Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pelle

Pelle

08-11-2010 om 14:41

Hoogte buroblad?

Deze week laten wij de zolder verbouwen, er komt oa een buroblad van bijna 6 meter x 67 cm maar de vraag is nu: hoe hoog moet die?

Ik ben bijna 1,80 en Pelleman is 1,95. De verwachting is dat de zonen ook 'eens' een keer de lucht inschieten maar hoe bepaal je die hoogte? We hebben al een aantal buro's gemeten die we hebben maar het varieert nogal en die zijn of gewoon standaard op 1 maat gekocht of gekregen. Als je een buro op maat laat maken zou je daar toch ergens een berekening voor moeten hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

08-11-2010 om 14:55

Uhm

Standaard hoogte blad en de bureaustoel in hoogte verstelbaar?
Of verstelbaar bureaublad zoals dochter hier heeft?
Plank hangt aan een rail en kan de hoogte in.

margje van dijk

margje van dijk

08-11-2010 om 15:27

Of verstelbare stoelen

Het beste is wel als je iets kunt verstellen voor verschillende gebruikers. Maar dat kan lastig zijn. In jullie geval zou ik voor een relatief hoog bureaublad kiezen, gezien jullie lengtes en de verwachting dat jullie zonen wel gaan groeien (hoewel... hoe lang duurt dat nog? Andere overweging: wie zit er het langst achter elkaar achter, dus wie moet het beste zitten?).

Als je het goed doet, dan moet degene die rechtop achter het bureau zit met de ellebogen op het bureaublad liggen (terwijl die ellebogen in een hoek van 90 graden gebogen zijn).

Daarbij maakt het natuurlijk uit hoe hoog je stoel staat. Je stoel moet zo staan dat je erop kunt zitten (goed erop zitten, niet op het puntje), terwijl je voeten plat op de grond staan, en je bovenbenen licht naar beneden afgebogen zijn t.o.v. je romp (dus geen 90 graden, dat is te scherp).

Het beste compromis lijkt mij: een vrij hoog bureaublad en een stoel die in hoogte verstelbaar is, waar kleine mensen evt. een voetenbankje/opstapje onder kunnen krijgen.

Alternatief is: twee of meer hoogtes maken, zodat er nog iéts te kiezen valt voor korte en lange mensen.

Moeilijk hoor!

Margje

Arbo?

Er zijn vast wel bepaalde hoogtes bij bepaalde lengtes die worden geadviseerd. Dat lijkt me echt een 'Arbo-ding'; heb even heel snel gekeken, maar als je googled op arbo hoogte bureau dan kom je al veel hits over thuiswerken ed. tegen. Misschien kun je daar iets vinden?

mar

mar

08-11-2010 om 16:38

Hier

Hier alles mooi uitgelegd, inclusief tabelletje. Als richtlijn voldoet dit zeker.
http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/pdf/werkplekinstellingen.pdf

Marie

Marie

08-11-2010 om 17:20

Voetensteun

Hallo
Mochten de kinderen eerst nog te klein zijn om goed met hun voeten bij de grond te kunnen als ze op de bureaustoel zitten, kun je ze ook eerst een voetensteun geven.
Gebruik ik zelf op kantoor ook.
Succes
P.S. Wij hebben verstelbare bereau's hoor, maar ik vind een laag bureau helemaal niks.

Vic

Vic

08-11-2010 om 20:09

Op mijn werk

Mijn bureaustoel op het werk staat op 76 cm. Ik heb wel een voetenbankje, omdat ik anders zo'n 8 cm tekort kom om mijn voeten neer te zetten (ben 1.59 m.). De collega's (allemaal >1.75 m.) hebben hun bureau een stuk hoger staan, en geen voetenbankje, dus ik vind het verschil al groot genoeg zo.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-11-2010 om 21:38

Zoals margje

Margjes verhaal klopt volgens de arbo-richtlijnen die wij op het werk gebruiken. Je gaat dus uit van de stoel waar op je zit en de hoogte van je armen zoals die op een stoelleuning liggen in ontspannen houding. Dan is je bureau even hoog als de stoelleuning.

soepstengel

soepstengel

09-11-2010 om 11:10

Even rondje gemeten hier in huis

en alle buro's die manlief heeft gemaakt zijn 78 cm hoog.
Wij zijn ook allemaal lang( dochter 178,ik 176,man 1,96 en zoon 160...die moet nog groeien haha)
Als wij aan het buro zitten met onze benen in een gewone hoek, rusten onze elle bogen op de tafel met onze armen wat zijwaarts. Mm..hoe leg ik dat nu goed uit??Als onze armen in typstand liggen zeg maar dan liggen ze ellebogen goed op tafel?
Buro is idd net ietsje hoger als de leuning van de stoel.

soepstengel

soepstengel

09-11-2010 om 14:07

Pelle

wij computeren ook achter de buro's, ik vind het een fijne hoogte, maar we hebben alle schermen wel wat hoger staan/hangen. Waar ik nu zit bv heeft een opstapje van , even meten, 8 cm, een soort u vorm en daar kunnen we ook het toetsenbord onder schuiven zodat er een werkblad vrij komt.
Als het scherm lager is, wat eerst was , zit ik zo onderuit te kijken.( mijn mond zit ongeveer op de helft van het scherm zeg maar, om het visueel te maken )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.