Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sassie

Sassie

17-06-2009 om 21:03

Honden voeren...?

Ik merk steeds, tot mijn groeiende ergernis, dat vreemden mijn hond zonder te vragen brokjes voeren.
Daarnet nog bij het uitlaten van mijn hond, had ik een hele discussie met een voor mij onbekende vrouw die op een bankje zat met een zak voertjes.
Ik liep op dat moment met mensen die haar wel kennen. Hun honden en dus ook die van mij renden naar die vrouw die haar zak opende en gretig alle honden voertjes begon te geven; dus ook aan mijn hond die helemaal wild ervan werd.

Ik was daar niet van gediend en vroeg de vrouw dat niet te doen.
Mijn hond is momenteel 18 maanden en volop aan het puberen. ze luistert daardoor erg slecht en oude, nare gewoontes steken weer de kop op zoals o.a. tegen mensen opspringen (een van de redenen dat ik niet wil dat ze door jan en alleman gevoerd wordt).

Ietwat geirriteerd kreeg ik de opmerking naar mijn hoofd dat wanneer ze de anderen wat gaf, mijn hondje natuurlijk niet kon overslaan.
Ik reageerde weer, dat ze haar gewoon niets moest geven.

Ik verbaas me erover hoe makkelijk mensen eigenlijk andermans hond voertjes geven. Zoiets kun je toch even netjes van tevoren vragen? Hoe weet zij nou wat mijn hond wel of niet mag eten? Misschien is mijn hond wel ziek en mag ze helemaal niets hebben! Dat weet dat mens toch niet?

In ieder geval werd er zeer verontwaardigd gereageerd op mijn reactie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-06-2009 om 21:35

Katten ook

Oh, wat herkenbaar. Alleen gebeurde dit bij mijn kat, en andere katten uit de buurt. De overbuurvrouw blééf ze maar voeren met brokjes, kaas en weet ik wat allemaal. Met als gevolg dat de helft van de buurtkatten dag en nacht in haar tuin bivakkeerden. Mijn kat kwam alleen 's nachts nog af en toe thuis en thuis eten deed ze al helemaal niet meer, terwijl ze wel een forse hangbuik aan het ontwikkelen was. Pas nadat ik 550 keer had verzocht om mijn kat niets te voeren, omdat ze thuis niets meer at, is buurvrouw gestopt met voederen. Later ging haar aandacht over op een andere kat, die dus weer de hele dag bij haar ging zitten wachten. En de baasjes van die kat steeds maar hun kat zoeken!
Ik zou maar tegen die dame zeggen dat je hond een gevaarlijke ziekte heeft en niets anders mag hebben dan speciaal voer, vermoedelijk het enige dat helpt...

Prulletje

Prulletje

17-06-2009 om 23:25

Voertjes???

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2009 om 01:13

Ja ergernis

De narigheid is dat mensen met brokjes het zo goed bedoelen. Het zijn ware dierenvrienden. Daar twijfel ik niet aan. Maar van het soort die zich niet echt verdiept heeft in wat de gevolgen zijn van al dat ge-verwen. Ik heb geen hond meer maar in het verleden had ik geen behoefte aan een hond die al liep te kwijlen als hij mevrouwtje x zag lopen, of tegen mevrouwtje y opsprong om aan haar zakken te snuffelen. We hadden een boxer die zo goed als niet kwijlde en dat wilden we graag zo houden en later hadden we een cocker spaniel die al dik werd van de lucht, liever geen aanleiding geven tot bedelen dus. Helaas heb je nu eenmaal mensen die wat hardleers zijn. Ik heb ook iemand gevraagd het niet meer te doen, dat ging een poosje goed tot ze weer een brokje in haar zak vond 'ah, die ene keer...' Nee! ook niet die ene keer!
Dus grote tip: brokjes thuislaten en als je zelf geen honden hebt... waarom zou je dan in vredesnaam brokjes voor andere honden aanschaffen?

Irritant

is het zeker. De hond die wij hadden bij mijn ouders hadden we aangeleerd om niks aan te nemen van iemand die het met rechts gaf. Het is even een les, maar het loont wel.

Je vraagt toch ook, tenminste zo leer ik het de meiden, om altijd te vragen of je een hond mag/kan aaien? Het is gewoon netjes om ook even te vragen of je hond iets lekkers mag. Jij bent de baas en niet iemand anders!

Sassie

Sassie

18-06-2009 om 08:44

Begripvol

Ja, dat heb ik ook altijd geleerd. Hondenliefhebber of niet, eerst nadenken schijnt voor velen toch erg moeilijk te zijn.

Ik heb een hondenras dat tamelijk moeilijk te trainen is. Momenteel helemaal nu ze ook nog ontzettend aan het puberen is en dus heel stout is, wordt het voor mij extra opletten. Dit schijnt voor sommige mensen erg moeilijk te begrijpen te zijn.

Ik wil dus absoluut geen kwijlende hond die tegen mensen opspringt. Heel veel werk heb ik eraan wat door zo'n (sorry dat ik het zo zeg) stom wijf in een keer teniet wordt gedaan. Kan ik weer van voren af aan beginnen.....

Het erge was nog dat dat mens speciaal op het bankje zat te wachten tot we eraan kwamen. De mensen waarmee ik altijd wandel kennen haar goed en daar wachtte ze dus op met haar zak voer. Ik weet wel wat ik ga doen als ik ze weer zie zitten. Wegwezen dus.

Het zijn net kinderen...

... die honden. Zou het helpen als je die mensen uitlegt dat je kinderen ook niet alles zomaar toe mag stoppen? Hoewel, tegen de "ach dat ene keertje"-brigade is waarschijnlijk geen kruid gewassen.

Ben zelf geen hondenliefhebber en ken dit probleem dus niet, maar ik geef jullie helemaal gelijk. Ben al zo blij dat er mensen zijn die de moeite nemen hun hond fatsoenlijk op te voeden, en zou graag zien dat anderen dat niet in de wielen rijden.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2009 om 14:39

Het is niet de bedoeling dat de discussie een heel andere kant o

Moeders die kinderen een ijsje geven vind ik toch weer iets anders dan met een hondenbrokje op zak lopen. Ik heb geen kinderen meer in de leeftijd waarop in en uit gelopen wordt met spelen, maar toen dat nog wel gebeurde deelde ik het lekkers gewoon met wat mijn dochters kregen. Zij met een ijsje naar buiten, het meisje waarmee ze speelden ook. Wat moet je anders?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2009 om 14:41

Laika

Deze mensen zijn op hun manier hondenvrienden. De mensen die ik ken doen het vanuit een goed hart en meer niet. Overigens, een dierenvriend is niet persé een goed mens, dat hoor je mij niet zeggen

Sassie

Sassie

18-06-2009 om 15:41

Lorwyn

Waar ik met mijn hond loop, staat ook aangeduid als een honden losloop gebied. Ik ga dus niet mijn hond aanlijnen omdat er zo'n onverlaat zit met een zak brokjes.

Zo zat er een hele tijd terug in dat zelfde wandelgebied een oud mannetje met een rollator. In het mandje voorop had hij een grote zak Frolic brokjes.
Iedere hond die daar loopt kennen het mannetje en er ontstaat een ware run op hem om een brokje te halen. Ook mijn hondje was net wat sneller dan ik en hup, daar ging weer een hand vol brokken naar binnen.
Om even aan te geven hoe erg ik het vind dat mijn hond ongevraagd gevoerd wordt.....

Een tweetal weken erna liep er een oud vrouwtje met.....jullie raden het al...een rollator te wandelen. Voorin het mandje had ze haar tasje gezet..Dus geen brokjes!!.

Mijn hond ziet die rollator en het tasje en legt direct de link: Rollator = brokjes! Ze vloog haast letterlijk het arme mens in haar nek van enthousiasme die haast een hartverzakking van schrik kreeg. Ik was uiteraard laaiend op mijn hond die ik echt hardhandig van het arme vrouwtje moest aftrekken en hard tegen de grond moest drukken. Ze was helemaal door het dolle heen bij het idee van een brokje krijgen.

Dus mensen, brokjes voerders: Vraag in ieder geval eerst aan de baasjes of de hond, geit of wat dan ook gevoerd mag worden! Stop ze niet ongevraagd eten toe! U verpest daarmee zorgvuldig opgebouwde training, maakt dieren ziek en ga zo maar door.

Beter dan dat ze een schop uitdelen

niet waar...

Dat zei mijn vriend laatst toen ik baalde van de hoeveelheid snoep die dochtertje zoal op straat krijgt van jan en alleman. Dat doen ze zelf, dan rolt de hele kliek van het ene oma'tje naar de andere moeder.

In het geval van de geiten zou ik er een bordje bij hangen "de geiten mogen niet gevoerd worden".

Tirza G.

Tirza G.

18-06-2009 om 18:57

Vreselijk

Maar je krijgt het er niet uit bij mensen, echt niet. Het is ons diepste instinct blijkbaar om "hulpeloze" wezens te voeren. Baby's, kinderen, dieren, zelfs in de díerentuin. Dan weet je toch echt zeker dat het beest er ziek van kan worden, hangen er zúlke grote borden - en dan toch doen.

Tirza

"van brood gaan we dood"

zoiets dan tegen het voeren ?

lijkt mij trouwens wel akelig om de eendjes in het park op hun rug te zien drijven, we hebben er toen dochter klein was heel wat brood in gestopt. Dat is dus niet goed voor ganzen en eenden ?

Weet iemand het met vogels ? lidwientje?

ik ga namelijk komende jaren weer met een kleintje richting park. Mogen vogels (eenden, ganzen, meeuwen) het hele jaar gevoerd worden ?

Sassie

Sassie

20-06-2009 om 18:43

Chocolade en brood

Twee dingen die honden echt niet mogen. Brood is al niet goed voor hun darmen en chocolade is ronduit VERGIF!
Heb meegemaakt tijdens een wandeling dat een man de honden van een kennis van mij chocolade wilde voeren, want dat kon volgens hem toch geen kwaad? Hij scheen zijn eigen hond elke ochtend 100gram chocolade te geven. Wij hebben hem uitgelegd dat dat puur gif is voor honden. Hoogst verbaasd hoorde hij het relaas aan. Wist hij dus niets van. Maar had inmiddels wel bijna de honden van de kennis ongevraagd chocolade gevoerd.

Katenspekje

Katenspekje

20-06-2009 om 18:50

Zonde van de chocolade.....!

Die eet je toch liever zelf op?
En 100 gram per dag, dat moet een dik beest zijn geworden!

Prulletje

Prulletje

20-06-2009 om 21:51

Ijsjes

Net gezien bij de frietkraam: Een dame die twee softijsjes met slagroom kocht. Een voor haarzelf en een voor de hond. Wel een grappig gezicht, maar of het verstandig is?

Aatje77

Aatje77

21-06-2009 om 09:39

Brood slecht?

Dat chocolade vergif is voor honden dat wist ik wel maar dat brood niet goed zou zijn voor de darmen daar had ik nog niet van gehoord.

Onze twee labradors krijgen regelmatig (4 a 5 keer p/w) het kapje van het brood (bruin). meestal allebei een half maar ook wel elk een heel. nooit gemerkt dat ze er last van hadden. Misschien hebben ze dan gewoon een sterk darmstelsel.

krasje

krasje

21-06-2009 om 20:18

Brood en eenden

Ik heb geen idee of brood slecht te verteren is voor eenden, wat ik wel "weet" is dat je in het voorjaar beter niet kan voeren.
In het voorjaar wil mannetjes-eend 2 dingen...
En als je er voor zorgt dat hij dus niet naar zn eten hoeft te zoeken en of er moeite voor moet doen dan hebben vrouwtjes-eenden het er knap lastig mee...

Bij ons in t park hing trouwens het hele jaar een bord met liever niet de eenden voeren dus misschien zijn er ook wel andere reden te verzinnen.

Kras

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2009 om 22:23

Ongedierte

Als brood blijft liggen komt er ongedierte op af. In de zomerperiode is er als het goed is voldoende voedsel in en rond het water te vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2009 om 22:25

Brood voor een hond

Misschien heb ik iets gemist hoor, dat kan, maar van een broodje per dag zijn onze honden niet ziek of slechter geworden. Ik heb wel begrepen dat gekookte aardappels niet bepaald goed zijn. Het zou slecht voor de vacht zijn of zo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.