Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis gezocht, maar wie heeft tips voor fijne woonomgeving? (En zoektips)


Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 14:10

Ik zou trouwens niet met de makelaar mee gaan om de verkoop lager in te zetten. Je kunt namelijk altijd je verkoop nog lager inzetten, maar ophogen niet. 

Ze hebben niet altijd gelijk. 

Leene

Leene

29-04-2022 om 14:11

Flanagan schreef op 29-04-2022 om 13:02:

[..]

Ik houd ook van lezen en intrigerende boeken. Maar soms zie ik huizen met wanden vol boeken en vraag ik mij af of tweederde van die boeken de afgelopen 10 jaar van hun plek zijn gekomen. Huis vol boeken staat m.i. voor mensen die moeite hebben met loslaten.

Inrichting woning zegt veel over de mensen.

Ja je hebt enigszins gelijk. Wat mijn man betreft, ik kan makkelijk afstand doen van spullen..maar mijn man heeft weinig romans alleen degene die we de moeite waard vinden. Andere boeken zijn ook wel naslag voor zijn werk. Binnenkort gaan we ze weer allemaal langslopen en kan er weer het een en ander weg. Dus soms kijkt hij er een poos niet in maar het kan zijn dat hij ze later toch gebruikt. En het is echt onzin dat veel boeken betekend dat je je huis niet bijhoudt.

fusion

fusion

29-04-2022 om 14:15 Topicstarter

Flanagan schreef op 29-04-2022 om 13:02:

[..]

Ik houd ook van lezen en intrigerende boeken. Maar soms zie ik huizen met wanden vol boeken en vraag ik mij af of tweederde van die boeken de afgelopen 10 jaar van hun plek zijn gekomen. Huis vol boeken staat m.i. voor mensen die moeite hebben met loslaten.

Inrichting woning zegt veel over de mensen.

Ook hier dol op lezen. Standaardcadeau met verjaardagen, Kerst etc.: boek. Heerlijk. En, voor op vakanties en reizen, veel op mijn e-reader. Toch, met recent 2 verhuizingen, heel kritisch door alle boeken gegaan. Een selectie van een stuk of 50/60 gehouden. De rest in verhuisdozen en elke keer bij een vriendin, of collega, gevraagd: zijn er boeken die jij wil hebben? Zo heb ik ze weer een nieuw ‘thuis’ gegeven . En de lievelingen kregen weer een nieuw plekje. Alleen, zoals net gemeld, hier heel weinig muur in huiskamer. Ze staan dus in mijn werkkamer, maar ik heb ze liefst in de huiskamer. Kan geen kleed of kacheltje tegenop, qua warmte. Is ook waar ik het eerste naar toe loop als ik bij mensen thuis kom. 

Ook eens dat sommige details op de Funda foto’s veel (lijken te) zeggen over een huis. Soms is de rommel niet eens weggeruimd. Wat zegt dat over onderhoud, is zo iemand dan ook zo slordig met z’n huis? Grintpad buiten ónder het onkruid… oeff, wat vind je dan onder dat oude rieten dak? Etc. En soms is het omtroerend. Is de oude poppenverzameling trots uitgestald. Of alle groene accessoires on display, van bekers, theedoeken, kussentjes etc. Daar spreekt dan weer een mooi soort zorg uit. Dat blijft toch mooi van Funda. 

In het leuke en prachtige Harderwijk 😁:
https://www.funda.nl/koop/harderwijk/huis-42784534-oranjelaan-12/
Wel buren, en een beetje modernisering is ook nodig. In de stad, maar met 5 minuten fietsen in het bos.

Fusion, je woont nu in een bungalow. Een bungalow heeft meestal diverse terrassen waar je naartoe kan uitwijken als je last hebt van bepaalde buren. Of je plaatst een hoge schutting aan de achterzijde.
Toen hier buren aan één zijde hun huis verkamerden en wij een overlast had en weg wilden, hebben we eerst een schutting met trelis vervangen voor dichte schutting. Doordat we hen niet meer zagen, nam de irritatie direct aanzienlijk af. Meer een soort ver van mijn bed probleem, alleen al door het uit het uit het oog-effect. Het gaf mij veel rust.

fusion

fusion

29-04-2022 om 19:39 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 29-04-2022 om 14:10:

Ik zou trouwens niet met de makelaar mee gaan om de verkoop lager in te zetten. Je kunt namelijk altijd je verkoop nog lager inzetten, maar ophogen niet.

Ze hebben niet altijd gelijk.

Eens Bijtje82! Voelt ook echt niet goed. 
Dan zetten we ‘m te koop nb voor minder dan wij er zelf voor uitgegeven hebben de afgelopen 2,5 jaar. Dat lijkt me toch niet, dan maar geen strategie. 

Morgen dus dat geïnteresseerde stel voor 2e bezichtiging via Homematching. Hebben wat heen en weer gemaild. Wij schetsten verschillende scenario’s 1) dat zij zoveel interesse hebben dat ze een bod uitbrengen, en als wij dat een echt mooi bod vinden en we komen er qua voorwaarden uit (late oplevering) is dat het. Gaan we dus Funda niet op. En scenario 2) dat er geen bod komt, of lager dan wij denken te kunnen realiseren. In dat geval ligt de weg open naar Funda. Wat heen en weer gemaild want zij wilden persé niet dat onze makelaar aanwezig was, en willen scenario 3) toevoegen: onderhandse verkoop.

Wij hebben laten weten dat we adviseren om morgen een aankoopmakelaar mee te nemen, omdat als ze een bod willen uitbrengen het vanaf daar toch echt via de makelaar loopt. Die pakt het traject dan t/m notaris verder op. Zij gaven aan dat niet te willen. Ik ben dus benieuwd. En vind het sowieso spannend… en dus weer fiks aan de poets en opruim morgenochtend. 

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 19:56

fusion schreef op 29-04-2022 om 19:39:

[..]

Eens Bijtje82! Voelt ook echt niet goed.
Dan zetten we ‘m te koop nb voor minder dan wij er zelf voor uitgegeven hebben de afgelopen 2,5 jaar. Dat lijkt me toch niet, dan maar geen strategie.

Morgen dus dat geïnteresseerde stel voor 2e bezichtiging via Homematching. Hebben wat heen en weer gemaild. Wij schetsten verschillende scenario’s 1) dat zij zoveel interesse hebben dat ze een bod uitbrengen, en als wij dat een echt mooi bod vinden en we komen er qua voorwaarden uit (late oplevering) is dat het. Gaan we dus Funda niet op. En scenario 2) dat er geen bod komt, of lager dan wij denken te kunnen realiseren. In dat geval ligt de weg open naar Funda. Wat heen en weer gemaild want zij wilden persé niet dat onze makelaar aanwezig was, en willen scenario 3) toevoegen: onderhandse verkoop.

Wij hebben laten weten dat we adviseren om morgen een aankoopmakelaar mee te nemen, omdat als ze een bod willen uitbrengen het vanaf daar toch echt via de makelaar loopt. Die pakt het traject dan t/m notaris verder op. Zij gaven aan dat niet te willen. Ik ben dus benieuwd. En vind het sowieso spannend… en dus weer fiks aan de poets en opruim morgenochtend.

Oeh lastig.

Onze tweede bezichtiging via Homematching hebben zij wel met een makelaar gedaan. Weliswaar onze eigen verkoop makelaar. Daarna zijn ze nog tig keer geweest voor inmeten, vragen etc. Maar dat was gewoon tussendoor. 

Flanagan schreef op 29-04-2022 om 13:02:

[..]

Ik houd ook van lezen en intrigerende boeken. Maar soms zie ik huizen met wanden vol boeken en vraag ik mij af of tweederde van die boeken de afgelopen 10 jaar van hun plek zijn gekomen. Huis vol boeken staat m.i. voor mensen die moeite hebben met loslaten.

Inrichting woning zegt veel over de mensen.

Boeken zijn als oude vrienden. Het is heel fijn om te weten dat ze er zijn en als je langs de boekenkast loopt ze weer even te zien. Ik vind het heerlijk om naar de boekenkast te kijken. 

Als ik bij andere mensen op bezoek ga dan ben ik ook het meest geïnteresseerd in wat in de boekenkast staat, blijdschap van herkenning bij titels of juist geïntegreerd door bepaalde titels die ik niet ken. 

Heel veel spullen doe ik heel makkelijk weg maar boeken zeker niet. Thuis hebben we boekenkasten vol en op mijn werk heb ik ook een hele kamer vol boeken. 

fusion

fusion

29-04-2022 om 20:23 Topicstarter

Flanagan schreef op 29-04-2022 om 14:19:

Fusion, je woont nu in een bungalow. Een bungalow heeft meestal diverse terrassen waar je naartoe kan uitwijken als je last hebt van bepaalde buren. Of je plaatst een hoge schutting aan de achterzijde.
Toen hier buren aan één zijde hun huis verkamerden en wij een overlast had en weg wilden, hebben we eerst een schutting met trelis vervangen voor dichte schutting. Doordat we hen niet meer zagen, nam de irritatie direct aanzienlijk af. Meer een soort ver van mijn bed probleem, alleen al door het uit het uit het oog-effect. Het gaf mij veel rust.

Onze bungalow is op de zon gebouwd. We kunnen qua terras niet uitwijken,  behalve aan de voorkant op de oprit zitten. Achter onze auto. Tsja, dan heb je een kavel van ruim 700m2… Bungalow is een soort L - geheel gericht naar de tuin en terras vd buren, tuin-aan-tuin, dus.
Achteraf heel ongelukkige keuze maar zoals gezegd, nooit eerder burenoverlast had gehad. Aan de kant van de buren die we, door die L, in de tuin niet zien of horen wonen erg aardige mensen met wie heel,prettig contact is. Konden we maar switchen…  Er staat inderdaad al een schutting, daarvoor hebben wij nog van die (hoge) leibomen laten plaatsen. Wel hebben we de buitenkeuken zo geplaatst dat we iig niet meer tegen de trampoline aankeken, maar de rook van het green egg komt evengoed wel binnen en ook van de houtgestookte hottub (zonder roetfilter). 
Geluid en rook trekken zich van schutting helaas niks aan. 

Eerlijk is eerlijk, ik houd enorm van rust en stilte. Liefst ‘s avonds ook niet het geschetter vd TV maar stilte en een boek. Geluid komt bij mij hard binnen. Dus ja, er ligt zeker ook een stuk bij mij. Want in een woonwijk ontkom je er niet aan. En was het wellicht naïef te denken dat met zo’n grote kavel grenzend aan bos achter én vrijstaand, je ‘dus’ rust hebt. 
Daarbij: al tijdens de bouw had ik pijn in mijn buik elke keer dat we hier waren, en had ik het gevoel een enorme fout gemaakt te hebben. Dat is alleen maar sterker geworden. Lastig te omschrijven maar het is nooit thuis geworden.  Het is klaar: we gaan hier weg. 

Maarr… we willen niet weer een fout maken dus zijn nu extra kritisch op het niet al te snel wegwuiven van wat ons niet bevalt of juist compromissen te sluiten die daarna mogelijk toch te groot blijken. Niet nog een keer dat hele circus. Het volgende huis moet ‘het’ zijn.  Tijd voor rust. Ik blijf hopen dat er echt een huis te koop komt waar we allebei voor vallen, en dat we daar na een paar onrustige verhuisjaren weer stressvrij kunnen wonen. 

Vrienden en familie komen ook lief met suggesties of oplossingen. Alleen: die hebben we zelf natuurlijk allemaal al lang ook bedacht. En uitgevoerd. Van alles. Om vooral maar wel alsnog onze droom van dit huis op deze kavel wel te kunnen beleven. Maar dat gaat ‘m niet worden. Het is nu damage control: het zo leefbaar mogelijk houden, en een beslissing nemen die a) echt goed voelt en b) financieel haalbaar is. 
En dus elke dag opnieuw hopen voor op die kriebels bij een potentieel heel geschikt huis. (Dat we ons kunnen veroorloven). Fingers crossed!


@Fusion, kopers van huis mijn ouders wilden bedrag niet via officiële weg ( zonder notaris) op rekening storten. Vorm van onderhands verkopen. We hebben dit geweigerd.
Het voelde als vorm van witwassen, en dat is strafbaar.


De opmerking dat ze per se willen dat jullie makelaar er niet bij is, voelt gewoon raar. Dat is aan jullie, niet aan hen.

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 20:31

https://www.funda.nl/koop/ermelo/huis-42795445-oranjelaan-18/

Dit kan een prachtig huis worden! Maar er moet wel wat aan gedaan. 

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 20:35

https://www.funda.nl/koop/lomm/huis-88148780-rijksstraatweg-41/

Erg mooi huis, alleen compleet de verkeerde richting op. 
Misschien kunnen jullie de familie om halen om mee te verhuizen 😜

Bijtje82 schreef op 29-04-2022 om 20:31:

https://www.funda.nl/koop/ermelo/huis-42795445-oranjelaan-18/

Dit kan een prachtig huis worden! Maar er moet wel wat aan gedaan.

Die had ik ook gezien, maar ik ben bang dat Fusion geen geld meer over heeft voor het opknappen als het gekocht is. En het heeft geen bovenverdieping.

Het is wel een mooie wijk om te wonen. Ik fiets er doorheen naar mijn werk. De N303 is een drukke weg, maar wel 50 km per uur. Dus daar verwacht ik geen overlast van. 

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 20:39

Steak schreef op 29-04-2022 om 20:37:

[..]

Die had ik ook gezien, maar ik ben bang dat Fusion geen geld meer over heeft voor het opknappen als het gekocht is. En het heeft geen bovenverdieping.

Het is wel een mooie wijk om te wonen. Ik fiets er doorheen naar mijn werk. De N303 is een drukke weg, maar wel 50 km per uur. Dus daar verwacht ik geen overlast van.

Tja.

Ik denk eerlijk dat Fusion toch echt wat consessies moet doen hoor. Met zo'n budget heb te eigenlijk keuze te over. 

Bedankt voor je uitleg, Fusion. Ik vroeg mij af bij het huis aan de Sprengenweg in Heerde, met buren verstopt achter hoge heggen, of dit niet te geïsoleerd was. Leek mij moeilijk kontakt te maken met buren en een sociaal netwerk te creëren als iedereen ‘binnen’ blijft. Voor nieuwe bewoners mogelijk zelfs eenzaam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.