Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mama Katja

mama Katja

23-11-2009 om 11:17

Huishoudelijke hulp

Hallo allemaal,

Na jaren zelf modderen in het huishouden is het dan zover. Ik ga op zoek naar een huishoudelijke hulp. Maar nu ik er wat meer over nadenk komen er steeds meer vragen.

Ik heb hier al wat gesnuffeld in het archief maar toch blijf ik ook dan nog met vragen zitten.

Wat kan zo'n hulp allemaal voor je doen? Wat doet jullie hulp, hoe vaak komt ze en hoe lang werkt ze dan? Wat is een redelijk uurtarief?
Kun je haar ook vragen om de kattenbak te verschonen of de oven schoon te maken?
Doet ze ook kastjes van binnen. En de koelkast/diepvries?
Verzorgt ze ook de planten? Veegt ze de stoep buiten?

Ben je thuis als de hulp er is of heeft ze een sleutel?
Betaal je per keer? Of eens per maand? Betaal je contant of maak je het over?
Betaal je ook vakantiegeleid/kerstbonus ofzo?

Brengt ze haar eigen schoonmaakmiddelen en -materialen mee of gebruikt ze die van jou?
Doet ze elke keer dezelfde dingen of maak jij een lijstje van wat er moet gebeuren (en kan dat elke keer weer iets anders zijn)?

Ik heb inmiddels 4 kandidaten op het oog, die allemaal eind deze week komen voor een gesprekje. Ik wil tijdens dat gesprek natuurlijk goed beslagen ten ijs komen!

Groetjes,
MamaKatja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

23-11-2009 om 12:28

Antwoorden

Onze hulp(en) hielden zich aan het vastgestelde rondje dat ik had bedacht, en uiteraard met hen had besproken. Daarnaast leg ik elke week een briefje neer, met zoiets als "hetzelfde rondje" of een extra taakje.

Wat ze elke week doet:
stofzuigen, hele huis
dweilen in toilet en badkamer
sanitair (2 wc's, bad, douche) schoonmaken (echt boenwerk op de voegen e.d. doe ik zelf, maar doekje erover doet zij)
stoffen, hele huis
keuken schoonmaken (opruimen, evt afwasje van ontbijtspul, aanrecht en kookplaat schoonmaken)

Daarnaast zijn extra klusjes bv. zo nu en dan de ramen zemen (in etappes, dus een deel per week), keukenkastjes uitsoppen, koelkast uitsoppen, oven uitsoppen, beneden en boven dweilen. Als je afspreekt dat ze de planten water geeft, kan dat natuurlijk ook.

Wij betalen 10 euro per uur, contant en per week (ligt voor haar klaar) en ze werkt 3 uur per week. Op een dag dat wij niet thuis zijn, dus ze heeft onze sleutels. Ze gebruikt onze schoonmaakmiddelen, die moet je dus wel in huis hebben.

Voor wat ik zo om mij heen hoor, is dit allemaal vrij normaal...

groet, Mamvantwee

angel3

angel3

23-11-2009 om 12:41

Bij ons

---- Wat kan zo'n hulp allemaal voor je doen? Wat doet jullie hulp, hoe vaak komt ze en hoe lang werkt ze dan? Wat is een redelijk uurtarief? ---

Die van ons kwam een keer per week 3 uur. Daarvoor stofte ze het hele huis, overal stofzuigen, beneden dweilen en de badkamer soppen. Her en der een raam zemen. Af en toe bedden verschonen. Ik zorgde dat alles echt opgeruimd was en ze dus meteen aan de slag kon.

Ik legde weleens een breifje neer met: laat de ramen maar zitten en doe deze week even dit of dat.
Ik liet haar in onze vakantie ook altijd komen dan deed ze de 1e keer het reguliere werk en in de 2e week bijv de hele keuken en alle kastjes uitsoppen.

Overigens nam onze huklp nooit pauze. Die werkte echt 3 uur aan 1 stuk. Dat wilde ze zelf. Ze sprak ook slecht ned. dus had ze denk ik geen zin in koffie met mij
(ivm verhuizing heb ik haar sinds kort niet meer, nu op zoek naar iemand anders)

---- Kun je haar ook vragen om de kattenbak te verschonen of de oven schoon te maken? ----

Alles kan, maar kost extra tijd die ten koste gaat van iets anders.

---Doet ze ook kastjes van binnen. En de koelkast/diepvries? ---

Idem als hierboven... incidenteel dus

Verzorgt ze ook de planten? Veegt ze de stoep buiten?

Idem.... hoorde niet tot de standaard taken. Wat wil je zelf nog doen? en wat niet. Je kunt haar ook het speelgoed op laten ruimen maar het kost allemaal tijd dat ten koste gaat van het echt sopwerk.

----Ben je thuis als de hulp er is of heeft ze een sleutel? ---

Sleutel. Ik zorgde meestal dat ik weg was.

---Betaal je per keer? Of eens per maand? Betaal je contant of maak je het over? ---

Per keer contant.

---Betaal je ook vakantiegeleid/kerstbonus ofzo? ---

Niet standaard maar met gelegenheden kocht ik weleens een kadootje. Bijv met Pasen een leuk zakje eitjes. Rondom kerst gaf ik haar 1 weekloon extra als bonus.

---Brengt ze haar eigen schoonmaakmiddelen en -materialen mee of gebruikt ze die van jou? ---

Die van mij. Dat moet je ook doen want ik wil echt niet allerlei agressieve antikal meuk in mijn huis ....

---Doet ze elke keer dezelfde dingen of maak jij een lijstje van wat er moet gebeuren (en kan dat elke keer weer iets anders zijn)? ---

Eeen standaard rondje dat elke week moet en dan eventueel aanvullende zaken.

In circa 3 uur zijn die goed te doen. Als je stoepje geveegd wil en de kattenbak en de planten en dat elke week standaard erbij dan zou ik iemand voor 4 uur nemen of voor 2 keer per week...

Suk6

Snow

Snow

23-11-2009 om 13:11

Hier

>Wat kan zo'n hulp allemaal voor je doen? Wat doet jullie hulp, hoe vaak komt ze en hoe lang werkt ze dan?

Onze hulp komt 3 keer per week. Op maandag maakt ze vooral schoon en draait ze wat wassen. Op dinsdag strijkt ze, ruimt de vaatwasser uit, stofzuigt ze nogmaals etc. Donderdag idem. Ze werkt in totaal 10 uur per week. We hebben wel een behoorlijk groot huis met 2 badkamers.

>Wat is een redelijk uurtarief?
Ik betaal nu 10,50 per uur. Ik verhoog elk jaar met het percentage dat mijn eigen loon ook stijgt. In sommige regio's zijn hogere bedragen gebruikelijk tot zelfs 17,50 per uur. Als je dat omrekent naar een brutomaandloon, dan betekent het een inkomen van 2 keer modaal. Ik vind dat nogal ver gaan.

>Kun je haar ook vragen om de kattenbak te verschonen of de oven schoon te maken?

Onze hulp verschoont de kattenbakken, de caviakooi en ze maakt de oven schoon. Ze vervangt vuilniszakken etc. Ik zie ook niet in waarom je het niet zou kunnen vragen. Het is immers werk dat je anders ook zelf doet. Onze hulp heeft het overigens zelf meteen aangegeven.

>Doet ze ook kastjes van binnen. En de koelkast/diepvries?

Alleen als ik dat expliciet vraag. Dat vraag ik trouwens nooit.

>Verzorgt ze ook de planten? Veegt ze de stoep buiten?

In de vakantie vraag ik haar om de planten te verzorgen. De stoep doe ik zelf ook nooit.

>Ben je thuis als de hulp er is of heeft ze een sleutel?

Ze heeft een sleutel.

>Betaal je per keer? Of eens per maand? Betaal je contant of maak je het over?

Ik betaal een keer per week.

>Betaal je ook vakantiegeleid/kerstbonus ofzo?
Ja, daarbij gebruik ik ook mijn eigen salaris als richtlijn. Vakantiegeld is gelijk aan een maandloon, kerstbonus meestal 100 euro.

>Brengt ze haar eigen schoonmaakmiddelen en -materialen mee of gebruikt ze die van jou?

Ze gebruikt gedeeltelijk eigen schoonmaakmiddelen, maar dat doet ze in net zulke lage hoeveelheden als ik het zelf doe. Ik heb een hulp gehad die wel schoonmaakmiddel leek te drinken. Ik heb zelf altijd het idee dat het gebruiken van veel schoonmaakmiddel vooral bedoeld is om gebrek aan schoonmaaktalent te verbergen. Als ik zelf schoonmaak dan gaat dit met voornamelijk warm water en een stevig borstel het beste.

>Doet ze elke keer dezelfde dingen of maak jij een lijstje van wat er moet gebeuren (en kan dat elke keer weer iets anders zijn)?

Ze doet vrijwel altijd dezelfde dingen. Ik heb ook met haar de afspraak dat ze ons huis ook aanpakt zoals ze het ook zo doen bij haar eigen huis. Dingetje zus en dingetje zo. Soms stelt ze zelf voor om bepaalde dingen extra te doen: gordijnen wassen en zo.

Onze situatie is overigens gegroeid. Door ziekte had ik opeens veel hulp nodig en haar kende ik via het schoolplein. Ik wist dat zij een baantje zocht, maar wel onder schooltijden. Het begon voor de periode van de ziekte, maar inmiddels zijn we 3 jaar verder tot wederzijdse tevredenheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.