Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rozenstruikje

rozenstruikje

15-03-2010 om 07:38

Hortensia snoeien?

Ik heb drie hortensia's gekocht vorig jaar en heb ze gewoon de hele winter laten staan. De uitgebloeide bloemen zitten er dus nog aan.Nu komen er her en der groene knopjes in en vroeg ik me af of ik ze nog moest snoeien.
Weet iemand hoe en wat?

Dank, Rozenstruikje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bloemen eruit

Je kunt nu de oude verdroogde bloemen eruit knippen. Het is voorjaar, dus het kan. Ga geen takken snoeien, dat had je beter in het najaar kunnen doen.

Knip in het najaar de oude bloemen eruit en snoei 'm eventueel terug. Dan heb je weer een prachtige plant in de zomer.

Welke heb je?

Welke hortensia heb je? Als je namelijk de populaire hortensia arborescens 'Annabelle' hebt, is het juist aan te bevelen om de takken omstreeks nu terug te snoeien op 15 á 20 cm. Deze cultivar bloeit namelijk op het jonge hout (dwz de takken die dit voorjaar worden gevormd) en die kun je dus gerust nu snoeien.

Succes!

Chris

reina

reina

15-03-2010 om 09:35

Hier

Er staan hier diverse soorten hortensia's, ik snoei ze allemaal hetzelfde, voor het gemak , bloemen eruit en om het jaar een paar takken fors terugsnoeien, zodat er nieuwe gevormd gaan worden, ze bloeien allemaal elk jaar prima!

Mamvantwee

Mamvantwee

15-03-2010 om 10:53

Snoeien

Ik snoei alle hortensia's ook nu, vorige week gedaan. Maar wel om en om: dit jaar de ene helft, volgend jaar de andere helft, zodat er in 1 plant oude en nieuwe takken zijn. Als je alles snoeit, en toevallig een op oud hout bloeiend exemplaar hebt, dan heb je in de zomer een mooie groene plant zonder bloemen...ik heb het ervaren.

Ik snoei de takken op twee, drie ogen vanaf onder. En een beetje in model.

groet, mamvantwee

Wilma

Wilma

15-03-2010 om 14:31

Yep

De Annabelle moet je nu terugsnoeien. Heb net mezelf eentje kado gedaan bij Intratuin ('k vond bij 't opruimen nog een vvv-bon, dus 't voelde als een kadootje) en je koopt dan een pot met kale takken.

Bij de andere hortensia's de bloemen eruit knippen en enkele takken kort snoeien. Volgend jaar de andere takken terugsnoeien en zo snoei je om en om elk jaar. Heb je als 't goed is elk jaar bloemen.

Groetjes,
Wilma

rozenstruikje

rozenstruikje

17-03-2010 om 14:00

Okee

Dank voor jullie reacties!
Ik weet dus echt niet meer welke soort ik heb en geen kaartjes bewaard.
Dus dan gok ik erop en snoei ik bij elke plant de helft van de takken.
Ik heb zonet eens echt goed gekeken en op elke tak zit al een groen beginnetje, maar soms helemaal onderaan en soms bovenop het topje. Kan ik die met een groen begin op het topje ook nog snoeien? Of gaat de plant dan eraan?

Rozenstruikje

Bastet

Bastet

17-03-2010 om 15:05

Het mooiste is:

Als je nu de helft snoeit heb je geen bloemen in de nazomer.Je kunt terugsnoeien tot op de groene beginnetjes,en dan het liefst bij een beginnetje wat aan de buiten kant van de tak zit.Het mooist is als er een dubbel beginnetje zit,aan elke kant een.
Bastet

Fatima

Fatima

17-03-2010 om 18:53

Voor bastet

Rozenstruikje bedoelt dat ze de helft van alle takken helemaal terugsnoeit. Volgend jaar dus de andere helft.

Bastet

Bastet

18-03-2010 om 07:37

Ahaaaaaaaaaa

Dat begreep ik dan verkeerd!
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.