke beperkingen is het misschien het handigst om zware dingen (stofzuigen, dweilen) door je man te laten doen. De klussen die voor jouw rekening komen, kun je dan over de week verdelen. Of denk ik nu veel te makkelijk?

Rafelkap

Rafelkap

06-01-2010 om 17:43

Schema?

Ik snap zo'n schema nooit. Ik maak gewoon schoon als het nodig is. Slaapkamers 1 keer per week (in het weekend, tegelijkertijd met de bedden verschonen), de zolder als het te stoffig wordt (eens in de paar weken), beneden eens in de paar dagen de stofzuiger erdoorheen (ligt eraan, als ik de geest krijg), ca. 1 keer in de 1 a 2 weken dweil ik ook, qua badkamer ben ik erg lui in, de wc ca. om de dag of als die stinkt. Ramen als ik me eraan ga ergeren, stoffen op kasten: ook als ik de geest krijg (moest vandaag iets zoeken op een kast en dag oei, binnenkort maar weer eens een doekje erover). Maar dat ga ik toch echt niet allemaal op papier zetten dan word ik gillend gek.

Vic

Vic

06-01-2010 om 18:59

Rafelkap

Ha, zo was ik vroeger ook Met mijn parnter hele discussies gehad omdat ik 'preventief schoonmaken' zonde van mijn tijd vond. En nu zie ik er de voordelen van. Als je eens per week overal even stoft ben je zo klaar. Ik deed dat eens per x weken, als je het stof van 20 meter afstand zag liggen, en was dan uren bezig. Zo'n schema maak je een keer, gebruik je een maand, en dan zit het in je systeem. Het is dus niet zo (lijkt me) dat je in vervolg vinkjes moet gaan zetten als je een klusje af hebt.

Circels per dag

Beste Wendie,
Graag hoor ik wat meer over je lichamelijke beperkingen. Zelf kamp ik 's winters met een energietekort, dus dan gebruik ik altijd een schema (zomers is dat niet nodig). Zou je ook willen vermelden wanneer je man thuis is? Enne...ik ga ervanuit dat naast de ouderslaapkamer (waar jullie de baby hebben liggen) de oudsten een kamer delen en dan blijft de logeerkamer over.
Zelf heb ik nu een ontwerp gemaakt van circels. Voor elke dag heb ik een circel op een A4-tje getekend die in 16 delen, uren dus, is opgedeeld. Daarin heb ik de maaltijden vast aangegeven en de bedtijden van de kinderen, en tevens de buitenshuiselijke activiteiten van man, mij en de kinderen. Mijn kinderen zijn allebei schoolgaand, dus ik heb meer armslag dan jij.
Ik heb voor iedere dag 's morgens tijd ingeruimd, na de kinderen naar school gebracht te hebben en vóór koffietijd, om een vaste routine te doen.
(Bij mij is dat: vaatwasser uit-en inruimen, bedden openleggen, ramen open, radiatoren uit, wasje in de machine, wasje ophangen, wasje vouwen & opbergen, konijnen voeren, avondeten voorbereiden.
Na de koffie doe ik 1 schoonmaaktaak en 1 opruimtaak. Deze heb ik gespecificeerd in een aparte lijst, waarachter ik de data kan schrijven dat ik ze gedaan heb.
Ook voor vrije tijdsbestedingen heb ik tijd ingeruimd.
Mogelijk kunnen we aan de hand van een dergelijk schema verder invullen?
ik vind het fijn, zo'n schema: aan het einde van de dag is het huis weliswaar niet blinkend en strak opgeruimd, maar ik kan wel zeggen dat ik alles voor die dag gedaan heb en dat geeft een rustig en voldaan gevoel!

Wendie

Wendie

08-01-2010 om 09:22

Dank, schema en peenvogel!

Allereerst dank aan allen voor het meedenken !

Voorheen dacht ik ook niet aan een schema maar meer van, ik doe wat nodig is. Maar als niet alles meer zo soepel gaat of op slechte dagen helemaal niet mogelijk is, lijkt het me toch makkelijk als er een overzicht is, zodat mijn man b.v. makkelijker taken kan overnemen en alles niet meer zo opstapeld.

Peenvogel, zoals jij het doet lijkt mij dus heel prettig en als we samen een schema kunnen invullen zou ik heel blij zijn.
Over mijn lichamelijke beperkingen; alles waarbij duwkracht komt kijken gaat niet en alles boven armhoogte ook niet. Ramen lappen gaat, maar moeizaam en heel traag. Dweilen gaat ook moeizaam maar de vloer schrobben gaat gewoon niet. Mijn man vertrek rond half acht en is rond half 7 thuis, dan eten we ook gezamenlijk de warme maaltijd. De kinderen gaan om half 9 naar school. De jongste slaapt rond half 11 en half 3, zo'n 1,5 uur. Qua kamers is het net iets anders, boven zijn 3 slaapkamers, 1 voor ons, 1 voor de oudste 2 en 1 voor de kleinste. Beneden is een logeerkamer en de bijkeuken is ook een aparte ruimte die wordt gebruikt door de katten en om in te roken, daar staan ook stoelen.
Kun je hier al iets meer mee?

Groetjes Wendie.

MRI

MRI

08-01-2010 om 12:22

Ik doe het zo (met schema)

Mijn lichamelijke beperking is altijd te weinig energie. Daardoor moet ik taken in stukjes van vijf of tien minuten uiteenrafelen.
Dit doe ik:
15 minuten reguliere dingen: vloeren wissen met stofwisser, aanrecht altijd leeg en schoon, wc schoon, bedden opgemaakt, tafels nat afgenomen en leeg.
15 minuten: 3 kamers waar het rommelig is (of anders in de kasten) elk 5 minuten opruimen. Kookwekker zetten en niet meer tijd nemen dan 5 minuten.
15 minuten een poetsklus: deze haal ik van lijsten van Poetsze.com Dan krijg je elke dag een mail binnen: bijvoorbeeld: ga het vriesvak schoonmaken, of besteed extra aandacht aan de trap schoonmaken, of neem boven alles nat af.
Zo'n lijst werkt wel voor mij. Ik ben een warhoofd en zou met alles tegelijk beginnen en niets helemaal afkrijgen. Iemand anders heeft hier duidelijk over nagedacht.
Belangrijk is je echt aan de tijd te houden. Okay alle categorieen lopen bij mij vijf minuten uit, maar dan laat ik het ook liggen. Categorie 1 probeer altijd te doen, ook als ik zwaarder ziek ben. Dan moet je daarna niet willen inhalen maar pak je gewoon het schema weer op. De taak komt toch weer langs.
Het vraagt dus wel van je dat je met enige imperfectie moet leven maar uiteindelijk is mijn huis schoner en opgeruimder en leefbaarder dan als ik het op de bonne fooi doe.
Misschien kun je er wat mee.

groet, MariaRosa

Wendie: het begin van het schema

Beste Wendie,
Laten we een begin maken met je huishoudschema. Neem 7 a4-tjes, een passer en een geodriehoek en teken op elk blad 1 circel, zo groot dat je de uren er nog buiten kan noteren. Mijn circel loopt van half acht 's morgens tot 23:30 's avonds.
Vul dan op dat scham eerst in wanneer jullie ontbijten, lunchen en dineren en ook wanneer je koffiedrinkt en theedrinkt, wanneer de baby borst of fles krijgt, wanneer een fruithap etc. Als je het begin en eind van die tijden gemarkeerd hebt, kun je ze bv. groen inkleuren en met pen schrijven welke maaltijd er gebruikt wordt.
Als je dat helemaal klaar hebt, schrijven we elkaar weer om verder te gaan. Voor een vraag kun je natuurlijk ook even posten!
Succes en hartelijke groeten, Peenvogel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.