Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Liona

Liona

15-04-2009 om 09:22

Honden vast voor de buurkatten?

Ik hoorde gisteren zo'n vreemd verhaal van mijn moeder. Haar buurvrouw heeft twee katten en die lopen buiten los rond. Ze lopen dus ook in de tuin van mijn ouders en niet alleen dat.....ze plassen en poepen er ook en hebben al het nodige vernield in hun tuin.
herhaaldelijke vragen van mijn moeder of ze niet haar katten binnen kon houden werd afgedaan met de opmerking dat "katten nu eemaal buitendieren zijn en dat ze ze dus niet binnen kon houden".

Nu hebben mijn ouders twee herdershonden die los in hun tuin rondlopen. De tuin is verder afgezet met een groot hek. Maar iedere keer dat die katten van de buren toch in de tuin van mijn ouders komen jagen die honden achter die katten aan.

Nu kwam de buurvrouw aan mijn moeder vragen of zij niet haar honden aan kon lijnen in haar tuin omdat de buurvrouw het zo zielig vond dat haar katten achterna gezeten werden door de honden van mijn ouders.

Mijn broek zakte echt af tot op mijn hielen toen ik dat verhaal hoorde.
De honden bevinden zich verdorrie in hun eigen domein dat notabene afgezet is. Buurvrouw laat haar katten gewoon buiten loslopen en dus schijten en pissen en de planten te vernielen in o.a. de tuin van mijn ouders, maar dat moeten ze dus nu wel in alle rust kunnen doen want het is zo zielig als de opgejaagd worden door de honden.

Ik kan er even met mijn verstand niet meer bij nu. Ik kan zo ontzettend kwaad worden van deze ON-logica.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Belachelijk

Is je moeder nu ook van plan de honden aan te lijnen???
Zou ik nooit doen wat een onzin! Wij hebben zowel honden als katten en de katten lopen ook los buiten en dat is ons eigen risico.Als er een tuin is met gevaarlijke honden gaan ze daar vast niet meer in.

Ik zou gewoon mijn honden los laten en hopen dan de katten niet meer in de tuin durven komen.

Liona

Liona

15-04-2009 om 09:56

Nee

Mijn moeder heeft zich niets van die vraag aangetrokken.

Maar ik vind het nogal lef hebben zeg om zoiets te vragen terwijl je je eigen katten gewoon buiten laat rondlopen.....

Ik zou

de honden opvoeden zodat ze niet uit hun stekker gaan als ze een kat zien.
Als honden en kattenliefhebber zie ik het meestal wat minder zwart/wit.
De honden bij ons werden opgevoed en getraind,nooit last mee gehad als ze katten zagen, zelfs niet als ze los liepen de honden.
Nu heb ik alleen nog maar katten waarvan er welgeteld 1 buiten komt en die schijnt ook een hond te tergen in de buurt waardoor de gordijnen daar al zijn gesneuveld. Probleem is volgens eigenaar de kat, volgens mij is het probleem de eigenaar van de hond.....
Maar ja,aanlijnen in de eigen tuin gaat te ver en zou ik ook niet doen. Zodra je kat buiten loopt zijn er risico`s die je als eigenaar (ja ook ik) bewust neemt. Daarom ben ik ook voorstander van om de katten binnen te houden ook al heb ik er zelf een waarbij dat niet wil lukken. Overigens loopt deze kat niet alle dagen buiten, we minimaliseren het zoveel mogelijk totdat ie het echt niet meer trekt en dat is hij een paar uur buiten om vervolgens weer te kalmeren en daarna weer een paar dagen binnen kan blijven.

Bah

ik vind honden die altijd in een tuin zitten ook vies en luidruchtig.

Ik heb ooit buren gehad met 3 honden die de hele zomer in de tuin zaten, het stonk dus verschrikkelijk
, verder heel irritiant dat bij elk egluid (als je je tuindeur open deed) door 3 blaffende en grommende honden werd begroet. Verder was die buuvrouw panisch voor katten, op het moment dat het kleine katje van andere buren bij hun in de tuin liep heeft ze haar honden op het beestje afgestuurd (deur opengegooid en de honden aagenoedigd) en het diertje is dus verscheurd.

walgelijk.

Los daarvan vind ik dat mijn poes in de tuin mag rondlopen en zo geldt dat ook voor de huisdieren van andere mensen.

Isfahan

ik woon daar al heel lang niet meer, dus heb er geen last meer van

Die honden van die mensen plasten en poepten in de tuin, dat werd dan wel eens opgeruimd maar niet regelmatig genoeg dus. Heel irritant om zomers niet in je tuin te kunnen zitten omdat het naar stront en pis ruikt.

Jade

Jade

15-04-2009 om 11:52

Manda,

blij dat je daar weg bent zeker

In ieder geval heb je er altijd "rotte appels" tussen zitten. Dat houdt natuurlijk niet in dat het altijd vies en luidruchtig is als er honden buiten zijn, want niet iedereen zijn zoals jullie ex-buren. Onze honden zitten ´s zomers ook wel buiten, maar zijn niet vies en luidruchtig.

Ze worden gewoon uitgelaten en als ze al luidruchtig worden dan gaan ze gewoon naar binnen. Ik vind dat zelf ook irritant.

Jade

Jade

15-04-2009 om 11:54

Honden niet vast.

Wat een belachelijke vraag van iemand die zelf haar huisdieren los laat en in andermans tuin laat poepen.

Meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen

Echt niet!

dat ik mijn hond vast doe voor de kat van een ander die in mijn tuin loopt. ik zal ze nooit opjutten maar ik vind niet dat zij dan moet lijden omdat een ander op haar plaats komt. Wel laat ik haar meteen naar binnen gaan als ze blaft want dat vind ik niet nodig. Dat leert ze nu aardig want dan zit ze in de bijkeuken en dat vindt ze maar niks

Liona

Liona

15-04-2009 om 12:20

wat een heftige reacties toch.
Ik lees dat Manda van Rijn erg nare ervaringen met haar ex-buren heeft gehad. Maar zoals de rest ook al zegt; dat is wel een uitzondering hoor. Smeerlappen heb je nu eenmaal overal zitten. Maar laten we wel bij de kern van het geval blijven hier en nu niet gaan suggereren dat honden in een tuin per definitie smerig zijn en niet opgevoed. Dat is natuurlijk je reinste onzin!

Het gaat hier om een buurvrouw die bewust haar katten buiten laat, maar wel vind dat haar buren (mijn ouders dus) hun honden moeten aanlijnen. Dat gaat mij gewoon te ver. De honden van mijn ouders zijn erg goed opgevoed, maar ze verdedigen wel hun domein en verjagen dus wel katten. So What, denk ik dan! Mijn ouders jutten de honden niet op, maar zullen ze evenmin aan katten laten wennen omdat die beesten al voor zoveel schade hebben aangericht in hun tuin en de buurvrouw haar schouders ervoor optrekt.

Nee, ze zei dat mijn moeder maar klaar moest zitten met een plantenspuit! (en dan de honden aangelijnd) Nou, tegen de tijd dat mijn moeder buiten staat in haar tuin met haar plantenspuit zijn die katten natuurlijk allang weg! Dat helpt geen zier. De volgende dag lagen weer alle planten uitgegraven op hun kop in de tuin en konden mijn ouders weer de kattedrollen overal weghalen om maar niet te spreken wat kattenpis alles niet aanricht!

Ik vind gewoon dat wanneer je dieren hebt, dat je daarvoor zelf verantwoordelijk bent. Ik laat zelf mijn hond ook niet in andermans tuin uit en de boel vernielen.

Ik moet nu ook ineens denken aan mijn schoonmoeder die nu drie katjes heeft. Die beesten laat ze ook gewoon buiten. Nu heeft een buurman een hobby en dat zijn KOI-karpers. KOI-karpers en katten gaan nu niet echt samen....en nu vroeg mijn schoonmoeder zich af of de buurman nu niet lelijk ging doen tegen haar katten????
Tja, denk ik dan. Die kans zit er dik in want het is die man zijn hobby. Dan moet je je katten maar binnenhouden, punt. Die man hoeft toch niet met lede ogen te gaan zitten kijken hoe zijn vissen uit het water worden gehengeld en doodgemarteld worden door haar katten?

Ik vind het haast de omgekeerde wereld bij veel kattenliefhebbers. Zo van: "Ik laat mijn kat(ten) lekker buiten lopen maar er mag niets gezegd of gedaan worden als er schade van komt.

Jesse_1

Jesse_1

15-04-2009 om 13:44

Ik snap het toch niet helemaal

(maar jij waarschijnlijk ook niet Liona):
De katten worden toch alleen maar 'opgejaagd' in de tuin waar ze helemaal niet horen te komen? (Of vindt de buurvrouw het soms terecht dat de katten in de tuin van jouw ouders komen?)
Niks zielig, ze leren snel genoeg om daar weg te blijven denk ik dan .
Jesse

dat was wel wat apart 'inderdaad' van die buren, ze liepen ook niet met die honden. Ik snap nooit zo goed waarom je dan uberhaupt aan huisdieren begint.

Verder snap ik de hekel aan kattenpoep ook ontzettend goed, hier kakt de halve poezenbevolking uit de straat in onze tuin, we hebben nu dan ook nog een tuin die erg uitnodigend is voor poezen (weinig bestraat veel struiken) onze eigen poes is blijkbaar te oud geworden om die kattenbeesten eruit te jagen. We scheppen dus regelmatig poep omdat de kinderen ook moeten kunnen spelen.

Liona

Liona

15-04-2009 om 14:25

Jesse_1

Precies wat je zegt. Die buurvrouw vond dat haar katten gewoon in de tuin van mijn ouders mochten komen omdat het volgens haar "nu eenmaal buitendieren zijn" en ze ze dus niet binnen kon houden. Daarna vond de buurvrouw dat mijn ouders de honden in hun eigen tuin moesten aanlijnen zodat haar katten niet opgejaagd worden want dat vond ze zielig voor haar katten.
Nee, die moesten natuurlijk in alle rust en op hun gemakje kunnen schijten en pissen en de boel vernielen....en als mijn moeder het niet wilde moest ZIJ maar met een plantenspuit klaar gaan zitten.

De logica hiervan ontgaat mij ook geheel hoor en de verantwoordelijkheid van deze buurvrouw voor haar katten is al helemaal ver te zoeken. Die schuift ze gewoon af op een ander.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2009 om 14:54

Grappige buurvrouw

Op zich zou ik de buurvrouw kunnen zijn wat haar antwoord betreft over het binnenhouden van katten. Daar ben ik misschien wat eigenwijs in en de mening daarover weet ik inmiddels. Maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om te verlangen dat vanwege mijn katten de buren hun honden vast moeten zetten. Dat is de omgekeerde wereld. Ik zou het terecht vinden dat de buurhonden mijn katten de tuin uitjagen. Het is hún tuin. Als mijn katten daar hartkloppingen van krijgen moeten ze maar niet zo stom zijn om die honden uit te dagen.

Maar...

afgelopen week was hier nog een lijntje (weet even niet meer waar, niet gevolgd) waarin iemand wiens kat was aangevallen in de tuin van de buren door buurhond vroeg of de onkosten (500 euro dierenarts) door hun betaald moesten worden of dat ze buurman daarvoor aansprakelijk konden stellen.
Dus zo'n rare vraag is het niet van buurvrouw m.b.t. die katten. Niet dat ik dat vindt hoor, maar in dat draadje vonden een heleboel mensen dat buurman+hond fout waren. Die had de kat 'kapot' gemaakt dus moest opdraaien voor de kosten. Excuses als ik het niet goed weergeef, ik heb er maar even naar gekeken en dat was mijn 'algemene indruk' .
Hier doen ze nooit zo moeilijk over dieren. Boerenomgeving, een dier is een dier en anders niet. 500 euro voor een kat oplappen zou hier de tophit worden aan verhalen op verjaardagen...
Een kat mag vrij rond lopen, maar raakt ie daarbij gewond of legt ie het lootje...it's all in the game. Dat hoort er dan bij, zo zouden ze het hier zien.
groeten albana

Ise

Ise

15-04-2009 om 16:13

Beetje o.t.

Wij hebben geen hond of eigen kat die andermans katten uit de tuin verjaagt, maar wel last van kattenpoep en we moeten de kat van één van de buren steeds van onze tuinstoelen jagen om niet helemaal onder de haren te komen als we zelf willen zitten.
Iemand nog goede tips om andermans katten uit onze tuin te houden? Ons konijn tot kattenjager opvoeden zal wel geen sukses worden.

Vic

Vic

15-04-2009 om 18:30

Blaffen mag (nou ja, liever niet natuurlijk)

Ik zou niet mijn hond gaan aanlijnen omdat de katten van de buren anders bang worden. Dan gaan ze maar ergens anders wandelen. Maar als mijn hond (andere dan geestelijke) schade aan een kat van een ander zou toebrengen, zou ik dat wel vergoeden. Kulargument dat zo'n hond 'gewoon niet van katten houdt', je kunt zo'n beest ook opvoeden. Voor de kat die de koikarpers van de buren op eet geldt hetzelfde. Als het mijn kat zou zijn, zou ik de schade vergoeden. Tenzij buurman karpers van 600 euro per stuk heeft, dan is hij niet wijs om geen net over de vijver te hangen.

Liona

Liona

15-04-2009 om 19:10

Ise

Hoge geluiden maken niets uit. De buren van ons hebben zo'n "piepgeluid" apparaat, maar de kat van de buurman komt gewoon in hun tuin hoor. Haalt niets uit.

Ik weet niet of jij aarde in je tuin hebt, maar wij hebben dus "cacaodoppen" in de tuin gestrooid. Daar houden katten dus echt niet van en slakken schijn baar ook niet. Het voed ook nog eens de bodem en het staat ook nog eens erg decoratief. Misschien een ideetje?

Ik ben gewoon van mening dat wanneer je een kat hebt, dat je gewoon verantwoordelijk bent voor je dier. Een kat doet zijn behoefte nooit in zijn eigen tuin, maar altijd bij de buren als hij niet op de kattebak gaat. Komt nog bij dat katten ook nog een heleboel slopen bij de buren. Ik denk hierbij aan mijn planten die letterlijk aangevreten werden, gaten die in de grond gegraven worden voor toch een plas of een poep, de KOI-karpers van de buurman van mijn schoonouders etc.....
Veel mensen hebben gewoon geen idee wat hun kat uitspookt buitenshuis.

Als mijn hond de kat te pakken krijgt van de buurman dan is dat jammer voor de kat en buurman hoor. Ik vraag er niet om om de kat van buurman in mijn tuin te hebben net zo min als dat mijn buurman niet op mijn hond in zijn tuin zit te wachten (wat dus nooit gebeurd want ik laat mijn hond niet uit in andermans tuin).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-04-2009 om 21:01

Mijn hond

mag best achter katten aanjagen als ze in onze tuin komen. Wij willen ze hier nl. niet. Een beetje slimme kat laat het wel uit zijn hoofd en gaat in andermans tuin kakken.
Als mijn buuf met zo'n vraag zou komen zou ik echt vreselijk moeten lachen.

Dendy

tonny

tonny

15-04-2009 om 22:56

Haaa, weer een katten/honden/vijverdraad

altijd weer een dankbare discussie

In je eigen tuin ben je eigen baas. Het is wijs huisdieren op eigen terrein te houden.

Persoonlijk heb ik totaal geen last van langslopende katten. Gepoept wordt hier niet, de stukken tuin zijn compleet voorzien van bodembedekkende planten, daar valt niets te graven.

Een vijver heb ik wel. De poes zit soms op kikkers te loeren. Maar ik heb eerder last van de reigers, die jagen stukken beter dan buurkatten. Dus als je je vissen wilt houden, is een net de enige (lelijke...) remedie.

Tonny

mirreke

mirreke

16-04-2009 om 09:23

Kattensensor

Ik heb me al wel eens afgevraagd of zo'n sensor die op katten (of eigenlijk op beweging) reageert niet ook alle andere dieren (vogeltjes enzo) uit de tuin verjaagt. Want ik vind het persoonlijk juist leuk, al die dieren in de tuin. We hebben ook een grote vijver met veel vissen, onze eigen kat hengelde er wel eens eentje uit, maar die is nu zo vaak natgegooid door mij dat hij dat nu wel uit zijn hoofd laat. Andere katten mogen ook gerust bij mij komen, ik vind het alleen maar leuk.
Wel heb ik ook overlast van een vreemde kat, die piest verdorie precies bij de achterdeur. Als ik het wegpoets piest hij alleen nog maar meer en viezer. Nu sproei ik al met azijn, maar ja, een achterom dat naar azijn stinkt is ook niet alles.

Katten enzo

Het is en blijft wat, met katten. Wij hebben er drie: twee hadden we al op onze flat, de nonnen. Nummer drie, de slettebak, is komen aanlopen als jong beestje. De nonnen komen in de tuin en eentje daarvan ook wel eens in buurtuinen. De slettebak komt overal. Dat katten niet in eigen tuin hun behoefte doen gaat niet voor de slettebak op, die heeft bij ons haar favoriete perkje. Ondanks de door mij zorgvuldig onderhouden kattenbakken hoor! Misschien toch die cacaodoppen eens proberen. Ik hoop dat het poepen in onze tuin betekent dat ze het niet in andere tuinen doet, want dat zou ik vervelender vinden dan wanneer ze het in eigen tuin doet, want het is nu eenmaal mijn kat. Ze is als de dood voor honden en als ze opgejaagd wordt door een hond, tja, zo gaat dat nu eenmaal. Moet ze maar uit de buurt blijven. Zo heb ik enorm gelachen toen één van de nonnen haar eerste ontmoeting had met een hond. Ik hoorde luid geblaf en toen kwam er een totaal in een haarbal ontplofte kat onder de schutting door vliegen. Ze is een hele dag niet van de zolder gekomen . De andere non is totaal niet bang voor honden overigens. Minzaam kijkt ze op hen neer en als er eentje in de buurt komt heft ze nuffig een waarschuwend pootje op. Hihi.
Maar dat iemand de honden in zijn eigen tuin zou moeten aanlijnen, hallo zeg, belachelijk. Moeten die katten maar niet meer daar komen, want dieren op elkaars terrein jagen elkaar nu eenmaal op.
OT: katers die sproeien vind ik wel helemaal vreselijk: laat het beest toch helpen zeg!

Ise

"Iemand nog goede tips om andermans katten uit onze tuin te houden? Ons konijn tot kattenjager opvoeden zal wel geen sukses worden."
Weet je, dat zou nog best wel eens mee kunnen vallen. Hier een succesverhaal van een konijn die zijn 5 katten-medebewoners ruimschoots de baas was. Vergis je niet in het konijn dus!
n@nny

Dus....(verbaasd)

Buurman wiens hond de kat aanviel toen die op 'zijn' terrotorium kwam is wel verantwoordelijk (zo is het dan toch, anders keert die verzekering zeker niks uit), maar als iemand vraagt of die hond vastgelegd kan worden is dat ook belachelijk en zou nooit iemand dat doen???
sorry hoor, maar ik kan die 2 meningen niet met elkaar rijmen. volgens mij staan ze loodrecht op elkaar.
groeten albana

Onze hond

onze hond ligt elke dag in de tuin bij mooi weer,ze doet haar behoefte niet in de tuin,dat doet ze als we haar uit laten.
We hebben ook een konijn,die huppelt ook altijd rond in de tuin.Zodra hier een kat de tuin in komt,gaat onze hond erachter aan,om het konijn te beschermen,katten en konijnen gaat namelijk vaak niet samen.
Als onze buren vragen of wij de hond aan willen lijnen zou ik dat nooit doen, onze hond zit namelijk op prive terrein,katten mogen hier best de tuin in komen( in de voortuin op ons bankje *woont* al jaren een kat ) maar ik kan niet voorkomen dat de hond de kat iets doet.
Overigens heeft onze hond nog nooit een kat echt iets gedaan,ze laat ze alleen schrikken,als het erop aan komt is onze hond namelijk een echte bangerik

Logisch

áls de verzekeraar vergoed (áls hé?) dan zal het voorval gezien worden als zijnde jouw 'verantwoordelijkheid' en daarom zal de verzekering dan uitkeren. Jouw verantwoordelijkheid houd voor mij ook in dat het 'voorkomen' had kunnen worden op de een of andere manier. Net zo als dat je een ongeluk (wat natuurlijk per ongeluk gebeurt) kan voorkomen met beter opletten in het vervolg (even cru gezegd).
Maar hoe had de buurman het voorval met de kat dan kunnen voorkomen? 'm beter opvoeden werd gezegd, maar een heleboel zeggen al dat dat hun nooit gelukt was....(wat ik ook denk, hond is op eigen terrein, en sommige honden zijn van nature jagers...) dus hoe dan? vastbinden zou een goeie optie zijn. (niet dat ik dat vind maar even verder denkend) Net zo als wij onze van nature 'jacht' hond vroeger noóit los uitlieten...dan zag ie een koe en was er vandoor. Even verder denkend, electrisch-schrikdraad op de schutting? (nee, te gevaarlijk voor loslopende buurkinderen?)
Dus lijkt me het ene logisch volgend op de andere, vandaar.
Maar misschien zie ik het verkeerd. Hier zou nooit zo gereageerd worden op dieren. En ik heb gewoon 'gemiddeld' genomen een ander beeld/normen m.b.t. een beest dan de middelmaat hier. Dat is me wel vaker opgevallen.
groeten albana

Maar wat als...........

stel; mijn kleine buurmeisje loopt hier de tuin in,en onze hond bijt haar zo erg dat ze een paar hechtingen moet,
Wie is er dan verantwoordelijk?ik als eigenaar van de hond?( die overigens nooit bijt maar dat terzijde)of de buren als ouders van het meisje?

mirreke

mirreke

18-04-2009 om 14:40

Su-sanne

Ik meen dat de eigenaar van de hond altijd fout zit als het een mens betreft. Mensen zijn meer waard dan honden. Een hond mag nooit maar dan ook nooit een mens aanvallen. Ik heb net even gegoogled en vond dit topic:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=22780&p=322267

Marmar

Marmar

18-04-2009 om 19:49

Overlast door katten

Tja, dat heb ik ook. Zelf heb ik geen kat of hond, dus elke kat in de buurt komt wel in mijn tuin en als het even kan ook in de schuur en binnenshuis. Vooral 1 kat (ik weet welke) gebruikt het kleine strookje (met kiezels!) voor mijn huis als kattebak. Smerig tot en met! En dat is juist het strookje waar je over heen loopt van de auto naar de voordeur Maar ook in de achtertuin in de perken kom ik regelmatig gegraven kuiltjes en uitwerpselen van katten tegen.
En die rare beesten denken ook nog dat ze mijn huis kunnen binnenwandelen - of door een open raampje oid - en dan kunnen huishouden op het fornuis of boven in een kledingkast kunnen overnachten.
Op het strookje voor het huis heb ik gestrooid met 'kattenschrik' en afrikaantjes geplant. Alletwee geeft een vieze stank voor katten, dus dat houdt ze daar weg. Ook in de achtertuin heb ik op bepaalde plekken gestrooid met kattenschrik. Er staat een hoge schutting maar ze klimmen er gewoon over heen. Dus op de palen van die schutting en de bovenkant van de planken ligt nu die kattenschrik, plus op de favoriete plekken.
Ik hoop echt dat dit die katten weghoudt. Hoe ik ze uit mijn huis en schuur houd is me nog een raadsel. Anyway, ik voel me zelf niet verantwoordelijk als ik na een vakantie thuiskom en een kattelijk aantref op mijn aanrecht of de schuur. In tegendeel, de eigenaren kunnen dan komen ruimen en ontsmetten.

Ise

Ise

19-04-2009 om 13:36

Cacaodoppen

Ik denk dat ik maandag maar eens naar het tuincentrum ga voor die cacaodoppen. Gelukkig komen er (nog) geen katten bij ons binnen. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik ze bij onze tuinkussens vandaan houd. Kan toch moeilijk zelf op de cacaodoppen of afrikaantjes gaan zitten.

ishtar

ishtar

19-04-2009 om 17:25

Ise

kussen naar beneden klappen als je opstaat. Het is heel vervelend dat het moet, maar als je een hardnekkige kat op bezoek krijgt is het een manier om niet zelf (ook nog eens) onder de haren te komen zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.