Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna3

Anna3

18-06-2010 om 08:25

Houdbaarheid ahornsiroop

In mijn keukenkastje staat een in vergetelheid geraakte, plastic fles ahornsiroop, 950 ml, merk Horizon. Gebruikt voor een recept met kerst 2009.
Helaas zat ook de dorp er niet goed op, waardoor er een grijs vliesje op de siroop stond, dat ik eraf gehaald heb, volgens mij is het geen schimmel, want het voelde glad aan.
Houdbaarheidsdatum op de fles 22/06/2011.
Volgens mij smaakt en ruikt het nog goed.
Zouden jullie het nog gebruiken?
Ik vind het zo jammer om weg te gooien, want het is zo duur en lekker, maar is het veilig om te gebruiken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

18-06-2010 om 09:04

Weg

Ik ben absoluut geen pieperd als het op houdbaarheidsdata aankomt. Ik gebruik rustig dingen die heel erg ruim over de datum heen zijn als het nog goed ruikt en er goed uitziet, maar dit zou ik zelfs weggooien denk ik. De fles heeft open gestaan en er zat een vliesje op dat er niet hoorde. Of het schimmel is kan je niet beoordelen aan de gladheid. Als het nu een afgesloten fles was geweest die houdbaar was tot 22/06/09 dan had ik het wél aangedurfd als er geen raar vliesje op zat.

Kweenie, maar - amk, ben je daar?

Ahornstroop is toch bijna pure suiker? Kan daar überhaupt wel iets aan bederven?

En inderdaad, het is erg lekker en schreeuwend duur, dat pleit ernstig tegen weggooien.

AMK hier heeft meen ik verstand van beestjes en schimmels. Is dit wat, en kan het kwaad, dat je weet?

Groeten,

Temet

amk

amk

18-06-2010 om 10:05

Ik zou het niet doen

het laagje is wel een teken dat er iets in gebeurt is.
Zal waarschijnlijk alleen de bovenlaag zijn, maar door het schenken meng je het er wel door heen.

Het hoeft geen microbieel bederf te zijn, kan ook gewoon chemisch zijn, door de inwerking van zuurstof bv.

Anna3

Anna3

18-06-2010 om 10:46

Weg ermee dus.

Bedankt, ik ga het weggooien. Wat stom dat we het niet gewoon meteen opgemaakt hebben, binnen is binnen. Het was zo duur iid dat ik waarschijnlijk heb gedacht laat ik het maar niet voor het grijpen zetten. Verkeerde zuinigheid.

Maar (ot)

Waar kopen jullie dat eigenlijk, ahorn siroop, golden syrop? Ik ben helemaal aan het bakken geslagen, en kom verschillende gerechten met een van beide siropen tegen. Gemakshalve denk ik dan, ach ik heb nog wel keukenstroop in de kast staan. Maar ik had al begrepen dat het smaaktechnisch niet hetzelfde is.

Biologische winkel

Die heeft het in elk geval.

Pffff

Lollig...laten we dát nu net niet hebben hier in de wijde omgeving. Of wacht eens, wel een reformwinkel, misschien daar?

O, vast wel

Reformzaak vast ook hoor. Tis wel de moeite om es te kijken, tis nl echt heel lekker. Ook zo op pannenkoeken en zo (en ik houd niet eens echt van pannenkoeken).

Silone

Golden syrup kom je in Engelse recepten volgens mij veel tegen, het is vziw ook Engels. Inderdaad gelig van kleur en het smaakt inderdaad anders dan onze keukenstroop. Het is volgens mij ook vloeibaarder. Ik neem aan dat het gewoon een soort keukenstroop is.
Maple syrup of ahorn (esdoorn)siroop is weer wat anders, is erg lekker maar gruwelijk duur. Ik weet niet of je het kan vervangen door golden syrup. Ik zou inderdaad niet zomaar golden syrup (of ahornstroop) door keukenstroop durven vervangen. Behalve over de pannekoeken, dan smaakt het wel anders maar dat kan geen kwaad.
Golden syrup heb ik laatst nog bij AH gezien, dat was trouwens wel een grote AH. Het zit in groene blikjes van (als ik het wel heb) Lyle.

Groeten,

Temet

jula

jula

18-06-2010 om 18:51

Golden syrup bij ah

Golden syrup kan je inderdaad soms bij ah krijgen. Ik vind het niet te vergelijken met gewone stroop. In recepten is het veeeel lekkerder dan gewone keukenstroop!

Carmen

Carmen

18-06-2010 om 19:43

Koelkast

Op mijn flesje staat dat het in de koelkast bewaard moet worden na het openen. Ik ben ook helemaal niet moeilijk met houdbaarheidsdata. Maar als het eigenlijk koud moet, en er zit een vliesje op? Neuh, weg ermee.
En ik koop de stroop bij de natuurwinkel of bij de delicatessenwinkel.

Carmen.

Jammer

niet te koop bij de reformzaak. Wel dadelstroop en 4 andere buitenissige stropen, maar geen golden syrup of maple.
Ik ga het van de week nog eens proberen bij de grote jumbo en AH.

Golden syrup

Let wel op of je een Engels of Australisch recept hebt.

Engelse golden syrup is lichtgele kandijsiroop (aantal jaar geleden was er ook een Nederlands merk), smaak is heel anders dan Nederlandse keukenstroop.

Australische golden syrup is vrij donkerbruin en lijkt het meeste op wat in Nederland rietsuikerstroop heet (en dat is het ook). Werd vroeger altijd in die gele potten van Suikerunie verkocht. Smaakt iets 'donkerder' of gekruider dan Nederlandse keukenstroop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.