Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kaatje43

kaatje43

19-09-2009 om 19:50

Hoogte verjaardagsgeld andermans kinderen

Ik zit iedere keer te worstelen als kinderen van vrienden geld voor hun verjaardag vragen. Wat is nou een redelijk bedrag? Wat geven jullie? En geven jullie aan kinderen van goede vrienden meer dan aan kinderen van kennissen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

19-09-2009 om 20:39

Redelijk

wat redelijk is, kun je alleen bepalen vanuit je eigen portemonnee. Daar kunnen wij niet zoveel zinnigs over zeggen, behalve dan dat de meeste mensen streven naar een zeker evenwicht tussen geven en ontvangen.

Tonny
(meer van de cadeautjes. Maar da's een beetje uit de tijd met de dure spullen anno nu, dan is geld zeker zo welkom!)

Maxime.M

Maxime.M

19-09-2009 om 21:10

Ongeveer

Hoi,

Ik heb een vriendin die koopt al jaren dure kado's voor onze kinderen, zeker iets van 20-25 euro per kind. Het zijn ook altijd leuke kado's en iets waar ze altiijd erg blij mee zijn. Vroeger bijvoorbeeld een echte barbie met accessoires nu een dvd. Haar kinderen geef ik dus ook zulke kado's. Bij de andere vrienden is het ongeveer gelijk allemaal gemiddeld 10 tot 15 euro. Ik heb maar een neefje en een nichtje die krijgen ook wat duurders dan de gewone kinderen van kennissen. Bij de volwassen vrienden doen we vaak geen kadootjes, meer een bosje bloemen of een fles wijn of een boek.

Maxime

Maxime.M

Maxime.M

19-09-2009 om 21:12

Correctie

bosje bloemen, wijn of een boek zijn natuurlijk ook kadootjes.... maar ja niet van die hele dure speciale dingen. Boek is meestal de topper van de week voor ongeveer 10 euro (wel leuke boeken vaak, Saskia Noort enz)

Maxime

Pippin

Pippin

19-09-2009 om 23:30

Hier

Voor kinderfeestjes houd ik een bedrag aan van maximaal 8 euro. Vaak is het ook minder. Ik vul het niet aan als we toevallig iets goedkopers vinden dat ook heel leuk is. Als kinderen geld vragen geef ik dus ook 8 euro, of 7,50 want dat vind ik een leuker bedrag (slaat nergens op, maar goed) Meestal doe ik er dan wel bijvoorbeeld een paar lollies, of spekjes o.i.d. bij. Dan ziet het er wat leuker uit.
Vriendjes, neefjes en nichtjes, buurkinderen, allemaal krijgen ze hetzelfde bedrag. Ik maak alleen weleens een uitzondering voor kinderen waarbij we op de 'gewone' verjaardag als gezin komen en waarbij mijn kind ook op het feestje is uitgenodigd. Die krijgen twee keer een cadeau, hoewel ik dan het tweede cadeau klein probeer te houden, kom ik meestal boven het bedrag uit.
Ik vind het overigens nogal vervelend als mensen mijn kinderen overdreven grote cadeaus geven. Ik vind dat voorbehouden aan opa's en oma's. Ik ga dan expres niet een even groot cadeau terug geven. Anders krijg je een soort wie-geeft-het-leukste-en-grootste-cadeau wedstrijd. Brrr
Ik vind dat het een aardigheidje moet blijven.

Lynna

Lynna

20-09-2009 om 10:03

7,50

Ik geef al jaren 7,50 aan kinderen van vrienden. Vind ik een heel mooi bedrag en anders wordt het me ook te duur. Kinderen krijgen ook soortgelijk bedrag terug.

Marmar

Marmar

20-09-2009 om 16:12

Komt dat vaak voor?

Bij ons eigenlijk alleen bij 'feestjes voor de familie' verjaardagen (van de kinderen dan). Van de kinderen die op de partijtjes voor vriendinnetjes/klasgenootjes etc. komen wordt nooit geld gevraagd.
Dus welgeteld vragen alleen mijn eigen 2 meiden (vieren hun verjaardag op 1 dag) en de kinderen van mijn broer (vieren het ook al op 1 dag) geld voor hun spaarpot van de familie.
Ik houd het nooit bij wie-wat-geeft. De kinderen van mijn broer krijgen ieder een tientje in een enveloppe met kaart. Vnl uit praktische overwegingen: klaingeld in een enveloppe vind ik niet leuk.

15 a 20 euro

kinderen van vrienden rond de 15, ik heb net voor E 17 een doos lego gekocht. Voor neefjes en nichtjes 20. Geboortes ook rond de E 20. Kadootjes voor opa's en oma's (onze ouders) maximaal E 50, kadootjes voor zussen rond de E 40.

Kinderfeestjes rond de E 7,50.
Kinderen van kennissen minder dan van goede vrienden, het buurjongetje heb ik iets gegeven van E 10.

Oh sorry ik lees het verkeerd

ik geef liever helemaal geen geld. Ok de nichtjes en neefjes worden ouder (pubers van 14 en 15) en die willen liever wel geld (kopen ze mobieltjes van en dat soort spul) en die krijgen E 20.

ik heb verder geen contacten waarvan de kinderen ons geld vragen.

reina

reina

20-09-2009 om 19:58

Meestal

Als ik een kadootje koop wil het wisselen, maar (wat oudere) kinderen van vrienden geef ik meestal een bon of soms geld en dan hou ik het op €15,-

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2009 om 00:04

Verschil met de guldentijd

Ik geef vergeleken met de gulden-tijd nu volgens mij veel duurdere cadeaus/hogere bedragen. Ik zou toen een kind nooit 30 euro gegeven hebben terwijl ik nu wel met 15 euro kom als we naar familie- of bevriende kinderen gaan. Met 10 euro aankomen bij een neef vind ik zo kniertig staan. Omgekeerd zie ik dat ook. Mijn dochters krijgen 20 euro van mensen die in de gulden-tijd echt niet ruim 40 euro gaven.

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2009 om 09:30

Precies pelle

Pelle:
"Die gulden was bijna 8 jaar geleden! Mijn salaris is ook omhoog gegaan in die tijd."
Precies. Als je zo begint, moet je ook je salaris, het minimumloon en je huur vergelijken met 'de guldentijd'. Sindsdien is er fors wat inflatie geweest....

Bastet

Bastet

21-09-2009 om 10:12

Pelle (ot)

Mijn salaris is ook omhoog gegaan in die tijd.
Bofkont,dat geldt lang niet voor iedereen.
Groetjes,bastet

Bastet

Bastet

21-09-2009 om 10:13

Maar verder....

Maar verder heb je gelijk hoor,wat je vroeger voor 5 gulden koopt,kost nu vijf euro.
Ik geef hooguit 7,50 aan andere kinderen.Ook aan neefjes en nichtjes overigens,met een hele leuke kaart ofzo.
Groetjes,bastet

Hier

Neefjes en nichtjes geef ik meestal een cadeautje van €7,50. Kinderfeestjes €5,00, maar cadeautjes voor dat bedrag zijn lastig te vinden!

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2009 om 12:37

Daar zeg je eens wat bastet

Een kaárt. Díe zijn nog es effe duur tegenwoordig. Een Echte Leuke Kaart is zo 3,25-3,75, doe je niks geks. Nou, tientje erin, postzegel er op.......heeft neef toch mooi 15 eu gekost

Tirza

Kaarten (licht ot), kado

Kaarten zijn in de boekhandel of speciaalzaken inderdaad erg duur. Maar ook de action, kruidvat, zeeman, witt boekenhal, marskramer etc. hebben soms leuke kaarten. Niet altijd, dus daar gewoon meenemen als je iets leuks ziet.
Hier neefjes en nichtjes (we hebben er nogal veel) en kinderen van vrienden 7,50-10,00 euro en kinderfeestjes wisselend hoe "dik" de vriendschap is maar in principe niet meer dan 10 euro.

mee1977

mee1977

21-09-2009 om 13:19

Ja maar toch pelle

Ik ben ook zo iemand die nog altijd omrekend. En waarom?? omdat ik er anders niet bij stil sta hoe duur sommige dingen kosten.

En tuurlijk is het salaris omhoog gegaan.. In die 8 jaar is het 7% omhoog gegaan.. Maar waar er "vroeger" 10 gulden werd gegeven, en nu dus 10 euro, dit is een verhoging van meer dan 100%..
Geen idee hoe goed jouw baas is, maar wij hebben geen 100% hoger salaris gekregen..

Dus even ot ik sta in de winkel regelmatig om te rekenen... en zo ben ik in deze tijd echt niet heel erg veel meer aan verjaardagen gaan uitgeven.
Voorheen 10 gulden, nu 5 euro.
Neefjes en nichtjes 35/40 gulden, nu tussen de 17.50 en 20 euro.. Ik ben het dus wel met kaaskopje eens.

Gelukkig word er vaak alleen nog maar met kinderverjaardagen gegeven, en dan vaak ook wel kadootjes. Omdat die gevraagt worden, mijn kinderen vragen toch vaak geld, omdat ze dan eindelijke die gewenste ..... kunnen kopen, die ik hun dus niet geef. Denk aan tv, mobiel, éénwieler enzz.

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2009 om 15:02

Mee1977

mee1977:
'Ik ben ook zo iemand die nog altijd omrekend. En waarom?? omdat ik er anders niet bij stil sta hoe duur sommige dingen kosten."
Maar dat is een zinloze, zelfs foute manier. Het guldentijdperk ligt inmiddels 8 jaar achter ons. De inflatie is (afhankelijk van hoe je meet) sindsdien pakweg 25%, en wordt elk jaar meer. Vergelijken met prijzen uit 2001 heeft dus steeds minder zin, want die prijzen hebben (door de inflatie) steeds minder betekenis.
Ook zonder de euro zou alles 25% meer hebben gekost, en heeft het dus geen zin om een prijs van nu te vergelijken met een prijs vann toen.
Het effect is puur psychisch. Het 'voelt' duur, en dus koop je het niet, en dus houd je zo je uitgaven in de hand. Maar je uitgaven in de hand houden kan ook door gewoon te kijken naar wat je in euro's verdient en wat je in euro's uitgeeft, zonder terugrekenen. Ik reken NOOIT meer terug, ik 'voel gewoon aan' of iets boven het budget is of niet.

Ik maka daraop zledzame uitzonderingen, maar vooral als er echt iets te vergelijken valt. Zo zag ik laatst op de 2e handsboekenmarkt boeken die NU in euro's evenveel kosten als 25 jaar geleden in guldens -maar dan nieuw. Niet gekocht

Bastet

Bastet

21-09-2009 om 17:01

Kaarten (ot)

leuke kaarten haal ik in inderdaad uitverkoopbakken,bij Xenos,witte boekenhallen,etc.En kerstkaarten bij action..
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2009 om 17:22

Lieverds

Al die winkels hebben wij hier niet Wij doen het met de Echte Ware Boekhandel. Wij versturen dan ook Gouden Kaarten.

Tirza (groot fan van Greetz)

Maylise

Maylise

21-09-2009 om 18:07

Verschilt

Geld geef ik zelden met kinderverjaardagen. Voor neefjes en nichtjes geef ik meer uit dan de meesten hier merk ik. Vaak tussen de 20 en 40 euro afhankelijk van wat ik zo tegen kom.

Voor kinderpartijtjes van vrienden van mijn kinderen meestal rond de 10 euro (maar als ik iets leuks van 5 euro tegenkom dan is dat natuurlijk ook prima)

Voor kinderen van vrienden verschilt het erg. Ik kom op weinig verjaardagen van kinderen van vrienden want die uitgebreid vieren is niet echt de gewoonte bij de meeste van mijn vrienden. Als ik wel kom dan neem ik iets mee voor meestal tussen de 10 en 20 euro.

De kinderen van mijn drie beste vriendinnen zijn ook voor mij heel speciaal. Die wonen ver weg dus die stuur ik wel geld of een cadeau pakketje en dan zit ik ook zo op 30 à 50 euro. Voor mijn petekindjes ook zo rond dat bedrag.

Gisteren met suikerfeest heb ik wel geld gegeven aan de neefjes en nichtjes. 20 euro per kind. Loopt ook weer lekker op.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2009 om 01:42

Pelle

Ik ben nu eenmaal een ouwe sok die zo nu en dan graag herinneringen ophaalt, zo ook aan de gulden. Je doet het er maar mee.
Ik heb maar 4 (en 1 stief) neven en 1 ( en 1 stief) nichtje, Pelle, dus ik hoef niet elke maand mijn portemonnee voor een neef of nicht leeg te schudden. Dat maakt het iets makkelijker om ze met iets meer te verwennen. Uiteraard als dat eraf kan. Ze hebben het ook met veel minder moeten doen. Neven en nichten zijn op 1 na nu trouwens volwassen, 3 wonen er nog thuis. Mijn familie wordt dus steeds goedkoper

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2009 om 02:20

Omrekenen

Ik reken overigens ook niet bij elke verjaardag om, maar als ik er zoals nu bij stil sta is mijn conclusie dat ik naar verhouding toch echt veel meer uitgeef dan vroeger. Wij hebben vroeger een periode gehad dat we ongeveer net zoveel inkomsten hadden als nu en toen gaf ik minder uit aan verjaardagen. Wij zijn nu dus niet rijker dan toen, de inflatie er even bij halend eigenlijk minder 'rijk', en geven meer uit aan cadeaus. En dat komt ongemerkt denk ik toch doordat 20 euro redelijk klinkt, terwijl ik vroeger 40 euro veel te veel gevonden zou hebben. 40 gulden klonk meer dan 20 euro.

MM.

MM.

22-09-2009 om 10:52

Simpel

Ik heb niet de hele draad gelezen maar ik geef neefjes en nichtjes en zo al jaren heel simpel een euro per levensjaar, vanaf dat ze oud genoeg zijn om geld leuk te vinden. En bij 25 stop ik. En allemaal evenveel, ongeacht wie z'n kind het is.

MM

Mee1977

"En tuurlijk is het salaris omhoog gegaan.. In die 8 jaar is het 7% omhoog gegaan."
Hoe heb je dat berekend? Door procenten op te tellen? Dat is niet de goede berekening, je moet vermenigvuldigen. Die fout wordt veel gemaakt.
Bij 3% inflatie, heb je 50% salaris- of prijsstijging al na 14 jaar bereikt, en een verdubbeling na 23 jaar. Bij 4% is dat zelfs al na resp. 10 en 17 jaar. Het gaat harder dan je misschien zou denken.

Wat een bedragen

Ik schrik echt van alle bedragen die ik zie.
Neefjes/nichtjes (ik heb er 6) doen we met alle ooms/tantes/oma/opa en dan is het 30 euro. Wij als ooms/tantes 3,75 (x4=15) + opa/oma 15 euro.
Aan mijn broer/zussen geef ik 7,50, behalve aan alleenstaande zus die krijgt 15 euro omdat zij aan iedereen geeft en alleen zelf iets krijgt.
Vader/moeder krijgen ongeveer 12,50/15 euro.
Heb nog niet te maken gehad met verjaardagsfeestjes in de klas. Maar zou dat dus ook echt niet meer doen dan 4 euro. (is 8,80 gulden hoor)

Beetje o,t,

De inflatie in de periode 2002 (invoering euro) tot nu is ongeveer 13,8% volgens de cpi (consumenten prijs index). In 2002 was 100 HFL gelijk aan 45,38 EUR. Dezelfde 100 HFL zou nu nog maar 86,21 HFL 'waard zijn'. Dat komt overeen met 39,12 EUR.

Eigenlijk zou je een jarige die je in 2002 10 HFL cadeau zou hebben gegeven, nu 10/2.20371·1,138 = 5,16 EUR moeten geven.

Tinus_p

Tinus_p

22-09-2009 om 16:09

Triple

Triple:
"De inflatie in de periode 2002 (invoering euro) tot nu is ongeveer 13,8% volgens de cpi (consumenten prijs index). In 2002 was 100 HFL gelijk aan 45,38 EUR. Dezelfde 100 HFL zou nu nog maar 86,21 HFL \'waard zijn\'. Dat komt overeen met 39,12 EUR."
Is dat zo? En waar kan ik dat vinden? Het LBIO (indexering alimentaties) komt op 23%, cumulatief.

Ook hier rond de 5 euro!

nou hier bij verjaardagspartijtjes bij jongste (2e klas middelbare school) echt meestal 5 euro en soms 6-7 euro.
De oudste kinderen geven meer iets aan vrienden voor de leuk zoals een zak spekkies, of een gezinspak twix of zelfs voor de gein babyzalf van zwitsal maar dat is dus zeker nooit boven de 5 euro!
Vind het zelf ook meer dan genoeg. Hoeveel verjaardagen heb je soms wel niet in een jaar?!

kaatje43

kaatje43

23-09-2009 om 09:34

Omrekenen

Ik doe het dus ook nog regelmatig. Vandaar mijn vraag aan iedereen. Ik geef dus aan neven en nichten 15 euro en kinderen van vrienden tussen de 10 en 15 euro. Toen de kinderen klein waren wilden ze ook geen geld hebben, maar gewoon een cadeautje. Is wat dat betreft wel makkelijker. Het zijn nu allemaal pubers. Ik wil ook niet te krenterig over komen, maar het moet wel normaal blijven. Ik heb het dus niet over kinderpartijtjes waar alleen kind naar toe gaat. Dan zit ik rond de 7 euro. Dank voor jullie reactie allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.