Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

annabel68

annabel68

18-04-2010 om 14:52

Hosta onder liguster?

Hallo allemaal,
Wij hebben in onze tuin een ligusterhaag, waar de grasmat aan grenst. Nou wil ik onder de haag vaste planten poten omdat het geheel zo kaal oogt. Maarrrr... het is een schaduwrijke plaats waar slechts aan het eind van de dag een beetje zon komt.
Een paar jaar geleden heb ik Geum geplant, maar dat geeft niet het resultaat wat ik wil: een paar zielige ogende plantjes met bloemen die maar wat graag naar de zon willen....
Nou heb ik ergens gelezen dat Hosta goed tegen schaduw kan, maar hoe zit dat in combi met de liguster? Kan de hosta nog genoeg voeding uit de bodem halen?
Iemand met zeer groene vingers in de zaal?
Groet! Annabel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

18-04-2010 om 18:37

Nee

Hosta's worden hoger dan je denkt,en geven ook nog bloemen aan vrij lange stengels.Maangdenpalm(vinca minor) zou wel kunnen.
Groetjes,Bastet

Hmm

Hoeveel ruimte heb je dan over onder de ligusterhaag? Je kunt wel hosta's planten, maar als de ruimte beperkt is, ben ik het met Bastet eens dat hosta's niet direct de meest voor de hand liggende keus zijn. Er zijn overigens wel mini-hosta's die je zou kunnen overwegen.

Ik zou zelf kiezen voor een redelijk laagblijvende bodembedekker, bijvoorbeeld een lage geranium, pachysandra, of de al eerder genoemde maagdenpalm. De laatste twee zijn ook nog eens wintergroen.

Succes!

Chris

Bastet

Bastet

19-04-2010 om 10:15

Daarbij.........

Nog afgezien van de ruimte onder de haag,(onder de mijne hooguit 10 cm)heb je daar niet genoeg vocht voor hosta's.
Bastet

annabel68

annabel68

19-04-2010 om 17:15

Ok...

Kijk, hier kan ik wat mee.
De ruimte die ik kan vullen tussen de haag en het gras is zo'n 30 cm breed. De onderkant van de haag is erg kaal, dus die wil ik wat opvullen; maagdenpalm lijkt me dan niet zo geschikt. Ik zoek dus een plant die zo'n 30 to 40 cm hoog wordt en die lekker vol groeit. Of zoek ik dan iets wat niet bestaat? Ik begrijp dat Hosta's toch niet genoeg voeding kunnen krijgen dan?
vrouwenmantel zal ik even googelen!
Bedankt alvast voor jullie reacties, ik hoop op nog meer tips!
Groet! Annabel

Niny

Niny

20-04-2010 om 21:54

Schuimbloem

Hoi Annabel,

Je kunt onder een liguster ook schuimbloem (tiarella cordifolia) zetten. Die kan goed tegen de schaduw en heeft heel fijne witte bloemetjes. In de winter verdwijnt hij helaas, maar in de zomer is hij erg decoratief.

Niny

annabel68

annabel68

21-04-2010 om 21:27

Niny

Dank voor je tip! Ik heb gelijk gegoogeld en het ziet er erg leuk uit. Ik ga gelijk op zoek!
GRoet, Annabel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.