Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

25-06-2011 om 22:19

Hommelnest?

Ik heb de afgelopen maand twee dode hommels gevonden op zolder. Het zijn zeker hommels, zwarte wollige grote insecten. Ik heb nog geen levende exemplaren in huis of in de tuin gezien. Ik ben bang dat er ergens een nest zit, maar waar zitten die meestal? En hoe zien ze er uit? Google is niet mijn vriend, want dan vind ik alleen maar sites over leuke huisjes die je voor je hommelvrienden kunt kopen ;-(

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk 2 hommels

maar 2 zijn er toch niet zoveel ? Ik dacht trouwens dat hommels in de grond overwinterde, maar ik ben geen hommelexpert. Ik hoor ook nooit over hommelnesten trouwens.

misschien waren het wel 2 hommelvrienden die weggepest zijn uit hun hommelgemeenschap omdat ze homo hommels waren en toen zijn ze samen als romeo en romeo gestorven op jouw zolder.

Mamvantwee

Mamvantwee

26-06-2011 om 08:45

Nest in spouw

Bij ons zitten vaak hommelnesten in de spouw van de muur, ze vliegen af en aan. Ik laat ze zitten, volgens mij zijn ze toch beschermd? En ze doen geen kwaad, ik heb de kinderen geïnstrueerd om ze niet te plagen.

Groet, Mamvantwee

Hommelnest

Zie inderdaad de site in de posting van Fiorucci (de link is op het eerste gezicht misleidend!)
Wij hebben ook een hommelnest in de muur, de hommels vlogen af en aan. Ik heb even gebeld met de gemeente, omdat ik me toch afvroeg of ik er iets mee moest. Het schijnen zelfs beschermde dieren te zijn, dus je mag ze zelfs niet bestrijden. Dat heb ik ook niet gedaan, het lijkt er nu trouwens op dat er even niets aan de hand is, ik zie al heel lang geen hommels meer. Wat zou ik graag zien wat er daarbinnen gebeurt!
Vonda

ishtar

ishtar

26-06-2011 om 10:13

Duurt een week of 6

dan zijn de jonge hommels uitgevlogen en wordt het nest verlaten (ooit een hommelnest gehad, bestrijding laten komen omdat ze erg op wespen leken, maar man beweerde dat het hommels waren en dat een nest een week of 6 zat. Hij had gelijk)
De dode hommels kunnen best mannetjes zijn. Ik weet niet hoe het met hommels zit tov bijen, maar bij bijen sterven mannetjes rond een bepaalde periode (als de koningin bevrucht is) dan hebben ze geen 'nut' meer. Ik kom dan vaak een redelijke hoeveelheid dode bijen tegen op mijn zolder. (waar ze vandaan komen...geen idee)

Lief

Ik vind hommels zo lief! Iedereen hier in huis vindt dat, het zijn zo'n schattige vliegende pluizebolletjes. Haha, Romeo en Romeo (sorry, en een echt inhoudelijke bijdrage heb ik verder niet)..

Vic

Vic

26-06-2011 om 16:33

Enig en snoezig

Ja, ze zijn enorm schattig, maar ik heb toch liever geen ongedierte in huis. Vanmorgen heb ik de hele zolder afgespeurd, geluisterd aan de muren en het dak. Dochter vroeg nog wat ik in 's hemelsnaam aan het doen was (want zij had alleen Romeo 2 gezien en ik heb Romeo 1 voor haar verzwegen). Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat ze naar binnen zijn komen vliegen, maar ik zie ook geen sporen van een nest.

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2011 om 18:34

Vic

Dan zal het wel loslopen allemaal. Ik heb ook liever geen dieren in huis hoor, maar een incidenteel naar binnen vliegende hommel vind ik geen punt.

Brianna F

Brianna F

27-06-2011 om 08:58

Hier

Wij hebben al 10 jaar een hommelnest in de spouw zitten. Ik vind het schommelende goedzakjes. Ze vliegen 's ochtends uit, komen 's avonds weer terug, vliegen niet hinderlijk om je hoofd zoals wespen, je hebt er helemaal geen last van. Er zitten er trouwens maar heel weinig hommels in dat nest.

Puck

Puck

27-06-2011 om 11:45

Ook nooit last

Wij hebben ook al jaren een hommelgezin in de spouw bij de voordeur. En zoals Brianna al zegt: wij hebben er ook geen last van, ze doen niets, zijn rustig en het is niet zoals een wespen- of bijennest dat er een heleboel zijn. Volgens mij hebben wij een gewoon modaal hommelgezin dat zich aan mensennormen houdt: 2 kinderen of zo.
Vic, als het hierbij blijft en je kunt verder niets vinden dan heb je denk ik geen zorgen.

Hommeles

Wij hebben 2 nesten in de spouwmuren en ik vind het dus wel erg vervelend. Ze zitten net bij onze zithoeken (eettafel en lounchegedeelte). En ook al doen ze niet veel, ze komen regelmatig langs mijn hoofd gezoemd. Ik was dus ook op zoek naar een antwoord om ze te bestreiden, maar ik lees nu dus helaas dat ze niet bestreden mogen worden....Overigens hebben wij dan niet zulke modale hommelgezinnen, want hier is het erg druk

Ayanna

Ayanna

29-06-2011 om 21:17

Hommel-drama?

Wij hebben ook al sinds jaar en dag in de buitenmuur van de bijkeuken een hommelnest. Het ene jaar zijn het er wat meer dan het andere. We hebben er geen last van, ze doen verder geen kwaad en dus mogen ze van ons rustig blijven zitten.
Nu zag ik gisteren een kolonne mieren vanaf de grond in formatie richting en in het hommelnest lopen en hetzelfde ook in omgekeerde richting, dus weer naar beneden toe. Volgens mij nemen ze niks mee naar het nest en brengen ze ook niks mee als ze er uit komen. Maar.....er is ook geen hommel meer te bekennen. Wat zou daar nou aan de hand zijn??? Hommels dood en mieren ruimen lijken op? Maar waarom zijn hommeltjes dan dood? Hommels weg en mieren nemen nest in beslag? Geen idee....

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 07:41

Ayanna

Misschien is het nest al uitgevlogen en ruimen de mieren de achtergebleven rommel op?

Ayanna

Ayanna

30-06-2011 om 09:12

Oh ja...

..natuurlijk. Waarom ga ik meteen weer van het ergste uit??? Logische verklaring. Dankjewel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.