Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoofdluis, wat nu?

Helaas bij onze dochter (heel veel) hoofdluis geconstateerd. Dit merkten we zaterdagavond dus niets kunnen kopen. Hebben haar haren zaav + gisteren 2x met ketonazol gewassen, ook al haar beddengoed/knuffels/kleren op 60 graden gewassen.
Vanmorgen kon ik dus eindelijk spul kopen. Heb nu anti-luizen lotion in huis. Daarop staat dat ik het daarmee moet 'wassen' en over 7 dagen moet herhalen. Wat moet ik echter in de tussentijd doen.
Nu zit dus weer al haar beddengoed in de wasmachine op 60 graden en ga haar zo laten behandelen (door manlief ).
Gelukkig nog niet ondervonden bij andere familieleden.

Is ze deze dagen ook besmettelijk, want gaat nog logeren, en we gaan deze week op vakantie? Dus maar even melden ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

19-07-2010 om 13:35

Kammen en archief

Je vindt vele draadjes over hoofdluis in het archief. Samengevat: behandelen is prima, maar niet eens per se noodzakelijk, aangezien luizen wellicht al resistent zijn tegen het middel. Veel belangrijker en wél absoluut noodzakelijk is kammen. Elke dag, twee keer per dag, en nadat de laatste luis is weggekamd nog twee weken.

En over besmettelijk: jazeker is ze besmettelijk. Ze heeft namelijk hoogstwaarschijnlijk nog luizen en die lopen van de een naar de ander.

En oja, kam alle andere familieleden ook!

Mamarijke

Mamarijke

19-07-2010 om 15:06 Topicstarter

Archief

was ik al even ingedoken, maar wel heel wisselend wat wordt aanbevolen.
Wat is de functie van stofzuigerzak weggooien?

Man is iig nu bezig met uitspoelen van lotion en daarna gaat hij weer kammen.

Maar wat doe ik met logeerafspraakje/vakantie? Gewoon maar door laten gaan en doorgeven?

Kammen, kammen, kammen

Iedere dag 2x. Daarnaast moet je iedere keer je gezin controleren.
* Haar jas en kleding apart wassen
* Haar knuffels in een vuilniszak voor een week of 2
* Haar een vaste plek geven aan tafel, op de bank of waar dan ook. Leg daar een handdoek neer als ze haar hoofd ergens tegen aan leunt.
* Haal een kammetje, met stalen puntjes (lijkend op een vlooienkam) Die kamt naar ons idee het best
* bij de reformzaak heb je Biostop (soms ook zonder het woordje stop). Een spray tegen de luizen.
* Anderen gebruiken trea tee oil.
* wassen met millium = dure shampoo maar ook effectief gebleken.
Succes ermee!

Puck

Puck

19-07-2010 om 17:49

Logeerafspraakje

Wat betreft het logeerafspraakje zou ik overleggen met degene waar ze gaat logeren. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een logeermoeder/tante/oma het niet ziet zitten om een kind 2x per dag uitgebreid te moeten kammen. Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die er niet om staan te springen om een kind met veel levende luizen in huis te hebben.
Vakantie lijkt me een ander verhaal. Tuurlijk door laten gaan en zelf zorgen dat de accommodatie waar je verblijft weer luisvrij opgeleverd wordt.

rozenstruikje

rozenstruikje

19-07-2010 om 18:30

Niet uit logeren

Ik zou geen kind te logeren willen waar zojuist heel erg veel luis geconstateerd is. Mijn dochter heeft vaak genoeg luizen gehad en ik heb geen zin in al dat gedoe wanneer ik het kan vermijden. Want luizen lopen gewoon over, ook als je haar behandeld hebt met luizenspul heb je kans op nog levende luizen.
Als ze heel veel luizen heeft (gehad), heeft ze waarschijnlijk ook neten. Dus elke dag kunnen er weer babyluizen op haar hoofd rondwandelen en anderen besmetten met luis.
Jammer van het logeren, maar ik zou het echt een andere keer doen.

Rozenstruikje

Guinevere

Guinevere

19-07-2010 om 21:11

Nou

Nou, dan hebben wij geluk gehad. Zoon bleek in de meivakantie besmet. We hebben luizenspul gekocht en een kam. Hem behandeld met het spul en mij ook, want ik had ze dus ook. Daarna hebben we één keer per dag gekamd, de hele familie. Na 8 dagen het spul er weer in, alleen bij hem dan. Daarna nog af en toe gekamd en geen luis meer gezien.
We hebben geen knuffels geïsoleerd, beddengoed gewassen, en de andere dingen ook niet gedaan, dat ging nogal moeilijk op de camping.
Het maakte denk ik wel uit dat hij in die vakantie geen "close" contact had met klasgenoten etc., dus er was geen ander kind om te besmetten.
Al met al viel het ons dus reuze mee. Wat zoon betreft dus, want wie mijn haar heeft gezien begrijpt dat kammen voor mijn haar een vrijwel onmogelijke opgave is. Was ik zo'n 40 minuten mee zoet, pff.

liora

liora

19-07-2010 om 23:47

Hier ook

Bah hier ook sinds vandaag. Zoon en ik beiden. Ik ga nu slapen met lotion in mijn haar.
Op de site van de Ggd staat eens per dag kammen.
En ik vraag me af: als we morgen beiden nog levende luizen hebben, moeten we dan weer beddegoed wassen en verwisselen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tink

Tink

20-07-2010 om 12:18

Tja

Je MOET niks. Maar ik zou het zelf wel doen, voor mijn eigen gemoedsrust. Luizen wandelen, er kan er dus zomaar een je bed in zijn gewandeld en 's avonds weer op je hoofd belanden. Ik deed ten tijde van luisbesmetting dagelijks het beddegoed op 60 graden in de was (lang leve de droger en het warme weer nu).

En inderdaad: kammen kammen kammen, tot je scheel ziet . De neten laten daarbij makkelijker los als je de haren eerst nat maakt met een mengsel van half keukenazijn, half water, en dan tien minuutjes laat weken.

liora

liora

20-07-2010 om 14:50

Keukenazijn

IS dat gewoon azijn? Dus niet schoonmaakazijn?

Kammen

Haren wassen met antiluizenspul (uw drogist weet welke , beddengoed, jassen, knuffels wassen, goed stofzuigen (bank!) en hierna in ieder geval twee weken lang dagelijks kammen. Of twee keer per dag, nog beter.

Met het antiluizenspul is al het levende vee op het hoofd dood, hierna is het kammen ter onderhoud. Iedere dag het beddengoed wassen is werkverschaffing en niet noodzakelijk.

Ik zou haar even niet uit logeren doen, toen mijn oudste zoon het had, deden we ook even niet aan speelafspraakjes. Ik zou het vervelend vinden als het logeeradres ook werd besmet, want het is ECHT heel veel werk! (ik krijg het er nog warm van als ik eraan denk....)

Linda

liora

liora

20-07-2010 om 19:21

Pffff

Wat een gedoe inderdaad. Ook met water-azijn mengsel blijven veel neten zitten, maar toch zag ik vanavond minder neten dan vanmorgen. Kan dat? Vallen sommige dode neten er vanzelf uit?

Vanmorgen had zoon nog twee levende luizen dus ik heb toch weer beddengoed vervangen.

Gelukkig met dit weer geen jassen, weinig kleren, weinig beddengoed.

GGD zei drie weken kammen, twee keer per dag. Maar op hun eigen site zeggen ze 1 leer per dag gedurende twee weken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tink

Tink

21-07-2010 om 01:17

Nee

Neten vallen er niet vanzelf uit, die zitten vastgeplakt met enorm goede lijm. Ze groeien dus langzaam met de haar mee uit zeg maar. Je kunt ook aan de afstand tot de hoofdhuid een beetje aflezen hoe oud de neet is, zit hij bv. op een cm van de hoofdhuid dan is hij zeker wel leeg en zit er dus geen miniluis meer in.

Ja, keukenazijn is gewoon azijn. Ik noemde het juist keukenazijn om geen verwarring met schoonmaakazijn te krijgen

Ik zou zelf 2x daags kammen, en het volhouden tot 2 weken na het vangen van de laatste levende luis.

Linda: "Met het antiluizenspul is al het levende vee op het hoofd dood" --> nou nee, je doodt er wel een aantal maar NOOIT 100%. En zeker niet alle neten, die kunnen nog veel beter tegen gif dan de luizen zelf.

Dus kammen moet je echt, hoeveel luizenshampoos, lotions en wat dies meer zij je ook gebruikt.

Sterker nog, het kan ook met alléén kammen. De 2e keer dat we hier luizen hadden was ik behoorlijk zwanger en wilde dus niet met giftig spul in aanraking komen (zelfs niet zijdelings), dus heb ik mijn kinderen, man en mezelf alleen maar heel erg consequent gekamd. Elke dag 2x. Daarmee vang je namelijk de jonge luisjes voor ze zelf eitjes kunnen leggen (dat doen ze pas na een dag of 5 gelof ik) en zo doorbreek je de cyclus.

Tja en wassen, stofzuigen etc., de een doet het wel, de ander niet. Ik word van het idee van luizen alleen al verschrikkelijk smetvrezerig (heb daar normaal nooit last van) dus ik doe het wel.

Vergeet trouwens bij dat wassen ook de gymspullen niet. En laat je kind op school (als jullie tenminste nog geen vakantie hebben) even niet met de verkleedkleren spelen bijvoorbeeld. En neem bij het stofzuigen ook de autostoelhoezen even mee.

Sterkte ermee, het zijn rotbeestjes

liora

liora

21-07-2010 om 07:22

Goede tips

Dank Tink,

Goede info over die neten. Van de Ggd begreep ik dat de neten er zeven tot negen dagen over doen om uit te komen. Daarom kan je dus best in de tweede week nog wat levende luien tegenkomen. Maar als je twee maal per dag kamt, heeft die luis nog geen kans gehad om zelf weer nieuwe neten te leggen.

Ik ga toch niet elke dag mijn beddegoed verschonen hoor. Heb het nu twee dagen gedaan, lijkt me mooi. Tenzij ik nu weer levende luizen aantref.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

21-07-2010 om 07:30

Tondeuse

Ik denk trouwens dat ik even met hem naar de kapper ga en hem heel kort laat knippen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

21-07-2010 om 09:29

Kapper

Voor je naar de kapper gaat zou ik wel even vermelden dat je een kind wilt laten kortknippen dat een luizenbesmetting heeft. Veel kappers sturen je (terecht vind ik) per omgaande terug, ook al zit je met een half afgeknipt hoofd. Misschien zelf de tondeuze erover, is niet moeilijk.

Mathilde

Mathilde

21-07-2010 om 11:21

Tondeuse

Heb ik bij jongste (4) ook gedaan. Hij mocht kiezen: vieze shampoo of kaal . Oudste (7) en ik heb ik behandeld met spul (zeven dagen later nog een keer) en twee keer daags kammen gedurende twee weken. Gebruik een goeie netenkam, met stalen pennen. Jassen, sjaals, gymkleren, knuffels, beddengoed ging tegelijk met de shampoo behandeling in de 60 graden was of in een plastic zak voor twee weken (voor mijn eigen gemoedsrust). Bank, auto, kleden heb ik grondig met de stofzuiger behandeld.
Bij de ziekenhuisapotheek heb ik trouwens op zondag shampoo gehaald.
Succes, Mathilde

Mathilde

Mathilde

21-07-2010 om 11:23

Tondeuse

Heb ik bij jongste (4) ook gedaan. Hij mocht kiezen: vieze shampoo of kaal . Oudste (7) en ik heb ik behandeld met spul (zeven dagen later nog een keer) en twee keer daags kammen gedurende twee weken. Gebruik een goeie netenkam, met stalen pennen. Jassen, sjaals, gymkleren, knuffels, beddengoed ging tegelijk met de shampoo behandeling in de 60 graden was of in een plastic zak voor twee weken (voor mijn eigen gemoedsrust). Bank, auto, kleden etc heb ik grondig met de stofzuiger behandeld.
Bij de ziekenhuisapotheek heb ik trouwens op zondag shampoo gehaald.
Succes, Mathilde

Tink

Tink

21-07-2010 om 14:23

Hier ook tondeuse

Vooral mijn jongste zoon heeft een bos haar waar je met geen kam doorheen komt. Dus, heel jammer van de mooie krullen, maar daar ging de tondeuse overheen. Het groeit wel weer aan! Voordeel is dat de luizen meteen weinig houvast en weinig schuilmogelijkheden meer hebben (ze zijn lichtschuw).
Kan me inderdaad voorstellen dat een kapper je terugstuurt, dat zou ik ook terecht vinden.

Oh, nog een tip: dingen die niet op 60 graden in de was mogen (fijne was, hoezen van autostoeltjes), kun je ook 24 uur in de diepvries doen, dat is ook afdoende. Of 2 weken in een afgesloten vuilniszak, als je het zo lang kunt missen.

liora

liora

21-07-2010 om 15:42

Tink

Hoi Tink,

Zoon is niet welkom bij de kapper. Ben best kwaad erover. Als ik niks had gezegd, hadden ze hem wel gewoon geknipt.

Tink, volgens mij hoeven dingen maar 48 uur in een afgesloten zak, niet 2 weken hoor. Die beesten leven niet langer dan 48 uur als ze niet op een hoofd zitten.

Ben blij dat mijn jongste in ieder geval gespaard is, waarschijnlijk omdat de luizen lichtschuw zijn en hij nog niet zo'n volle bos haar heeft.

Liora

Fraz

Fraz

21-07-2010 om 17:14

Nou liora

een beetje kapper ziet die beesten/neten meteen zitten hoor zodra ze beginnen met knippen. Ik vind het alleen maar goed dat de kapper je dan weigert. Die kammen en borstels en capes bij de kapper worden gewoon voor de volgende klant gebruikt. Niet zo fijn als je bij de kapper vandaan komt en daar luizen hebt opgelopen.

Verder hadden wij hier ook luizen. Geen gif gebruikt maar alleen maar elke dag 1 x gekamd (drie weken) en de eerste dag 2 x. Ook de eerste dag alle beddengoed en jassen e.d. in de was gegooid , het huis goed gestofzogen en de knuffels 48 uur in een vuilniszak opgeborgen. Gelukkig was dit voldoende.

Puck

Puck

21-07-2010 om 17:19

Liora

Wat had jij ervan gevonden als jouw kind die luizen nu eens bij de kapper had opgelopen? Ik vind het heel terecht dat ze dat weigeren. Maar koop gewoon zelf bij de Blokker een tondeuze en ga zelf aan de gang, is echt een eitje!

Bastet

Bastet

21-07-2010 om 20:20

Logisch

Het zou eerlijk gezegd niet in mij opkomen om het een kapper te vragen....en niks zeggen helpt niet,een kapper ziet dat toch meteen.
Bij blokker kost een tondeuse niks,en je bent zo klaar.
Bastet

liora

liora

21-07-2010 om 20:56

Ok mensen

Het is nu duidelijk dat het idioot is om dit een kapper te vragen. Blijkbaar kan een kapper een kammetje en schaar niet uitkoken.

Ik weer het nu wel. Heb nog nooit een tondeuse gehad of gehanteerd, vandaar dat ik het wilde laten doen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

21-07-2010 om 21:10

Liora

Een tondeuze hanteren is niet moeilijk, gewoon kam erop en gaan met die banaan.....

Mamarijke

Mamarijke

21-07-2010 om 21:54 Topicstarter

Geen luizen

meer aangetroffen op het hoofd, dus nu niet meer het bed gewassen. Heb dat dus 3 dagen wel gedaan. Er waren vanavond nog wel weer honderden neten, dus dat kammen houden we voorlopig nog braaf vol.
Borstel ligt na gebruik steeds in de diepvries. De netenkam leg ik in de Dettol. Inmiddels moet ik morgen mijn derde (plastic) netenkam gebruiken, want ze zijn alweer kapot. In haar dikke halflange haar lopen ze gewoon vast.
Bij zoonlief alleen nog maar neten gezien, en nog geen luizen gelukkig. Beddengoed en knuffels wel gelijk gewassen/'gediepvriesd'.
Heb het logeren dus afgeblazen, maar nu gaat ze vrijdag gewoon een hele lange dag naar het logeeradres. Dit is voor ons wel even nodig om weer een weekje haar aan te kunnen op vakantie (kindje met extra zorg).
Op vakantie dus ons allemaal maar weer behandelen nog met de lotion. Nu gebruiken we zelf preventief spray, zolang de luizen in ons huis 'wandelen'.

Niet preventief!

Alsjeblieft, begin geen gevestigde luizenbestrijdingsmiddelen preventief te gebruiken. De kans dat de luizen dan resistent raken, is alleen maar groter.

Puck

Puck

21-07-2010 om 22:22

Metalen kam

Mamarijke, koop morgen direct een metalen kam, die zijn veel beter dan die plastic ondingen en nemen ook wat makkelijker de neten mee. Bijv. Nitcomb, bij de drogist verkrijgbaar. Heeft ook nog een fatsoenlijk handvat waardoor het ook prettiger werkt. En bij dik haar flink wat cremespoeling erin.

Kappers mogen niet knippen

bij een luizenbesmetting.

En kammen moet. Chemische bestrijding op de eerste dag vond ik persoonlijk wel lekker.

Linda

mar

mar

28-07-2010 om 11:24

Kapper

Een beetje kapper ziet die luizen?

wij hadden twee dagen voor de vakantie luizen. Ik en dochter. Toen ik het ontdekte was ik net de dag ervoor bij de kapper geweest. De kapper had dus niets gezien.
Een maand daarvoor was dochter bij dezelfde kapper geweest. Achteraf gezien had ze toen al luis moeten hebben (heb uitgegroeide neten gezien, zeker 3 cm van de hoofdhuid). Kapper heeft niets gezien.
Luizencontrole op school is blijkbaar ook niet waterdicht.
Zelf had ik niets in de gaten omdat ze tot nu toe nooit luis had gehad en toen ze over jeuk klaagde (zo'n 3 maanden geleden) eczeem op haar hoofd bleek te hebben.

Overigens heb ik een flinke beker olijfolie op haar hoofd gesmeerd, daarna ingepakt met aluminiumfolie, 2 uur laten zitten, toen gekamd en gewassen. Ik vermoed dat het gros van de luizen toen ter ziele was. Twee dagen later hebben we er nog XT-luis opgesmeerd en in de vakantie om de dag met millium gewassen. En uiteraard zoveel mogelijk gekamd. Geen luis meer gevonden. Wel heb ik nu continue jeuk op mijn hoofd, waarschijnlijk omdat ik ook aanleg heb voor eczeem op mijn hoofd en de huid nu erg geïrriteerd is.

Ans

Ans

29-07-2010 om 17:53

Steiltang

wij hebben allemaal steil haar maar met de tang verbranden we neten en luizen. Na enige oefening kom je heel dicht bij de hoofdhuis. Daar nog controleren of er nog wat rondloopt omdat ze daar natuurlijk het bloed vandaan zuigen. Verder gebruiken we veel teatree oil.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.