Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hond en kitten

Dit weekend krijgen wij een kitten in huis. We kijken er ontzettend naar uit. We hebben een (grote) hond, van 3 jaar.

Hoe ga ik de kitten introduceren? Ik hoor graag alle tips hoe het te doen met de kitten en de hond. Buiten rent mijn hond achter katten aan in ieder geval.

Ook alle andere tips voor een kitten zijn welkom.

Double4

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2011 om 16:31

Geurtje

Woont de kitten in jullie buurt? Als dat zo is zou je al een lapje in kunnen wrijven met de geur van het katje en dat aan je hond laten ruiken.
Als je thuis bent met de kat begroet je eerst de hond en laat hem uitgebreid aan je snuffelen. Vervolgens haal je het katje uit zijn mandje of doosje en laat de hond er aan snuffelen terwijl jij de kat vasthoudt. Vervolgens moet je ze constant in de gaten blijven houden. Je kunt niet even weggaan voor boodschappen als ze in 1 ruimte zitten.
Ik zou voor de nacht een hoge doos met zachte lappen in je slaapkamer zetten voor de kat. Als je hem weer uit die doos haalt moet je hem gelijk op de bak zetten. Dat moet je sowieso in het begin een paar keer samen doen, zodat het katje de bedoeling leert begrijpen. Dat gaat doorgaans best snel.
Wij hebben ook honden gehad die buiten achter katten aan gingen als ze de gelegenheid gekregen zouden hebben. In huis was er niets aan de hand. De eigen kat hoort bij de roedel, een vreemde niet.

Danielle1971

Danielle1971

03-01-2011 om 16:40

Laat ze niet samen alleen

Hoi Double4,

Meestal wijst zich dat vanzelf. Het belangrijkste is, dat je ze niet alleen laat en zelf de boel constant in de gaten kunt houden. Heb 1x 's avonds laat met een kitten bij de dierenarts gezeten, die openlag van rug tot buik, omdat de eigenaresse dacht dat haar hond en de kitten wel bij elkaar konden. Deze kitten had een paar uurtjes in de woonkamer gestaan in een draagmand, zodat de hond eraan kon wennen. Toen de kitten eruit gelaten, gng goed, maar in een onbewaakt ogenblik heeft de hond de kitten gegrepen en is ermee gaan schudden....je raadt het al, een bloederig tafereel en dat wil ik je besparen. Dit is natuurlijk een uitzonderlijke gebeurtenis geweest. Meestal gaat het gewoon goed.
Uiteindelijk samen met de dierenarts het beestje zo god en zo kwaad als het ging weer in elkaar gezet, heeft nog maanden geduurd voor het weer normaal kon lopen en poepen...

Dus, blijf er bij. Laat ze niet alleen en wees de baas, geef leiding aan de hond, dan komt het wel goed. Als het kitten groot genoeg is om weg te komen en zich goed te verweren dan kunnen ze gewoon bij elkaar.

Ik hoop dat mijn waarschuwing voor niks is geweest en ze over een poosje beste maatjes zullen zijn.

Danielle

Sancy

Sancy

04-01-2011 om 10:47

Bakken vol geduld

Het kan best, een hond aan een kitten laten wennen, maar in ons geval hadden we wel bakken vol geduld nodig. Het was natuurlijk ook raar, om een 4-jarige jachthond een kitten als gezelschap te geven Twee zelfs, want we hebben 2 kittens genomen.
Wij hebben een bench voor de hond in de bijkeuken gehad waar hij in ging als wij weg waren of sliepen. De eerste 2-3 weken heeft de hond ook overdag veel in de bench gezeten, maar dan in de woonkamer. Daarnaast hadden we de hond vaak aan de lijn in huis, dan lag hij bij de bank aan onze voeten en liepen de kittens los rond. Langzamerhand begreep de hond dat het geen vreemde konijntjes waren maar gezellige huisdieren. Na ongeveer 3 maanden konden we de bench weg doen, de hond wilde namelijk zo graag bij de katten zijn dat hij 's nachts lag te janken in de bijkeuken. Nu, de hond is 5 en de katten bijna 2 jaar oud, liggen ze 's nachts vrijwel altijd met zijn drieën op de bank te slapen.
Het mooiste moment kwam trouwens toen één van de katten een nestje kittens kreeg. De hond ontpopte zich als een ware waakhond die ons telkens kwam waarschuwen als er een kitten uit het nest gevallen was en hij was enorm lief voor zijn kattige vriendinnetje. Ergens in het archief staan daar van mij nog berichtjes over

100%mama

100%mama

04-01-2011 om 16:31

Mini ervaring

afgelopen kerst hebben wij soort van nood gedwongen onze 14 maanden oude hieper de pieper Cocker Spaniel mee moeten nemen naar het diner bij mijn zus.....en 8 maanden ouder poes. Dus bench mee, flink bot mee....wij hebben "ruimte gecreeerd" eigenlijk net zoals je doet met je hond laten kennis maken aan de nieuwe baby. IK bepaal in welke straal hij komt van poezenkind (en straks van babykind) en niet hij. Poes soort van dezelfde regel. hoewel poeslief zelf op en stoel ging liggen kijken. Na een uurtje lag hondenkind in de bench (deur open), poes was boven en toen poes beneden kwam lagen ze naast elkaar.....wij waren ondersteboven, aangezien hij buiten maar een poes hoeft te ruiken en hij wil er op af (en nee, niet voor het leuke).

Hier

Hier ging het bovenverwachting. Wij hebben namelijk een 10 jaar oude cocker spaniel die buiten nog steeds heel veel "lol" heeft in achterna jagen van vogels maar ook met katten. Bij vrienden waar zij altijd mee gaat zijn ook 2 poezen. De eerste keer was een gok maar onze verbazing schetste dat ze met deze poezen niets deed, ja effe snuffelen. Toen besloten wij dat wij heel graag een kitten wilde afgelopen mei.
Kitten gehaald, doos op de grond gezet, snuffelen en snuffelen. Toen was het goed en verder nooit meer strijd of zoiets gezien. Liggen nu af en toe samen op de bank. Helaas is poes nu heel erg ziek, zie draadje onderaan. Maar hond ging heel lief naast het poezenmandje liggen. Net of ze wilde zeggen, heb met je te doen.
Je kunt altijd proberen. Zorg voor eigen plekje bij poes of hond kan terug trekken.
Gr. Rymcke

double4

double4

05-01-2011 om 14:25 Topicstarter

Bedankt alvast voor tips! dubbel gevoel

Dank jullie wel voor de tips, dat helpt.

We kijken er ontzettend naar uit maar op het moment ben ik ook bezorgd hoe het allemaal moet, nu het bijna zover is. Na het weekend moet ik wel weer gewooon gaan werken enzo.
Vooral die verhalen van dat de hond toch even gauw toegeslagen heeft, daar ben ik dus ook bang voor. Mijn hond is superlief en makkelijk, maar toch vertrouw ik hem niet met zo'n heel klein poesje op de een of andere manier. Ze is ook nog maar 8 weekjes, dus superklein.

Ik ga ze in ieder geval 's nachts en als ik weg moet boven en beneden apart zetten. Ben natuurlijk wel bang, dat het een keer fout gaat, omdat 1 van de kinderen toch de deur open laat staan o.i.d.

Ik heb me bedacht een snoetje te kopen voor mijn hond, dan kan ie in ieder geval niet bijten en kunnen ze wellicht zo wat makkelijker aan elkaar wennen als ik ze bij elkaar ga zetten. Zou dat slim zijn voor het eerste moment in ieder geval?

Mijn hond in een bench gaat jammergenoeg niet lukken. Dat zou een mooie oplossing zijn. In tegenstelling tot mijn vorige hond, is deze er niet in te krijgen! Als pup al was het een drama en we hebben het toch echt goed geprobeerd.

Ik was van plan om hem even af te zonderen in de bijkeuken, maar daar wil ik ook de kattenbak zetten en dus is dat niet echt een handige. En zo lig ik dus al 2 nachtjes wakker: hoe moet dat nou weer...?

Komt vast goed. Andere tips voor een kitten nog altijd welkom. Ik ben altijd meer een "hondenmens"geweest, vandaar...

Double4

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.