Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katja

Katja

04-05-2010 om 07:29

Huis kopen, wanneer makelaar inschakelen?

Hoi allemaal,

ik zit op dit moment in een ingewikkelde echtscheidingssituatie en ben dringend op zoek naar een koophuis. Nu heb ik wel enkele huizen gezien op Funda die me wat lijken. Wanneer schakel je nou in een koopsituatie een makelaar in? Als je de eerste keer een huis gaat bekijken, of later pas als je denkt: DIT is het?
Zijn er sowieso kosten verbonden aan het inschakelen van een makelaar,ook al ben je in de voorbereidende fade en koop je nog niets? Het lijkt mij zo handig nl als je een makelaar hebt die voor je meezoekt naar een huis; die hebben nl veel beter zicht vaak op wat er op de markt komt.
dank voor jullie reakties,
Katja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kosten

Jazeker zijn er kosten verbonden aan de hulp van een makelaar... alleen zitten de makelaars in zwaar weer, met name aankoopopdrachten krijgen ze veel minder doordat er zo'n kopersmarkt is. Kijk, mensen die al een jaar vergeefs hun huis proberen te verkopen zijn eerder geneigd om de makelaar in te schakelen.

Mijn tip: word lid van eigen huis, koop hun brochure/boek over dit onderwerp en raadpleeg hun website. Er zijn namelijk heel veel dingen mogelijk, veel makelaars bieden hun diensten in losse modules aan of tegen vaste tarieven. Dat was een paar jaar geleden nog veeeeel lastiger. Zie www.eigenhuis.nl...

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

04-05-2010 om 14:45

Makelaar

Je kunt ook gewoon geen makelaar inschakelen. Hangt ervan af wat je wilt. Je kunt in principe alles zelf regelen en dat scheelt je alweer gauw iets van 2000 euro.

Gewoon op het kadaster de huizenprijzen in de straat opvragen, evt. een bouwkundig rapport regelen. Het werk van een makelaar is niet heel moeilijk. Hij kijkt naar het huis, naar de buurt, bepaalt, via het kadaster , wat de gemiddelde verkoopprijs per vierkante meter in de buurt is, en maakt dan een schatting van de waarde van het huis. Een makelaar is eigenlijk een erg overschat beroep, en eentje dat een bovengemiddelde hoeveelheid half louche typetjes aantrekt, althans dat is mijn ervaring.

eva

eva

12-05-2010 om 21:47

Onderhandelen

Mijn ervaring is dat een makelaar vaak veel beter kan onderhandelen en bieden. Op die manier haal je kosten van de makelaar er ook weer uit. Niet elke makelaar is natuurlijk een louche snelle jongen, er zijn er ook die hun werk heel goed doen (dat is dan mijn ervaring, ook van die prijs - en ik ben geen makelaar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.