Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hondenpoep vraagje

Even verderop in mijn doodlopende straatje (ik woon helemaal aan het eind) woont een leuk gezin, aardige mensen, twee kleine kindjes en een hond. De man heeft een tijdje geleden een zwaar ongeluk gehad. De vrouw werkt om het gezin te onderhouden, man is afgekeurd, hij doet kindjes en hond. En dat is nou het probleem: het beest poept voortdurend op mijn terrein, doordat hij gewoon wordt losgelaten. Ik stuur dan een sms en het wordt netjes weer opgeruimd. Maar nu met de sneeuw komt er een laagje sneeuw over de poep, mijn kind ziet het niet en ik kan de poep binnen van schoenen en vloer boenen.
Met de man is niet heel goed te praten ("ik ruim het toch weer op?"), met zijn vrouw wel. Zij vindt het heel vervelend. Ik heb al gevraagd of ze het beest aan de lijn kunnen houden tot hij heeft gepoept (er is een uitlaatveldje vlakbij) en dat geeft ze keurig door aan haar man, maar hij vindt het onzin denk ik, want de volgende dag ligt het er weer. En stuur ik weer een sms en wordt het weer opgeruimd als het niet al in mijn huis ligt.
Een hek plaatsen kan hier niet, het is een ingewikkelde constructie met recht van overpad en bovendien kan ik er dan niet meer uit met de auto.
Weten jullie iets waardoor ik de hond op een niet al te brute manier kan afleren in mijn tuin te poepen? Zoiets als peper strooien of zo? Dat beest kan er ook niks aan doen (is best een leuke hond).
Ik wil geen ruzie met de buren (ik heb al zo'n fijne historie met mijn vorige directe buren), dus ik wil ook niet de poep voor hun deur gaan leggen of zo. Maar ik wil wel dat het stopt. Wie heeft de gouden tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

01-02-2010 om 21:37

Moeilijk

JIJ kan de hond niet leren dat hij niet in jouw tuin mag poepen, dat zullen de baasjes moeten doen

Er zijn middeltjes voorhanden (bij de intartuin in ieder geval) waarmee de reuk niet lekker wordt voor de hon dom er te poepen. Of het echt werkt, ik vraag het mij af. Beter zal toch zijn om met je buren te gaan praten. Ze zijn nameliujk wetterlijk verplicht het direct op te ruimen aangezien het een aangewezen bossage is. Ik begrijp dat je dit vaker hebt gedaan, maar ondanks je angst "ruzie" te krijgen is sit denk ik toch echt de enige manier. Je kan het zo brengen van "ik begrijp dat jullie het opruimen als ik het zie, maar meestal is dit pas nadat dochterlief erin heeft gestaan en het mee naar binnen heeft genomen, zouden ze toch heel graag willen opletten dat het gelijk wordt opgeruimd". Succes hoor!

Balletmama76

Balletmama76

01-02-2010 om 21:41

Geen gouden tip, maar...

...ik kan me hierom wel goed kwaad maken. Als hondeneigenaar dien je ervoor te zorgen, dat anderen geen overlast ondervinden van je honden. Als hij zelfst niet in staat is om de hond naar behoren uit te laten, kan hij misschien iemand anders vragen, om dit eventuel tegen vergoeding voor hem te doen.

Misschien is er wel iemand in straat, die zelfst geen hond kan hebben, maar graag een leenhond wil om te wandelen?

Ik ben vandaag nog in een hondendrol getrapt tegenover van onzer huis. Het is te gek voor woorden, dat mensen hun honden hier binnen de wijk uitlaten terwijl ze maar 3 minuten langer zouden moeten lopen, om hun honden buiten de bebouwte kom uit te laten.

Wij hebben het toen zowel onzere DH als ook onzere kroatische herder aangeleert, dat ze pas mogen poepen als wij buiten de wijk lopen, in de velden. Werkt prima. Hondlief weet dondersgoed waar ie wel of niet mag poepen en wacht op mijn commando "Ga maar poepie doen". Dan pas gaat ie een geschikte plek zoeken.

Vindt het wel fijn om te weten, dat de hondendrollen hier in de wijk niet van mijn hond zijn...

Pennetje

Pennetje

01-02-2010 om 22:09 Topicstarter

Tja

Eigenlijk wil ik niet dat het moet worden opgeruimd, maar dat het helemaal niet in mijn tuin gebeurt! En ja, je hebt gelijk dat het baasje het de hond moet leren, maar dat doet hij niet. Dus hoopte ik stiekem dat iemand een briljant idee had...
Ik heb het ook erg met de buurvrouw te doen, hij is na het ongeluk erg veranderd en er niet gemakkelijker op geworden. Zoals hij het goed vindt gebeurt het. Dus als hij de voordeur open zet en de hond eruit laat (die vervolgens in mijn tuin gaat poepen) dan kan zijn vrouw zeggen wat ze wil, hij blijft het zo doen. Hij ziet het ook niet als de hond in mijn tuin poept, hij komt pas veel later naar buiten. En dan heeft hij ook nog een houding van 'moet je maar opletten waar je loopt'. In mijn eigen tuin!
Ruzie maken is zo natuurlijk weinig zinvol en zal die arme vrouw alleen maar verder onder druk zetten. Haar vind ik echt heel erg aardig en ze moet vreselijk hard werken om de boel een beetje draaiend te houden.

100%mama

100%mama

02-02-2010 om 08:44

Tja

dan wordt het wel erg moeilijk ben ik bang

Jij kan het hem in ieder geval niet aanleren en helaas, volgens mij zijn er verder geen produkten om je tuin minder aantrekkelijk te maken voor de drol. Ik begrijp je reaktie, dat je de druk alleen maar opvoerd als je er nog meer van gaat zeggen, maar echt, het is dood normaal als je er wat van zegt hoor, nu leg jij de druk bij jezelf neer. Hier liet ook iemand zijn hond in de straat poepen. Heb ik, op een normale manier, wat van gezegt. Man helemaal uit zijn kanarie, want waar bemoei ik mij mee en ik heb toch zelf ook een hond. Dus ik zeg "ja, maar die heeft geleerd op commando te poepen en zal nooit op de stoep poepen". Nu zegt hij mij heel vriendelijk gedag en....laat zijn hond netjes in de bosjes poepen. Ik denk echt dat je er alleen maar vanaf bent als je er wat van zegt hoor. Het is al goor op de stoep, laat staande in je eigen tuin!

Hillary

Hillary

02-02-2010 om 11:21

Wat lastig

Wat moeilijk lijkt me dat. De buurman is dus erg van karakter veranderd begrijp ik door een ongeluk. De buuf weet dat maar al te goed en probeert te voorkomen dat anderen er last van hebben, terwijl ze misschien zelf thuis ook geen leven meer heeft. Ik ken een echtpaar van wie de man een herseninfarct heeft gehad. Hij is echt heel onaardig geworden tegen zijn vrouw. Maar ja als vrouw laat je dan ook weer niet je man in de steek, maar het leven wordt er niet leuker op. Zeker als je dan ook nog ruzie met de buren krijgt. Ik zou toch eerst eens gaan kijken voor dat middeltje bij de intratuin. Verder kun je proberen dat telkens als je de hond ziet aankomen hem weg te jagen en hem met een lekker brokje ofzo naar de juiste plek te lokken en hem uitbundig te prijzen en een brokje te geven als hij op de goede plek gepoept heeft.

Achtertuin

Hebben hun geen achtertuin? Ik heb mijn honden geleerd dat ze ook in de tuin hun behoefte doen als het moet, want je weet nooit wanneer het een keer handig is. Dan kan hij het daar opruimen. Mijn honden poepen ook als het niet mag maar ik heb altijd een zakje mee en ga eerst altijd langs de uitlaatroute. Toch heel enkel moeten ze daarna nog een keer en als het dan te ver is naar het uitlaatveld tja dat is dan pech maar het wordt netjes opgeruimd.

Dat doe ik ook als wij bijv. in Soesterduinen lopen, waar veel zand is, overal liggen drollen maar ik maak gewoon een kuil met mijn voet, wel diep genoeg en schuif het er dan in, dikke laag zand erop en klaar, geen anderen met gore schoenen.

Jakkie!

Drollen in het zand begraven!
Da was mijn nachtmerrie als kind, lekker op het strand, kuiltje graven, 'mama wat is dat voor ding?'

Poep begraven is geen poep opruimen!

Niet op het strand

Soesterduinen zitten geen kinderen want daar zit het vol van honden, dus ik maak mij daar zeker geen zorgen dat er een kindje poep uit graaft. Daar is het een soort duinen en denk dat je liever iemand ziet die een drol diep in graaft als dat ze er door heen lopen. Geloof mij daar ligt veel met tientallen honden per dag en daar gaat geen kind zitten spelen want die wordt ondersteboven gelopen. Is een echt losloopgebied voor honden. Als dit op een strand zou gebeuren dan heb ik pech en mag ik het opruimen toch?

Puck

Puck

02-02-2010 om 14:26

Stoepkrijt

Tja, dat is wel een lastige. Ik snap dat je het heel vervelend vind en ik vind het van de zotte dat je eerst een sms-je moet sturen voordat de rotzooi opgeruimd wordt. Is het om te beginnen niet een optie met de buurman af te spreken dat de buurman zodra hij zijn hond uitlaat gelijk even controleert of hij niet in jouw tuin heeft gepoept en het direct opruimt zonder dat jij daar om moet vragen.
Verder vraag ik me af of hij überhaupt zijn hond los mag laten lopen in dat gebied en of je hem daar niet op aan kunt spreken. Kan je niet afspreken dat hij zijn hond pas loslaat als hij voorbij jouw huis is?

Balletmama76

Balletmama76

02-02-2010 om 15:49

Hond los laten lopen in woonwijk

Wij hebben hier ook zo iemand met 2 reuze DHs, die zich berechtigt voelt, zijn honden binnen de wijk los te laten lopen.
Een van deze honden heeft al een kind gebeten hier in de wijk, maar nog steeds laat meneer ze los lopen. Hij is hier ook al vaaker op aangesproken, maar lapt het gewoon aan zijn laars.

Ik ben absoluut dol op DHs, maar om deze 2 maak ik een grote boog.

Onzere DH was een absolute sul en werd elke keer dat ik met haar ging wandelen bijna dood geaait door de buurtkinderen. Maar ze was altijd aan de lijn binnen de bebouwte kom - in mijn pre-duitse-herder-eigenaar-tijd zal ik het ook doodsbenauwt gekregen hebben van een loslopende DH, ook al kijkt ie nog zo lief uit z'n ogen.

Het probleem is, dat dit soort hondeneigenaars het verknoeit voor hondeneigenaars, die hun taak wel serieus nemen. De asos zijn altijd veel beter te zien dan degene, die zich fatsoenlijk weten te gedragen en dat ook van hun honden verwachten. De fatsoenlijke honden en hun eigenaars duiken namelijk nooit op in de nieuws, dat zijn altijd de slecht opgevoeden honden.

Pennetje

Pennetje

02-02-2010 om 17:44 Topicstarter

Voorzichtig optimistisch

Ik geloof dat mijn laatste sms van gisteravond aan mijn arme buurvrouw (en dus niet de man, wat ik normaal doe), waarin haar vertelde dat ik zojuist wéér zelf een drol had opgeruimd (voor de tweede keer die dag)om haar niet na haar werk nog met zo'n klus op te zadelen, geholpen heeft. Ik zag zojuist een mij onbekende man met de hond aan de riem het huis van die mensen uitkomen. Geen poep dus vandaag. Arme buurvrouw, moet ze dat ook nog allemaal regelen.
Jullie hebben natuurlijk gelijk dat de hond daar niet los mag en met alle andere dingen hebben jullie ook gelijk, maar de situatie is niet zo dat ik met de botte bijl wil gaan hakken en de politie erop af wil sturen. Dit zijn ook mensen (de buuf dan) waarmee ik de babyfoon uitwissel om op elkaars kinderen te passen, waar ik op verjaardagen kom en zo. Voor de buuf en de kindjes dus, want hij is echt een beetje raar geworden door het ongeluk. Ik heb natuurlijk al geprobeerd te zorgen dat hij de hond aan de riem doet tot hij heeft gepoept op het uitlaatveldje, maar hij vindt het onzin.
Ik hoorde van een buurman verderop dat hij ook last had van poep in zijn voortuintje en dat hij een emmer water over de hond had gegooid. Vast doeltreffend, maar ik vind het een beetje zielig. Dat beest kan het ook niet helpen.

Puck

Puck

02-02-2010 om 19:47

Stoepkrijt

Ach, zielig voor de hond, dat valt denk ik wel mee. Ik denk dat het doel dat je er mee kan bereiken hier wel het middel heiligt. Als minder rigoreus alternatief zou je andere dingen kunnen proberen die het dier onprettig vindt. Bijv. een waterpistool, of een hard fluitje op het moment dat hij in jouw tuin zit te poepen. Maar dan moet je hem wel op heterdaad kunnen betrappen.

Marie L

Marie L

03-02-2010 om 08:52

Misschien gaan praten?

Als je een normaal contact met deze buren hebt, kun je dan gewoon niet eens onder een kop koffie of een borrel met ze praten. Dan kun je uitleggen wat er gebeurt en dat je er last van hebt omdat de poep soms al onder je schoenen zit voor je er erg in hebt. De meesten mensen zijn toch voor rede vatbaar.

mirreke

mirreke

03-02-2010 om 13:13

Stoepkrijt, ook buurman kan het niet helpen

Toch denk ik dat ook de buurman het niet kan helpen. Een karakterverandering door een ongeluk of herseninfarct of zo, is niet iets waar de persoon zelf voor kiest. Dat maakt het niet gemakkelijker, weet ik zelf want het is mijn vader ook overkomen na zijn herseninfarct.
Ik hoop voor je dat dit probleem nu is opgelost, zoals je schrijft. Anders denk ik toch dat je met hem moet gaan praten. Juist om te voorkomen dat je buurvrouw het weer moet opknappen. Hij kan het wel onzin vinden, maar ik zou hem (als er dus volgende week of zo toch niets is veranderd) vriendelijk doch beslist erop wijzen dat het bij jou geen hondenuitlaatveldje is, dat een hond daar verplicht aan de lijn moet en dat je dan ook wilt dat de hond aan de lijn blijft. Dat je anders helaas de politie moet inschakelen...
Los daarvan kan ik me goed voorstellen hoe dat moet zijn voor je buurvrouw...

Pennetje

Pennetje

03-02-2010 om 15:51 Topicstarter

Ik weet het

De buurman kan het inderdaad niet helpen, maar daarmee is het probleem natuurlijk niet zomaar weg. Vandaag belde hij met een enorm wazig verhaal, waaruit ik opmaakte dat hij zo'n pijn had in zijn been dat hij zijn dochtertje niet van school kon halen. Duurde even voor ik het doorhad, want hij sloeg enorme stukken over en meestal is de vraag of ik met de babyfoon dan even op de jongste wil letten, die dan net zijn slaapje doet. De school is nog geen 5 minuten lopen, dus ik heb het kind even opgehaald en afgeleverd, waarop ik een nog veel waziger verhaal kreeg over zijn been, de hond en hondenpoep. Ik denk dat de buuf uiteindelijk is doorgedrongen tot haar man en dat hij nu zelf langzaam doorkrijgt dat het niet heel handig is wat er gebeurt. Ik hoop dus dat ik verlost ben van de poep en anders moet ik inderdaad maar eens een goed gesprek gaan voeren!

Charlie vo

Charlie vo

09-02-2010 om 11:57

Ofwel

...haal je van die hondenpoepzakjes. Kuis je de hondenpoep die nog niet aan jullie schoenen hangen op. En steek je de hondenpoepzakjes in hun brievenbus.

Hier in België hangen hier en daar bordjes:
Ik hou van uw hond maar niet van zijn stront.

Puck

Puck

09-02-2010 om 14:43

Charlie

Stoepkrijt geeft aan dat ze op goede voet wil blijven met de buren. In dat geval lijkt me jouw methode met volle poepzakjes in de brievenbus gooien nu net niet de juiste manier van duidelijk maken.

Pennetje

Pennetje

09-02-2010 om 16:24 Topicstarter

Haha, ik denk het ook niet

Trouwens, ik gruw van het opruimen van hondenpoep. Een vriendin heeft haar been gebroken en ik laat nu af en toe haar hond uit, brrrr, warme poep in zo'n zakje... Ik heb niet voor niks geen hond!
Vanmorgen weer een vette drol in de tuin, vlak voor de schuur waar dochter 's ochtends haar fiets uit moet halen. Meteen een sms gestuurd en rond 9 uur was de poep weer weg.
Ik wil inderdaad graag op goede voet blijven, maar of het nog lang duurt voor ik een keer ontplof, durf ik niet te zeggen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.