Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Houd nu twee maanden een huishoudboekje bij

Een maand of twee geleden woedde hier een heftig draadje over roodstaan en buffers (ik geloof van Manda). Dat was voor mij aanleiding om toch eens te kijken hoeveel ik eigenlijk per maand kwijt was aan boodschappen omdat ik eerlijk gezegd geen idee meer had wat er aan boodschappen uitging.

Sinds november vorig jaar houd ik daarom een huishoudboekje bij. Dat wil zeggen, ik noteer om de zoveel dagen de bedragen die ik uitgeef aan boodschappen in een simpel boekje. Aan het begin van de week stop ik 100 euro in mijn portemonnee waarmee ik probeer die week rond te komen. Aan het eind van de week tel ik in mijn boekje op hoeveel ik die week kwijt was.

Tot nu toe kwam ik elke week uit rond de 100 euro. Soms iets meer, soms iets minder. Benzine, kleding, etc. tel ik niet mee in dit bedrag. Per maand dus iets meer dan 400 euro aan boodschappen. We zijn met z'n vieren: 2 volwassenen, 2 kinderen van vijf en één.

Maarreh... is dat nu ook wat een gezin van vier met kleine kinderen gemiddeld uitgeeft aan boodschappen? Ik herinner me van een jaar of twee geleden, toen ik ook een tijdje mijn boodschappenuitgaven bijhield, dat ik zo rond de 350 euro per maand zat, maar toen waren we nog met z'n drieën. Wie geeft ook ongeveer zo'n bedrag uit?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

ja ,dat geven wij ook wel uit per week(4 personen waarvan twee grote kinderen)

Katrien

Katrien

04-01-2010 om 17:05

Hier

Hier voor drie gezinsleden (echtgenoot, dochter en ik) en 5 oppaskinderen (die gemiddeld ieder drie dagen per week komen en een verse, warme maaltijd krijgen en ook een vieruurtje);

november: 344 euro
december: 478 euro

Daarin zit: eten, drinken en huishouddingen zoals wasmiddel, zeep, douchegel, tandpasta, keukenrol, .... In december was het meer owv Kerstfeest en Oud/Nieuw feest.

Katrien

Hier rond de 450 euro per maand aan boodschappen

Wij zijn met z'n vijven: 2 volwassenen, 3 kids van 5, 6 en 7. Dit bedrag is inclusief kapper en drogisterijartikelen.

Ik knip mijn man en zoontje met de tondeuse en laat de rest door een thuiskapper doen, mijn haar verf ik zelf.

Verder gaan we vaak naar de Lidl. Er is een Albert Heijn in de buurt gekomen, waardoor ik toch vaker daar naar toe ga. Volgens mij zijn we daarom duurder uit dan andere jaren.

Netjes dat je zo'n boekje bijhoudt.

maan.

maan.

04-01-2010 om 21:05

Vijfhonderd

met twee kinderen en twee volwassenen hier rond de vijfhonderd euro.

Chippie

Chippie

04-01-2010 om 21:59

600 euro

minimaal 500 euro bij supermarkt en dan nog zo'n 150 euro bij de slager (2 volwassenen, 3 kleine kinderen, geen alcohol/sigaretten, wel veel fruit en groente).

Mamvantwee

Mamvantwee

05-01-2010 om 11:11

Ik denk

zo'n 500 euro per maand, alleen al aan weekboodschappen bij de supermarkt (AH). Daarnaast kopen we nog wel eens wat bij door de weeks, zoals broodjes bij de bakker, incidenteel een aankoop bij de slager, en wat persoonlijke verzorgingsproducten bij de drogist. Misschien 100 euro per maand erbij. Dus totaal zo'n 600 per maand voor twee volwassenen en twee kinderen. Overigens vind ik onszelf met ons dubbele inkomen best rijk, en we letten dus ook niet zo op de onkosten...

groet, Mamvantwee

Tussen 400 - 500

Hoi ChrisH,

Ik hou het al jaren bij, in het beruchte schema :o). Eerst konden we rond de 400 makkelijk mee rond komen, maar ik zie dat we het laatste half jaar meer zijn gaan uitgeven. Oudste eet ook wel gewoon als een volwassenen (13 jaar) en ook de 2 jongere kinderen (8) kunnen flink eten. We zitten nu tussen de 400 en 500 euro per maand. Daar zit wel ook shampoo, wasmiddel ed allemaal bij.

Succes met bijhouden, groetjes Pinkelot

ChrisH

ChrisH

05-01-2010 om 11:34 Topicstarter

Als de kinderen ouder worden

Ik verwacht inderdaad ook wel dat we meer kwijt zullen zijn als de kinderen wat ouder worden en meer gaan eten. De oudste is sowieso een matige eter, maar de jongste van één werkt nu al/nog behoorlijke porties weg.

In ieder geval is 400 euro per maand aan jullie reacties te zien, zoals ik dacht, niet overdreven veel maar ook niet heel weinig.

Chris

100%mama

100%mama

05-01-2010 om 12:27

Iets minder

hier gezin met 1 kind van 5 en ik geef gemiddeld tussen de 40 en 60 euro per week aan boodschappen uit (excl voer voor de hond, dit is 1x per maand 50,=). Sinds ik 2x boodschappen doe waarvan 1x bij de aldi en 1x bij de c1000 ben ik met ruim 40 euro naar beneden gegaan en ik neem een briefje mee! Scheelt mij echt in impulsieve aankopen. Sommige dingen haal ik dus echt alleen bij de aldi, maar alle vers bij de c1000 (en de gehalt bij de c1000, want die van de aldi is bweh!).

Maar,.....ik denk idd dat het eraan ligt hoe oud de kinderen zijn, die van mij eet nog niet een volwassen portie en ik ook niet veel dus vaak kunnen we voor 2 personen met z'n 3e eten.

Hermine

Hermine

05-01-2010 om 16:39

Veel meer

Hoe doen jullie dat?!

Wij: twee volwassenen, kinderen 12, 9 en 6 geven in de maand tussen de 800 en 1000 euro uit aan boodschappen (inclusief drogisterij artikelen).
En dan heb ik het gevoel dat ik zuinig aan doe. Het bedrag klopt, ik heb "het schema" ingevuld en via kasboek online alle uitgaven gecategoriseerd van 1 jan tot 31 december 2009.
Grote boodschappen bij de Lidl, alleen bonusspullen bij AH. Mijn man, ik en dochter zijn grote eters dat wel en twee van mijn kinderen zijn 's nachts nog niet droog. Dry nights en luiers moeten we helaas dus nog kopen.

Maar dan nog. Wat een verschil!

Hermine,

Even een hart onder de riem. Ik deel je verbazing. Wij zijn met zijn 5-en, en ik denk dat ik alleen aan de groenteboer en slager samen al wel 60-70 euro per week uitgeef. Tuurlijk kan dat goedkoper, dat snap ik ook, maar ik blijf verbaasd, en bewonder de mensen die het lukt om van zulke krappe budgetten rond te komen. We hebben er wel eens eerdere draadjes over gehad, dus ik snap ook wel waar de verschillen vandaan komen, maar het blijft altijd weer intrigerend en leerzaam, dit.

Ingrid (ik doe het wel met wat iets minder dan 200 euro, ik schat zo ongeveer 150 per week, maar ik zou jouw budget zonder enig probleem kunnen uitgeven zonder te vervallen in overdreven luxe. Ik vind dat ik best effectief inkoop. Gebruik weinig kant en klaar, gooi zelden wat weg, koop veel seizoensprodukten. Maar ik houd wel van kwaliteit. Als ik een drukke baan zou hebben en me wat gemakkelijker zou opstellen qua koken (voorgesneden, kant en klare saledes, dat soort werk, zou ik makkie nog meer uitgeven))

Katrien

Katrien

05-01-2010 om 20:00

Hermine

Wij gaven vroeger ook veel meer uit, ik kwam ook makkelijk aan 800-1000 euro per maand aan eten/drinken/huishoudartikelen.

Nu kan dat niet meer, we moeten noodgedwongen bezuinigen en dat kan dus ook.

Wat zijn de verschillen met vroeger?

Er is veel minder variatie. Waar we bijvoorbeeld vroeger verschillende soorten vruchtensappen en waters en frisdranken in huis hadden, is het nu beperkt tot 6 flessen bruiswater, 1 fles sinaasappelsap en 1 fles multivruchtensap per week. En is het op, dan is het op en wordt er kraantjeswater gedronken.

Idem met groenten en fruit, ik beperk me nu tot lokale seizoensgroenten en dat betekent dat we nu vooral wortelen, kolen en knollen eten en appelen en peren. Waar ik vroeger wel eens wat exotischer kookte, is het nu very basic: aardappelen/groenten en al dan niet met vlees of vis.

Weinig vlees, regelmatig vleesloze dagen.

Beperkte voorraad snoep/koek. Er valt weinig te kiezen. Idem met broodbeleg: ham, kaas en confituur en dat is het dan ook.

Enkel in december hebben we wat meer luxueus gegeten.

Als ik mijn boodschappenlijst maak, kijk ik op de website van de supermarkt (omdat ze ook leveren aan huis en dus alle prijzen online staan) wat alles kost (soms is het in de winkel wel wat goedkoper). Op die manier weet ik hoeveel mijn boodschappen ongeveer gaan kosten en kan ik ook bijsturen als het teveel zou zijn. Ik neem dan dat bedrag (een beetje afgerond naar boven) mee, zodat ik niet eens de mogelijkheid heb om impulsaankopen te doen.

Ik zou nog minder kunnen uitgeven en als dat in de toekomst nodig zou zijn, zal ik dat wel doen. Nu zit ik op gemiddeld 350 euro per maand aan eten/drinken/huishoudartikelen. Daar komt dan nog bij; benzine, kleding, cadeautjes voor verjaardagen, ... Maar dat probeer ik ook zoveel mogelijk te beperken.

Katrien

Hanne.

Hanne.

05-01-2010 om 20:45

Ik zit ook zo laag

ik heb even 4 willekeurige maanden genome (mei, juni, september en november) en ik kom tussen de 255 en de 355 per maand uit voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen (3 en 5). Voor boodscappen, huishoudelijke artikelen en drogisterij (vrijwel niets).

Toch heb ik niet het idee dat we onszelf iets ontzeggen. Ik koop gewoon wat ik nodig heb,

ChrisH

ChrisH

06-01-2010 om 09:12 Topicstarter

Voor de duidelijkheid

Net als Hanne heb ik ook niet het idee dat ik me iets ontzeg bij ca. 100 euro in de week. Ik doe mijn boodschappen bij Super de Boer en kies vaak voor A-merken, dus ik zoek ook niet bewust naar de goedkoopste supermarkten of artikelen. Ik moet wel zeggen dat ik nooit kant-en-klaar koop of voorgesneden groenten ofzo, gewoon omdat ik dat niet lekker, respectievelijk onzin vind. Verder hier geen snoep en frisdrank omdat we daar niet om geven.

Jessica, jullie zijn met z'n zevenen (toch?). Dan vind ik 180 euro per week echt niet zo veel hoor. En Katrien, ik vind het erg knap dat je van 800 euro per maand naar de helft bent gegaan.

Chris

Hermine

Hermine

06-01-2010 om 14:30

Knap katrien

Deel de bewondering. Vind het ontzettend knap dat je zo hebt kunnen bezuinigen.
Luxer boodschappen doen went snel en wordt dan "gewoon". Ik ben vergeten dat wij een aantal jaren geleden aanmaaklimonade, koffie, thee en water dronken and that was it.

De laatste maanden houd ik me veel meer aan de seizoensgroenten. De kinderen moeten daar erg aan wennen. Heb hier allemaal Italiaantjes rondlopen, Hollandsepot vinden ze maar niks. Lusten geen zuurkool, boerenkool, spinaziestamp, spruitjes. Ze zullen er aan moeten gaan wennen, we moeten bezuinigen.

Vleesloos koken moet ik echt leren. En waarom wil ik perce die dure shampoos wasmiddelen, cremmetjes en smeersels eigenlijk? Da's gewoon gewenning.

Met de gewoonte van mijn oudste om z'n brood niet op te eten en dan z'n honger te stillen met de ongezonde rommel die hij in de super bij school koopt, moet het afgelopen zijn. Maar ja, hoe hou ik dat tegen?

Dat wordt gemopper (aan tafel) de komende tijd.

Katrien

Katrien

06-01-2010 om 14:50

Hermine, wat moet dat moet

Hier is er geen keuze meer, het bezuinigen moet gewoon.

En ja hoor, de eerste weken ook veel geklaag van dochter, maar dat is voorbij. En zelf vond ik het in het begin ook erg moeilijk. We waren het nogal gewoon geraakt om lekker luxe dingetjes te kopen, ik kwam vaak in kleine (en dure) delicatessenwinkeltjes, voor bij het brood was er altijd een hele selectie aan franse kazen en duurdere vleeswaren. Regelmatig lekkere knabbeltjes voor 's avonds. Verschillende soorten drank. Afin, lekker luxe dus.

Nu dus niet meer. En nee, dat is niet altijd fijn. Anderzijds krijg ik er nu wel een kick van als ik zie met hoe weinig ik toch een lekkere (ja, echt waar) en voedzame maaltijd op tafel krijg.

En weet je, als er dan wat extra op tafel komt, zoals bij Kerst, dan wordt dat ook wel veel meer geapprecieerd. Dochter beseft nu ook beter dat alles gewoon geld kost aangezien ze nu alle extraatjes die ze wil hebben, zelf moet betalen.

Katrien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.